86 439 läst · 179 svar
86k läst
179 svar
En övervåning blir till (Älvsbyhus lodur)
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
För sex månader sen hade jag planen att isolera inått som du beskriver. Men man måste bli klar också och det känns att man sliter på själv (jag och frugan) så vi valde en enklare vägTomture61 skrev:Ja , sala på på baksidan av de lodräta reglarna som sitter på takstolarna , struligare jobb men mer boyta ☺
Men för att röra till det ännu mer skulle jag ha isolerat hela vägen från golvnivå upp till hanbjälken på takstolar och utnyttjat utrymmet mellan takstolar (1200 mm) till förvaring.Dörrar eller luckor som avlägsnas lätt.
Om det inte ska fyllas med ventrör mm.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Det låter kanske som en dassig ursäkt att man skyller på leda och stress när man inte optimerar allt
Men hoppas det blir bra ändå
Men hoppas det blir bra ändå
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
FRÅGA: jag har ju cc1200 på långsidorna. Räcker det med 28x70mm läkt? Antar att skivorna får lite stöd även från läkten.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
"Räcker" är ju lite subjektivt. Väggen kommer ju inte att rasa om någon ramlar in i den men den kommer inte heller bli jättestum. En del (även t.ex. Bohlins BMM som gör ÄH övervåningar kör med liggande 45x45. Det blir lite styvare.
EDIT: Ah insåg att du ju har liggande c/c 1200. Lite synd såhär i efterhand kanske att du inte körde liggande c/c 60 istället så kunde du kört skivorna rakt på efter att du plastat men som läget är kanske 28x70 är det enklaste. Men jag vete sjutton om jag inte hade lagt ett par snitt med isolerkniven och slagit dit en extra 45x95 regel. Du sparar ju lite rumsbredd också då.
EDIT: Ah insåg att du ju har liggande c/c 1200. Lite synd såhär i efterhand kanske att du inte körde liggande c/c 60 istället så kunde du kört skivorna rakt på efter att du plastat men som läget är kanske 28x70 är det enklaste. Men jag vete sjutton om jag inte hade lagt ett par snitt med isolerkniven och slagit dit en extra 45x95 regel. Du sparar ju lite rumsbredd också då.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo det förstås men läkten är ändå fin att ha för flexslangen när jag drar elen. Får prova på en liten bit vägg och se om den känns stadig och fin.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
När jag skrev det översta om mindre stadig då var det ur perspektivet att jag tänkte på liggande 28x70 direkt på takstolarnas stödben.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Börjat med första snedväggs-assemblien. Kommer löpa en 45x95 längs hela stödbensväggen. Märkte detta med en blå färg. Just nu är det bara en stump
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Sådär är ju smidigt om man ska sprutisolera, men förlorar du inte smidigheten i att skivorna i lager 2 och 3 passar utan tillskärning som de gjorde med den lösningen jag visade? Nu kanske ni är mer produktiva än vad jag är men allt som sparar tid är för mig värt en hel del.
Säger som Erik.
Påslagningen skall inte göras så när du isolerar med skivor.
Man gör så med lösull.
Ett annat problem du stöter på när du isolerar väggarna inåt så rummen krymper blir möbleringen.
Väldigt ofta ställer man sängen mot ytterväggen brevid fönstret.
Gör du rummet smalare får inte sängen plats där om man har en 90 säng eller bredare.
Påslagningen skall inte göras så när du isolerar med skivor.
Man gör så med lösull.
Ett annat problem du stöter på när du isolerar väggarna inåt så rummen krymper blir möbleringen.
Väldigt ofta ställer man sängen mot ytterväggen brevid fönstret.
Gör du rummet smalare får inte sängen plats där om man har en 90 säng eller bredare.
Logga in
Skapa konto
Först på tvären sen längsgående med takstolarna igen.
Pga 2 anledningar, slippa köldbryggor och framförallt att göra det mycket enklare.
Så man slipper ”klippa å klistra” isoleringen hela tiden.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Nu råkar det finnas många sätt att flå en katt. Tackar för omtanken men det är knappast ngt facit du tillhandahåller.M Mikaelzii skrev:
Intressant tanke.
Du börjar tråden med att fråga om tips och hjälp.
När du får tipsen väljer du att inte svara eller igronera/komma med tykna kommentarer.
Som någon sa ”varför ställer du en fråga när du redan bestämt dig för vilket svar du vill ha?”
Du börjar tråden med att fråga om tips och hjälp.
När du får tipsen väljer du att inte svara eller igronera/komma med tykna kommentarer.
Som någon sa ”varför ställer du en fråga när du redan bestämt dig för vilket svar du vill ha?”
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Givetvis finns inget facit utan det som det mest handlar om är att göra det så enkelt som möjligt att nå ett bra slutresultat. Jag förstår dock att budget kan styra hårt men har bara svårt att förlika mig med tanken att skapa massa merjobb för att spara någon enstaka tusenlapp. Men det är ju som du säger något som man skriver i all välmening (jag känner själv att ett så stort projekt stundtals är mer slitsamt på andra områden än det rent ekonomiska) och hur ni väljer att göra är ju inte vår ensak.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Nu var det ju knappast några ”tips” du kom med i mina ögon.M Mikaelzii skrev: