639 113 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Kan nog ändå vara på sin plats med påminnelsen, inte alla som surfar in på regeringens sida eller andra mer trovärdiga sidor för att ta del av detta. Många "litar" oerhört på media och andra källor som ser ut att ge rätt information. Ex vis "oberoende" media som oavsett vad gärna vinklar nyheter utifrån egna intressen.Mikael_L skrev:Oj vilken vidöppen dörr du sparkade in med (knäpptyst) buller och brak !
Det där är ingen fråga längre, alla som är det minsta insatta vet att det var regeringen S+MP som styrde vattenfall ganska direkt mot en nedläggning.
Mest sannolikt MPs krav som S böjde sig för, för att få regeringsmakten.
Det finns oerhört gott om bevis att effektskatt, ommöblering i Vattenfalls styrelse och informella ägardirektiv var det som låg till grunden för nedläggningsbeslutet för R1 oh R2 2015.
Så det är liksom inget nytt du upptäckt.
Ja det är helt OK för mig.N Nordsjö skrev:Kan nog ändå vara på sin plats med påminnelsen, inte alla som surfar in på regeringens sida eller andra mer trovärdiga sidor för att ta del av detta. Många "litar" oerhört på media och andra källor som ser ut att ge rätt information. Ex vis "oberoende" media som oavsett vad gärna vinklar nyheter utifrån egna intressen.
Upprepar vi det tillräckligt mycket så kanske t.o.m någon som röstat MP kommer på hur det faktiskt gick till.
.
Men återigen, det är inte orsaken till årets vansinniga elpriser, och R1+R2 kvar hade nog gjort liten skillnad på marginalen, åtminstone i SE3, men det hade inte alls varit några priser i närheten av vad som varit förr ändå.
.
Jag sörjer mest nedstängninen för att jag tänker på hur mycket mindre CO2 som hade släppts ut annars.
Haha, on point. Alla här idiotförklarar alla i energibranschen (förutom några avhoppade och utstötta fritänkare då) min mamma gör det samma med all i IT-branschen och jag har nog någon bransch jag tycker detsamma om.Mikael_L skrev:Själv har jag ju inget alls emot att vi bygger kärnkraft, det finns ju massor med fördelar över vindkraften.
Men jag ser ju också hur det ser ut i verkligheten.
Det finns tillståndsansökningar för bygge av 90GW installerad vindkraftseffekt.
Det finns tillståndsansökningar för bygga av ... tada... 0W installerad kärnkraftseffekt.
(90GW är 90 st forsmarks eller ringhalsreaktorer , men med vindkraftens tillgänglighetsgrad blir det ungefär som 30 st reaktorer)
Sitt inte här och klaga på att det byggs vindkraft, vänd er istället till dem som har pengar och förklara för dem varför de är så jävla dumma i huvet att de satsar på fel häst.
Själv tycker jag att det viktigaste är att vi bygger ut någon elproduktion alls, jag skiter i vad bara det inte är kol/olja eller gas.
Och i nästa steg, så skulle jag helst se bridreaktorer, men det verkar jag få skåda i stjärnorna efter. Alla är idioter som inte fattar att vi måste bygga snabba reaktorer (med snabba menar jag alltså snabba neutroner).
När man har upptäckt såna möjligheter ska man såklart flytta hela sitt kapital dit och fullständigt dominera framöver . *ironi*
Mikael_L skrev:Och återigen.
Sverige har faktiskt ett bra energisystem.
Vi är i praktiken självförsörjande, vi exporterar nästan 20% av vår produktion. Det är bara ett hundratal av årets 8000 timmar vi nettoimporterar.
Vi skulle allra troligast klara oss jättefint utan några kablar alls till utlandet.
Så Sverige har gjort sin läxa bra. Vi klarar oss, vi är inte beroende av andra (jo lite, kärnkraftsuran från Ryssland, Kanada och Australien, med breeders skulle vi klara oss med vårt avfall i flera hundra år!!), vi hjälper andra länder.
Det är Europa som inte gjort sin läxa.
De har framförallt satt sig i ett energiberoende från en diktatorisk krigisk autokrati, som nu ryckt undan och försvårat typ 1/4 av Europas energiförsörjning, sen till detta så har Frankrike haft otroliga problem med sin kärnkraft i sommar, typ hälften har stått stilla under månader.
Detta har hissat det europeiska elpriset till oanade nivåer, och det bud som läggs på en kWh i Danmark elområde DK2, eller Tyskland elområde DE blir ju det pris som en Svensk kraftproducent får sälja sin el för. Så det är därför vi importerar det kontintala elpriset i samma sekund som vi exporterar el.
Allt detta betyder inte att vi inte har något att förbättra i Sverige, det betyder inte att allt är bra.
Men årets extrema elpriser beror inte på MP, inte på vindkraftverken, inte på nedstängt R1 och R2 ...
...utan de beror helt enkelt på det elpris som råder i de elområden i Europa som vi har kablar till.
Skulle DK2 och Tyskland ha 8 öre/kWh, så skulle vi importera till SE4, för 8 öre PUNKT.
Att dra slutsatsaten att vi har ett bra energisystem bara för att riket är nettoexportör är tyvärr bara väldigt fel, och dessutom helt ointressant i huruvida vi har ett bra energisystem.
Vi har våra flaskhalsar. Det är Norrland som överproducerar och möjliggör export till både södra Sverige och utlandet (egentligen SE1+2 export till SE3+4 störst). Finland är vår största exportkälla utomlands. När det nya kärnkraftverket är i drift kommer vi minska vår export genom att vattenkraften minskar sin produktion.
Förhoppningsvis kan vi försöka få ner några fler MWh till syd också genom bättre överföringsmöjligheter.
I vinter beräknas södra Sverige ett underskott på 9'200 MW. I värsta fall är bara överföringskapaciteten 6'500 MW.
Tyvärr kan övriga länder med vara importberoende precis som Sverige (dålig vind och kallt), vilket är anledningen till att vi kan komma att få rullande frånkopplingar i södra Sverige. Inte norra. Södra.
Vi har väldigt mycket att förbättra i Sverige, för effektbalansen blir bara sämre och sämre, och SVK tror att när avtalet med Karlshamn går ut 2025 kommer den kanske försvinna.
Första vintern utan R1+R2 igång var också första vintern där effektreserven behövdes aktiveras på väldigt många år, dessutom flera gånger.
Att vi har höga elpriser beror på att vi har för lite elproduktion i syd för att mäta exporten där. R1 och R2 hade gjort stor skillnad, det såg vi ju i rapporten från energiforsk om hösten 2021. Likaså hade havsbaserad vindkraft gjort mycket nytta tack vare högre effekttillgänglighet.
Jag baserar inte det endast på att vi är nettoexportörer av el.M mackan_kal skrev:
Vi kan kolla på alla parametrar, så ser vi att Sverige har det rätt gott ställt med sitt elsystem och tillhörande produktion.
T.ex. är vår effektbalans mycket bra, vi kan nästan jämt hjälpa grannländer med vår export.
Det betyder inte att allt är perfekt, det finns självklart saker att förbättra.
Nu vrider du det konstigt.M mackan_kal skrev:
Vi har högt elpris i SE4 för att de som köper el på kontinenten lägger bud i SE4 på det kontinentala priset.
Att det är högt pris i SE3 är för att de som lägger bud i SE4 köper från SE3 för samma pris.
Att det är lågt i SE2 är för att de producerar mer än vad som går att transportera till SE3.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Unik svensk lag stoppar energilösning: ”Jättekorkat” - projekt läggs.
Spillvärme från industrin kan spela en viktig roll i energikrisen, men en unik svensk lag försvårar för mindre bolag. Familjeföretaget Lindvalls Kaffe investerade 3,5 miljoner för att skicka överskottsvärme till Uppsalaborna, men efter bara ett år har projektet lagts ner.
Fram tills för några månader sedan kunde omkring 40 procent av energin återvinnas och värma hushållen i staden där företaget legat sedan det grundades 1891. Nu, mitt under brinnande energikris, eldar familjeföretaget i fjärde generationen istället för kråkorna. Trots att all teknik finns på plats.
”Det kostade mer än vi fick betalt, så nu går värmen rakt ut i luften igen. Det är jättetråkigt”, säger Ulf Lindvall.
Så sent som i september 2019 föreslog Naturvårdsverket för regeringen att lagstiftningen skulle ändras, men regeringen avstyrkte förslaget.
www.di.se/hallbart-naringsliv/unik-svensk-lag-stoppar-energilosning-jattekorkat
Spillvärme från industrin kan spela en viktig roll i energikrisen, men en unik svensk lag försvårar för mindre bolag. Familjeföretaget Lindvalls Kaffe investerade 3,5 miljoner för att skicka överskottsvärme till Uppsalaborna, men efter bara ett år har projektet lagts ner.
Fram tills för några månader sedan kunde omkring 40 procent av energin återvinnas och värma hushållen i staden där företaget legat sedan det grundades 1891. Nu, mitt under brinnande energikris, eldar familjeföretaget i fjärde generationen istället för kråkorna. Trots att all teknik finns på plats.
”Det kostade mer än vi fick betalt, så nu går värmen rakt ut i luften igen. Det är jättetråkigt”, säger Ulf Lindvall.
Så sent som i september 2019 föreslog Naturvårdsverket för regeringen att lagstiftningen skulle ändras, men regeringen avstyrkte förslaget.
www.di.se/hallbart-naringsliv/unik-svensk-lag-stoppar-energilosning-jattekorkat
Redigerat:
M mackan_kal skrev:Att dra slutsatsaten att vi har ett bra energisystem bara för att riket är nettoexportör är tyvärr bara väldigt fel, och dessutom helt ointressant i huruvida vi har ett bra energisystem.
Vi har våra flaskhalsar. Det är Norrland som överproducerar och möjliggör export till både södra Sverige och utlandet (egentligen SE1+2 export till SE3+4 störst). Finland är vår största exportkälla utomlands. När det nya kärnkraftverket är i drift kommer vi minska vår export genom att vattenkraften minskar sin produktion.
Förhoppningsvis kan vi försöka få ner några fler MWh till syd också genom bättre överföringsmöjligheter.
I vinter beräknas södra Sverige ett underskott på 9'200 MW. I värsta fall är bara överföringskapaciteten 6'500 MW.
Tyvärr kan övriga länder med vara importberoende precis som Sverige (dålig vind och kallt), vilket är anledningen till att vi kan komma att få rullande frånkopplingar i södra Sverige. Inte norra. Södra.
Vi har väldigt mycket att förbättra i Sverige, för effektbalansen blir bara sämre och sämre, och SVK tror att när avtalet med Karlshamn går ut 2025 kommer den kanske försvinna.
Första vintern utan R1+R2 igång var också första vintern där effektreserven behövdes aktiveras på väldigt många år, dessutom flera gånger.
Att vi har höga elpriser beror på att vi har för lite elproduktion i syd för att mäta exporten där. R1 och R2 hade gjort stor skillnad, det såg vi ju i rapporten från energiforsk om hösten 2021. Likaså hade havsbaserad vindkraft gjort mycket nytta tack vare högre effekttillgänglighet.
Du skrev:
"Sverige har faktiskt ett bra energisystem.
Vi är i praktiken självförsörjande, vi exporterar nästan 20% av vår produktion. Det är bara ett hundratal av årets 8000 timmar vi nettoimporterar.
Vi skulle allra troligast klara oss jättefint utan några kablar alls till utlandet."
Så vad baserar du det på egentligen?
Vårt elsystem kommer försämras kommande år avseende systemets stabilitet, pga icke synkront anslutna producenter (vindkraft) och DC export.
Vi är självförsörjande stämmer inte, vi klarar oss inte i söder. Du måste kolla på riket och gå ner på områden. Glöm ordet Nettoexportör, det säger ingenting om effektsituationen eller hur vi klarar oss i olika delar av landet. Norr går som tåget, söder haltar.
Effektbalansen blir sämre och sämre kommande år enl SVK analys, varför säger du att den är bra?
Vad grundar du det på?
Medlem
· 1 887 inlägg
Du glömde 70%-regeln som @mackan_kal nämnde när det gäller förmågan att mätta exporten enligt det nuvarande handelsavtalet som jag innerligen hoppas kommer omförhandlas.Mikael_L skrev:
Jag anser att El är en grundläggande tillgång för det svenska samhället och ska prissättas efter marginalkostnaden och inte efter andra medlemsländers misslyckade energipolitik. Den nuvarande elmarknadsförordningen har urholkat de konkurrensfördelar Sverige en gång hade och kastat oss hela vägen tillbaka till ruta ett.
Redigerat:
Finns det något land som klarar sig bättre, utöver från Norge?M mackan_kal skrev:Du skrev:
Vi skulle allra troligast klara oss jättefint utan några kablar alls till utlandet."
Vårt elsystem kommer försämras kommande år avseende systemets stabilitet, pga icke synkront anslutna producenter (vindkraft) och DC export.
Vi är självförsörjande stämmer inte, vi klarar oss inte i söder. Du måste kolla på riket och gå ner på områden. Glöm ordet Nettoexportör, det säger ingenting om effektsituationen eller hur vi klarar oss i olika delar av landet. Norr går som tåget, söder haltar.
Effektbalansen blir sämre och sämre kommande år enl SVK analys, varför säger du att den är bra?
Vad grundar du det på?
Medlem
· 1 887 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-768#post-4923107M mackan_kal skrev:Du skrev:
Det är sant!M mackan_kal skrev:
Kolla länken tidigare i inlägget igen. Då vi inte ligger sämre till än tidigare år, så är den snabba logiska slutsatsen att det kommer funka i år igen.M mackan_kal skrev:
Men nu har jag hittat ett dokument som jag ögnat lite i, mycket faktaspäckat så jag orkar/hinner inte det ikväll.
Det får bli lite helgjobb, jag har en aning om att det här dokumentet stödjer dig mer än mig, jag återkommer.
Det är ju Europa och exporten som gör det besvärligt för oss, typ.Boilerplate4U skrev:Du glömde 70%-regeln som @mackan_kal nämnde när det gäller förmågan att mätta exporten enligt det nuvarande handelsavtalet som jag innerligen hoppas kommer omförhandlas.
Jag anser att El är en grundläggande tillgång för det svenska samhället och ska prissättas efter marginalkostnaden och inte efter andra medlemsländers misslyckade energipolitik. Den nuvarande elmarknadsförordningen har urholkat de konkurrensfördelar Sverige en gång hade och kastat oss hela vägen tillbaka till ruta ett.
Jag menar att Sverige har skött sitt elkraftssystem någorlunda bra, men vi är ju dock sammankopplade med länder som är i djupare kris, och det stänker på oss.
Men som jag skrev i mitt andra svar nyss, jag har ett dokument att gå igenom, jag kanske får lov att ändra mig (...igen ... för typ 100'e gången i det här med elkraft, elpriser och allt det runt omkring, jag lär mig hela tiden nytt)
Inlägget du hänvisar till säger absolut ingenting om hur vi kommer klara oss. Sverige är ett avlångt land med många angränsande elområden.Mikael_L skrev:[länk]
Det är sant!
Kolla länken tidigare i inlägget igen. Då vi inte ligger sämre till än tidigare år, så är den snabba logiska slutsatsen att det kommer funka i år igen.
Men nu har jag hittat ett dokument som jag ögnat lite i, mycket faktaspäckat så jag orkar/hinner inte det ikväll.
Det får bli lite helgjobb, jag har en aning om att det här dokumentet stödjer dig mer än mig, jag återkommer.
Återigen, det spelar ingen roll vad vi har för Nettoexport. Effekten finns i norr, förbrukningen i söder. Vi kan inte flytta all effekt inom landet vid varje givet tillfälle under vissa stunder.
Effektbalansen blir sämre och sämre. Det inlägget du hänvisar till säger ingenting om läget, bara att någonstans i Sverige får vi fram mer el än vi behöver.
Tyvärr är det i Norr (eller tyvärr och tyvärr) men vi i söder behöver mer.
Effektbalansen har blivit mycket sämre efter R1+R2 stängdes, och kommande år blir det än värre.
Som sagt, förra året fick vi dra igång effektreservern för första gången på ca 10 år, flera gånger dessutom.
Prognosen för kommande vinter är att vi kan få rullande avstängningar, vilket aldrig skett innan.