638 682 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Den enda gången den beordrades att gå in vad det på begäran från Polen. Sedan gick man upp i beredskap några gånger, men behövde aldrig gå in med produktion.
För att ha hög beredskap måste man vara infasad och ha en liten produktion. Annars blir starttiden gör lång.
För att ha hög beredskap måste man vara infasad och ha en liten produktion. Annars blir starttiden gör lång.
D Daniel 109 skrev:
Utöver polenhjälpen så var det 5 gånger det var förhöjd beredskap och 2 gånger gick den på minlast om jag minns rätt.
Du sa att det var för att hjälpa Polen. Vad jag kan se stämmer inte det, så jag vill gärna ha en källa på att det var så.
Var det något i det som inte överensstämmer med vad jag skrev?
Jo, det stämmer. Att man gått uppi högberedskap förnekar jag inte. Men det är ju för att vara beredd om den behövs, inte för att den behövs.M mackan_kal skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Man måste gå med på att gå in skiljer sig från gå upp. Inte lätt att gå in för att förstå det det när man gått upp tidigt på morgonen och är rädd för att gå på något. Sen kanske mobilnätet går ner.
Nej, du får uppge källa då varför den startades de andra två gångerna. Tills dess har du fel.D Daniel 109 skrev:
För övrigt var min poäng att detta är ett nytt fenomen att effektberedskapen har och kommer behöva användas, pga försämrat läge.
De gick inte in de två andra gångerna. De gick upp i hög beredskap. Det kan de inte göra utan att ha en låg produktion, som jag skrev tidigare. Den produktionen ingår inte i effektreserven.M mackan_kal skrev:
Effektreservern beodras till minkörning 2 gånger (detta utöver polenkörningen), toltalt ca 10h.D Daniel 109 skrev:
Så jo, dom var igång.
mackan_kal
Stenungsunds kraftverk har körts väldigt mycket vid effektbrist.
Enligt wiki t.ex. 2008-2009, och åren 2008-2010, då det gick igång ett flertal gånger.
Så den situation idag som du beskriver som något nytt allvarligt läge är ingalunda något nytt.
Tvärtom har vi idag mindre behov av effektreserv än historiskt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenungsunds_kraftverk
Enligt wiki t.ex. 2008-2009, och åren 2008-2010, då det gick igång ett flertal gånger.
Så den situation idag som du beskriver som något nytt allvarligt läge är ingalunda något nytt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenungsunds_kraftverk
Därför jag skrev i närtid.Mikael_L skrev:mackan_kal
[länk]
Därför jag skrev att situationen blir sämre och sämre.
Ingen verkar läsa vad man faktiskt skriver...
Ja dom har funnits där som en papperprodukt, många ouppdaterade.D djac skrev:
Men eftersom detta är första gången de kanske får användas så jobbar kommuner, länsstyrelser, lokala kraftbolag m.m aktivted att uppdatera dessa, vilket några forummedlemar vittnar om.