Ja, för att skaka liv i en gammal tråd så kan jag berätta att jag kommer att bygga min el-koja imorgon.

Jag ska försöka ta så mycket bilder jag kan och skriva en beskrivning hur jag gjorde och tänkte. Det är en ganska enkel men effektiv lösning. Ingen kioskvältare direkt men bör fungera fin fint!

Teaser: Den kommer ha grästak :p

En snabb fråga innan jag bygger; Kan jag slå ner ett kopparrör 1,5m ner i jorden, sedan linda den övre delen med koppartråd och sedan koppla in på jord-uttaget?


Hur gick det för dig GoEk?

:)
/Christian
 
Hur tänkte du lösa det elektriskt då? Har du en reservkraftsomkopplare? Eller skall verket driva egna uttag som inte är inkopplade på nätet?
 
hempularen skrev:
Hur tänkte du lösa det elektriskt då? Har du en reservkraftsomkopplare? Eller skall verket driva egna uttag som inte är inkopplade på nätet?
Nix, jag kommer bara ha ett uttag i stugan. Troligtvis kommer jag ha den andra ändan av kabeln fastmonterad i en bänk. Tanken är att vid nödlägen kunna köra en batteriladdare, kanske en till kokplatta vid midsommar, verktyg vid byggandet m.m. Så det är absolut inget som ska användas dagligen!

/Christian
 
Jag provstartade elverket idag och vilken överraskning! Till att börja med tippade jag i olja (0,6l), fyllde på med 2l bensin. Sedan vred jag om bensinkranen, vred över till ON och drog i choken. Ett halvdant ryck med utan någon som helst kraft i, *VIPS* så puttrade elverket så fint. Inte ens bilen är så lättstartad!

För att gå in lite på ljudnivån så imponerade även denna på mig! Elverket kan definitivt inte jämföras med en gräsklippare på långa vägar. På en meters avstånd gick det utan problem att föra en konversation på normal samtalsnivå. När jag stoppade i sticksågen (AEG 700) så lät den VÄLDIGT mycket mer än elverket själv. Ljudet från elverket är dessutom inte ett skarpt två-takts ljud utan ger bara ifrån sig ett mjukt mullrande.


Bilder på kojan kommer senare imorn.

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Jag provstartade elverket idag...

Ljudet från elverket är dessutom inte ett skarpt två-takts ljud utan ger bara ifrån sig ett mjukt mullrande.
Jo, jag är också mer än nöjd med detta verk, speciellt med det priset. För min slutliga installation kommer jag nog dock att byta upp mig till ett 3.5kW-verk, helst med elstart.

Det borde nog inte vara något "skarpt två-taktsljud" då det är en fyrtaktsmotor! ;)
 
Chrissofsweden skrev:
En snabb fråga innan jag bygger; Kan jag slå ner ett kopparrör 1,5m ner i jorden, sedan linda den övre delen med koppartråd och sedan koppla in på jord-uttaget?


Hur gick det för dig GoEk?
Ett seriöst jordtag ska göras med omsorg, finns en hel del att tänka på, t.ex. att välja rätt metall för din jordtyp, att få ner taget under frostdjup, att ansluta kabeln till jordtaget på ett långtidssäkert sätt, o.s.v. Din idé med röret är nog inte helt bra, då det är enklast rekommenderar jag min metod, d.v.s. gräva ner en 25-50m kopparwire och dra upp wireänden ur marken genom ett rör och ansluta direkt till jordskruv.

Jag har börjat projektera, blir defintivt byggt på markytan, sitter och spånar om hur den ska byggas, i trä, metall, ??? Lutar just nu åt att jag gjuter platta och murar väggarna, återkommer med post i min projekttråd:

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/140574-timmerhusprojekt.html
 
Redigerat:
Jag har nu gjort mitt eget jordspett av ett rör i syra fast. En på jobbet har kört med ett liknande koncept (i syra fast) och det har fungerat prima för honom i fyra år nu. Anledningen till att jag inte valde koppar blev pga oxideringen. Tänker långsiktigt.. Måttet blev ca 80 cm, vilket längdmässigt räcker då den kommer bankas ner en bit under marknivån.

Jag passar även på att visa den nya vinkeln till avgasröret som kommer att sticka ut ur el-kojan.

EDIT: Jag har grävt ut en ruta på ca 130x 90cm. I den la jag först dubbla fiberdukar, cellplast, grus och sedan plattor att ställa kojan på. Kabelslangen är nedgrävd och kommer upp i kojan. Senare idag ska jag in och köpa en jordfläta, en motorrumsfläkt samt en bygel till låset.

/Christian
 
  • 20100513960.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100513961.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100513962.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100513964.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett litet påpekande: Om du har bensin stående i elverket en längre tid (Typ ett halvår, eller längre) så är det inte säkert att elverket startar när du behöver det... Bensin är tyvärr en färskvara, speciellt om elverket utsätts för värme (sol)..så riskerar bensinen att "gegga ihop"..

Riktig dieselolja (Utan en massa inblandning av vegetabiliska produkter) kan man däremot lagra i ett diesel-elverk (eller traktor) nästan hur länge som helst, och det startar utan problem..

Så mitt råd är att ha elverket tömt på bensin (inkl förgasaren, gärna renblåst med tryckluft), och ha en reservdunk med färsk bensin (häll regelbundet ur reservdunken i bilens tank & fyll reserven med ny vid tankning)tillgänglig för påfyllning när verket behövs..Att ha bensin i elverket tex några månader under sommaren, kan iofs fungera ..
 
Den kommer inte stå med bensin så länge :) Hittills har jag kört i ett par liter åt gången.

/Christian
 
PST skrev:
Att ha bensin i elverket tex några månader under sommaren, kan iofs fungera ..
Brukar ställa av min snöskoter i början, mitten på april och inte köra den förräns nästa säsong, d.v.s. sent i december och då med samma bensin i tanken som den hade i april. Startar den några minuter varannan månad under snöfria delen av året för att "smörja upp den lite" och detta fungerar alldeles utmärkt.
 
PST skrev:
Ett litet påpekande: Om du har bensin stående i elverket en längre tid (Typ ett halvår, eller längre) så är det inte säkert att elverket startar när du behöver det... Bensin är tyvärr en färskvara, speciellt om elverket utsätts för värme (sol)..så riskerar bensinen att "gegga ihop"..

Riktig dieselolja (Utan en massa inblandning av vegetabiliska produkter) kan man däremot lagra i ett diesel-elverk (eller traktor) nästan hur länge som helst, och det startar utan problem..

Så mitt råd är att ha elverket tömt på bensin (inkl förgasaren, gärna renblåst med tryckluft), och ha en reservdunk med färsk bensin (häll regelbundet ur reservdunken i bilens tank & fyll reserven med ny vid tankning)tillgänglig för påfyllning när verket behövs..Att ha bensin i elverket tex några månader under sommaren, kan iofs fungera ..

Ett tips här är att använda tex Aspen Alkylatbensin i elverket, den tål att lagras, och går verket bara ett par timmar per år så är väl priset inte oöverkomligt heller............

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Alkylatbensin
 
Ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt två jordspett.. det ena är i ren koppar där jag fäst kabeln med vaselin och dubbla slangklämmor :blushing:


/Christian
 
Nu måste jag skryta lite igen om detta elverk. Jag har nu kört det i 17 timmar med sporadisk användning av kap- & gersåg samt sticksåg. Och nu till den glädjande nyheten; detta på 5 (!) liter bensin! :wow:

Det är klart att drifttiden förkortas vid högre belastning. Men det är väl så här jag tänkt att jag kommer använda det :)


Imponerande för att vara ett skruttet kinaverk för 1795:- på Jula! d^_^b

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Nu måste jag skryta lite igen om detta elverk...
Jo, det är förvånansvärt snålt. Egentligen det enda dåliga jag hittat är att tanklocket inte är ordentligt tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.