44 360 läst · 70 svar
44k läst
70 svar
Elverk - Firman (JULA)
Jag fegade ur och köpte det här elverket i stället:
http://www.jula.se/inverterelverk-900-w-740034
Förhoppningsvis ska det klara vår laptop, tv, laddbara verktyg, mm. Mer ström behöver jag i varje fall inte. Har ännu så länge bara fyllt på olja och provkört en stund med arbetslampa och dränkbar pump inkopplat. Verkar funka bra. Lättstartat, tystlåtet och betydligt mer hanterligt än Firman-verket (ung. som medeltung resväska). Får nu bara se om det håller i längden. Finns inga utlåtanden/omdömen på nätet vad jag kan se. Lite av en chansning alltså. Jag ska försöka komma ihåg att återkomma och rapportera i den här tråden efter sommaren. (Och även om ett år eller två, som Chrissofsweden så föredömligt gjorde.)
Vad jag annars förstår av svaren (allt förstår jag inte) så verkar tricket vara att undvika att köra tungt belastande grejor tillsammans med känslig elekrtonik. Och i de flesta fall kan man väl helt enkelt undvika det.
Tack för alla svar!
/ulf
http://www.jula.se/inverterelverk-900-w-740034
Förhoppningsvis ska det klara vår laptop, tv, laddbara verktyg, mm. Mer ström behöver jag i varje fall inte. Har ännu så länge bara fyllt på olja och provkört en stund med arbetslampa och dränkbar pump inkopplat. Verkar funka bra. Lättstartat, tystlåtet och betydligt mer hanterligt än Firman-verket (ung. som medeltung resväska). Får nu bara se om det håller i längden. Finns inga utlåtanden/omdömen på nätet vad jag kan se. Lite av en chansning alltså. Jag ska försöka komma ihåg att återkomma och rapportera i den här tråden efter sommaren. (Och även om ett år eller två, som Chrissofsweden så föredömligt gjorde.)
Vad jag annars förstår av svaren (allt förstår jag inte) så verkar tricket vara att undvika att köra tungt belastande grejor tillsammans med känslig elekrtonik. Och i de flesta fall kan man väl helt enkelt undvika det.
Tack för alla svar!
/ulf
Det verkar ju rätt okej om det håller.
Jag kollade på bruksanvisningen, det pratas om choke vilket säger förgasarmotor. Tänk på att avgaserna från det där är nog klart onyttigare att få i sig än avgaser från t.ex. en modern bil, så en lång skarvsladd och ställa elverket långt bort är nog en bra idé.
Jag kollade på bruksanvisningen, det pratas om choke vilket säger förgasarmotor. Tänk på att avgaserna från det där är nog klart onyttigare att få i sig än avgaser från t.ex. en modern bil, så en lång skarvsladd och ställa elverket långt bort är nog en bra idé.
Jo, förgasare är det säkert (jag har inte tittat "under skalet" än) och det släpper säkert ut mer än bilen gör, men det verkar å andra sidan de flesta andra elverk (och gräsklippare mm) också göra. Man tycker ju att de borde kunnat fixa det vid det här laget, åtminstone på 4-taktare. Undrar vad som är problemet...
"problemet" är säkert att förgasarna fortfarande är billigare att tillverka. För en klassisk insprutning skulle det behövas elektrisk soppapump och elstyrda ventiler.
Jag är inte säker men tror att såhär enkla förgasarmotorer till och med kanske kör med självfall istället för bensinpump, då behövs ju "bara" förgasarnålen och luftspjället.
(Sidospår: Östtyska Trabantbilarna hade tydligen självfall istället för soppapump - dessutom hade motorn separata tändspolar för de två cylindrarna så de enda rörliga delarna var från början vevaxel, två vevstakar, två kolvar, två brytarspetsar och förgasaren - 1984 övergick man till elektronisk tändning så brytarspetsarna försvann. )
Jag är inte säker men tror att såhär enkla förgasarmotorer till och med kanske kör med självfall istället för bensinpump, då behövs ju "bara" förgasarnålen och luftspjället.
(Sidospår: Östtyska Trabantbilarna hade tydligen självfall istället för soppapump - dessutom hade motorn separata tändspolar för de två cylindrarna så de enda rörliga delarna var från början vevaxel, två vevstakar, två kolvar, två brytarspetsar och förgasaren - 1984 övergick man till elektronisk tändning så brytarspetsarna försvann. )
"Firman" elverken har ju tanken överst, så de kör nog med "självfall" de med, lite mer komplïcerade saker som ska fungera "oavsett läge" som motorsågar & röjsågar/gräsröjare brukar ha "Walbro-förgasare" som fungerar i alla lägen
, dessa har en bränslepump som drivs av tryckvariationer i vevhhuset (2 taktsprylar)....
Den klassiska flottör-förgasaren fanns väl i alla mopeder förr i tiden... självfallsbensin där med..
, dessa har en bränslepump som drivs av tryckvariationer i vevhhuset (2 taktsprylar)....
Den klassiska flottör-förgasaren fanns väl i alla mopeder förr i tiden... självfallsbensin där med..
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Är det ingen som har någon känslig skräpelektronik som man kan prova på? Dvs sparka igång en dammsugare med en TV och se vad som händer. Jag ska själv se om jag hittar något som kan offras.
Vad jag vet säkert funkar är min bygglampa, bosch-laddare (li ion) och sticksåg (700w) samtidigt. Blandad kompott av elektronik.
/C
Vad jag vet säkert funkar är min bygglampa, bosch-laddare (li ion) och sticksåg (700w) samtidigt. Blandad kompott av elektronik.
/C
Istället för att provgrilla känsliga grejer så kan man ju mäta störningarna, t.ex. med en sånhär
http://auktion.eta.chalmers.se/usr_img/2011/_MG_5147.jpg
(Jag ropade in en såndär, har bytt specialdonet för trefas in mot en fulskarv för enfas in, och konstaterat att och hur den fungerar. Återstår att bygga en enkel 1:10 dämpsats för att använda ljudkortet i datorn som logger... Fast jag har ju inget elverk att mäta spikar på)
http://auktion.eta.chalmers.se/usr_img/2011/_MG_5147.jpg
(Jag ropade in en såndär, har bytt specialdonet för trefas in mot en fulskarv för enfas in, och konstaterat att och hur den fungerar. Återstår att bygga en enkel 1:10 dämpsats för att använda ljudkortet i datorn som logger... Fast jag har ju inget elverk att mäta spikar på)
yxis skrev:Det verkar ju rätt okej om det håller.
Du skall köra Elverket på vätgas skaffa några bränsleceller så blir det gratis och vatten av avgaserna
Nu har jag använt mitt inverter-elverk (http://www.jula.se/inverterelverk-900-w-740034) under 2 somrar och det funkar fortfarande fint. Ska dock erkänna att jag inte hårdkört det precis. Mest laddat borrmaskin, skruvdragare och datorer. Det tyngsta arbetet jag utsatt den för har varit dränkbara pumpen. Aggregatet var lättstartad även efter vintervila i uteförrådet. Hoppas den startar lika bra i sommar igen. (Nu har jag dock installerat solceller + batteri, så nu blir väl aggregatet ännu mindre använt.)
(Zj Ik: Det där om vätgas låter intressant - men också dyrt. Kan du berätta mer?)
Må gott!
/ulf
(Zj Ik: Det där om vätgas låter intressant - men också dyrt. Kan du berätta mer?)
Må gott!
/ulf
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rörfirman offererade 45 000 kr för att installera bergvärmepumpen - fakturerade mer än 90 000 kr
Artikelkommentarer -
Varmvattenberedare - blåser firman mig?
Vatten & Avlopp -
Hcentral ifrån 60talet Gbg vill koppla in 5tråds 3fas - ej pratat med elfirman
El -
Gasol till hushåll & elverk med ö-drift - Har jag tänkt rätt?
Prepping, Survivalism -
Elverk - Är denna lösning ok/säker ?
El