Appendix Appendix skrev:
Elpisstöd i all ära. Men 90 miljarder får man ju en jäkla massa ledningar för. Och/eller kraftverk.
Bättre lägga pengarna på det.

Dvs städa upp det man ställt till med istället för en massa bidrag hit och dit
Fast vart skall vi dra ledningarna?
Till norrland där vätgas tillverkningen beräknas dra 70TWh 2035?

Det står inte på innan elområde 1 har samma problem som 3 och 4.
Och naturligtvis såg ingen det komma.

ingenjören101 juckeyy skrev:
Fast hur menar du nu? Det har varit för ”sent” att binda sitt elpris ganska länge, risk-reward att binda sig nu på 7kr är ju rätt dålig (historisk) men jag har svårt att se att detta håller i sig över tid.
Jaså?
Du kunde bundit dig för ett år sen?

Nä jag vill ha tillbaka pengar för att mina aktier gick ner.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, och när det då inte fanns bundna avtal att välja? När de väl återkom så var de extremt dyra och korta. Alla vet att det alltid varit billigast att binda vår-sen sommar, men ingen kunde förutse att elpriserna på sommaren skulle vara än högre än i vintras. Så, nej. Straffavgiften är absolut inte noll. Oavsett vilket håll ditt nya pris går åt.

Det kan du säkert nu, och de priserna är högre, så det är bara att teckna ett längre avtal till ett högre pris. Så är det ju med din logik. Vi kommer inte att få avlastning förrän om 8-12 år när vi byggt ett eller ett par kärnkraftverk igen. Så min fråga kvarstår; varför binder du dig inte på ett längre och dyrare avtal nu och tar straffavgiften?
Så du menar att de som tog en risk ska staten gå in och betala för?

Jag visste ej att mina aktier skulle gå ner så här.mkt gör ngn månad sedan.

Ska staten ge mig bidrag för de?

T Titagurgi skrev:

Investering i aktier är högst frivilligt och inget du behöver för att överleva. Med ditt resonemang så kan vi ju ta bort a-kassa och sossbidragen också eftersom individen inte har skött sina åtaganden korrekt.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Investering i aktier är högst frivilligt och inget du behöver för att överleva. Med ditt resonemang så kan vi ju ta bort a-kassa och sossbidragen också eftersom individen inte har skött sina åtaganden korrekt.
Som sagt alla med rörliga pris kunde ha bundit sig för 1 månad sedan.

Fairlane Fairlane skrev:
Ska man vara ärlig så har de svenska kärnkraftverken varit avstängda ett tag medan man i Tyskland säger att de tre som är i drift får fortsätta. Eller har jag missat att man verkligen återstartar?

Jag är för kärnkraft, och tycker att nedläggningen av de senare var väldigt dum. Barsebäck var rätt länge sen och det har väl ändå fungerat väl utan Barsebäck i många år så där är jag inte lika kategorisk. Jag tycker dock man ska försöka vara ärlig i samtalet. Vindkraften är icke planerbar på samma sätt som kärnkraften, men kärnkraften är inte riktigt så driftssäcker som många framställer den. Ringhals 4 har oplanerat avbrott till sista november. OL3 har oplanerat avbrott. Hälften av de franska kärnkraftsreaktorerns stod still under sommaren oplanerat.
Nej, du har rätt. De tre som är kvar skall fortsätta och inte läggas ner än trots planen tyskarna hade. My bad.

Allting har en risk. Fördelarna med kärnkraft väger dock över för min del. Extremt låga utsläpp, 4:e generationens reaktorer kan köra det befintliga avfallet en runda till och dramatiskt sänka tiden det är farligt, osv. Så för mig är det en no brainer. Jag hade dock helst sett att Sveriges infrastruktur ägdes och sköttes av staten.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Som sagt alla med rörliga pris kunde ha bundit sig för 1 månad sedan.
Fasta 12-månaderspriset i SE3 låg över 4kr/kWh för en månad sen, SE4 var väl och nosade på 6kr.. det är ungefär som att ladda bössan och pressa avtryckaren själv. Prisnivåerna är ett systemfel och inget som någon kund skall signera ett fast avtal på.

• Gilla
Öckeröhus och 7 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:

Aktier är ett val. El är (mer eller mindre) ett måste. Staten går in och garanterar en rejäl del av dina pengar på ett bankkonto, vilket jag ser som vettigt. Menar du att vi inte skall ha insättningsgarantin?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ingen snackar om att sänka skatten på elen? energiskatt eller moms? Det är löjligt när avgifter och skatter står för typ 200 öre hos nätägaren när priset ligger på 700 och detta är exlusive nätavgiften

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Fasta 12-månaderspriset i SE3 låg över 4kr/kWh för en månad sen, SE4 var väl och nosade på 6kr.. det är ungefär som att ladda bössan och pressa avtryckaren själv. Prisnivåerna är ett systemfel och inget som någon kund skall signera ett fast avtal på.
Ja de är väl bättre än 10 kr kWh?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Aktier är ett val. El är (mer eller mindre) ett måste. Staten går in och garanterar en rejäl del av dina pengar på ett bankkonto, vilket jag ser som vettigt. Menar du att vi inte skall ha insättningsgarantin?
Nu gör du bort dig.

Rörligt avtal är inte ett måste.

T Titagurgi skrev:
Ja de är väl bättre än 10 kr kWh?
Tramsigt argument. Ska man signera sin egna ekonomiska död i ett helt år bara för att man potentiellt kan dö ännu hårdare med ett pris på 10kr.. människor fungerar inte så.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Jaså?
Du kunde bundit dig för ett år sen?

Nä jag vill ha tillbaka pengar för att mina aktier gick ner.
Det finns ju faktiskt folk som har bundet men avtal som går ut nu. Många bekanta har avtal som går ut i december.

Hoppas du var onykter när du tänkte..

• Gilla
Öckeröhus och 6 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Nu gör du bort dig.

Rörligt avtal är inte ett måste.
Det är just det det kan vara för en stor del av befolkningen. Eller tror du att en fattigpensionär har råd att binda elen till 5 kr/kWh? Och snälla, kom nu inte med dravlet "har man inte råd med det så skall man inte bo i hus". Det är så otroligt självbelåtet och nedlåtande mot alla som inte sitter i just "din" situation.

Hela vårt samhälle är uppbyggt efter en viss kostnadsfördelning. Det funkar inte att höja tex boendekostnader med flera hundra procent utan att kompensera någon annanstans som tex med sänkt inkomstskatt. Detsamma gäller energikostnaderna; man kan inte höja elpriserna med flera hundra procent utan att kompensera detta med någonting annat. Så visst; fortsätt på inslagen linje rörande elpriserna, men se då till att kompensera detta med skattesänkningar eller andra allmänna kostnadsersättningar som väger upp.

• Gilla
SwiftD och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
T Titagurgi skrev:

Som flera redan påpekat så är det fel att jämföra aktier med el, då el är något vi behöver. Går aktierna ner så kan du normalt dessutom avvakta så stiger de igen. Du kan inte göra motsvarande med el. Likviditeten för folk och företag påverkas mycket mer av den enorma elprishöjningen, än av en kraftig nedgång på börsen. Den höjning som skett på elpriserna är också mycket större än vad börsförändringar varit (om du inte räknar på en enskild aktie). I den stora börskraschen 1929 räknar man med att det totala värdet gick ner med 40%. 2007-2008 tappade börsen 50% av sitt värde under 1,5 år. Jämför det med en mångdubbling av elpriset. Börskrascherna gav rejäla lågkonjunkturer och det är iallafall min förhoppning att staten och EU gör vad man kan för att minska lågkonjunkturen vi är på väg in i nu.

En annan skillnad med börsfall eller räntehöjning kontra denna höjning elpris är att staten inte tjänar pengar på de två första. När elpriset drar iväg ökar statens inkomster då momsen ligger på det priset. Sen får Svenska Kraftnät ett rejält tillskott med pengar, pengar man inte har en rimlig chans att använda till det som de är tänkta att användas till, så kanske är det inte helt fel att en del av de pengarna används till att minska effekterna av det höjda elpriset.

Men, vill du sitta och vara självgod för att du bundit till ett bra pris, samtidigt som massor med människor riskerar att hamna hos kronofogden och företag slås ut, men effekten att ännu fler människor får problem, så gör för all del det om det glädjer dig.

Hur situationen bäst hanteras är inte glasklart, men för landets och Europas bästa är det nog bra om man agerar, inte bara säger till alla att de får skylla sig själva.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.