635 610 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Som EU:s lägsta arbetslöshet och familjeveckan menar du? Det fäste väl inte direkt när någon drog upp dem eftersom att ingen brydde sig alternativt visste att det var ogenomförbart.Litengubbe skrev:
Det finns dock statsvetenskaplig forskning som pekar på att svenska politiker är bra på att genomföra det de lovar. Men då möter man förstås på lite tydligare uttalanden än en tweet från tv-soffan.
Själv var jag nog mest glad över att familjeveckan inte infördes.
Och ärligt talat är jag nog även glad att bensinen inte blev 9kr billigare - det hade varit som att kissa i sängen.
Kärnkraft får de för min del gärna se till att det blir byggt, men jag lovar att hålla tillbaka min besvikelse.
Jag kommer inte tjöta om det här på BH i all evighet !
Och ärligt talat är jag nog även glad att bensinen inte blev 9kr billigare - det hade varit som att kissa i sängen.
Kärnkraft får de för min del gärna se till att det blir byggt, men jag lovar att hålla tillbaka min besvikelse.
Jag kommer inte tjöta om det här på BH i all evighet !
Jag vet inte i vilken av alla trådar det poängterades all elpriser och gaspriser steg före Ukrainakriget, och därmed skulle kriget inte kunna vara orsaken.
Och det har ju t.ex. jag aldrig påstått, utan att gaspriset har styrt elpriset, och att gaspriset har haft med Putins schackrande och agerande att göra, inte bara kriget.
Och här har vi en artikel som släpptes innan krigsstarten, som beskriver orsaker till gaspriset samt kopplingen till elpris.
https://www.energi.se/artiklar/2021/september-2021/darfor-ligger-naturgaspriset-pa-rekordnivaer/
Och det har ju t.ex. jag aldrig påstått, utan att gaspriset har styrt elpriset, och att gaspriset har haft med Putins schackrande och agerande att göra, inte bara kriget.
Och här har vi en artikel som släpptes innan krigsstarten, som beskriver orsaker till gaspriset samt kopplingen till elpris.
https://www.energi.se/artiklar/2021/september-2021/darfor-ligger-naturgaspriset-pa-rekordnivaer/
En reflektion: Vi svenskar uppmanas att spara på el men varför är det ingen som uppmanar till att spara på bensin/diesel? Det första energislaget har vi egen tillverkning av och är i stort sett självförsörjande medan gällande bensin/diesel så importerar vi varenda liter. Är det inte lite motsägelsefullt?
Jag brukar inte falla in i den allmänna klagosången om politiker, så tjatigt dessa upprepningar om att politiker bara vill ha makt. Självklart vill dom det, maktlösa politiker kan aldrig åstadkomma något alls och ingen sysslar med politik för att förlora. För mig är det så självklart men jag har heller aldrig gett min röst till någon som nu i t.ex .senaste valet lovar billigare bränsle, politik är så mycket större än så.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker mig också ha haft en hyfsad förståelse om politikens villkor, om ett större sammanhang som är viktigare än en enstaka fråga. Ingen fråga är svartvit i politiken även om de som klagar gärna förenklar saker och ting.
Men nu har jag ilsknat till ordentligt, ren inkompetens har jag svårt med och damen med falukorven ger mig högt blodtryck. Inte enbart för att hon ljuger obehindrat utan för att hon tror att vi medborgare är lika korkade som hon, hon begriper inte bättre. Utbildning är bra, bildning likaså men om båda dessa saker lyser med sin frånvaro bör man vara så ödmjuk att man tar hjälp av armén av sakkunniga som finns runt varje statsråd.
Men där brister det totalt, högmod är ingen attraktiv egenskap. Tyvärr är ministerposten en av de viktigaste i dessa dagar så skuggan faller även på den som har ansvar för utnämningen.
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Som sagt, det där är ett oseriöst sätt att räkna på. Det rimliga att jämföra med är vad priset utan sänkningen hade varit 1/1-23, inte vad det var 31/1-22.K karlmb skrev:
Sen är jag lite inne på samma linje som @Mikael_L. För egen del är jag rätt nöjd med att inte allt krut läggs på detta även om bensin och diesel på många vis är överbeskattade. Men det ändrar ju inte vad Kd och Sd:s vallöften var.
Hade den borgerliga politiken fått gälla under 1900-talet hade vi sannolikt inte haft semesterveckor öht.Nötegårdsgubben skrev:Som EU:s lägsta arbetslöshet och familjeveckan menar du? Det fäste väl inte direkt när någon drog upp dem eftersom att ingen brydde sig alternativt visste att det var ogenomförbart.
Det finns dock statsvetenskaplig forskning som pekar på att svenska politiker är bra på att genomföra det de lovar. Men då möter man förstås på lite tydligare uttalanden än en tweet från tv-soffan.
Statar-systemet hade varit kvar till godsägarnas stora förtjusning, de har ju alltid gillat slaveri.
Rösträtt skulle då också enbart gälla Adeln, Prästerskapet och finare Borgare.
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Japp. Som i Tyskland hade det nog blivit då. Ingen semester för någon utan vit skjorta.
Politik är inte så viktigt som du tror.
Politik är inte så viktigt som du tror.
2022 rekord i elexport, men vad hjälpte det. …eller så gjorde det kanske bara lite.
Big deal. 1/1 hade det väl varit 30 öre sänkning då.. Om det istället handlat om 3 kr hade nog de flesta kunnat leva med ett löfte på 10 kr.Nötegårdsgubben skrev:Som sagt, det där är ett oseriöst sätt att räkna på. Det rimliga att jämföra med är vad priset utan sänkningen hade varit 1/1-23, inte vad det var 31/1-22.
Sen är jag lite inne på samma linje som @Mikael_L. För egen del är jag rätt nöjd med att inte allt krut läggs på detta även om bensin och diesel på många vis är överbeskattade. Men det ändrar ju inte vad Kd och Sd:s vallöften var.
Skogsägare
· 18 725 inlägg
Ja, ärlig redovisning är viktigt. Det går förstås åt båda håll, så anklagelser om spinn faller ganska platt om man inte förstår att man gått på ena sidans vinkling när man kritiserar den andra.K karlmb skrev:
Och som sagt, 80 öre. Plus moms visade det sig, så en krona inkl. moms. Jag håller med om att det är något annat än nio kronor, men varför ljuga om sänkningens storlek om även sanningen är bra nog?
https://www.regeringen.se/rattsliga...nkt-skatt-pa-branslen-i-viss-varmeproduktion/