R Göran skrev:
Varför skall man jorda elverket?
Tja, det formella kravet kan jag inte med det sitter en jordskruv på både elverk och växelriktare med tydliga instruktioner om att "inte köra verket utan god jordanslutning".

R Göran skrev:
Vad är det för spänning som kan uppstå på apparaters metallhöljen?
Rent allmänt är det bra att få en stadig "referenspunkt" i systemet. Gissar att en anläggning som är helt isolerad från markjord kan bygga upp statiska potentialer mot jord och ge otrevliga smällar eller rent av överslag tillslut som känslig apparatur kanske inte mår bra av.

OK. Jag har ett Honda 5 kWA elverk, som jag kört i många år. Särskilt under Gudrun mfl stormar men aldrig tänkt på detta med jordning. Jag tror inte ens att det finns någon jordskruv faktiskt. Däremot är inte elverket inkopplat på ordinarie el utan jag kör det mest med extra elelement och TV.

Därför intressant med ev tips på detta i denna tråd! Om elverket har mittjord, som även är kopplat till elverkets chassi, så förstår jag. Måste kolla mitt hur det är konstruerat.

R Göran skrev:
Jag har ett Honda 5 kWA elverk, som jag kört i många år. Särskilt under Gudrun mfl stormar men aldrig tänkt på detta med jordning. Jag tror inte ens att det finns någon jordskruv faktiskt. Däremot är inte elverket inkopplat på ordinarie el utan jag kör det mest med extra elelement och TV.
Bryr mig själv heller inte om jordningen när jag kört det under bygget för att driva byggbelysning, elvektyg och dylikt men har slängt ner 25m kopparwire i backen som jordtag när jag gjorde grunden.

Jag kommer lägga ner ett gult rör åt kabeln för att enkelt kunna byta ut, bygga till eller dylikt.

Tänkt kabel:
EKKJ Jordkabel 2x1,5 + 1,5 25m

Vad tror ni om denna?

GoEk: Jag håller på att rita om min "elkoja" nu och jag tror det blir rätt hyffsat!

Punkter som jag har med i beräkningarna är:
- Ventilation
- Avgas
- Ljuddämpning
- Lämplig "inbyggd" jordskruv
- Skena för att kunna dra ut elverket vid start, påfyllnyng av bränsle/olja etc
- En extra kabelvinda på kojan
- Stöldrisk
- Vädertålig

/Christian

Chrissofsweden skrev:
GoEk: Jag håller på att rita om min "elkoja" nu och jag tror det blir rätt hyffsat!
Återkom gärna med rapport!

Roger that, out!

Typ den där isoleringen kör elverkskillarna vi jobbar med, fast den är mer gråaktig. Dämpar ganska bra med tanke på att det är stora 3 & 4 cylindriga dieselelverk.

Rikard Ågren skrev:
Typ den där isoleringen kör elverkskillarna vi jobbar med, fast den är mer gråaktig. Dämpar ganska bra med tanke på att det är stora 3 & 4 cylindriga dieselelverk.
Hade själv funderingar på vanlig 120 alt. 145 gul glasullsisolering men har inte gjort någon direkt undersökning om för&nackdelar när det gäller luddämpande isolering.

Tror de köper sin på Laitis.

Vad som är sämre/bättre på att dämpa ljud har jag ingen åsikt om.

Att absorbera ljud är inga problem. Men som sagt var, det viktiga i det här känns ändå som att ha en robust och tät koja som riktar om ljudet åt önskat håll.

Min idé är ganska enkel. En yttre tät panel, markisolering och sedan något hårdare material igen. På det viset har man fått väggar som är tjocka nog att inte släppa igenom något ljud. Markisoleringen hjälper dessutom till att radikalt minska resonansen som kan uppstå.

Det sista skiktet efter markisoleringen skulle kunna vara i trä eller biltemas dämpmaterial med aluminiumskikt. Helst både och! Tänk på att målet vore 15cm betongvägg runtom! d^_^b

GoEk: Jag skulle nog inte välja vanlig glasullsisolering. Det är för poröst och tar sig bara an de högre frekvenserna. Använd hellre markisolering som har bättre absorbering av ett större frekvens omfång!

Btw: Jag har så många bra lösningar på elverket att jag känner mig lite stolt. Det blir lite mer jobb att bygga men väl värt det! Teaser: Man kommer utnyttja jordens kyla under sommaren ;)

/Christian

Redigerat:
Här kommer en liten skiss på en del i den nya idén, grundstommen!

1. Gräv 50-60cm djupt i kojans storlek.
2. Sätt dit fiberduk på "väggarna" och botten.
3. Bygg upp två grundsidor med lekablock eller sten. (mellan bottenblocken lägger man en bräda horisontellt. Ej med på bilden. På den kan man montera en fläkt vertikalt.)
4. Bygg en ram av impregnerat 45x95. Ramen skall enbart vila på grunden!
5. Sätt dit två lyfthandtag på var sida om ramen för att senare kunna lyfta bort kojan och ev. justera fläkt, gräva djupare, staga upp grunden, kolla jordspettet etc. Att lyfta bort den är bara för eventuella servicearbeten under jord.(Ej med på bild)
6. Skruva dit två "räls". Jag tänkte helt enkelt bara ta två brädor och skruva dit en varsin kantlist som styrskena.
7. Bygg en liten vagn åt elverket med små hjul under. På det viset kan man enkelt få elverket ut och in. (Helst av enbart reglar så att luftflödet inte hindras)

:D

Övrigt
- Jag kommer samtidigt gräva ner en lång koppartråd i jorden som jord.
- Sätt fläkten så nära jordbotten som möjligt så att man får upp den kalla luften.
- Du kan bygga en liten lutning på rälsen för att lättare få ut det.. men tänk på att det blir tyngre att skjutsa tillbaka!
- Glöm inte att det ska finnas nog med extrakabel för att kunna dra ut elverket vid drift eller start.

Är ni med så här långt? Idéer? Synpunkter? Kritik?

Så här långt handlar det enbart om att få kyld tilluft och att enkelt få ut och in elverket. d^_^b

Nästa steg blir att bygga en konstruktion som automatiskt leder bort värme (och ev. avgaser), dämpar ljudet och skyddar elverket mot väder och vind samt tjuvar! :cool:

Hälsningar
Christian

• elkoja2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Här kommer en liten skiss på en del i den nya idén, grundstommen! ...
Hmm, gräva ner verket i backen är ju också en idé om man kan göra det översvämningssäkert, tål att funderas på... Vad ritar du dina skisser/bilder med för program?

Ser ut som Google SketchUp

Google SketchUp stämmer! Helt okej program för den med normala PC-kunskaper.

Hmm.. att gräva ner den är en idé. Risken finns dock att luften kan bli för fuktig? Tanken med att gräva upp under och sätta dit en fläkt grundar sig i två saker.

1. Kyld/fuktig luft blandas med frisk luft = perfekt blandning!
2. På vintern kan man värma luften med den plusgrad som jorden är.

Men för att spinna vidare på din idé så är ett litet dräneringsdike under urgrävningen lösningen för översvämning. Dock kan det bli svårt att komma åt elverket vid oljebyte, start, koll av amperemetern etc. Kanske att man skulle kunna bygga en ställning inuti så att man får ner den 20-30cm? Men frågan är om det inte räcker med en fläkt? Vad tror du? Spinn vidare på det här! :)

/Christian

Chrissofsweden skrev:
Google SketchUp stämmer! Helt okej program för den med normala PC-kunskaper.
OK, ska kolla det.

Chrissofsweden skrev:
Hmm.. att gräva ner den är en idé. Risken finns dock att luften kan bli för fuktig? Tanken med att gräva upp under och sätta dit en fläkt grundar sig i två saker. ...
Är lite instinktivt skeptisk till "naken jord", det tenderar att bli väl fuktikt och medför bara rost och annat elände. Skulle jag gräva ned verket skulle jag gjuta en platta i botten och sedan mura upp en kista en bit över markytan. I mitt fall är det lite enklare, verket ska stå i en svacka så ena jordväggen mot husen har jag redan. Nåja, just nu tror jag nog mest på "hundkojespåret", d.v.s. betongplatta på marken med en koja på. Blir nog inte förräns vår, sommar jag bygger den så jag har lite tid på mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.