Ja, nu har jag haft elverket i över två år och är så sjukt nöjd. Drog av startsnöret i förrgår och slog en signal till Julas kundservice. Två satser alá 139 kronor. Hittills har jag aldrig bytt olja, men det är väl dags för en service nu när jag ändå ska fixa snöret.

Vad gäller el-kojan så slängde jag den på majbrasan :) Jag har kört med en platonmatta över som skydd vilket har funkat perfekt. Enkelt att komma åt elverket och skyddar riktigt bra mot väte och snö.

/Christian

Länken i det första inlägget funkar inte längre, så elverket har antingen utgått eller så har Jula stuvat om på sin hemsida.

Det är för övrigt fullständigt omöjligt att hitta produkter på Julas hemsida genom att använda kategorierna. Söker man efter elverk genom att gå in på "el" så kammar man noll. Man måste gå in på "trädgård" -> "trädgårdmaskiner" ! Där hittar man även helkapslade elmotorer (under "elverk").

Det finns fler produkter som inte går att hitta genom kategorierna.

Jula, gör om och gör rätt!

http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028

Där har ni en aktiv länk..

Jag pratade med kundservicen på Jula och dom sa att detta elverk kommer att finnas kvar, lääääänge. Det sålde som smör enligt honom och det skulle aldrig komma på tal att ta ur en av deras populärare maskiner ur sortimentet. Han tyckte inte jag behövde beställa en reservsats, även om jag gjorde det.

/Christian

Hej,

Jag har nästan bestämt mig för att köpa ett Firman-elverk, men jag har först en snabb fråga till någon som har en längre tids erfarenhet av det:

-- Hur funkar det med känslig digital utrustning? (Det ska ju vara problem med en del billiga aggregat har jag förstått.)

Andra synpunkter på Firman-elverket mottages tacksamt!

Må gott!
/ulf

(Hoppas någon fortfarande har koll på den här tråden.)

Nu svarar jag, även om jag inte haft något sådant elverk.
Men det verkar, med tanke på priset, vara en enklare generator i den, som gör att det blir en modifierad fyrkantsvåg av 230/50Hz. Det gör att viss utrustning kan gå sönder eller fungera väldigt dåligt.

Om du skall köra känslig utrustning så välj ett annat elverk eller kolla på andra lösningar
http://www.kvanumsjarn.se/produktval.asp?kat=4

Elverket är grymt bra. Vad gäller känslig utrustning vet jag inte. Men jag har kört verktyg, laddare och dammsugare utan problem.

/C

Tack för svar!

Med digital utrustning menar jag laptop (MacBook, via dess 230V omvandlare/laddare), platt-TV, vanliga batteriladdare, osv. Kanske inte alltför känsliga grejor trots allt...

/ulf

fgo skrev:
Nu svarar jag, även om jag inte haft något sådant elverk.
Men det verkar, med tanke på priset, vara en enklare generator i den, som gör att det blir en modifierad fyrkantsvåg av 230/50Hz. Det gör att viss utrustning kan gå sönder eller fungera väldigt dåligt.
Rätta mig om jag har fel, men det finns inga generatorer som ger fyrkantvåg. Det är något man kan få ur billiga UPS:er och växelriktare, men inte elverk.

För egen del har jag aldrig haft sönder någon elektronik vare sig med elverk eller växelriktare, men jag gissar att följande kan vara problem:

Varvtalsregulatorn är primitiv och långsam. Kopplar du in en mobilladdare samtidigt som en dammsugare kommer elverket att öka på gasen för att hålla varvtalet och spänningen uppe trots den tunga lasten av dammsugaren. Stänger du av dammsugaren försvinner nästan hela lasten och motorn ökar i varv så att spänningen stiger innan varvtalsregulatorn hunnit minska på gasen. Med lite otur kan spänningstoppen döda mobilladdaren.

En gång har jag haft sönder en invertersvets med ett elverk, men det berodde på att elverket var för klent. Svetsen likriktar den inkommande spänningen och laddar ett kondensatorpaket. För att minska strömrusningen vid spänningstillslag används ett laddmotstånd mellan likriktare och kondensatorer. När spänningen stigit över en viss nivå kopplar ett relä över laddmotståndet. Vad som hände var att spänningen sjönk från generatorn när jag började svetsa. Då öppnade reläet och svetsen slocknade. Spänningen kom upp så att reläet slöt och bågen tändes på nytt. Detta upprepades tills laddmotståndet brunnit av.

Den som har an annan erfarenhet är välkommen att säga emot mig, men jag tror inte att ett billigt elverk dödar elektronik om man inte kombinerar det med stora pulserande laster och en stor skopa otur.

Erik.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
ja, Avemos inlägg är korrekt, man bör låta bli att koppla ifrån stora laster samtidigt som känslig utrustning är inkopplad.
annars är ju en laddare till laptop osv ganska tåliga för vad man matar dom med, likaså en invertervärmepump.
har man ett trefaselverk (jag har ett 3-fas diesel 6kVA) så bör man passa sig för att koppla till stora enfaslaster till en annan fas än den där man har känslig utrustning, nollan flyter omkring ganska lätt på en så liten generator så startar man en dammsugare eller vinkelslip på en fas så kan de andra faserna få en spik på ca 300V, det är inget som den elektroniska voltregulatorn (AVR) känner av, och man bör dessutom förvissa sig att man köper ett elverk med AVR, firman-verken har det, men vissa billiga verk har bara en kondensator för magnetiseringen, där följer spänningen med varvtalet mycket mer, en AVR klipper spänningstoppar snabbare än motorns regulator hinner reagera. sen ska man också se till att köpa en motor med en bra regulator, och de bästa är centrifugalregulatorerna inbyggda i vevhuset, vad gäller dieselverken så har alla det, bensinverken har ibland en briggs&stratton typ av regulator, där en plastflärp påverkas av luftströmmen från svänghjulets fläkt, det gör att om luftintaget till kylluften snabbt sätts för av t.ex. kringblåsande skräp så ökar varvtalet. de inbyggda centrifugalregulatorerna är dessutom snabbare i reaktionen och har bättre reglermån vid belastning.

vad gäller kinesiska elverk, både bensin och diesel, så ska man OMEDELBART byta oljan i motorn, provstarta och varmkör endast elverket med fabriksoljan, töm sedan ur den och slå i högkvalitatil helsyntetolja av känt fabrikat, med för motortypen rätt viskositet, är inte jätteheligt med viskon heller, man kan välja ett steg lägre eller högre, men man bör beakta vilka temperaturer oljan är avsedd för om man har tänkt att använda elverket på vintern (beakta oljans lägsta driftstemp)
eller om man tänkt bygga in det i en koja och använda mitt i stekheta sommaren (välj då tjockare olja) kines-oljan är orsaken till många av motorhaverierna främst på dieslarna. gör även rent/byt oljesilen om sådan finns, det är sjukt mycket skräp i motorerna från fabrik, spån, packningsrester osv, filtret kan i vissa fall vara nästan igensatt från början!
jag har skruvat en del med de kinesiska dieselverken och motorn är en kopia på Yanmar L100 så man kan ju få tag i vettigare delar som håller bättre vartefter nåt går sönder, men kineserna får inte riktigt till det på vissa punkter, och då gäller det främst materiallegeringar och bearbetningstoleranser.

• Gilla
palun och 2 till
  • Laddar…
Jag kan bara säga att mitt elverk har startat på ett ryck, gått prickfritt och jag har bara bytt olja en gång (i våras). Elverket har gått sommar som vinter under byggnationen av min stuga. Den dricker nästan ingenting. Har man den gåendes och kör lite sporadiskt kap&ger, sticksåg och laddare så räckte 5 liter bensin hela 17 timmar (!!).

Jag köpte elverket 2009 och allt jag bytt var ett startsnöre. Men det är förståeligt då elverket stått ute sen ny. Den har bara haft en platonmatta över sig.

/G

• Gilla
corre
  • Laddar…
Borde ett åskskydd med en skyddstransformator (järnkärne) efter klara spänningstransienter pga tyngre laster som kopplar av?
Tänkt på att man kan skydda tv, laptop och sånt med det.
Åskskyddet klipper topparna, och trafon är "långsam" så den hinner mjuka av det som finns kvar.
Analogt, men effektivt.
Alt en varistor och effektmostånd i serie lite grövre version.

En järnkärnetrafo mjukar inte av toppar speciellt. När jag tänker lite mer på det så finns det ett sätt till som bortkoppling av stora laster kan förstöra apparater på. Beroende på induktansen i generatorn kommer strömmen genom generatorn omedelbart efter bortkopplingen av den stora lasten att vara densamma som före. Detta skapar en spänningsspik som är större ju lägre last som finns kvar.

Detta fenomen finns även hos transformatorer, så en järnkärnetrafo kommer inte att lösa några problem. En varistor däremot hjälper. Även ett nätfilter kan få bort dessa spikar.

Det skulle vara intressant att höra om någon verkligen råkat ut för att utrustning gått sönder. Omedelbart efter likriktaren i switchade spänningsomvandlare sitter kondensatorer som borde kunna äta upp ganska stora spikar utan att laddaren skadas. Jag har sett likriktare gå sönder av spikar från en transformator, men då fanns inga kondensatorer inblandade.

Erik

Stickproppsansluten elmateriel ska i allmänhet klara överspänningar på 1.5 kV, fast ansluten elmateriel 2.5 kV, men...det går ju alltid att plugga in ett portabelt överspänningsskydd för 49:- i uttagen för utrustning som man är rädd om.

En transformator mättas av för hög spänning, och då drar den tokmycket mer tomgångsström än normalt.

Om man matar sina känsliga grejer via transformator men kör t.ex. kapsågen utan elektronik direkt på elverket så borde de känsliga grejerna ligga lite bättre till än om man kör allt rakt av på elverket.

En annan variant är att ha en fet lampa (glöd eller gärna halogen) kopplat via en gammeldags fasvinkelstyrd dimmer som ställs på "lägsta men påslagen". Om spänningen ökar vid en spik så triggar dimmern tidigare på sinusperioden varpå den feta lampan tar så mycket den kan av spiken. (Helst skulle man istället för dimmern bara ha en elektronikkrets som triggar en triac så fort spänningen blir högre än en viss nivå, och låta triac'en mata en riktigt tung last typ fet halogenlampa).

Förresten, förekommer det inga elverk som har DC-generator och frekvensomriktare?

Yxis, krävs det inte en del tid för transformatorn att mättas också? Jag menar att en utdragen överspänning kommer att göra transformatorn varm och öka tomgångsströmmen medan en kort spik passerar utan problem.

Är det inte mycket enklare och billigare att använda en varistor än att koppla in lampor med dimmer eller hembyggda trigkretsar för att göra samma sak?

Jag har sett elverk med frekvensomriktare. Poängen angavs vara att motorn kunde sänka varvtalet vid låglast för att minska förbrukningen.

Sedan undrar jag fortfarande om det verkligen brukar vara några problem. Är det någon här som har haft sönder en dator eller liknande genom att koppla den till ett elverk?

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.