635 719 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Då handlade det om timing vad jag vet. Saker som inte var ett problem när det var mänsklig handel med som kunde utnyttjas av robotar.
Men elhandeln är inte kontinuerlig, det är ett avslut per dag och alla bud lämnas in hemligt i förväg. Det finns ingen timing extremt korta tider som kan utnyttjas. Problemet finns bara i din fantasi.
Övervakande myndigheter kan reagera på udda handelsmönster om det skulle förekomma. Det finns ingen anledning om att implementationen ska vara öppen.
Men elhandeln är inte kontinuerlig, det är ett avslut per dag och alla bud lämnas in hemligt i förväg. Det finns ingen timing extremt korta tider som kan utnyttjas. Problemet finns bara i din fantasi.
Övervakande myndigheter kan reagera på udda handelsmönster om det skulle förekomma. Det finns ingen anledning om att implementationen ska vara öppen.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Du är helt ute och cyklar. Antingen har du missat poängen helt eller så saknar du basala kunskaper inom området vilket dina slutsatser verkar indikera. Du är säkert allmänt duktigt på mycket men jag misstänker att du inte har en blekaste aningen om hur handelssystem fungerar.D Daniel 109 skrev:Då handlade det om timing vad jag vet. Saker som inte var ett problem när det var mänsklig handel med som kunde utnyttjas av robotar.
Redigerat:
Just robothandel är ett område jag inte har särskilt bra koll på. Men med tanke på vilka tokigheter du skriver om prisbildning och handel så tror jag nog att jag vet mer än dig.Boilerplate4U skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
och min pappa är starkast...
Har du läst vad han skriver här?
https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-281#post-4940367
https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-281#post-4940367
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Ännu ett tecken på att risken för bortkopplingar är betydligt mer markant;
https://www.svd.se/a/0QGbgg/villaagare-riskerar-frankoppling-i-vinter
https://www.svd.se/a/0QGbgg/villaagare-riskerar-frankoppling-i-vinter
Enligt den artikeln har det kopplats bort abonnenter 39h/år. Det stämmer inte alls.S Styrman_jansson skrev:
Längre än så kan jag inte läsa då det är betalvägg.
”enligt Svenska Kraftnäts beräkningar har den gått från 39 timmar frånkoppling per driftssäsong – till 149 timmar, uppger Eon”
Är du sugen på att köra lite vadslagning om förbrukningsbortkopplingar i vinter?S Styrman_jansson skrev:
Och då räknar jag inte med de förbrukare som har avtal om att de självmant kopplar bort vid en viss frekvens, utan det måste väl gälla de som alltid räknar med att få el, inte avtalat om, mot ersättning, att "självmant" koppla bort.
Jag gissar på fyra gånger så många som förra året. Baserat på siffrorna i artikeln.Mikael_L skrev:Är du sugen på att köra lite vadslagning om förbrukningsbortkopplingar i vinter?
Och då räknar jag inte med de förbrukare som har avtal om att de självmant kopplar bort vid en viss frekvens, utan det måste väl gälla de som alltid räknar med att få el, inte avtalat om, mot ersättning, att "självmant" koppla bort.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Jag tror skribenten har blandat ihop beräknade timmar vi är beroende av import. Kontentan är att om denna import inte kan tillgodoses finns en reell risk för bortkopplingar.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nej jag tror att Svk kommer lösa detta. Man har haft en viss tid att förbereda sig. Bl.a. genom att förhandla om fler frivilliga bortkopplingar som du skriver sist.Mikael_L skrev:Är du sugen på att köra lite vadslagning om förbrukningsbortkopplingar i vinter?
Men det står ju, i alla fall för mig, klart att läget är avsevärt sämre än vi haft det tidigare.
Det är ganska intressant att läsa deras statusrapport för v.40;
https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/elforsorjningen-och-omvarldslaget/
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
I statusrapporten ovan står bl.a. att läsa;
”Den 8 september fick Svenska kraftnät i uppdrag att dels förbereda upphandling av stora elförbrukare som mot ersättning anpassar eller minskar sin elanvändning, dels uppdraget att upphandla planerbar elproduktion i elområdena 3 och 4, som till exempel kraftvärme. Uppdraget ska redovisas den 28 oktober 2022.”
Konstigt att de fick uppdraget att upphandla mer planerbar elproduktion, det går ju lika bra med intermittent vindkraft enligt vissa här…
”Den 8 september fick Svenska kraftnät i uppdrag att dels förbereda upphandling av stora elförbrukare som mot ersättning anpassar eller minskar sin elanvändning, dels uppdraget att upphandla planerbar elproduktion i elområdena 3 och 4, som till exempel kraftvärme. Uppdraget ska redovisas den 28 oktober 2022.”
Konstigt att de fick uppdraget att upphandla mer planerbar elproduktion, det går ju lika bra med intermittent vindkraft enligt vissa här…
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Du kan nog med gott samvete byta ut eller utöka din signatur med något mer träffande som tex ”mytoman”D Daniel 109 skrev:
Pappa, buhu snyft snyft, Boilerplate är dum mot mig och kommer fakta som jag inte håller med om.D Daniel 109 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-283#post-4940903
Redigerat:
Nej, du kommer inte med fakta. Det är dina väldigt felaktiga tolkningar av verkligheten du kommer med. Jag svårt att ens hitta en röd tråd i dina tolkningar. Så det är svårt att förklara för dig. Du tycks tolka det olika i varenda inlägg. I bland skriver du till och med vettiga saker. Men som sagt det verkar helt slumpvis.Boilerplate4U skrev:
Det inlägget det handlade om här var helt galet.