86 021 läst · 179 svar
86k läst
179 svar
En övervåning blir till (Älvsbyhus lodur)
Kan inte släppa detta ändå det ser ut som om luftspalten sitter "framför" vindpappen ser inte för glesen. Det jag menar är att om nu vinden utifrån blåser på huset så ser det ut som om din luftspalt sitter på fel sida (inne i kattvinden och där blir det ju ingen cirkulation) fredag efter middag och jag är inte världsmästare på att förklara märker jag
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Hmm. Nu ska vi se. Blir det mycket kondens mot luftspalten så kommer detta rinna ner i kattvinden utanför stödbensväggen. det är helt sant det. Det är en konsekvens av att jag inte isolerar ut till takfot. Det är mycket att hålla koll på märker jag!Softish 4 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla rörgenomföringar i taket sker på kattvinden så rimligtvis är det kondens som kan bli ett problem men jag tror att jag har så pass luftgenomströmning att det borde vara ok.
Men jag har en tanke på att montera en fläkt i kattvinden för att flytta luft. Om det är smart eller inte det vettesjutton.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Se bild nedan. Så ligger luftspalten. Det ska enligt ä-hus vara en 10mm springa i takfoten med insektsnät för att luft ska kunna strömma frittSoftish 4 skrev:Kan inte släppa detta ändå det ser ut som om luftspalten sitter "framför" vindpappen ser inte för glesen. Det jag menar är att om nu vinden utifrån blåser på huset så ser det ut som om din luftspalt sitter på fel sida (inne i kattvinden och där blir det ju ingen cirkulation) fredag efter middag och jag är inte världsmästare på att förklara märker jag
Logga in
Skapa konto
Ursäkta rittalangerna
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo precis Vi tänker lika. Enda skillnaden är denna. Istället för att göra som man brukar göra (se bild1) så gör jag enligt bild 2.Softish 4 skrev:
Logga in
Skapa konto
Gult är läkten i väggen. Blått är vindpapp. Rött är stödbenen. Grönt är isoleringen.
Så för att slippa stå på fel sida och dansa med vid pappen så står jag på insidan av stödbenen och sätter vindpapp. Detta förfarande är vanligt i golv.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Eeeeeeen vecka har gått och det fortsätts med att spika läkt och luftspalt om vartannat för att inte tokig.
Men nästa vecka då jäklar ska det dras igång med vindpappen. Har förövrigt ett litet gäng 120mm isolering liggandes i garaget.
Men nästa vecka då jäklar ska det dras igång med vindpappen. Har förövrigt ett litet gäng 120mm isolering liggandes i garaget.
Logga in
Skapa konto