635 778 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Mitt exempel är just ett där vapenmakt inte ens behövs. I verkligheten hade förstås innevånarna i Svedala infört en tull på lastbilar utifrån på över 10 ton eller så.Nötegårdsgubben skrev:
Att låtsas som att en fredlig överenskommelse som EU har regler som inte kan ifrågasättas och justeras är precis lika illa som att köra frihandel där den starke alltid har ett övertag mot majoriteten.
Så det är nog du själv som är obildad är jag rädd.
Jag noterar att ingen har lyckats svara adekvat på denna fråga.K karlmb skrev:
Ponera att säljarna får in 100 kg potatis kl 7 på morgonen. Kl 8 kommer tysken och köper upp 80kg dyrt! Resterande 20kg försvinner på 10 minuter vid det gamla, billiga, priset.K karlmb skrev:
Varför skulle handlarna inte öka priset tills försäljningen av resterande potatis fördelas jämnare under dagen? (fler personer får tillgång till potatisen istället för att ett fåtal köper allt). Handlarna försöker sälja så dyrt de kan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Det är för att du inte förstår ekonomi. Det är ett enkelt samband mellan utbuds- och efterfrågekurvor. Eftersom att det finns flera säljare kommer de mot varandra trissa upp priset till en nivå där alla som vill köpa till det priset får så mycket de vill ha, vid det priset.
Alternativet är att några kunder blir utan eller att säljarna får olika mycket betalt för samma sak, och i det senare fallet kommer de då göra vad de kan för att bli den som får bäst betalt, på andras bekostnad.
Det är därför saker som Bekenmodellen inte funkar – det är riggade system och riggade system leder alltid till fusk.
Alternativet är att några kunder blir utan eller att säljarna får olika mycket betalt för samma sak, och i det senare fallet kommer de då göra vad de kan för att bli den som får bäst betalt, på andras bekostnad.
Det är därför saker som Bekenmodellen inte funkar – det är riggade system och riggade system leder alltid till fusk.
Du har hett rätt. Bara det att mitt exempel skulle handla om det fall att uppköparen har mkt mer begränsad uppköpskapacitet. Som på Nordpool tex.S sandos skrev:Ponera att säljarna får in 100 kg potatis kl 7 på morgonen. Kl 8 kommer tysken och köper upp 80kg dyrt! Resterande 20kg försvinner på 10 minuter vid det gamla, billiga, priset.
Varför skulle handlarna inte öka priset tills försäljningen av resterande potatis fördelas jämnare under dagen? (fler personer får tillgång till potatisen istället för att ett fåtal köper allt). Handlarna försöker sälja så dyrt de kan.
Jag tänkte mig att torget kanske hanterar 1,2 fulla tradare med potatis (OK, kanske lite mkt men ändå).
Så anländer tysken med sin tradare och köper allt han får plats med, 40 ton.
De som inte får sålt till tysken av någon anledning får istället nöja sig med ett mer lokalt pris på sin potatis.
Om han istället tar sin folkabuss så skulle ingen klaga eftersom han är mer rätt i skala då så att säga.
Hur tänkte du att man skulle fuska runt Bekenmodellen?Nötegårdsgubben skrev:Det är för att du inte förstår ekonomi. Det är ett enkelt samband mellan utbuds- och efterfrågekurvor. Eftersom att det finns flera säljare kommer de mot varandra trissa upp priset till en nivå där alla som vill köpa till det priset får så mycket de vill ha, vid det priset.
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Nuvarande system är i allra högsta grad skapat av människan. Det har också gjort oss rika och välmående bortom alla förindustriella drömmar.D djac skrev:
Det går säkerligen att förbättra, vad gör inte det, men alla modeller som bygger på manipulation av mänskliga drivkrafter, alltså att man mot sin vilja ska göra något som inte gynnar en, kommer med höga kostnader.
På allvar, du anser att Nordpool systemet är höjden av underbar frihandel? Hade det handlat om aktiemarknaden så hade jag varit med dig men...Nötegårdsgubben skrev:Nuvarande system är i allra högsta grad skapat av människan. Det har också gjort oss rika och välmående bortom alla förindustriella drömmar.
Det går säkerligen att förbättra, vad gör inte det, men alla modeller som bygger på manipulation av mänskliga drivkrafter, alltså att man mot sin vilja ska göra något som inte gynnar en, kommer med höga kostnader.
Jag tycker så men det roliga är när Daniel påpekar att någon annan uppvisar samma naivitet och barnatro som vi läser från honom dagligen.Nötegårdsgubben skrev:Nuvarande system är i allra högsta grad skapat av människan. Det har också gjort oss rika och välmående bortom alla förindustriella drömmar.
Tror inte att den, som får gå från hus och hem, håller med dig om att detta ”gudomliga” system är bra.Nötegårdsgubben skrev:Nuvarande system är i allra högsta grad skapat av människan. Det har också gjort oss rika och välmående bortom alla förindustriella drömmar.
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Det tror inte jag heller, men jag tror å andra sidan inte att det är handelssystemet som driver någon från hus och hem, lika lite som jag tror att Ica bestämmer att brödet ska vara så dyrt.A acmalmberg skrev:
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Det kommer mer förslagna människor än jag lösa, så det behöver jag inte tänka ut. Men spontant ser jag interna koncernöverlåtelser och arbitragehandel som de mest uppenbara varianterna.K karlmb skrev:
Alltså antingen att ett svenskt bolag köper till svenskt pris och sedan överlåter rätten till ett koncernsyskon utomlands eller att ett svenskt bolag först agerar kund till svenskt pris, sen leverantör till exportpris. Givetvis med lager av dimmor över.
Och efter dem kommer låtsat naiva politiker och säger att deras goda system blivit utnyttjat av onda skurkar.
Då har du ju inte förstått problemet med marginalprissättning på en gigantiskt marknad. Eller ens på torget i Svedala.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 728 inlägg