Mikael_L
D djac skrev:
Klart det finns, detta olycksaliga elområde ligger så till att vi tyvärr inte, på samma ickegrunder som vi inte tillåter vindkraft på sina ställen, kan ansluta det med mer än en lite mindre kabel, kanske en "sladd", prispåverkan blir därför minimal. Jättetrist men den lokala folkviljan måste ju respekteras i detta tidevarv.
Men då kan vi väl lika gärna bara klippa kablarna, då det du tänker innebär samma sak.
Då kan SE4 inte importera vid behov (vilket är olyckligt, ty SE4 är det enda elområdet i Sverige som ibland har ett tydligt importbehov), och vi kan inte heller sälja vår kraft med goda vinster.

Jag tror det finns någon anledning till att vi lät bygga dessa förbindelser, jag har inte hört att de anledningarna har försvunnit.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K
En formulering som "det bör utredas" betyder att med största sannolikhet kommer inget ändras under överskådlig tid.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
En formulering som "det bör utredas" betyder att med största sannolikhet kommer inget ändras under överskådlig tid.
Det finns nog flera punkter som riskerar samma öde.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Attitudeswe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då kan vi väl lika gärna bara klippa kablarna, då det du tänker innebär samma sak.
Då kan SE4 inte importera vid behov (vilket är olyckligt, ty SE4 är det enda elområdet i Sverige som ibland har ett tydligt importbehov), och vi kan inte heller sälja vår kraft med goda vinster.

Jag tror det finns någon anledning till att vi lät bygga dessa förbindelser, jag har inte hört att de anledningarna har försvunnit.
Snarare kommer behovet öka framöver Stapeldiagram visar uppskattat antal timmar med låg rotationsenergi i det nordiska synkronområdet från 2022 till 2026.
Stapeldiagram som visar prognos för framtida effektbalans under normala, tioårs- och tjugoårsvintrar fram till 2025/2026.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:

Jag är lite ironisk och jag känner till detta, man KAN dock få lov att tänka tanken där man ställer ett försörjningsbehov någon minut/timme med några års mellanrum mot att vissa inte kommer ha råd med elen under några månader per år. Det kan vara ett roligt tankeexperiment iaf.

Anledningarna är väl egentligen två, brist på el i grannländer och $$$$ från vår sida..?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har ju skrivit att jag tror att den snarare leder till ökad marknadsmanipulation, så det här blir en absurd diskussion.

Viljan att exportera snarare än att sälja inom landet skulle öka med bekenmodellen, eftersom att vi skulle få ett konstlat lågt pris inom landet, men inte för export.

Avsikten med modellen är dock att sätta ett lägre pris för svenskar än för utlänningar för att säkra konsumtionen inom landet och därmed får man mindre över till export.

Så viljan att exportera skulle öka, samtidigt som systemet skulle försöka motverka det.
In på scenen från vänster: marknadsmanipulation
Du har ju helt missförstått poängen med Bekenodellen.
Den syftar ENBART till att vi ska slippa få samma höga priser i landet som de som importerar från oss.
Eftersom vi nästan hela tiden har produktionsöverskott så vore det ju.direkt korkat att minska exporten.
Och som du iaf listat ut så skulle Bekenmodellen premiera just export pga producenterna får bäst betalt om de exporterar.

Nej, han har förstått den. Det är du som inte förstår problemen med den.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
70%-regeln är en handelsbegränsning som folk hänger upp sig på, gissningsvis för att den sticker ut och för att de inte begriper bättre. Folk som ”attackerar 70%-regeln” borde rimligen istället säga att de inte tycker att vi borde agera på den europeiska elmarknaden.
Varför då? Problemet med 70%-regeln ät inte siffran, utan att den ju är kopplat till ett godtyckligt antal mm2 koppar som råkar ligga över olika gränser.
Har någon byggt många kablar så straffas man genom att avkrävas export.
Men det hade tom varit ok, om bara inte priset den som vill importera för nödvändigt måsye drabba alla andra på den exporterande sidan.
Tänk om ett land som bygger en ny väg eller järnväg till ett grannland plötsligt måste hugga ner all skog pga grannlandet har en stor träindustri som har svårt att få tag på timmer?
Sådant brukar kallas kolonialism och är inte frihandel.

D Daniel 109 skrev:
Nej, han har förstått den. Det är du som inte förstår problemen med den.
Jag undanber mig dina korkade kommentarer.

K karlmb skrev:
Varför då? Problemet med 70%-regeln ät inte siffran, utan att den ju är kopplat till ett godtyckligt antal mm2 koppar som råkar ligga över olika gränser.
Har någon byggt många kablar så straffas man genom att avkrävas export.
Men det hade tom varit ok, om bara inte priset den som vill importera för nödvändigt måsye drabba alla andra på den exporterande sidan.
Tänk om ett land som bygger en ny väg eller järnväg till ett grannland plötsligt måste hugga ner all skog pga grannlandet har en stor träindustri som har svårt att få tag på timmer?
Sådant brukar kallas kolonialism och är inte frihandel.
Det är exakt samma sak med timmer. Vi får betala samma pris som skogsägarna kan få om de exporterar virket.

K karlmb skrev:
Jag undanber mig dina korkade kommentarer.
De är inte så korkade som du tror. Men jag förstår att du inte uppskattar dem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är exakt samma sak med timmer. Vi får betala samma pris som skogsägarna kan få om de exporterar virket.
Ja, men skogsskövling kan vara ett skäl till inte kräva export bara för att det skulle vara logistiskt möjligt.
I vårt fall och med el kan vi exportera massor. Men utslagning av vår industri och att folk hamnar på bar backe och hela landet i recession, kan på samma sätt vara ett skäl att inte låta exportpriserna gälla i landet.

De är korkade för du fattar helt enkelt inte sammanhang som dessa.

Det krävs ingen svverkning bara för att det finns logistiska möjligheter att sälja på export. Men det finns inga exportbegränsningar. Svenska pappersbruk och sågverk måste betala samma priser som exporten. Stiger priset på exporten måste även de betala mer. Precis på samma sätt som elen.

Visst skulle man kunna stoppa timmerexport för att gynna svenska sågverk. Men vi gynnas mycket mer av frihandel än vi kan vinna på en sådan begränsning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Visst skulle man kunna stoppa timmerexport för att gynna svenska sågverk. Men vi gynnas mycket mer av frihandel än vi kan vinna på en sådan begränsning.
:thinking: "...stoppa timmerexpor för att gynna svenska sågverk" ? skulle väl stått "för att gynna svenska virkeskunder"

Och det kunde också lika gärna varit skrivet som;
"... för att gynna svenska virkeskunder och missgynna svenska sågverk och skogsägare"

Och för att tänka på vad det betyder i förlängningen, kommer missgynna hela träindustribranschen, minska lönsamheten, minska investeringsviljan och minska produktionen.
Och så översätter vi detta tillbaka till elproduktion, så borde det väl vara tydligt vad nackdelarna är, en av alla nackdelar.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har ju helt missförstått poängen med Bekenodellen.
Den syftar ENBART till att vi ska slippa få samma höga priser i landet som de som importerar från oss.
Eftersom vi nästan hela tiden har produktionsöverskott så vore det ju.direkt korkat att minska exporten.
Och som du iaf listat ut så skulle Bekenmodellen premiera just export pga producenterna får bäst betalt om de exporterar.
Jag antar att du sett utbuds- och efterfrågekurvor någon gång. Det de visar är hur som helst att både utbud och efterfrågan varierar med priset och vid ett pris är volymerna lika stora. Det är förstås bara en modell, och verkligheten matchar den inte perfekt, men bra nog för att hjälpa tanken.

Vi kommer få två efterfrågekurvor då det är olika pris, och så länge som efterfrågan inte är helt statisk kommer exporten att bli lägre än om man haft samma pris givet att den inhemska marknaden mättad. Det är ofrånkomligt i verkligheten. Bekenmodellen premierar alltså inte export, utan inhemsk konsumtion (om den hade funkat).

Men då du har två efterfrågekurvor skilda från varandra kommer allt utbud naturligt gå mot den med högre pris. I bekenmodellen skulle alltså all el gå på export och ingen säljas inom landet om marknaden var fri. Någon måste alltså tvingas att sälja billigt till dig och mig istället för att exportera. Så modellen som ska skydda vårt elpris leder antingen till att all el exporteras eller att mer el konsumeras inom landet till ett lägre pris och således mindre exporteras. Idén är att vi ska hamna i den senare situationen genom en riggad marknad.

Hur tror du att denna marknsd kommer reagera? Kommer dess aktörer gilla läget eller försöka se till att det är någon annan som drar det korta strået och måste sälja till det reglerade priset? Sannolikt det senare.

Därför kommer prisbudgivningen på den nationella marknaden att bli konstlat hög på utbudssidan, och dra sig mot exportmarknaden. Ibland kommer säkert el som är billig att producera att inte alls produceras, då den inte vann budgivningen nationellt och därför inte får vara med på exportbudgivningen (fick den det senare skulle ingen buda på den svenska marknaden).

Allt blir skit.

Men eftersom att du uppenbarligen tror på den kan vi ju vända på den här leken. Skriv du vad som kommer funka så ska jag försöka förklara varför det inte gör det. Börja med Bengt Ekenstiernas teser (som jag iofs. anser är motbevisade här sen länge) eller med något mer avancerat, vilket du vill. Jag kan dock varna redan nu att jag inte kommer gå med på att acceptera att man bortser från fundamentala mänskliga drivkrafter.

• Gilla
Daniel 109 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ifall den svenska elkraftsproduktionen skulle varit i rent statlig ägo, åtminstone all el som produceras till låga priser, så skulle det finnas en ganska enkel modell, och lösning på våldsamt höga priser inom landet.
1. Låt det hela fortsätta som nu, dvs stora vinster för energiproducenterna (med staten som ägare)
2. Staten har ett återbetalningssystem för att mildra de värsta effekterna.

Fördelarna är
Ingen minskad investeringsvilja för ny kraftproduktion, fortsatta goda exportinkomster, EU och andra marknader kan inte bli våldsamt irriterade, men säkert lite i alla fall.

Problemen är
att välja rätt storlek på den inhemska subventionen, den rätta punkten är där företag och hushåll inte kraschar, men det fortfarande finns en drivkraft och utveckling mot att spara energi.
Men det allra största problemet, det som gör denna modell omöjlig i realiteten, är att vi har så stor andel privatägd produktion, så denna modell skulle innebära en enorm transferering av skattemedel till de privata kraftproducenterna, massvis med miljarder helt klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.