K karlmb skrev:
Som om en tysk anländer till torget i Svedala med en lastbil och bjuder 10 kr kilot för potatis och alla plötsligt måste betala samma pris så ingen köper utan han fyller sin bil och åker hem.
Hur tycker du det borde fungera om han anländer med en folkabuss istället?
Nu fungerar ju inte alls potatis- och elmarknaden på samma sätt? Potatis är trivial att lagra till att börja med, och lite knöligare att transportera.

Vad ska bestämma vem som får billig resp. dyr el? Och på vilket sätt byggs det mer billigt producerad el om de tjänar ännu mindre än idag på att sälja elen? Och vart leder det i förlängningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som om en tysk anländer till torget i Svedala med en lastbil och bjuder 10 kr kilot för potatis och alla plötsligt måste betala samma pris så ingen köper utan han fyller sin bil och åker hem.
Hur tycker du det borde fungera om han anländer med en folkabuss istället?
Jag gissar att även en folkabuss tömmer lagret på torget i Svedala. Men jag gissar att poängen var tänkt att Tysken inte köper all potatis? Då blir ju priset baserat på tillgång och efterfrågan. Om inte säljaren ransonerar eller säljer slut så att de sista inte får möjlighet att köpa.

Är marknadsekonomi verkligen så svårt att förstå?
 
S sandos skrev:
Nu fungerar ju inte alls potatis- och elmarknaden på samma sätt? Potatis är trivial att lagra till att börja med, och lite knöligare att transportera.
Vad jag förstår så tar inte marknadsteorier vi diskuterar här hänsyn till såna detaljer.
Du kan byta ut potatis till sparris med några dagars hållbarhet om du vill.
Det finns noll problem att frakta hela Tysklands behov av sparris med lastbil över Östersjön flera ggr om ifall någon skulle vilja.
 
Mikael_L
Litengubbe Litengubbe skrev:
Ok, börjar klarna i min dimma. Men, vem sätter "förlagda köp- och säljpriser"?
Det är nog också så att t.ex en aktör som lägger köpbud lägger flera
Först gissar denna inköpare hur mycket el som de eller deras kunder kommer köpa, typ oavsett hur högt priset blir, och binder denna volym till ett riktigt högt pris, kanske 10kr/kWh.
Sen läggs det fler bud på volymer med lägre pris, med kunskapen om att det förbrukas mer el när den är billigare.

Och till sist möts en produktion och utbudskurva vid ett pris, som blir day-ahead-spotpris på Nordpool.

Vidare så handlas inte all el på Nordpools elbörs. Det finns även terminshandel vid sidan av Nordpool.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Som om en tysk anländer till torget i Svedala med en lastbil och bjuder 10 kr kilot för potatis och alla plötsligt måste betala samma pris så ingen köper utan han fyller sin bil och åker hem.
Hur tycker du det borde fungera om han anländer med en folkabuss istället?
Såhär funkar det.
Tyskland har pga av händelser österut plötsligt blivit utan regn, en enorm torka är resultatet, och floder och grundvatten räcker inte längre, så nu köps vatten dyrt från andra länder och kommer med båtar.
(Här har du analogi med (ryska) gasen).

Detta är en katastrof för jordbruket, som knappt kan vattna grödorna. De som odlar dyra grödor som inte kräver ohemult med vatten (chilifrukter t.ex) klarar sig hyggligt.
Men potatis som brukar kosta 6kr kilot i Tyskland har nu rakat upp till ett pris på 80kr/kilo. Då går det nätt och jämnt ihop för potatisbönderna, för lägre kgpris så måste de betala från sparpengar för att driva verksamheten, dvs lika bra att låta bli att vattna och odla potatis.
(Men obs, Tyskland har fortfarande samma produktionskapacitet, det är bara en ingående råvara som blivit för dyr, dvs som elsituationen i Europa)

Men, då ser ju tyskarna att de kan köpa från andra länder, så då kommer en tysk rattandes en lastbil till Svedala marknad.
Snabbt köper han massor av potatis, och både säljare och Svenska köpare märker vad som händer, säljarna höjer priset för att det går, köparna snabbar sig att köpa innan priset blir ännu värre.

Men ska vi göra en mer korrekt liknelse med el, så är det en auktion på Svedala marknad. Där de som säljer anger hur många kg de kan sälja och för vilket pris, och de kan lägga flera bud, tex att de säljer 500kg för 8kr/kg, sen ytterligare 200kg för 20kr, och 100kg för 40kr.
Och samma för köparna, de lägger ett högt bud för den minsta kvantitet som de inte klarar sig med mindre.

Men, då har vi tysken, han vet ju att i Tyskland kostar det 80kr, så han lägger ett bud på 18 ton för 75kr, väl medveten om att det är en bra affär.
Och fanns det ingen svensk köpare som la lika högt bud, så blev svenskarna utan.
Men till nästa dags auktion, och en dags svält, så har man lärt sig läxan och lägger ett bud på 76:-/kg för den minsta mängd man öht inte klarar sig utan.
Så får Tyskland inte en full lastbil den dagen.
 
  • Gilla
Litengubbe och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär funkar det.
Tyskland har pga av händelser österut plötsligt blivit utan regn, en enorm torka är resultatet, och floder och grundvatten räcker inte längre, så nu köps vatten dyrt från andra länder och kommer med båtar.
(Här har du analogi med (ryska) gasen).

Detta är en katastrof för jordbruket, som knappt kan vattna grödorna. De som odlar dyra grödor som inte kräver ohemult med vatten (chilifrukter t.ex) klarar sig hyggligt.
Men potatis som brukar kosta 6kr kilot i Tyskland har nu rakat upp till ett pris på 80kr/kilo. Då går det nätt och jämnt ihop för potatisbönderna, för lägre kgpris så måste de betala från sparpengar för att driva verksamheten, dvs lika bra att låta bli att vattna och odla potatis.
(Men obs, Tyskland har fortfarande samma produktionskapacitet, det är bara en ingående råvara som blivit för dyr, dvs som elsituationen i Europa)

Men, då ser ju tyskarna att de kan köpa från andra länder, så då kommer en tysk rattandes en lastbil till Svedala marknad.
Snabbt köper han massor av potatis, och både säljare och Svenska köpare märker vad som händer, säljarna höjer priset för att det går, köparna snabbar sig att köpa innan priset blir ännu värre.

Men ska vi göra en mer korrekt liknelse med el, så är det en auktion på Svedala marknad. Där de som säljer anger hur många kg de kan sälja och för vilket pris, och de kan lägga flera bud, tex att de säljer 500kg för 8kr/kg, sen ytterligare 200kg för 20kr, och 100kg för 40kr.
Och samma för köparna, de lägger ett högt bud för den minsta kvantitet som de inte klarar sig med mindre.

Men, då har vi tysken, han vet ju att i Tyskland kostar det 80kr, så han lägger ett bud på 18 ton för 75kr, väl medveten om att det är en bra affär.
Och fanns det ingen svensk köpare som la lika högt bud, så blev svenskarna utan.
Men till nästa dags auktion, och en dags svält, så har man lärt sig läxan och lägger ett bud på 76:-/kg för den minsta mängd man öht inte klarar sig utan.
Så får Tyskland inte en full lastbil den dagen.
Ja. Och hur blir det ifall tysken bara kommer med en folkabuss?
(Begränsad överföringskapacitet)
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Ja. Och hur blir det ifall tysken bara kommer med en folkabuss?
(Begränsad överföringskapacitet)
Då lägger tysken bara ett justerat lägre bud på den mängd han kan/vill köpa, så resten av potatisen får ett annat lägre pris, men nu finns det mindre kvar, och behovet stort, så detta nya pris lär vara högre än innan tyskarna kom och köpte allt de kunde för höga priser.
Glöm inte att Norge hela tiden också köper potatis för att skicka till England, som betalar ohyggligt mycket, via de nya kablarna dit.
 
D djac skrev:
100 dagar har gått
Nja, 65 va? Eller 64, beroende på hur man räknar.
 
K karlmb skrev:
Som om en tysk anländer till torget i Svedala med en lastbil och bjuder 10 kr kilot för potatis och alla plötsligt måste betala samma pris så ingen köper utan han fyller sin bil och åker hem.
Hur tycker du det borde fungera om han anländer med en folkabuss istället?
Jag vet inte vad du har emot utlänningar, men jag accepterar att såväl elproducenter som potatisodlare säljer till den som betalar bäst, oavsett härkomst.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte vad du har emot utlänningar, men jag accepterar att såväl elproducenter som potatisodlare säljer till den som betalar bäst, oavsett härkomst.
Utlänningar? Om det känns bättre kan du tänka dig en stockholmare istället, det gör ingen skillnad.
Förstod du inte frågan? Fattar du inte att det har betydelse hur stor bil han har?
Att en säck potatis inte höjer priset på hela torget, medans en hel tradare har helt andra förutsättningar att få priset ät skena.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då lägger tysken bara ett justerat lägre bud på den mängd han kan/vill köpa, så resten av potatisen får ett annat lägre pris, men nu finns det mindre kvar, och behovet stort, så detta nya pris lär vara högre än innan tyskarna kom och köpte allt de kunde för höga priser.
Glöm inte att Norge hela tiden också köper potatis för att skicka till England, som betalar ohyggligt mycket, via de nya kablarna dit.
Varför får resten av potatisen som inte går in i folkabussen ett högre pris? Alla vet ju att den är full och marknaden påverkas inte av såna enskilda panikaffärer annat än just vid förhandlingen när tysken ska fylla sin buss.
 
Därför att det inte längre finns så mycket potatis på torget som brukar säljas. Då kan man höja priset och ändå få all potatis såld.
Och kunderna betalar för att få någon potatis.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Förstod du inte frågan?
Nej, ärligt talat gjorde jag nog inte det. Det är möjligt att jag är korkad eller att din liknelse är kass.

Enligt mitt synsätt är din syn på handel nationalistisk och kollektivistisk; två saker jag har rätt svårt för. Jag tror på en frihetligare modell.

Jag förstår oron att bli utan när det finns en brist, men jag tror mer på att försöka lösa orsakerna till att bristen uppstått än att fördela bristvaran på rätt sätt kortsiktigt. Annars hamnar man i situationen att det ska utses syndabockar, vare sig dessa är tyskar, stockholmare eller något annat.

Kommer det att gå fort? Nej. Kommer det bli billigt? Nej, inte som förr. Finns det genvägar? Ja, men de stavas kol, olja och gas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, 65 va? Eller 64, beroende på hur man räknar.
Åh nej, tänk om Elisabeth räknar så och tänker att hon har god tid på sig :dizzy: , hon kanske inte ljög då som folk säger, det rör sig om 35 dagars missförstånd, du är något på spåren!
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Hur skulle man räkna de 100 dagarna om inte från regeringstillträde menar du?

Jag tycker inte att ditt rabulerande är utan underhållningsvärde, men du behöver väl inte blanda medvetna missförstånd med rena faktafel för att göra din poäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.