K karlmb skrev:
I vårt fall och med el kan vi exportera massor. Men utslagning av vår industri och att folk hamnar på bar backe och hela landet i recession, kan på samma sätt vara ett skäl att inte låta exportpriserna gälla i landet.
Det här är ett annat problem än beken-modellen, eller i alla fall lite ärligare. Det är enkel och rättfram protektionism.

Den har förvisso inte heller något som talar för den över tid, men kortsiktigt kan jag hålla med om att andras självskadebeteende (som Tysklands nedläggande av kärnkraften och det franska statliga elbolaget eftersatt sitt underhåll (eller haft otur) så allt kom samtidigt).

Typiskt bara att vi själva gjort samma sak.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag antar att du sett utbuds- och efterfrågekurvor någon gång. Det de visar är hur som helst att både utbud och efterfrågan varierar med priset och vid ett pris är volymerna lika stora. Det är förstås bara en modell, och verkligheten matchar den inte perfekt, men bra nog för att hjälpa tanken.

Vi kommer få två efterfrågekurvor då det är olika pris, och så länge som efterfrågan inte är helt statisk kommer exporten att bli lägre än om man haft samma pris givet att den inhemska marknaden mättad. Det är ofrånkomligt i verkligheten. Bekenmodellen premierar alltså inte export, utan inhemsk konsumtion (om den hade funkat).

Men då du har två efterfrågekurvor skilda från varandra kommer allt utbud naturligt gå mot den med högre pris. I bekenmodellen skulle alltså all el gå på export och ingen säljas inom landet om marknaden var fri. Någon måste alltså tvingas att sälja billigt till dig och mig istället för att exportera. Så modellen som ska skydda vårt elpris leder antingen till att all el exporteras eller att mer el konsumeras inom landet till ett lägre pris och således mindre exporteras. Idén är att vi ska hamna i den senare situationen genom en riggad marknad.

Hur tror du att denna marknsd kommer reagera? Kommer dess aktörer gilla läget eller försöka se till att det är någon annan som drar det korta strået och måste sälja till det reglerade priset? Sannolikt det senare.

Därför kommer prisbudgivningen på den nationella marknaden att bli konstlat hög på utbudssidan, och dra sig mot exportmarknaden. Ibland kommer säkert el som är billig att producera att inte alls produceras, då den inte vann budgivningen nationellt och därför inte får vara med på exportbudgivningen (fick den det senare skulle ingen buda på den svenska marknaden).

Allt blir skit.

Men eftersom att du uppenbarligen tror på den kan vi ju vända på den här leken. Skriv du vad som kommer funka så ska jag försöka förklara varför det inte gör det. Börja med Bengt Ekenstiernas teser (som jag iofs. anser är motbevisade här sen länge) eller med något mer avancerat, vilket du vill. Jag kan dock varna redan nu att jag inte kommer gå med på att acceptera att man bortser från fundamentala mänskliga drivkrafter.
Mycket bra och pedagogiskt förklaring!
(y)
Dock lite märkligt att det ska behövas i denna tråd där vi trots allt för dessa diskussioner på en rätt hyggligt hög nivå.
Bra hursomhelst, det finns säkert de som bara är läsare här och har lite svårt att navigera inom detta kunskapsområde och gärna vill få förklarat varför något som t.o.m politiker för fram som en enkel lösning inte skulle vara bra.

Glöm aldrig, glöm aldrig, glöm inte, att enkla lösningar på svåra (och långvariga) problem aldrig finns.
Alla problem som har enkla lösningar försvinner direkt, då man naturligtvis tar till den enkla lösningen direkt!
Enkla lösningar stinker helt enkelt populism!
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ett annat problem än beken-modellen, eller i alla fall lite ärligare. Det är enkel och rättfram protektionism.

Den har förvisso inte heller något som talar för den över tid, men kortsiktigt kan jag hålla med om att andras självskadebeteende (som Tysklands nedläggande av kärnkraften och det franska statliga elbolaget eftersatt sitt underhåll (eller haft otur) så allt kom samtidigt).

Typiskt bara att vi själva gjort samma sak.
Men självklart handlar det om protektionism av det svenska samhället.

Det finns inget annat alternativ då elförsörjningen är av riskintresse och inte en handelsvara du kan ha eller mista. Angående BEKEN-modellen går den nya energipolitiken ut på att implementera en likande lösning men isf en fiktiv SE5 för export återgår man till ett elområde och ändrar finansiering av SvK.
 
Var har du fått den informationen ifrån? Den har jag missat.
 
D Daniel 109 skrev:
Det krävs ingen svverkning bara för att det finns logistiska möjligheter att sälja på export. Men det finns inga exportbegränsningar. Svenska pappersbruk och sågverk måste betala samma priser som exporten. Stiger priset på exporten måste även de betala mer. Precis på samma sätt som elen.

Visst skulle man kunna stoppa timmerexport för att gynna svenska sågverk. Men vi gynnas mycket mer av frihandel än vi kan vinna på en sådan begränsning.
Det finns inget exportkrav vilket är självklart.
Det finns värden som avskogning tex som gör att in den kommit på tanken att kräva export av timmer i proportion till hur många vägar som byggts till grannländerna.
Du kan ju kolla på vad vägar inneburit i Brasilien de senare åren tex.
På samma sätt finns det värden i att inte tvingas exportera andra naturtillgångar på ett sätt som riskerar att skada landet på ett eller flera sätt.
Låt det sjunka in.
 
Det finns inget exportkrav på el heller. Det gäller samma sak där som för timmer.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så modellen som ska skydda vårt elpris leder antingen till att all el exporteras eller att mer el konsumeras inom landet till ett lägre pris och således mindre exporteras. Idén är att vi ska hamna i den senare situationen genom en riggad marknad.
Hur ska den exporten gå till?
Ska du bygga 10 nya kablar nu för att marknadsteorierna som hotar regnskogen i Brasilien ska bli verklighet också i Sverige?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tror du att denna marknsd kommer reagera? Kommer dess aktörer gilla läget eller försöka se till att det är någon annan som drar det korta strået och måste sälja till det reglerade priset? Sannolikt det senare.
De som inte vinner affärer i exporten pga de lagt för höga bud får en chans att lägga lägre bud på den nationella marknaden.
Vad är problemet med det?
Hur ska man få någon annan är dra kortare strån, berätta gärna det?
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget exportkrav på el heller. Det gäller samma sak där som för timmer.
Inte det? Vad är 70% regeln då?
 
K karlmb skrev:
De som inte vinner affärer i exporten pga de lagt för höga bud får en chans att lägga lägre bud på den nationella marknaden.
Vad är problemet med det?
Hur ska man få någon annan är dra kortare strån, berätta gärna det?
Ska du först ha en auktion för export och sedan en för Svensk konsumtion?

Varför förväntar du dig att ett sådant upplägg skulle resultera i ett lägre pris på den Svenska marknaden? Men framför allt, tror du elen räcker till Sverige om du börjar med att exportera så mycket det går.

Antingen är det du eller jag som inte begriper alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte det? Vad är 70% regeln då?
Det är en regel som ger SVK tillåtelse att begränsa exportkapaciteten med 30%. För timmer finns det ingen begränsning.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska du först ha en auktion för export och sedan en för Svensk konsumtion?

Varför förväntar du dig att ett sådant upplägg skulle resultera i ett lägre pris på den Svenska marknaden? Men framför allt, tror du elen räcker till Sverige om du börjar med att exportera så mycket det går.

Antingen är det du eller jag som inte begriper alls.
Driver du med mig?
Exporterar vi eller inte?
Hur mkt exporterar vi? (Lite grann...?)
Är det slumpstyrt eller hur kontrolleras mängden exportel?
Tidigare har du skrivit att priset kommer ner till nivåer vi är vana vid i Sverige, när vi fyller ledningarna, men nu pratar du om att vi kanske får elbrist om vi fyller ledningarna...
Kanske dags att du sätter ner flaskan eller vad du nu intagit.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en regel som ger SVK tillåtelse att begränsa exportkapaciteten med 30%. För timmer finns det ingen begränsning.
Alltså finns det ett exportkrav på 70%.
Det tror jag de flesta förstått vid det här laget.
För skogsbruket finns det en produktionsbegränsning vilket ger samma resultat. Skogsägare kan inte bete sig som i Brasilien utan måste i praktiken avverka mindre.
Men oavsett vad man tycker om skogsbruk så finns det inget exportkrav kopplat till hur många vägar eller båtar som passerar våra gränser, det är nog tom du medveten om.
 
Nej, det finns inget exportkrav.

Ja, om vi exporterar vi så mycket det går så blir det elbrist i många fler situationer än i dag, där vi ännu aldrig råkat ut för det.

Du tycks blanda ihop saker till en ända stor röra utan att förstå hur det hänger ihop alls.
 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget exportkrav.

Ja, om vi exporterar vi så mycket det går så blir det elbrist i många fler situationer än i dag, där vi ännu aldrig råkat ut för det.

Du tycks blanda ihop saker till en ända stor röra utan att förstå hur det hänger ihop alls.
Gå och lägg dig.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.