K karlmb skrev:
Ni som gillade detta uttalande, ni håller alltså med om att vi kan stänga ner exporten?
Nej, vi håller med om att det inte finns något exporttvång per se. Om svenskar för varje producerad kWh bjuder över utlänningarna kommer noll att exporteras, vilket skulle vara helt lagligt.

Det är inte alltid helt lätt att förstå @Daniel 109 om man saknar förförståelse om det han skriver om. Normalt tycker jag att det är ett problem; här är det belysande.
 
K karlmb skrev:
Varför Beken vill matcha hemmamarknaden före exporten vet jag inte men kan någon som är kunnig berätta vilken roll det spelar för en färskvara som el?
Om du nu inser att du inte förstår skillnaden mellan att rea ut en vara först (till en begränsad målgrupp) och sälja resten till fullpris kontra att göra tvärtom, och följdmässigt vem som blir utan om efterfrågan blir större än utbudet – då tror jag att du är ett steg närmare att sluta tro på denna enkla lösning.








Man i ceremoniell uniform håller ett tal med mikrofon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, vi håller med om att det inte finns något exporttvång per se. Om svenskar för varje producerad kWh bjuder över utlänningarna kommer noll att exporteras, vilket skulle vara helt lagligt.

Det är inte alltid helt lätt att förstå @Daniel 109 om man saknar förförståelse om det han skriver om. Normalt tycker jag att det är ett problem; här är det belysande.
Ska vi bränna av exportelen i elpatroner i sjön då eller?
Eller begränsa produktionen?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du nu inser att du inte förstår skillnaden mellan att rea ut en vara först (till en begränsad målgrupp) och sälja resten till fullpris kontra att göra tvärtom, och följdmässigt vem som blir utan om efterfrågan blir större än utbudet – då tror jag att du är ett steg närmare att sluta tro på denna enkla lösning.








[bild]
Rea och fullpris?
Det 2 olika auktioner bara. Det finns utbud så det räcker för båda nästan varje dag.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
[länk]

Alltid är det något...
Hur fan kör de grejorna? Planerat...
 
K karlmb skrev:
Rea och fullpris?
Det 2 olika auktioner bara. Det finns utbud så det räcker för båda nästan varje dag.
Så, Nötegårdarn, whats the big deal?
 
D Daniel 109 skrev:
Har jag skrivit det?
Jag har påpekat att dina förslag inte är genomförbara. Det är inte riktigt samma sak.
Det man mest ser är att det inte är någon ide att förklara. Så du smiter undan hela tiden.
 
Jag har förklarat många gånger. Men det går ju inte in.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
Litengubbe Litengubbe skrev:
[länk]

Alltid är det något...
Detta har väl alltid varit baksidan med kärnkraft, det är lite slump över leveransen, vi har alltid haft det så i Sverige och vi ser samma mönster överallt, i Frankrike ser man baksidan av att ha många likadana. Som vanligt gäller att diversifiering är bra för redundansen, vi har gott om vatten och kärnkraft i Sverige, det är i första hand de andra energislagen som behöver boostas, lyckligtvis är det också de enklaste att bygga ut.

Sen behöver såklart kärnkraften roteras och då vore det ju bra om det byggs nytt i söder nu, så att detta kan stå klart tills det är dags att pensionera nästa uttjänta verk men under tiden ska man bygga annat så att det glöder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Som vanligt gäller att diversifiering är bra för redundansen
Det är ju sant, man får inge gemensamma felkällor, såsom liknande kylsystem som blir överhettade, eller dåliga komponenter. Men det blir ju också dyrare, något som kärnkraft kanske ine i första hand behöver just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Bara 50 dagar kvar, håll ut!

Skärmdump av Twitter-inlägg med bild och text om politik och kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nåja, regeringen har ju bara funnits på plats i 24 dagar, så nog ska vi väl ge dom 76 dagar till, tycker jag.

Har det verkligen skett något slags riktigt steg redan då (t.ex. ändrat lagen så att barsebäckstomten är möjlig att bygga kärnkraft på) eller något annat väsentligt som inte bara är munväder, så tycker jag nog att de har jobbat på rätt bra, över min förväntan i alla fall.

Har det satts en spade i marken för ett kärnkraftsbygge innan mandatperioden är slut så får ni häckla mig hur mycket ni vill för att jag hade sååååå fel ... :cool:
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Det är ju sant, man får inge gemensamma felkällor, såsom liknande kylsystem som blir överhettade, eller dåliga komponenter. Men det blir ju också dyrare, något som kärnkraft kanske ine i första hand behöver just nu.
Man kan ju undra hur pass mkt extra det egentligen kostar att välja olika fabrikat på tex pumpar eller ventiler. Det är ju trots allt rätt standardiserade saker. Känns som slentrian att bara köpa samma i 4 reaktorer som man ritar på samtidigt.
 
Jag kanske varit dålig på att följa med vad som händer. … men vad är orsaken till det något lägre gaspriserna i europa? Marknadsförväntningar, gas från annat håll, minskat behov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.