Mikael_L
M mackan_kal skrev:
Nej det är inte jag som förstår.
Vi pratar om effektreservern när den är just effektreserv.
OK, då förstår jag.
Effektreserv är den varje år, hela vintern genom.
Då är Karlshamnsverket upphandlat som effektreserv.

Men då har inget försämrats, det har funnits upphandlad effektreserv varenda vinter i 50 års tid, minst. Men lite mindre effekt nuförtiden, jämfört med förr.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Nej det är inte jag som förstår.
Precis.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska försöka igen att förklara vad jag menar med att Sverige har ett hyggligt skött elförsörjningssystem, elförsörjningssituation. Jag menar inte att det är perfekt, att inget kan bli bättre.
Men vi är, inte bäst i klassen, men väldigt bra.

Om vi kikar t.ex från år 2000 ... ja alltså kollar de senaste 22 åren, vad har hänt?
* Vi har bl.a. stängt ner 5 st reaktorblock, vi har avvecklat Stenungsunds oljeblock.
* Vi har strängt taget för varje år som gått minskat vår elimport och ökat vår export.
* Vi både importerar mindre och antal importtimmar minskar också.
* Vår effektreserv används allt mindre (med lite upp och ner vissa år, men trenden är att det hela tiden minskar)

Ja det verkar helt enkelt lite märkligt, trots all nedstängd produktion, så presterar Sverige i stort sett allt bättre hela tiden och får ett allt mindre beroende av andra länder.

Jag tror inte jag kan förklara på något bättre sätt hur jag kommit fram till min åsikt. Så du får försöka ta in detta på det vis det går.

Vi har absolut inte något helt perfekt elsystem eller perfekt elförsörjning, det finns saker att förbättra, men som jag kan se så har vi inte direkt tagit sönder något väsentligt, utan det ser ju helt klart ut som att vi har det bättre än någonsin förut.

• Gilla
harka och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, då förstår jag.

Men då har inget försämrats, det har funnits upphandlad effektreserv varenda vinter i 50 års tid, minst. Men lite mindre effekt nuförtiden, jämfört med förr.
Något har hänt. Min mor har som sagt aldrig varit med om att MSB gått ut och begär in handlingsplaner vid bortkoppling. Det kan hända att det funnits innan som något pappersprodukt, men nu var det lite annat ljud. MSB gav dem ungefär 3 veckor att ta fram handlingsplanen och sedan presentera den för dem. Det var en ganska diger lista på saker som skulle med i den så det blev "all hands on deck" så att säga.

Vad detta beror på kan man naturligtvis spekulera kring. Kanske är det det säkerhetspolitiska läget, vårat elsystem eller en kombination av båda.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
M mackan_kal skrev:
Ja dom har funnits där som en papperprodukt, många ouppdaterade.

Men eftersom detta är första gången de kanske får användas så jobbar kommuner, länsstyrelser, lokala kraftbolag m.m aktivted att uppdatera dessa, vilket några forummedlemar vittnar om.
Är det många andra beredskapsplaner som aldrig behöver uppdateras, jag tror tom att de som berör teknik revideras oftare än genomsnittet?

D
S Styrman_jansson skrev:
Något har hänt. Min mor har som sagt aldrig varit med om att MSB gått ut och begär in handlingsplaner vid bortkoppling. Det kan hända att det funnits innan som något pappersprodukt, men nu var det lite annat ljud. MSB gav dem ungefär 3 veckor att ta fram handlingsplanen och sedan presentera den för dem. Det var en ganska diger lista på saker som skulle med i den så det blev "all hands on deck" så att säga.

Vad detta beror på kan man naturligtvis spekulera kring. Kanske är det det säkerhetspolitiska läget, vårat elsystem eller en kombination av båda.
Med tanke på nuläget är jag inte helt förvånad att MSB är mer aktiva än normalt, tvärtom hade varit en nyhet däremot.

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, då förstår jag.

Jo, och det har jag förklarat i i tidigare inlägg.
Vi har lagt ner stora delar av vår produktion i söder, som var planerbar, och ersatt den med intermitent.
Det som nu händer är att förra vintern behövdes effektreservern aktiveras, denna vintern kommer kanske inte effektreservern räcka till (frånkoppling) och effektbalansen kommande år blir bara sämre och sämre.

Lägg därtill energikriget som trappats upp ang gasen så kan vi nog inte räkna med att vi alltid kan importera på vintrarna.

Så det är försämrat, ganska illa.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Precis.

Hehehe, nu känner jag igen ett av alla dinaonödiga inlägg :)

Men inlägg 11904 får ligga?

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska försöka igen att förklara vad jag menar med att Sverige har ett hyggligt skött elförsörjningssystem, elförsörjningssituation. Jag menar inte att det är perfekt, att inget kan bli bättre.
Men vi är, inte bäst i klassen, men väldigt bra.

Om vi kikar t.ex från år 2000 ... ja alltså kollar de senaste 22 åren, vad har hänt?
* Vi har bl.a. stängt ner 5 st reaktorblock, vi har avvecklat Stenungsunds oljeblock.
* Vi har strängt taget för varje år som gått minskat vår elimport och ökat vår export.
* Vi både importerar mindre och antal importtimmar minskar också.
* Vår effektreserv används allt mindre (med lite upp och ner vissa år, men trenden är att det hela tiden minskar)

Ja det verkar helt enkelt lite märkligt, trots all nedstängd produktion, så presterar Sverige i stort sett allt bättre hela tiden och får ett allt mindre beroende av andra länder.

Jag tror inte jag kan förklara på något bättre sätt hur jag kommit fram till min åsikt. Så du får försöka ta in detta på det vis det går.

Vi har absolut inte något helt perfekt elsystem eller perfekt elförsörjning, det finns saker att förbättra, men som jag kan se så har vi inte direkt tagit sönder något väsentligt, utan det ser ju helt klart ut som att vi har det bättre än någonsin förut.

Det finns flera direkta faktafel i det du skriver tyvärr, läs på och kom med en ny reflektion.

Framförallt ang importbehov och vart överskottet är, vart den nya kraften tillkommit och hur svk ser på effektbalansen kring intermitent kraft samt effektbalansens utveckling.
Sen läs på om hur de olika elområdena har det med import/export, släp nettoexport för riket, ej intressant för vår välfärd i vinter.

D djac skrev:
Är det många andra beredskapsplaner som aldrig behöver uppdateras, jag tror tom att de som berör teknik revideras oftare än genomsnittet?
Sluta gissa och prata med dom som jobbar inom kommun, landsting och elbolag så får du en annan bild av arbetet som pågår nu.

M mackan_kal skrev:
Jo, och det har jag förklarat i i tidigare inlägg.
Vi har lagt ner stora delar av vår produktion i söder, som var planerbar, och ersatt den med intermitent.
Det som nu händer är att förra vintern behövdes effektreservern aktiveras, denna vintern kommer kanske inte effektreservern räcka till (frånkoppling) och effektbalansen kommande år blir bara sämre och sämre.

Lägg därtill energikriget som trappats upp ang gasen så kan vi nog inte räkna med att vi alltid kan importera på vintrarna.

Så det är försämrat, ganska illa.
danskarna skall återstarta 3 st kolkraftverk+ny gasledning norge-danmark-polen så där kanske blir någon kwh vi kan importera

T tergo skrev:
danskarna skall återstarta 3 st kolkraftverk+ny gasledning norge-danmark-polen så där kanske blir någon kwh vi kan importera
Vi får hoppas det.
Fosilkraft har blivit det nya att satsa på i europa verkar det som.
Konstigt att ersätta kärnkraft med kol..

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Vi får hoppas det.
Fosilkraft har blivit det nya att satsa på i europa verkar det som.
Konstigt att ersätta kärnkraft med kol..
Ersätter man dock inte fossilkraft med annan fossilkraft?
D.v.s. när gasen inte kommer från Ryssland så får man ta gas från Norge och samt köra med kol och olja.

• Gilla
harka
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ersätter man dock inte fossilkraft med annan fossilkraft?
D.v.s. när gasen inte kommer från Ryssland så får man ta gas från Norge och samt köra med kol och olja.
Jo, den biten måste domchitta ny gas för med tanke på hur stor mängd som går åt till värme, men tyskarna stänger samtidigt ner sina kärnkraftverk och återstartar kol och olja.

S Styrman_jansson skrev:

Det som har hänt är att vi de senaste 20åren blivit mycket mer elberoende, utan att vi byggt upp någon beredskap för det. Det behöver vi definitivt ha. Där med inte sagt att vi är i en situation där kommunala verksamheter kommer att bli bortkopplade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.