635 699 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tycker att det ska bli spännande om det nu blir några medvetet roterande elavbrott, som några skrikhalsar har varnat för många sådana avbrott. Min högst personlig åsikt att det inte blir så.
Fasansfull bild, fossilt all over, även om treden åtminstone går åt rätt håll, man förstår att vi måste accelerera förändringen, det får kosta både pengar och prestige.Nötegårdsgubben skrev:Och jag som skulle låta bli det här idag….
Nej, utbudet har varit relativt stabilt de senaste 30 åren. Det planerbara utbudet har varit avsevärt större tidigare, så årssiffror säger inte så mycket om den momentana matchningen av utbud och efterfrågan, men på årsbasis har den ökade produktionen av vindkraft matchats av minskning av kol- och kärnkraft.
[bild]
Ja, grafen brister i uppdatering, men trenderna är tydliga även om vi för -21 och 22 lär se skiften för de fossila bränslena.
Men det är inte så att elhandeln har klappat samman och gett oss högre priser. Det är fundamenta i marknaden, utbud och efterfrågan, som inte längre matchar varandra lika bra. Det har många orsaker, men är som sagt något annat. Att tro att marknaden helt plötsligt hoppat snett av sig själv är att ge den magiska egenskaper den inte har.
vad jag förstår har en del länder satt ett maxpris på motsvarande 2 kr/kWh sedan 1 dec inom EU. Vad hindrar Sverige att göra det samma?
Nja, just den typen av arrangemang verkar inte gå så bra, som väntat..
Däremot är jag mer för att ta tag i problemet, som ju är att elpriserna har stigit och förväntas fortsätta ligga högt i framtiden. Då skulle det ju behövas ett kortsiktigt stöd omedelbart, till de som är behövande, samtidigt som man stimulerar förändringar som minskar behovet av stöd på sikt. Så, rent konkret, ett behovsprövat stöd, som bostadsbidrag ungefär, inga pengar till de som har råd att betala sin elräkning men stöd till de svagaste, under en övergångsperiod, rimligt stöd att energieffektivisera också behovsprövat för bästa träffsäkerhet.
Sen får man nog tyvärr inse att kombinationen av hög energiförbrukning och låg lön inte kommer att fungera from nu, mao, kan man inte effektivisera så får man nog se sig om efter annat boende.
Däremot är jag mer för att ta tag i problemet, som ju är att elpriserna har stigit och förväntas fortsätta ligga högt i framtiden. Då skulle det ju behövas ett kortsiktigt stöd omedelbart, till de som är behövande, samtidigt som man stimulerar förändringar som minskar behovet av stöd på sikt. Så, rent konkret, ett behovsprövat stöd, som bostadsbidrag ungefär, inga pengar till de som har råd att betala sin elräkning men stöd till de svagaste, under en övergångsperiod, rimligt stöd att energieffektivisera också behovsprövat för bästa träffsäkerhet.
Sen får man nog tyvärr inse att kombinationen av hög energiförbrukning och låg lön inte kommer att fungera from nu, mao, kan man inte effektivisera så får man nog se sig om efter annat boende.
Intressant läsning, om man är lite nördigt lagd: https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2022/sa-repareras-ringhals-4
det finns en kort filmsnutt om Bekenmodellen på SVT och jag undra om denna film visar hur prissättning går till eller om det finns något som är fel, eller är detta ett speciallfall? Idag går det inte att lita på någon.K karlmb skrev:
Så vill elexperten sänka de svenska elpriserna | SVT Nyheter
Det beror lite på hur man tolkar filmen. Vi får inte högre elpris på grund av att vi importerar som man lätt tolkar filmen.
Jag måste säga emot. Det mesta i den statligt finasierade median är ju otroligt mycket bättre än det som produceras i medier som oftast bara har en agenda/lobby-org. Detta innebär ju att allt inte är rätt, eller att man tvingas förenkla för mycket. Det finns kontrollfunktioner. Har man en trumpistisk syn på allt så är ju allt ändå skit.Magnus E K skrev: