Nej, det gör jag inte. Men jag förstår inte varför det skulle vara av intresse. Det är hur algoritmen fungerar som är av intresse. Inte hur datorn som sköter handeln är uppbyggd.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte. Men jag förstår inte varför det skulle vara av intresse. Det är hur algoritmen fungerar som är av intresse. Inte hur datorn som sköter handeln är uppbyggd.
Då du verkar sakna en grundläggande insikt i problematiken är förutsättningarna begränsande för att du ska kunna ta till dig eventuella förklaringar.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Då du verkar sakna en grundläggande insikt i problematiken är förutsättningarna begränsande för att du ska kunna ta till dig eventuella förklaringar.
Du har ju inte en försökt ge en förklaring.
Är det någon som begriper var Boilerplate menar?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, det kan man verkligen undra! Eftersom handelsalgoritmen "Euphemia" till stora delar är hemlig är det risk för insiderhandel.
Är implementationen till matchningen på Nasdaq Stockholm publik? Om inte, vad är skillnaden?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
S sandos skrev:
Är implementationen till matchningen på Nasdaq Stockholm publik? Om inte, vad är skillnaden?
Skillnaden är ganska stor, den finansiella marknaden är nationellt och internationellt övervakad av många organ, den lilla dypöl som sätter elpriserna och övervakar varandra utsätts för långt mindre granskning och när och om det görs så antar jag att det i verkligheten påminner mer om en peer review.

M mackan_kal skrev:
Effektreservern beodras till minkörning 2 gånger (detta utöver polenkörningen), toltalt ca 10h.
Så jo, dom var igång.

Daniel109??
Har du kollat upp dina källor?

M mackan_kal skrev:
Daniel109??
Har du kollat upp dina källor?
Det du kallar ”min körning” är det jag kallar hög beredskap. Anledningen till att de gick på låg produktion var att de skulle kunna köra igång full produktion snabbt. Inte att de behövde producera. Om de inte är igång blir start tidet längre.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det du kallar ”min körning” är det jag kallar hög beredskap. Anledningen till att de gick på låg produktion var att de skulle kunna köra igång full produktion snabbt. Inte att de behövde producera. Om de inte är igång blir start tidet längre.
Det SVK säger VAR min körning är min körning, inget annat. Ingen bryr sig om dina personliga åsikter.
Du skrev att de var för polens skulle alla gånger och att de aldrig startade.
Stämmer det?

M mackan_kal skrev:
Det SVK säger VAR min körning är min körning, inget annat. Ingen bryr sig om dina personliga åsikter.
Du skrev att de var för polens skulle alla gånger och att de aldrig startade.
Stämmer det?
Jag skrev att de aldrig behövde gå in för att täcka upp en effektbrist i Sverige. De gick in på begäran från Polen en gång och gick upp i hög beredskap några gånger. Men behövde då inte gå in för att det blev en effektbrist.
Den effekt som är upphandlad till effektreserven är inte hela max effekten. Just för att de måste ha en grundlast för att kunna vara i hög beredskap.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skrev att de aldrig behövde gå in för att täcka upp en effektbrist i Sverige. De gick in på begäran från Polen en gång och gick upp i hög beredskap några gånger. Men behövde då inte gå in för att det blev en effektbrist.
Den effekt som är upphandlad till effektreserven är inte hela max effekten. Just för att de måste ha en grundlast för att kunna vara i hög beredskap.
Släpp Polen.

Vi pratar om de 5 gånger effektreservern ställdes i hög beredskap, varav två gick dom på minlast och hade totalt 10h drifttid.

Dvs dom har varit igång, och nej, det var inte för polens skull dom gångerna, utan för att Sverige skulle klara sin effektleverans vid varje given stund (totalt 10h). Om du har en annan åsikt, får du gärna hänvisa till källor som stödjer dina tankarar.
Hurvida dom behövdes eller ej är orelevant, min poäng från början är att vi aktoverade den, den var inlagd på nätet, vilket är en oroande utveckling om man ser till kommande års effektbalanser.

Det jag belyste från början var att detta är ett nytt fenomen ( förra vintern var ingen krävande vinter) och vi kommer få se ännu mer drift av effektreservern kommande år då tiden med underskott ökar.
Om vi får en roterande bortkoppling i vinter är det första gången pga effektbrist.

Ja, de körde de timmarna för att snabbt kunna leverera effekt om behovet skulle uppstå. Om de inte är infasade tar det mycket längre tid att komma igång och få upp effekten.

Är det så svårt att förstå?

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Kan
D Daniel 109 skrev:
Ja, de körde de timmarna för att snabbt kunna leverera effekt om behovet skulle uppstå. Om de inte är infasade tar det mycket längre tid att komma igång och få upp effekten.

Kanske enklare om du kallar det tomgång, som att de startade motorn men körde aldrig iväg?

D Daniel 109 skrev:

D Daniel 109 skrev:

Tyvärr är det ju du som inte förstår, men promt ska lägga näsan i blöt var och varannan sekund.

Effektreservern aktiverades två gånger och var då INFASADE på MINLAST.

D Daniel 109 skrev:
Du har ju inte en försökt ge en förklaring.
Är det någon som begriper var Boilerplate menar?
Kort förklaring:

Alla it-lösningar har brister så även handelsystem. Ju mer komplex en lösning är desto större är risken med att det uppstår sk logiska brister (buggar). Individer/verksamheter med unik insikt i hur dessa brister fungerar kan utnyttja detta för egen vinning vilket är olagligt och betecknas som insyn-/insiderhandel.

Omvänt gäller övervakande instanser som saknar insikt eller medel för kontroll vilket i princip gör det riskfritt att fuska.

Exempel på oväntade problem som uppstod var när robothandeln eskalerade och löpande exponerade en rad med brister i olika handelssystemen. Det finns mängder med andra exempel på nätet som även omfattar valuta- råvaruhandel. Merparten av bristerna som åtgärdas förblir hemliga.

Redigerat:
S sandos skrev:
Principen med Euphemias matchning är publik men exakt hur den är implementerad (dvs programmeringen) är hemligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.