Fairlane
T Titagurgi skrev:
Nu gör du bort dig.

Rörligt avtal är inte ett måste.
Rörligt avtal är inte ett måste, men el är det i praktiken, till skillnad från att köpa aktier, så vem som gör bort sig är nog rätt tydligt.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Tramsigt argument. Ska man signera sin egna ekonomiska död i ett helt år bara för att man potentiellt kan dö ännu hårdare med ett pris på 10kr.. människor fungerar inte så.
Du kunde bundit dig för 1 år sedan.
53 öre kWh.

Fairlane Fairlane skrev:
Rörligt avtal är inte ett måste, men el är det i praktiken, till skillnad från att köpa aktier, så vem som gör bort sig är nog rätt tydligt.
Jaså så du menar att spabad och 25 grader inomhus är en rättighet?

Fairlane Fairlane skrev:
Som flera redan påpekat så är det fel att jämföra aktier med el, då el är något vi behöver. Går aktierna ner så kan du normalt dessutom avvakta så stiger de igen. Du kan inte göra motsvarande med el. Likviditeten för folk och företag påverkas mycket mer av den enorma elprishöjningen, än av en kraftig nedgång på börsen. Den höjning som skett på elpriserna är också mycket större än vad börsförändringar varit (om du inte räknar på en enskild aktie). I den stora börskraschen 1929 räknar man med att det totala värdet gick ner med 40%. 2007-2008 tappade börsen 50% av sitt värde under 1,5 år. Jämför det med en mångdubbling av elpriset. Börskrascherna gav rejäla lågkonjunkturer och det är iallafall min förhoppning att staten och EU gör vad man kan för att minska lågkonjunkturen vi är på väg in i nu.

En annan skillnad med börsfall eller räntehöjning kontra denna höjning elpris är att staten inte tjänar pengar på de två första. När elpriset drar iväg ökar statens inkomster då momsen ligger på det priset. Sen får Svenska Kraftnät ett rejält tillskott med pengar, pengar man inte har en rimlig chans att använda till det som de är tänkta att användas till, så kanske är det inte helt fel att en del av de pengarna används till att minska effekterna av det höjda elpriset.

Men, vill du sitta och vara självgod för att du bundit till ett bra pris, samtidigt som massor med människor riskerar att hamna hos kronofogden och företag slås ut, men effekten att ännu fler människor får problem, så gör för all del det om det glädjer dig.

Hur situationen bäst hanteras är inte glasklart, men för landets och Europas bästa är det nog bra om man agerar, inte bara säger till alla att de får skylla sig själva.
Jag håller med om.de du skriver.

Men.

Är de en rättighet att ha spabad och 25 grader inomhus?

Är de en rättighet att folk ska få pengar så de kan åka på semester?

Fairlane
T Titagurgi skrev:
Jaså så du menar att spabad och 25 grader inomhus är en rättighet?
Du får gärna visa var jag har skrivit det.
Kan du visa det så ska jag genast erkänna att jag är en idiot.

Om du inte kan visa det så bjuder jag på en ny Fågelskrämma av halm med hatt i ett fält, med en pumpa vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du verkar ju förbruka de på löpande band.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
T Titagurgi skrev:
Du kunde bundit dig för 1 år sedan.
53 öre kWh.
Kunde de? De kanske har ett bundet avtal på tre år som går ut nu?

Om vi återigen jämför med bolån, där man kan binda eller köra rörligt som du jämför med, så är de ju så att du menar att man skulle bundit långt innan man ens kunde ana att det här var möjligt. Inte ens elbolagen såg detta, hade de gjort det så hade de aldrig erbjudit dig att binda för 53 öre/kWh. Det finns en anledning till att många elbolag inte erbjuder bindning alls nu. Har du sett motsvarigheten inom bolån?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Du har inte funderat på att tänka innan du skriver?
Många elbolag har slutat med att erbjuda fast elavtal och bolagen som har det kvar som alternativ har tagit rejäl höjd på priset
Du har inte funderat på börja att läsa inläggen du kommenterar?

Det går utmärkt att binda elpriser även idag men med mindre utbud. Efter vintern var det inga som helst problem att välja och vraka bland bolagen. Vi gjorde det två gången för två fastigheter.

T Titagurgi skrev:
Nu gör du bort dig.

Rörligt avtal är inte ett måste.
I SE4 kan man nästan bara välja rörligt avtal. Det anses vara oseriöst att erbjuda fast avtal av de företagen som bara erbjuder rörligt. Och om EU gör om elprismodellen som de pratar om nu innebär det lägre priser än 6kr/kwh...

• Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:

Men.

Vem, förutom du, har pratat om spabad och 25 grader inomhus?
Det mååååååånga i den svenska befolkningen är upprörda över är att situationen vi har är helt onödig och utarmar såväl privatekonomi som företags ekonomier. Till vilken nytta? Retorisk fråga.

Redigerat:
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:

Men.

Jag lever snudd på frivilligt som en bohem, inget spabad, inga 25 grader och har inte åkt på semester senaste 4 åren.. det är blott uppvärmning till dryga 18-19 grader som kommer ruinera mig med flera i vinter så sluta gläfs.

• Gilla
  • Ledsen
Anne1515 och 6 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Jag lever snudd på frivilligt som en bohem, inget spabad, inga 25 grader och har inte åkt på semester senaste 4 åren.. det är blott uppvärmning till dryga 18-19 grader som kommer ruinera mig med flera i vinter så sluta gläfs.
Varför har du ej bundit dig om du haft dålig ekonomi i flera år?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vem, förutom du, har pratat om spabad och 25 grader inomhus?
Det mååååååånga i den svenska befolkningen är upprörda över är att situationen vi har är helt onödig och utarmar såväl privatekonomi som företags ekonomier. Till vilken nytta? Retorisk fråga.
Ja svenska folket har ju röstat för detta.

Fairlane Fairlane skrev:

Om vi återigen jämför med bolån, där man kan binda eller köra rörligt som du jämför med, så är de ju så att du menar att man skulle bundit långt innan man ens kunde ana att det här var möjligt. Inte ens elbolagen såg detta, hade de gjort det så hade de aldrig erbjudit dig att binda för 53 öre/kWh. Det finns en anledning till att många elbolag inte erbjuder bindning alls nu. Har du sett motsvarigheten inom bolån?
Man kan visst binda elen.

Sluta ljug .

Fairlane Fairlane skrev:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...erige-sa-tanker-eskilstunaborna-infor-vintern

T Titagurgi skrev:
Varför har du ej bundit dig om du haft dålig ekonomi i flera år?
Sluta halmgubba nu. Det är irrelevant om priset är ju det eller inte när prisbilden och - utvecklingen ser ut som den gör. Det är än mer irrelevant om EN person har bundet eller ej.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.