D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, ärlig redovisning är viktigt. Det går förstås åt båda håll, så anklagelser om spinn faller ganska platt om man inte förstår att man gått på ena sidans vinkling när man kritiserar den andra.

Och som sagt, 80 öre. Plus moms visade det sig, så en krona inkl. moms. Jag håller med om att det är något annat än nio kronor, men varför ljuga om sänkningens storlek om även sanningen är bra nog?

[länk]
Ja du, nuvarande ledning för borgerlighetens sätt att räkna är främmande för vetenskapen (jag säger nuvarande för att inte befläcka tidigare som mycket väl kan betraktas som rumsrena och i viss mån stadsbärande), det har varit en evig serie av märklig mattematik (Trumpism) som började skina igenom redan vid förra valförlusten, där försökte den lille mannen påskina att även ett mandat mindre är mer, blicken han hade när han sa det antyder att han faktiskt själva trodde på det.

Jag är inte förvånad att samma grupp fortfarande inte får ihop siffrorna, vare sig på pengar, energi eller koldioxidutsläpp, jag tror det är en begåvningsbrist helt enkelt.

• Gilla
Litengubbe och 2 till
  • Laddar…
Fast nu är ju inte Kristersson här och skriver några konstiga siffror, @djac. Du däremot vrider ju gärna till siffror du använder på ett oärligt sätt. Nu är du förvisso inte statsminister, så vi kan förstås mäta er med olika måttstock (generellt skulle jag då förvänta mig mer av dig som inte är politiker, men låt gå får att andra tycker att du som inte har en stab under dig kan tillåtas höfta lite mer), men att du som är så slarvig med siffror är så noga med hur andra räknar är förstås underhållande.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
D
Fast nu är ju inte Kristersson här och skriver några konstiga siffror, @djac. Du däremot vrider ju gärna till siffror du använder på ett oärligt sätt. Nu är du förvisso inte statsminister, så vi kan förstås mäta er med olika måttstock (generellt skulle jag då förvänta mig mer av dig som inte är politiker, men låt gå får att andra tycker att du som inte har en stab under dig kan tillåtas höfta lite mer), men att du som är så slarvig med siffror är så noga med hur andra räknar är förstås underhållande.
Hmm, jag brukar inte vara bestämd om jag är osäker, framförallt på siffror, du får gärna klandra om du ser något sådant, jag kan hänvisa till en siffra och då får du väl rikta din kritik mot källan/författaren, som ju oftast har mer på fötterna än oss alla privatspanare tillsammans.

Gällande politiker och ännu mer ministrar, så är min personliga uppfattning att man menar det man säger, säger man att man företräder en majoritetsregering, som ju är ett definierat begrepp, så antar jag att det är det man menar, inte att det alltid är tvärtomspråk, det var ju liksom roligt som en mellanstadielek, som statsminister blir det inte kul längre.

• Gilla
peteds01
  • Laddar…
D djac skrev:
Hmm, jag brukar inte vara bestämd om jag är osäker, framförallt på siffror, du får gärna klandra om du ser något sådant, jag kan hänvisa till en siffra och då får du väl rikta din kritik mot källan/författaren, som ju oftast har mer på fötterna än oss alla privatspanare tillsammans.
Det har jag gjort, med exempelvis siffran om sänkningen av bränsleskatterna, även om jag inte tror att det var just dig jag citerade när jag gjorde det.

Jag har för övrigt inget emot att vi diskuterar regeringens tillkortakommanden, sådana har den flera, men ju mindre spinn vi först måste skala bort, desto bättre.

D djac skrev:
Gällande politiker och ännu mer ministrar, så är min personliga uppfattning att man menar det man säger, säger man att man företräder en majoritetsregering, som ju är ett definierat begrepp, så antar jag att det är det man menar, inte att det alltid är tvärtomspråk, det var ju liksom roligt som en mellanstadielek, som statsminister blir det inte kul längre.
Förstår och håller med om hur man bör uttrycka sig, men förstår också varför man gör som man gör.

För första gången på tolv år fick vi i höstas en regering som har en majoritet bakom sig i riksdagen. Det är förvisso inte detsamma som en majoritetsregering då inte alla partier som stödjer den sitter med i den, men den beskrivning som skulle behöva göras för att vara exakt lämpar sig nog inte för mediala soundbites.

Så visst är det fel, men tvärtomspråk? Näppeligen.

Sen förstår jag ärligt talat inte förväntan att politiker inte skulle vinkla sitt språk och välja att lyfta de saker de anser stödjer just deras politik. Det är ju det enda de gör – allihop.

Jag förväntar mig tvärtom att vi här kan ha en hederligare diskussion än vad de uppenbarligen klarar eftersom att vi inte är med i leken på samma vis, utan just observatörer (och emellanåt röstboskap).

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
För första gången på tolv år fick vi i höstas en regering som har en majoritet bakom sig i riksdagen. Det är förvisso inte detsamma som en majoritetsregering då inte alla partier som stödjer den sitter med i den, men den beskrivning som skulle behöva göras för att vara exakt lämpar sig nog inte för mediala soundbites.

Så visst är det fel, men tvärtomspråk? Näppeligen.
Har inga problem att diskutera saker med dig heller, även om vi ibland ser det lite olika, finns andra som gör personangrepp med okvädningsord och det stimulerar mig inte..

Jag tycker du säger det kort, snärtigt och korrekt, det gjorde inte statsministern, han sa majoritet där det skulle vara minoritet, dvs tvärtom. Jag bygger vidare på det du sa, "en minoritetsregering som har en majoritet bakom sig i riksdagen", det hade han kunnat klara av att komma ihåg och sluppit skämma ut sig ännu en gång.

• Gilla
acmalmberg och 1 till
  • Laddar…
Svenska kraftnät släppte idag den detaljerade statistiken för december och där kan man exempelvis titta närmare på två veckor (6-19 december) när vi nettoimporterade en del el från utlandet
Graf över elproduktion, konsumtion, handel och priser i Sverige, december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

för kärnkraften så hankade vi oss fram på så lite som 3.5 reaktorer under drygt två dygn när såväl Ringhals 4, Oskarshamn 3 som halva Ringhals 3 var otillgängliga – och under åtta dygn stod både Ringhals 4 och Oskarshamn 3 stilla

nu halverades produktionen från Ringhals 3 under en helg och elbehovet var inte så stort varför importen inte var så kraftig, värre blev det på torsdagen och fredagen när det inhemska elbehovet var som störst under perioden, medan elpriset däremot toppade på luciadagens eftermiddag

vindkraften hade en lite djupare svacka i början av perioden och även då importerades det el till landet

men import till Sverige under dessa två veckor var verkligen en udda fågel under fjolåret då Sverige slog alla tidigare exportrekord med bred marginal – inte så illa för "ett nedmonterat elsystem" som bland annat energiministern beskriver det

nettoexport och -import per timme för Sveriges alla år mellan 2000 och 2022:

Graf över Sveriges export och import av elenergi per timme, årlig översikt 2000–2022, grön (export) och röd (import).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Det är fortfarande meningslöst att bunta ihop Sveriges fyra elområden i ett och låtsas som att det är en enhet.

Problemen vi har till följd av nedmonteringen av elsystemet syns i SE4 och i viss mån SE3.

I den mån man alls kan se det i den här typen av kvantitativ flödesanalys. Marknaden kompenserar ju trots allt eventuell produktionsbrist genom prissättningen. Om vi vill förstå varför de relativt höga genomsnittspriserna och extremt höga peakpriserna i södra Sverige inte lett till utbyggande av mer baskraft krävs nog därtill en analys av riskmiljön. Kapitalkostnaden för nya baskraftsprojekt är som bekant extremt hög. Om det beror på den regulatoriska miljön, den intermittenta kraftens tillräcklighet, den förväntade efterfrågeökningens överdrift eller något annat behöver fastställas.

Givet att Vattenfall nu ansökt om att få ansluta ytterligare 2,8 GW i Ringhals till elnätet känns väl alternativ två och tre som osannolika svar.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
D
Det är fortfarande meningslöst att bunta ihop Sveriges fyra elområden i ett och låtsas som att det är en enhet.

Problemen vi har till följd av nedmonteringen av elsystemet syns i SE4 och i viss mån SE3.

I den mån man alls kan se det i den här typen av kvantitativ flödesanalys. Marknaden kompenserar ju trots allt eventuell produktionsbrist genom prissättningen. Om vi vill förstå varför de relativt höga genomsnittspriserna och extremt höga peakpriserna i södra Sverige inte lett till utbyggande av mer baskraft krävs nog därtill en analys av riskmiljön. Kapitalkostnaden för nya baskraftsprojekt är som bekant extremt hög. Om det beror på den regulatoriska miljön, den intermittenta kraftens tillräcklighet, den förväntade efterfrågeökningens överdrift eller något annat behöver fastställas.

Givet att Vattenfall nu ansökt om att få ansluta ytterligare 2,8 GW i Ringhals till elnätet känns väl alternativ två och tre som osannolika svar.
Jag håller inte med om dina bakgrundsspekulationer, som ju är faktalöst reläet från propagandaministern.

Däremot så håller jag med om att det skett en normalisering av vår elproduktion, här har vi ju en fundamental intressekonflikt mellan "våra" (landet, befolkningen) intressen och de bolag som skapar elen. Medan vi kanske har intressen som lågt pris, stabilitet, självförsörjning, osv, så kan dessa bolag inte beakta sådana saker. De har i sin tur ett enda övergripande mål och det är aktieägarvärde, avkastning, för dessa är det helt ok att till minsta möjliga risk skumma av så mycket som möjligt av vinsterna, om det sedan leder till motsatsen av det som "vi" önskar så är det på sin höjd beklagligt. Jag tycker alldeles för många diskussioner bortser från dessa ganska fundamentala fakta.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
här har vi ju en fundamental intressekonflikt mellan "våra" (landet, befolkningen) intressen och de bolag som skapar elen.
Jag håller inte med om dikotomin. I alla fall inte om du vill ha in staten på ”vår” sida. Den historiska straffbeskattningen av elproduktion i allmänhet och kärnkraftsel i synnerhet talar däremot.

Det finns, förenklat, tre parter i det här, inte två.

D djac skrev:
dina bakgrundsspekulationer, som ju är faktalöst reläet från propagandaministern.
Sådana här personangrepp borde du kanske testa att sluta med.

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
D
Jag håller inte med om dikotomin. I alla fall inte om du vill ha in staten på ”vår” sida. Den historiska straffbeskattningen av elproduktion i allmänhet och kärnkraftsel i synnerhet talar däremot.

Det finns, förenklat, tre parter i det här, inte två.
Det är sant men också normalt, skatter och andra pålagor har vi ju på det mesta och att de varierar över tid tillhör ju också det normala, jag menar att det inte är helt unikt för just elmarknaden.

Underliggande så menar jag att bolagens syfte och våra önskningar aldrig kommer att mötas, om vi inte via ytterligare regleringar med våld tvingar igenom förändringar.

D
Sådana här personangrepp borde du kanske testa att sluta med.
Var menat som kritik mot det som sas, inte person.

Att detta är en tydlig taktik från regimen kan inte ha missats, det är en företeelse som är ganska ny men vanlig. Man förstorar problem och gör de till samhällsfarliga i debatten och då kan man utmåla kritiker och politiska motståndare som samhällets fiender, detta är exakt vad som har hänt och händer framför ögonen på oss. Regeringens faktalösa påståenden i elfrågan är bra exempel och med hjälp att detta försöker man utmåla tex miljöpartister som onda.

Redigerat:
  • Gilla
peteds01 och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
Svenska kraftnät släppte idag den detaljerade statistiken för december och där kan man exempelvis titta närmare på två veckor (6-19 december) när vi nettoimporterade en del el från utlandet
[bild]

för kärnkraften så hankade vi oss fram på så lite som 3.5 reaktorer under drygt två dygn när såväl Ringhals 4, Oskarshamn 3 som halva Ringhals 3 var otillgängliga – och under åtta dygn stod både Ringhals 4 och Oskarshamn 3 stilla

nu halverades produktionen från Ringhals 3 under en helg och elbehovet var inte så stort varför importen inte var så kraftig, värre blev det på torsdagen och fredagen när det inhemska elbehovet var som störst under perioden, medan elpriset däremot toppade på luciadagens eftermiddag

vindkraften hade en lite djupare svacka i början av perioden och även då importerades det el till landet

men import till Sverige under dessa två veckor var verkligen en udda fågel under fjolåret då Sverige slog alla tidigare exportrekord med bred marginal – inte så illa för "ett nedmonterat elsystem" som bland annat energiministern beskriver det

nettoexport och -import per timme för Sveriges alla år mellan 2000 och 2022:

[bild]
Hur blev det med antalet timmar under 2022 och totala importerade energin? Hade vi några roterande strömavbrott under 2022?

D djac skrev:
Det är sant men också normalt, skatter och andra pålagor har vi ju på det mesta och att de varierar över tid tillhör ju också det normala, jag menar att det inte är helt unikt för just elmarknaden.
Punktskatter har vi inte på det mesta. Det har vi på saker som staten anser skadliga av olika skäl. Spel, alkohol, tobak, plastpåsar, reklam, flygresor – och el.

Det är inte normalt att punktbeskatta sådant man vill se mer av. Det är ingen punktskatt på mat, kultur och liknande.

Det naturliga hade varit att ha punktskatt på utsläpp, inte el i sig.

D
Punktskatter har vi inte på det mesta. Det har vi på saker som staten anser skadliga av olika skäl. Spel, alkohol, tobak, plastpåsar, reklam, flygresor – och el.

Det är inte normalt att punktbeskatta sådant man vill se mer av. Det är ingen punktskatt på mat, kultur och liknande.

Det naturliga hade varit att ha punktskatt på utsläpp, inte el i sig.
..och moms som åker upp och ner på olika varor ovanpå det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.