638 682 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
OK, då förstår jag.M mackan_kal skrev:
Effektreserv är den varje år, hela vintern genom.
Då är Karlshamnsverket upphandlat som effektreserv.
Men då har inget försämrats, det har funnits upphandlad effektreserv varenda vinter i 50 års tid, minst. Men lite mindre effekt nuförtiden, jämfört med förr.
Jag ska försöka igen att förklara vad jag menar med att Sverige har ett hyggligt skött elförsörjningssystem, elförsörjningssituation. Jag menar inte att det är perfekt, att inget kan bli bättre.
Men vi är, inte bäst i klassen, men väldigt bra.
Om vi kikar t.ex från år 2000 ... ja alltså kollar de senaste 22 åren, vad har hänt?
* Vi har bl.a. stängt ner 5 st reaktorblock, vi har avvecklat Stenungsunds oljeblock.
* Vi har strängt taget för varje år som gått minskat vår elimport och ökat vår export.
* Vi både importerar mindre och antal importtimmar minskar också.
* Vår effektreserv används allt mindre (med lite upp och ner vissa år, men trenden är att det hela tiden minskar)
Ja det verkar helt enkelt lite märkligt, trots all nedstängd produktion, så presterar Sverige i stort sett allt bättre hela tiden och får ett allt mindre beroende av andra länder.
Jag tror inte jag kan förklara på något bättre sätt hur jag kommit fram till min åsikt. Så du får försöka ta in detta på det vis det går.
Vi har absolut inte något helt perfekt elsystem eller perfekt elförsörjning, det finns saker att förbättra, men som jag kan se så har vi inte direkt tagit sönder något väsentligt, utan det ser ju helt klart ut som att vi har det bättre än någonsin förut.
Om vi kikar t.ex från år 2000 ... ja alltså kollar de senaste 22 åren, vad har hänt?
* Vi har bl.a. stängt ner 5 st reaktorblock, vi har avvecklat Stenungsunds oljeblock.
* Vi har strängt taget för varje år som gått minskat vår elimport och ökat vår export.
* Vår effektreserv används allt mindre (med lite upp och ner vissa år, men trenden är att det hela tiden minskar)
Ja det verkar helt enkelt lite märkligt, trots all nedstängd produktion, så presterar Sverige i stort sett allt bättre hela tiden och får ett allt mindre beroende av andra länder.
Jag tror inte jag kan förklara på något bättre sätt hur jag kommit fram till min åsikt. Så du får försöka ta in detta på det vis det går.
Vi har absolut inte något helt perfekt elsystem eller perfekt elförsörjning, det finns saker att förbättra, men som jag kan se så har vi inte direkt tagit sönder något väsentligt, utan det ser ju helt klart ut som att vi har det bättre än någonsin förut.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Något har hänt. Min mor har som sagt aldrig varit med om att MSB gått ut och begär in handlingsplaner vid bortkoppling. Det kan hända att det funnits innan som något pappersprodukt, men nu var det lite annat ljud. MSB gav dem ungefär 3 veckor att ta fram handlingsplanen och sedan presentera den för dem. Det var en ganska diger lista på saker som skulle med i den så det blev "all hands on deck" så att säga.Mikael_L skrev:
Vad detta beror på kan man naturligtvis spekulera kring. Kanske är det det säkerhetspolitiska läget, vårat elsystem eller en kombination av båda.
Är det många andra beredskapsplaner som aldrig behöver uppdateras, jag tror tom att de som berör teknik revideras oftare än genomsnittet?M mackan_kal skrev:
Med tanke på nuläget är jag inte helt förvånad att MSB är mer aktiva än normalt, tvärtom hade varit en nyhet däremot.S Styrman_jansson skrev:Något har hänt. Min mor har som sagt aldrig varit med om att MSB gått ut och begär in handlingsplaner vid bortkoppling. Det kan hända att det funnits innan som något pappersprodukt, men nu var det lite annat ljud. MSB gav dem ungefär 3 veckor att ta fram handlingsplanen och sedan presentera den för dem. Det var en ganska diger lista på saker som skulle med i den så det blev "all hands on deck" så att säga.
Vad detta beror på kan man naturligtvis spekulera kring. Kanske är det det säkerhetspolitiska läget, vårat elsystem eller en kombination av båda.
Mikael_L skrev:
Jo, och det har jag förklarat i i tidigare inlägg.
Vi har lagt ner stora delar av vår produktion i söder, som var planerbar, och ersatt den med intermitent.
Det som nu händer är att förra vintern behövdes effektreservern aktiveras, denna vintern kommer kanske inte effektreservern räcka till (frånkoppling) och effektbalansen kommande år blir bara sämre och sämre.
Lägg därtill energikriget som trappats upp ang gasen så kan vi nog inte räkna med att vi alltid kan importera på vintrarna.
Så det är försämrat, ganska illa.
Mikael_L skrev:Jag ska försöka igen att förklara vad jag menar med att Sverige har ett hyggligt skött elförsörjningssystem, elförsörjningssituation. Jag menar inte att det är perfekt, att inget kan bli bättre.
Det finns flera direkta faktafel i det du skriver tyvärr, läs på och kom med en ny reflektion.
Framförallt ang importbehov och vart överskottet är, vart den nya kraften tillkommit och hur svk ser på effektbalansen kring intermitent kraft samt effektbalansens utveckling.
Sen läs på om hur de olika elområdena har det med import/export, släp nettoexport för riket, ej intressant för vår välfärd i vinter.
danskarna skall återstarta 3 st kolkraftverk+ny gasledning norge-danmark-polen så där kanske blir någon kwh vi kan importeraM mackan_kal skrev:Jo, och det har jag förklarat i i tidigare inlägg.
Vi har lagt ner stora delar av vår produktion i söder, som var planerbar, och ersatt den med intermitent.
Det som nu händer är att förra vintern behövdes effektreservern aktiveras, denna vintern kommer kanske inte effektreservern räcka till (frånkoppling) och effektbalansen kommande år blir bara sämre och sämre.
Lägg därtill energikriget som trappats upp ang gasen så kan vi nog inte räkna med att vi alltid kan importera på vintrarna.
Så det är försämrat, ganska illa.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Ersätter man dock inte fossilkraft med annan fossilkraft?M mackan_kal skrev:
D.v.s. när gasen inte kommer från Ryssland så får man ta gas från Norge och samt köra med kol och olja.
Jo, den biten måste domchitta ny gas för med tanke på hur stor mängd som går åt till värme, men tyskarna stänger samtidigt ner sina kärnkraftverk och återstartar kol och olja.S Styrman_jansson skrev:
Det som har hänt är att vi de senaste 20åren blivit mycket mer elberoende, utan att vi byggt upp någon beredskap för det. Det behöver vi definitivt ha. Där med inte sagt att vi är i en situation där kommunala verksamheter kommer att bli bortkopplade.S Styrman_jansson skrev:Något har hänt. Min mor har som sagt aldrig varit med om att MSB gått ut och begär in handlingsplaner vid bortkoppling. Det kan hända att det funnits innan som något pappersprodukt, men nu var det lite annat ljud. MSB gav dem ungefär 3 veckor att ta fram handlingsplanen och sedan presentera den för dem. Det var en ganska diger lista på saker som skulle med i den så det blev "all hands on deck" så att säga.