Magnus E K
K karlmb skrev:
Inte ett ord om exportproblematiken, förutom då att inga fler kablar ska byggas.
Var står det att inga fler kablar ska byggas? Jag hittar endast följande:

"Utbyggnaden av exporterande elkablar, exempelvis Hansa Powerbridge, bör pausas till dess att prisdifferenserna mellan prisområdena minskat betydligt."

Dessutom sker en stor del av exporten inte via kablar utan via vanliga luftledningar inom Norden (till Norge och norra Finland), där planerad utbyggnad sannolikt inte påverkas.

K karlmb skrev:
Ökad export? Nej, där säger poltikerna nu nej till fler utlandskablar så det blir 70% av vad som finns som kommer att gälla, så där finns ingen påverkan.
Det behövs ingen ökad export för att få ett ökat exporttryck, det räcker att den tillgängliga produktionen underskrider inhemsk efterfrågan plus max tillåten exportvolym. Och eftersom att det lett till elpriser långt över det normala redan i september kan vem som helst se att det ser bedrövligt ut i vinter om inte mer produktion tillkommer.

En av sjutioelva saker bekenmodellen inte löser.

Mikael_L
Dessutom är bekenmodellen totalt kontraproduktiv ifall vi vill/hoppas att det byggs ny produktionskapacitet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BEKEN-modellen är en rent politisk konstruktion som tar hänsyn till existerande elområden. Vill man uppnå en kortsiktigt lösning ska den kunna genomföras nationellt då en omförhandling Elmarknadsförordningen är förknippat med betydande politiska svårigheter och långa ledtider.

Oavsett modell anser jag att elmarkanden måste ses över bla med 70%-regeln och ersättas med något som är mer genomtänkt än dagens lösning.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Var står det att inga fler kablar ska byggas? Jag hittar endast följande:

"Utbyggnaden av exporterande elkablar, exempelvis Hansa Powerbridge, bör pausas till dess att prisdifferenserna mellan prisområdena minskat betydligt."

Dessutom sker en stor del av exporten inte via kablar utan via vanliga luftledningar inom Norden (till Norge och norra Finland), där planerad utbyggnad sannolikt inte påverkas.
Ok, pausas.
Visst, får Norge eller Finland för sig att dra nya kablar så blir det ju problem igen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessutom är bekenmodellen totalt kontraproduktiv ifall vi vill/hoppas att det byggs ny produktionskapacitet.
Det är ju därför ni kk-vänner inte vill höra talas om den ens.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det behövs ingen ökad export för att få ett ökat exporttryck, det räcker att den tillgängliga produktionen underskrider inhemsk efterfrågan plus max tillåten exportvolym. Och eftersom att det lett till elpriser långt över det normala redan i september kan vem som helst se att det ser bedrövligt ut i vinter om inte mer produktion tillkommer.

En av sjutioelva saker bekenmodellen inte löser.
Hur menar du att lägre priser mot svenska kunder minskar viljan att exportera istället?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
BEKEN-modellen är en rent politisk konstruktion som tar hänsyn till existerande elområden. Vill man uppnå en kortsiktigt lösning ska den kunna genomföras nationellt då en omförhandling Elmarknadsförordningen är förknippat med betydande politiska svårigheter och långa ledtider.

Oavsett modell anser jag att elmarkanden måste ses över bla med 70%-regeln och ersättas med något som är mer genomtänkt än dagens lösning.
70%-regeln finns där av systemstabilitetsskäl. Om du tycker att det känns jobbigt kan du se det som en kabel utan någon 70%-regel men som tål att överbelastas till 142% om det krisar.

K karlmb skrev:
Hur menar du att lägre priser mot svenska kunder minskar viljan att exportera istället?
De högre priserna har minskat konsumtionen i Sverige, vilket ger högre export. Men det största problemet med modellen är att det inte går att separera marknaden på det sätet.

K karlmb skrev:
Det menar jag inte, och har inte heller skrivit.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det menar jag inte, och har inte heller skrivit.
Vad menade du då med detta?
  1. Det är ju själva målet med modellen, så förstår du inte det undrar jag varför du är för den.

Varför leder Bekenmodellen till minskad export?

Redigerat:
F fiskbuggaren skrev:
70%-regeln finns där av systemstabilitetsskäl. Om du tycker att det känns jobbigt kan du se det som en kabel utan någon 70%-regel men som tål att överbelastas till 142% om det krisar.
Men 70%regeln ska ju multipliceras med den mängd koppar som ligger över gränserna.
Och det är knappast enbart systemskäl som motiverar alla de som finns ut från Norden idag.
Det handlar ju om frihandel och inre marknad.

D Daniel 109 skrev:
De högre priserna har minskat konsumtionen i Sverige, vilket ger högre export. Men det största problemet med modellen är att det inte går att separera marknaden på det sätet.
Konsumtionen i Sverige har knappast gått ned lika mkt som exporten ökat. Det har ju tillkommit mkt produktion och varit har den elen tagit vägen?

Magnus E K
K karlmb skrev:
Konsumtionen i Sverige har knappast gått ned lika mkt som exporten ökat. Det har ju tillkommit mkt produktion och varit har den elen tagit vägen?
Det stämmer. Se senaste 52 veckorna har elanvändningen minskat från 136,6 TWh de föregående 52 veckorna till 134,3 TWh samtidigt som nettoexporten ökat från 23,9 TWh till 33,5 TWh. Totala produktionen har ökat från 160,5 TWh till 168,3 TWh och det är huvudsakligen vindkraften som ökat. Man kan även se att värmekraften ökat något trots att senaste vintern totalt sett var mildare än den föregående. Siffror från: https://www.energiforetagen.se/glob...t/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför leder Bekenmodellen till minskad export?
Jag har ju skrivit att jag tror att den snarare leder till ökad marknadsmanipulation, så det här blir en absurd diskussion.

Viljan att exportera snarare än att sälja inom landet skulle öka med bekenmodellen, eftersom att vi skulle få ett konstlat lågt pris inom landet, men inte för export.

Avsikten med modellen är dock att sätta ett lägre pris för svenskar än för utlänningar för att säkra konsumtionen inom landet och därmed får man mindre över till export.

Så viljan att exportera skulle öka, samtidigt som systemet skulle försöka motverka det.
In på scenen från vänster: marknadsmanipulation

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.