633 016 läst · 13 159 svar
633k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Äntligen kom någon på knepet, nu kanske det blir rättning!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/avbrott-i-utlandskablar-har-gett-rekordlaga-elpriser
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/avbrott-i-utlandskablar-har-gett-rekordlaga-elpriser
Det bekräftar det jag länge sagt.
Elpriset i SE4 beror allra mest på elpriset på kontinenten.
Det beror inte på att vi har vindkraftverk eller att vi inte har R1 och R2.
(Elpriset fortsatte vara lågt ett tag efter att R1 stängdes ner).
Elpriset i SE4 beror allra mest på elpriset på kontinenten.
Det beror inte på att vi har vindkraftverk eller att vi inte har R1 och R2.
(Elpriset fortsatte vara lågt ett tag efter att R1 stängdes ner).
Ja det är lite märkligt då det enda jag läst i media tidigare kring kabeln till Polen är hur viktig den är för importen till sverige de tillfällen vi har brist. Men den import som sker via kabeln är nog främst pris och inte effekt.
Det hela är inte det minsta märkligt.
För ett sågverk i Sundsvallstrakten kan möjligen få sälja sitt sågade virke till det dubbla priset mot det Svenska priset som rådde förra året, om de lastar det på båt och säljer till Tyskland, USA osv.
Då ska det vara mycket till innan den sågverksägaren inte tar chansen att tjäna dubbelt så mycket pengar.
Vad som händer då, är att Svenska kunder får antingen avstå virke eller betala samma.
Vi har importerat ett annat lands priser.
Om vi sänker alla världens fartyg, och spränger öresundsbron, då kan virket inte transporteras till utlandet, och Sverige blir en egen marknad, med vad pris det nu blir, ev högre (i alla fall ibland) ifall vi inte har tillräcklig inhemsk produktionskapacitet.
Sänker vi en tillräcklig del av alla världens fartyg, så vi kan exportera en del, men inte all produktion, så kommer Svenska kunder kunna köpa lite billigare än vid situationen att det finns oändlig transportkapacitet.
För ett sågverk i Sundsvallstrakten kan möjligen få sälja sitt sågade virke till det dubbla priset mot det Svenska priset som rådde förra året, om de lastar det på båt och säljer till Tyskland, USA osv.
Då ska det vara mycket till innan den sågverksägaren inte tar chansen att tjäna dubbelt så mycket pengar.
Vad som händer då, är att Svenska kunder får antingen avstå virke eller betala samma.
Om vi sänker alla världens fartyg, och spränger öresundsbron, då kan virket inte transporteras till utlandet, och Sverige blir en egen marknad, med vad pris det nu blir, ev högre (i alla fall ibland) ifall vi inte har tillräcklig inhemsk produktionskapacitet.
Sänker vi en tillräcklig del av alla världens fartyg, så vi kan exportera en del, men inte all produktion, så kommer Svenska kunder kunna köpa lite billigare än vid situationen att det finns oändlig transportkapacitet.
Först fattade jag inte vad som inte gick fram med nu ser jag att du trodde jag svarade på ditt inlägg medan det egentligen var @djac inlägg om Polenkabeln som inte var i drift jag svarade på. Dvs jag förstår precis vad effekten är av vår energiexport.Mikael_L skrev:Det hela är inte det minsta märkligt.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jag får intrycket att du lever med någon slags förenklad världsbild som till stora delar är svart/vit och saknar nyanser där argumenten ofta bygger på cherry-picking eller one-liners.D Daniel 109 skrev:Nej, du kommer inte med fakta. Det är dina väldigt felaktiga tolkningar av verkligheten du kommer med. Jag svårt att ens hitta en röd tråd i dina tolkningar. Så det är svårt att förklara för dig. Du tycks tolka det olika i varenda inlägg. I bland skriver du till och med vettiga saker. Men som sagt det verkar helt slumpvis. Det inlägget det handlade om här var helt galet.
Några exempel:
Du använder ofta påståenden som "det är så marknaden fungerar". Nu finns det ju minst lika många marknader som det finns länder, världsdelar och kontinenter. Dessutom förekommer det en mängd med olika typer av handel beroende på om det är tex tjänster, varor eller aktier på dessa marknader allt från lokal byteshandel till global börshandel av akter på Nasdaq. Så, vilken marknad menar du?
Ett annat påstående du använder flitigt är att elmarknaden fungerar som frihandel med konsumentvaror.
Elmarknaden styrs ju med avtalsregleringar genom Elmarknadsförordningen vilket bla påverkas av geografiska uppdelningar (länder/elområden) samt hur medlemsländerna sköter sin energipolitik vilket direkt påverkar oss genom marginalprissättningen. El upphandlas främst av institutionella aktörer som förser medlemsländerna med el som genom regleringar ska förhindra att det uppstår brist.
Därmed kan man inte uppnå effektiv prisbildning motsvarande en fri marknad för vanliga konsumentvaror, det är helt enkelt två helt olika entiteter. För att prisbildningen ska fungera optimal krävs ju dessutom att priset sätts efter marginalkostnaden vilket inte är fallet för elmarknaden. En faktor som tex 70%-regelen påverkar jämviktspriset även vid överskott vilket skiljer sig från marknaden med vanliga konsumentvaror. Så visst uppstår det ett jämviktspris efter hur elmarkanden är reglerad men maskineriet för hur prisbildningen är utformad skiljer sig markant jämfört med frihandel av konsumentvaror
Uppsatsen nedan har några år på nacken men täcker in det mesta av hur elmarknaden var tänkt att fungera innan elmarknadsförordningen effektuerades. Den är iaf värd att läsa tycker jag. Återkom gärna med synpunkter på innehållet.
"Den avreglerade elmarknaden - En studie om propositionens måluppfyllels", magisteruppsats 2005 av Jessica Ahlström.
Redigerat:
Nja, det var nog lite simplare än så.M Myckling skrev:
Jag trodde nog inget speciellt, och svarade inte på något speciellt.
Utan jag tog bara chansen att poängtera den åsikten jag haft i några månader nu.
Att just elpriset nästan enbart beror på de priser som våra grannländer har.
När de reparerar sitt energisystem, så återvänder priserna direkt till de lite mindre galna nivåer vi är vana vid.
Jag önskar att alla skulle börja klara av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt, särskilt politiker.
Det finns inte en enda mekanism och ett enda problem som precis allt beror på.
Höga elpriser beror på priserna i Europa
Ev effektbrist beror på vindkraftens andel av energimixen (och alltså på kärnkrafts nedläggning, men även på att Frankrike har så många kärnkraftverk som står stilla osv) Och inte bara Frankrike, vi är ju lite sårbara själva när rätt simpla operatörsfel får 1/6 av Sveriges kärnkraft att balla ur.
Brist på svängmassa beror verkligen på nedläggning av stora trygga elproducenter t.ex. kärnkraft
Brist på reglerkraft beror på svagt stamnät i snitt SE2-SE3 och SE3-SE4. Samt Europas kraftsituation och öht brist på kraftproduktion i SE4
Men t.ex. populistiska politiker vill ju naturligtvis endast fokusera på den första punkten jag skrev här, för det är där man vinner väljare, de andra sakerna bryr sig inte folk om då det inte är någon plånboksfråga.
Och då försöker man skohorna in alla fel i samma orsak och sen smeta det på det andra regeringsalternativet.
Jodå, den sidan har verkligen också skitit i det blå skåpet, men inte på det viset och med de följder som deras politiska motståndare målar upp.
Åhh, jag ogillar detta som fan. Bara signalpolitik för att vinna röster, och jag antar att de faktiskt vet att de har fel och att de inte kommer kunna reparera något.
Och bara för att vara lite tydlig, jag röstade verkligen INTE på MP, det skulle aldrig falla mig in, inte S heller.
Så jag ligger inte själv i den fållan, men trots det skulle jag gärna vilja att "mina" politiker var ärliga, de kan få min röst ändå.
Medlem
· 1 686 inlägg
Du är nog inte ensam på detta forum men det är första gången det så tydlig framgår i media.Mikael_L skrev:
Vi kan uppnå samma effekt med några pennstreck mha BEKEN-modellen genom att införa ett fiktivt elområde 5 endast för export.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Medlem
· 1 686 inlägg
Haha, men jag tolkar det som att det är journalistens citat:Magnus E K skrev:
"Elpriset i elområde 4 (södra Sverige) har legat på 104 Euro/MWh i snitt vecka 39.
– Alltså drygt en krona per kilowatt. Det är det lägsta sedan vecka 31 i början på augusti. Orsaken är att flera kablarna till utlandet varit avstängda."
Lögner och lögner, MP med Märta i spetsen förnekar ständigt skälen till varför...
Skulle också vilja få betalt för att ljuga och säkerligen flera med mig, det vore ju ett hederligt arbete, man kanske ska bli miljöpartistisk politiker?
https://m.facebook.com/miljopartiet...att-bygga-ut-vindkraften-är-/743039510033197/
Skulle också vilja få betalt för att ljuga och säkerligen flera med mig, det vore ju ett hederligt arbete, man kanske ska bli miljöpartistisk politiker?
https://m.facebook.com/miljopartiet...att-bygga-ut-vindkraften-är-/743039510033197/
Hur tänker du, att kärnkraft går snabbt att bygga, med låga investeringar och ger den billigaste elen, eller vad är din personliga take?N Nordsjö skrev:
Eller är det vem som säger det uppenbara som stör dig?
Skälet till lögnerna är att MP varit ytterst pådrivande i regleringen och förhindrandet av fortsatt drift och nyutbyggnaden, renovering och underhåll av den befintliga kärnkraften i landet, på bekostnad av detta även sett till att det under tiden som nedmonteringen av kärnkraften skett inte sett till i sin "miljöiver"- att det funnits 100% säkerställda alternativ att tillgå omedelbart innan dessa nedläggningar.D djac skrev:
Med andra ord sitter MP nu med Märta i spetsen och ljuger ihop hur olika snabbt energialternativen skulle gå att få klara, allt på bekostnad av att de (MP) själva monterat ner fullt fungerande kraftkällor och underlåtit i åratal att bygga ut både kärnkraften och vindkraften i den omfattning som man nu (jodå man visste även redan då) ser krävdes för att täcka dagens energibehov.
Tyskland har beslutat att stänga kolkraftverk, men deras inflytelserika energikunniga lyckades övertala sin regering att spara kolkraftverken till "sämre tider", vilket de nu kan skatta sig lyckliga över. Idag är Heyden i drift.
Skulle även politiker i Sverige lyssna på sina energiexperter som de gjort i Tyskland, skulle inte nedmonteringen av kärnkraften blivit gjord i den omfattningen som nu gjorts, dessa anläggningar skulle fått underhåll, kanske även kunnat startats upp i sämre tider. Men MP i maskopi med andra allierade i frågan ströp denna chans i diket för evigt.
Nu skyller de ifrån sig om helt andra saker och vägrar fortfarande erkänna sveket och skälet till varför det egentligen tar längre tid att bygga fullt fungerande kärnkraftverk, ja hade man tillåtit och låtit bli att "kostnadseffektivisera" för att straffa ut kärnkraften så hade man både då och nu haft ekonomi och möjlighet att renovera/starta upp gamla verk. Miljön framför allt säger MP, men hur tänker de om att Tyskland nu startar kolkraftverk som MP absolut INTE ville ha kvar pga miljöns skull. Lätt att vara efterklok med andra ord och ljuga sig fram år 2022. MP är bra på manipulationspolitik men när det gäller riktigt miljöansvar är de sämre än vem som helst, rena idioter.
MP med Märta i spetsen förnekar, ljuger och luras. Så sant som det är sagt.
Sedan kan man ju fråga sig hur miljövänlig vindkraften är, lyssnar man på MP så är det supermiljövänlig. Men räknar man IN allt avfall som de producerar, deras påverkan på insekter, fåglar och mycket annat så kan man fråga sig om det är så "miljövänligt" och så mycket bättre än kärnkraften...
Så klippet som du länkade till innehöll inga lögner då, du menar alltså att hon talar sanning när hon säger att det är billigare och går snabbare att bygga ett vindkraftverk än ett kärnkraftverk?N Nordsjö skrev:Skälet till lögnerna är att MP varit ytterst pådrivande i regleringen och förhindrandet av fortsatt drift och nyutbyggnaden, renovering och underhåll av den befintliga kärnkraften i landet, på bekostnad av detta även sett till att det under tiden som nedmonteringen av kärnkraften skett inte sett till i sin "miljöiver"- att det funnits 100% säkerställda alternativ att tillgå omedelbart innan dessa nedläggningar.
Med andra ord sitter MP nu med Märta i spetsen och ljuger ihop hur olika snabbt energialternativen skulle gå att få klara, allt på bekostnad av att de (MP) själva monterat ner fullt fungerande kraftkällor och underlåtit i åratal att bygga ut både kärnkraften och vindkraften i den omfattning som man nu (jodå man visste även redan då) ser krävdes för att täcka dagens energibehov.
Tyskland har beslutat att stänga kolkraftverk, men deras inflytelserika energikunniga lyckades övertala sin regering att spara kolkraftverken till "sämre tider", vilket de nu kan skatta sig lyckliga över. Idag är Heyden i drift.
Skulle även politiker i Sverige lyssna på sina energiexperter som de gjort i Tyskland, skulle inte nedmonteringen av kärnkraften blivit gjord i den omfattningen som nu gjorts, dessa anläggningar skulle fått underhåll, kanske även kunnat startats upp i sämre tider. Men MP i maskopi med andra allierade i frågan ströp denna chans i diket för evigt.
Nu skyller de ifrån sig om helt andra saker och vägrar fortfarande erkänna sveket och skälet till varför det egentligen tar längre tid att bygga fullt fungerande kärnkraftverk, ja hade man tillåtit och låtit bli att "kostnadseffektivisera" för att straffa ut kärnkraften så hade man både då och nu haft ekonomi och möjlighet att renovera/starta upp gamla verk. Miljön framför allt säger MP, men hur tänker de om att Tyskland nu startar kolkraftverk som MP absolut INTE ville ha kvar pga miljöns skull. Lätt att vara efterklok med andra ord och ljuga sig fram år 2022. MP är bra på manipulationspolitik men när det gäller riktigt miljöansvar är de sämre än vem som helst, rena idioter.
MP med Märta i spetsen förnekar, ljuger och luras. Så sant som det är sagt.
Sedan kan man ju fråga sig hur miljövänlig vindkraften är, lyssnar man på MP så är det supermiljövänlig. Men räknar man IN allt avfall som de producerar, deras påverkan på insekter, fåglar och mycket annat så kan man fråga sig om det är så "miljövänligt" och så mycket bättre än kärnkraften...
Idag har jag lyssnat på radio (gör jag rätt många dagar, då P1 brukar låta i bilen).
Någon har varit väldigt påstridig om att alla reservkraft vi förfogar över i landet ska puttas igång så snabbt som möjligt, Stenungssund osv.
Det var något om att det skulle hålla nere priserna ..
Hur tänkte denne då?
Lite otur när man tänker, eller hur?
Någon har varit väldigt påstridig om att alla reservkraft vi förfogar över i landet ska puttas igång så snabbt som möjligt, Stenungssund osv.
Det var något om att det skulle hålla nere priserna ..
Hur tänkte denne då?
Lite otur när man tänker, eller hur?