635 836 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Men var de inte överrens? Det sa de ju...
Fast de kanske menade att de behövde 100dagars arbetsinsats, de sa aldrig när de skulle påbörja eller avsluta dem...
Fast de kanske menade att de behövde 100dagars arbetsinsats, de sa aldrig när de skulle påbörja eller avsluta dem...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
om det ska bli någon ny kärnkraft antar jag att staten måste skapa "Vattenfall 2", som inte ska regleras under marknadsekonomin.
Du tycker alltså att det är OK att åka till ett mindre ställe och köpa upp alla tillgångar så att den lokala marknaden skenar? Det är inte frihetlighet, det är ju kolonialism.Nötegårdsgubben skrev:Nej, ärligt talat gjorde jag nog inte det. Det är möjligt att jag är korkad eller att din liknelse är kass.
Enligt mitt synsätt är din syn på handel nationalistisk och kollektivistisk; två saker jag har rätt svårt för. Jag tror på en frihetligare modell.
Jag förstår oron att bli utan när det finns en brist, men jag tror mer på att försöka lösa orsakerna till att bristen uppstått än att fördela bristvaran på rätt sätt kortsiktigt. Annars hamnar man i situationen att det ska utses syndabockar, vare sig dessa är tyskar, stockholmare eller något annat.
Kommer det att gå fort? Nej. Kommer det bli billigt? Nej, inte som förr. Finns det genvägar? Ja, men de stavas kol, olja och gas.
Nej, kolonialismen handlar snarare att ta tillgångar utan att betala. Det här är marknadsekonomi. Sedan behövs system som styr upp fördelningen så att inte enbart potatisbonden gynnas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Som @Daniel 109 skriver, den som säljer gör det fritt och får betalt. Det är långt ifrån kolonialism.K karlmb skrev:
Det är också därför du inte kommer hitta verkliga fall som speglar ditt exempel, medan det finns sådana under kolonialism, som den för exemplet så passande benämnda potatissvälten på Irland 1845–52. Där, för att tala med Sinéad O’Connor, there was no famine.
Vi befinner oss i situationen vi gör på grund av över- inte underreglering.
Nu får du förklara varför jag ska leta efter verkliga fall.Nötegårdsgubben skrev:Som @Daniel 109 skriver, den som säljer gör det fritt och får betalt. Det är långt ifrån kolonialism.
Det är också därför du inte kommer hitta verkliga fall som speglar ditt exempel, medan det finns sådana under kolonialism, som den för exemplet så passande benämnda potatissvälten på Irland 1845–52. Där, för att tala med Sinéad O’Connor, there was no famine.
Vi befinner oss i situationen vi gör på grund av över- inte underreglering.
(D gör det aldrig för han svamlar bara, därav att jag slutat läsa hans inlägg)
Mitt exempel är det inget fel på, om än att det är imaginärt.
Om någon skulle göra på det viset kan förstås ingen lag stoppa det. Men det är inte det som är poängen.
Utan att det är emot den allmänna samhällsuppfattningen.
Skillnaden mot elhandelssystemet är bara att folk i allmänhet ännu inte fattat vad det är som pågår.
Om något inte anses ok på ett torg så är det inte ok i elnätet heller.
Det finns därför heller ingen anledning att prata om frihetlighet eller naturlig marknad eftersom folk helt enkelt inte skulle ställa upp på sådana prismekanismer. Om de fick frågan alltså.
Skogsägare
· 18 729 inlägg
Jag menade inte att du måste ange faktiska exempel på din anekdot, jag bara konstaterade att sådana sannolikt saknas, samtidigt som jag drog ett på att faktisk kolonialism lett till den typ av utsugning du menar att marknaden potentiellt står för.
Jag tror dock inte att jag kommer övertyga dig om skillnaden, utan lägger bara fram ett motargument som alla ointresserade läsare får värdera själva.
Jag tror dock inte att jag kommer övertyga dig om skillnaden, utan lägger bara fram ett motargument som alla ointresserade läsare får värdera själva.
Att du inte förstår betyder inte nödvändigtvis att andra inte gör det. Du har väldigt fasta åsikter, men väldigt ofta är de helt fel.
Det är helt okej att köpa upp en vara om du anser det vara lämpligt.
Det är helt okej att köpa upp en vara om du anser det vara lämpligt.
Ok. Senead är inte min direkta favorit så du får gärna berätta vad låten handlar om.Nötegårdsgubben skrev:Jag menade inte att du måste ange faktiska exempel på din anekdot, jag bara konstaterade att sådana sannolikt saknas, samtidigt som jag drog ett på att faktisk kolonialism lett till den typ av utsugning du menar att marknaden potentiellt står för.
Och varför det var ett motargument då isåfall.
Skogsägare
· 18 729 inlägg
Det var bara ett exempel på kritik av kolonialism, med den massiva vapenmakt som sådana system bygger på. Att jämföra en fri marknad med det är obildat i sig och felaktigt ur ett utfalllsperspektiv. Och då har vi redan gått vidare från grundproblemet att jämförelsen var kass.
Och detsamma kan då inte appliceras på din fasta övertygelse om att nuvarande handelssystem är gudomligt och i ingen del kan förbättras av människan?D Daniel 109 skrev: