638 983 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det berodde dock aldrig på Svensk effektbrist, vid ett tillfälle var det för att hjälpa Polen, de andra för att elpriset var så högt att Karlshamnsverket gick att köra med vinst.M mackan_kal skrev:
Den prognosen har väl givits tidigare, förra vintern väl också?M mackan_kal skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg
Det man varnar för är väl risk för roterande frånkopplingar. Detta innebär ju inte att det nödvändigtvis kommer ske.Mikael_L skrev:
Bara det faktum att man numera varnar att risk finns för det ( jag känner inte till att man historiskt gjort detta förut) kan väl vara ett tecken på att allt inte står rätt till.
https://e-tidningen.vasabladet.fi/s...tisk-energipolitik-men-lyssnar-nagon/2LQRIG0B
Energipolitiken i Europa vilar på fromma förhoppningar som det varken finns teknik eller ens naturresurser till för att förverkliga.
Det är alltid trist med folk som förstör festen. Simon P. Michaux som jobbar för Geologiska Forskningscentralen GTK är för en del sannolikt en sådan person. Han har nämligen gjort det som få politiker, eller för den delen, även journalister och myndigheter gjort. Han har tagit fram penna, ett block med papper och räknat på vad som krävs för att skrota fossila bränslen.
Jag har för mig att det vid tillfället inte ens var en prognos, det kan ju ändra sig med kärnkraftdebaklet, krig, gasledning, osv, "nyheten" var att det finns en plan för hur man ska göra detta i händelse av elbrist, något man ju sannerligen får hoppas att det finns en plan för.S Styrman_jansson skrev:
Det finns för övrigt också en plan för vad man ska göra när du får en stroke, men det behöver man inte få en av..
Den typen av plan har funnits väldigt länge. Men media lyfte ju fram det som att det var något nytt och att man planerade att stänga av abonnenter.
"Regeringen avslog förslaget"- självklar gjorde de det...Boilerplate4U skrev:Unik svensk lag stoppar energilösning: ”Jättekorkat” - projekt läggs.
Spillvärme från industrin kan spela en viktig roll i energikrisen, men en unik svensk lag försvårar för mindre bolag. Familjeföretaget Lindvalls Kaffe investerade 3,5 miljoner för att skicka överskottsvärme till Uppsalaborna, men efter bara ett år har projektet lagts ner.
Fram tills för några månader sedan kunde omkring 40 procent av energin återvinnas och värma hushållen i staden där företaget legat sedan det grundades 1891. Nu, mitt under brinnande energikris, eldar familjeföretaget i fjärde generationen istället för kråkorna. Trots att all teknik finns på plats.
”Det kostade mer än vi fick betalt, så nu går värmen rakt ut i luften igen. Det är jättetråkigt”, säger Ulf Lindvall.
Så sent som i september 2019 föreslog Naturvårdsverket för regeringen att lagstiftningen skulle ändras, men regeringen avstyrkte förslaget.
www.di.se/hallbart-naringsliv/unik-svensk-lag-stoppar-energilosning-jattekorkat
är det något fel att importera el till Sverige, även om det är dyrt eller dyrare. Detta är ju ett sätt att hantera de (få) timmar för SE4 (i första hand), när det finns energibrist. Detta är ju ett nuläge. Det finns ju en oro inför framtiden, där energibehovet förväntas öka, som naturligtvis i möjligaste mån ska kompenseras med ökad produktion. Tycker dock att vi ska ha möjlighet att importera el när så behövs, i annat fall måste vi ha en överproduktion för kunna kompensera de tillfällen då kk går sönder, låga vattennivåer eller det blåser för lite. Jag förstår inte resonemangen från några av er. Det är ju lätt att förstå att framtiden kan innebära en ökad energiförbrukning, men vi pratar sällan om effektiviseringar, förändrade beteenden som sprider ut effektuttag över dygnet. Om 20-30 år lär elbil vara det vanligaste och dessa kan ju därmed användas baklänges, där el skickas från bil till elnätet. naturligtvis krävs anpassaningar, men de behöver ju inte göras idag, men bör ju planeras.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Ja, det är den typen av personer som ska sitta med i en politisk oberoende och transparent energikris-kommission som både kan jobba fram kort- och långsiktiga förslag på lösningar för hela nationens elförsörjning.DennisCA skrev:
Enligt min åsikt bör kommission också få i uppdrag att se över gällande avtal både inom landet och EU för att kunna utföra en långsiktig konsekvensanalys för potentiella framtida krisscenarios och skapa handlingsplaner därefter. Dessutom bör kommission utforma förslag på regelbundna risk- och konsekvensanalyser.
När det är energibrist i Sverige är det väl oftast det i resten av Europa, speciellt om anledningen är att det är kallt och vindstilla.
Sen så är det såklart jättebra att näten är ihopkopplade så att man kan importera/exportera vid behov, men givetvis bör varje område ha elproduktion som är dimensionerad för att täcka hela effektbehovet under normala omständigheter. (det är normalt att det blir riktigt kallt och vindstilla med ett par års mellanrum)
Sen så är det såklart jättebra att näten är ihopkopplade så att man kan importera/exportera vid behov, men givetvis bör varje område ha elproduktion som är dimensionerad för att täcka hela effektbehovet under normala omständigheter. (det är normalt att det blir riktigt kallt och vindstilla med ett par års mellanrum)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 061 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg
Enligt Svk har risken för bortkoppling pga effektbrist gått från låg till reel risk; https://www.svk.se/press-och-nyhete...ken-for-bortkoppling-av-el-i-vinter-har-okat/D djac skrev:Jag har för mig att det vid tillfället inte ens var en prognos, det kan ju ändra sig med kärnkraftdebaklet, krig, gasledning, osv, "nyheten" var att det finns en plan för hur man ska göra detta i händelse av elbrist, något man ju sannerligen får hoppas att det finns en plan för.
Det finns för övrigt också en plan för vad man ska göra när du får en stroke, men det behöver man inte få en av..
Så nej, nyheten var inte att det fanns en plan. Det är att det finns en större risk att den behöver nyttjas.
Japp, detta var dock inte när nyheten var som hetast, detta var först efter Ringhalskaoset.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg