Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det är ju det som är problemet med vindkraft.
Men det är ju även problemet med vattenkraft, Norge fick ju väldigt höga priser för att de hade brist i magasinen i södra Norge, t.ex.
Ska vi ersätta vattenkraften med kärnkraft? (Ska Norge)
Nej det tycker jag inte.Vattenkraft går ju faktiskt vanligtvis att lagra och planera snyggt, till skillnad mot vind. Man kan t.ex. spara på vattenkraften när det blåser och vindkraften går bra. Vattenkraft har ju trots allt en bra tillgänglighetsfaktor till skillnad från vind. Men visst kan även den drabbas av bakslag. Bra då att ha ett annat planerat energislag att falla tillbaka på ;)

Men vi kan ju inte bygga mer vattenkraft, och vi behöver något i söder för överföringarna, och det planeras ju massa energikrävande industri i norr...

Jag är av princip in emot vindkraft. Jag anser bara att vi måste hantera nackdelarna och att den ska konkurrera på samma villkor som annan energi.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast å andra sidan så hade Sverige en nettoexport av el på 25TWh 2021.
TROTS all denna nedlagda kärnkraft.

Det är nog dags att inse hur mycket vindkraft faktiskt bidrar till Sveriges elförsörjning.
Där någonstans runt år 2000 (jag vet inte riktigt när, men ungefär då ±5år, så hävdade jag att vindkraft bara är bullshit (i någon diskussion, jag minns den faktiskt fortfarande), jag sa att sådana där propellrar i luften aldrig kommer ge något märkbart med el, luft väger för lite, det är ingen energimängd i luften.
Sen för något år sedan när jag hade börjat flukta en del på svk/kontrollrummet, så kunde jag se att en del dagar var hälften av Sveriges el producerad av vindkraft.
DÅ började jag undra hur jag kunde varit så tvärsäker förut.
IDIOT-säker ... heter det kanske ... :oops:
var det inte i någon av klimattrådarna, om jag minns rätt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast å andra sidan så hade Sverige en nettoexport av el på 25TWh 2021.
TROTS all denna nedlagda kärnkraft.

Det är nog dags att inse hur mycket vindkraft faktiskt bidrar till Sveriges elförsörjning.
Där någonstans runt år 2000 (jag vet inte riktigt när, men ungefär då ±5år, så hävdade jag att vindkraft bara är bullshit (i någon diskussion, jag minns den faktiskt fortfarande), jag sa att sådana där propellrar i luften aldrig kommer ge något märkbart med el, luft väger för lite, det är ingen energimängd i luften.
Sen för något år sedan när jag hade börjat flukta en del på svk/kontrollrummet, så kunde jag se att en del dagar var hälften av Sveriges el producerad av vindkraft.
DÅ började jag undra hur jag kunde varit så tvärsäker förut.
IDIOT-säker ... heter det kanske ... :oops:
Den svåra frågan är ju om vindkraften egentligen bidrar eller är en parasit. Jag är långt ifrån övertygad åt någondera håll, och tror att sanningen i svaret beror på hur stor dem av energimixen den är och hur variabel annan produktion och efterfrågan är.

Om man likt Tyskland haft gaskraft som balanskraft har vinden varit jättebra. Tills gasen inte funkar.

Om man likt Sverige haft kärnkraft som alternativ har nog vinden främst varit parasitär. Den har tagit intäkter när det blåst samtidigt som vi fått problem när det inte gjort det om inte den då olönsamma kärnkraften funnits kvar.

Vind utan reglerkraft (eller variabel efterfrågan) tror jag är dåligt oavsett hur mycket den kan producera som mest. För det är inte max vind som är viktigast, utan min. Men nåt som balanserar den kommer att finnas, frågan är väl mest hur mycket och vad som behövs därtill.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hmm är inte det här med att bara kika på elproduktion på årsbasis ett klassiskt (och tyvärr ganska vanligt) feltänk.
S Styrman_jansson skrev:
Det går liksom inte ihop med att storsatsa på intermittent kraft. Vad var planen för att hantera detta? Import?
om man inte vill titta på årsvärden kan man ju alltid titta på export/import för var och en av de senaste 136584 publicerade timmarna och då rita följande grafer
Grafer som visar timvisa export och importvärden av elenergi för Sverige mellan 2007 och 2022 med export i grönt och import i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jo, det var ju mycket bättre förr, innan vi fick all den här intermittenta kraften... ;)

S Styrman_jansson skrev:
Vidare så har vi ju konsekvensen med minskad överföringskapacitet från norr när vi lägger ner kraftvärme och kärnkraft. Samma fysiska lager gällde vad jag vet 2014 som gäller nu. Gjordes överhuvudtaget någon analys kring detta? Var är de STATCOM och SVAR anläggningar som skulle behövs för att kompensera för detta?
med hur mycket har överföringskapaciteten minskat menar du? när jag kikar på den disponibla överföringskapaciteten ner från SE2 till SE3 och från SE3 ner till SE4 så har det sett ut så här de senaste nio vintrarna där jag har plockat ut tillgänglig kapacitet vid fem datum varje vinter – när kapaciteten behövs som bäst och det är minimalt med planerade arbeten i nätet
Graf över överföringskapacitet mellan SE2 > SE3 och SE3 > SE4, samt elproduktion i SE4 över nio vintrar.
Skapa konto

(problemen med låg överföring till SE4 i december 2020 berodde nog på stillastående reaktorer hos Forsmark 2, Oskarshamn 3 och Ringhals 4 – inte alla samtidigt)

jag la in elproduktionen i SE4 de senaste åtta vintrarna också (perioden dec-feb) i samma graf – ingen skönjbar trend men den fladdrar mellan 2-2.9 TWh för tremånadersperioderna

till den kommande vintern bör den kunna bli 350 GWh större elproduktion då det tillkommit/tillkommer tre vindkraftparker i SE4 under året (i Mönsterås, Uppvidinge och Växjö)

• Gilla
Boilerplate4U och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
om man inte vill titta på årsvärden kan man ju alltid titta på export/import för var och en av de senaste 136584 publicerade timmarna och då rita följande grafer
...
jo, det var ju mycket bättre förr, innan vi fick all den här intermittenta kraften... ;)
Ja det klart man exporterar när man får snuskigt bra betalt. Det vi tappar här täcker vi upp med att elda olja i Karlshamnsverket...

Tyvärr står ju ringhals still nu så importen förväntas öka;
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ken-for-bortkoppling-av-el-i-vinter-har-okat/

Vi får väl hålla tummarna att det blåser redigt i norra Europa…

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
harka harka skrev:
...
(problemen med låg överföring till SE4 i december 2020 berodde nog på stillastående reaktorer hos Forsmark 2, Oskarshamn 3 och Ringhals 4 – inte alla samtidigt)
Ja, och det stämmer ju överens med att vi behöver denna typ av av kraft för att bibehålla överföringskapaciteten eller har jag missat något?

Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Det där får stå för dig själv då och inte mig. <klipp>
... <klipp>Det är och har alltid varit det riktiga problemet. Och det är ett stort jäkla problem som endast kunde fyllas av naturgas i europa.
Japp, och nu var du spot on på problemet med elpriserna.
Det finns ett enda kraftslag i Europa som kunde fylla topparna, och när nu gaskranarna stryptes och priset skenade så blev elpriserna vad de är.
Och det enda vi nu kan säga, är väl att det är tur att det blåser en hel del dagar, så det inte blir svinadyr el varenda dag.

Du kan nämligen lika gärna tänka att vindkraften är det som räddar oss de flesta dagarna.
Utan vindkraften i framförallt Tyskland, Danmark och Sverige, så skulle det råda naturgaspriser på elen 24/7, alla dagar om året.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
[bild]

med hur mycket har överföringskapaciteten minskat menar du? när jag kikar på den disponibla överföringskapaciteten ner från SE2 till SE3 och från SE3 ner till SE4 så har det sett ut så här de senaste nio vintrarna där jag har plockat ut tillgänglig kapacitet vid fem datum varje vinter – när kapaciteten behövs som bäst och det är minimalt med planerade arbeten i nätet
[bild]

jag la in elproduktionen i SE4 de senaste åtta vintrarna också (perioden dec-feb) i samma graf – ingen skönjbar trend men den fladdrar mellan 2-2.9 TWh för tremånadersperioderna

till den kommande vintern bör den kunna bli 350 GWh större elproduktion då det tillkommit/tillkommer tre vindkraftparker i SE4 under året (i Mönsterås, Uppvidinge och Växjö)
Kan jag lita på dina grafer här, eller måste jag dubbelkolla.
Det ser nästan lite sensationellt ut.
Jag skulle inte trott att Sverige någonsin har behövt importera så mycket el ...

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den svåra frågan är ju om vindkraften egentligen bidrar eller är en parasit. Jag är långt ifrån övertygad åt någondera håll, och tror att sanningen i svaret beror på hur stor dem av energimixen den är och hur variabel annan produktion och efterfrågan är.

Om man likt Tyskland haft gaskraft som balanskraft har vinden varit jättebra. Tills gasen inte funkar.

Om man likt Sverige haft kärnkraft som alternativ har nog vinden främst varit parasitär. Den har tagit intäkter när det blåst samtidigt som vi fått problem när det inte gjort det om inte den då olönsamma kärnkraften funnits kvar.

Vind utan reglerkraft (eller variabel efterfrågan) tror jag är dåligt oavsett hur mycket den kan producera som mest. För det är inte max vind som är viktigast, utan min. Men nåt som balanserar den kommer att finnas, frågan är väl mest hur mycket och vad som behövs därtill.
Ja frågan är väl den.
Det är ju ingen nackdel annars att det produceras vindkraft, det ska vi idag nog mest vara glada över.

Men parasiterar vindkraften på de övriga kraftslagen? Elen blir för billig med vindkraft i systemet så t.ex. kärnkraft kan inte gå med vinst?
Märkligt att vi ska se låga elpriser som ett problem? :thinking: Men så är det kanske.

Jag skrev för 100 sidor sen i denna tråden att vindkraft tar springnota.
djac höll inte med, i övrigt tror jag inte att jag fick så mycket reaktioner.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är öht väldigt polariserat det här, det är vindkraft vs kärnkraft, som mest hela tiden debatteras, som körs genom valrörelsens populism-maskineri, och som verkar finnas bakom samhällsdebatten, bakom olika memes osv.
Det är som att inget annat är värt att fundera på ... - det kanske är så? :thinking:

Harka har bevisat för mig att ingen är beredd att satsa på att bygga kärnkraftverk (nu bortser jag då från Kina, Indien och Sydkorea).
OBS, jag skrev "...bevisat för mig..." jag tror inte alls att alla tycker sig fått några bevis.

Men jag tror inte att det alls kommer startas några kärnkraftsbyggen, inte med mindre än att det sker i statlig regi med skattepengar.
Och då kan Kristersson se sig i månen efter skattesänkningar, utan måste troligare höja skatten, Busch kan se i stjärnorna efter större satsningar i vården, och Åkesson kan glömma stora satsningar på tull, polis och fängelser. Ja förutom tillsammans med stora skattehöjningar annars.

Så vi kärnkraftsvänner kan ju kanske istället fundera över vad som behövs för att det ska börja byggas något kärnkraftverk.

Ett förslag jag har är att fråga dessa politiker varannan månad hur det går med de där kärnkraftverken, vi väljare vill ju se lite verkstad nu, för det vi röstade på.
Så sätt igång och emaila om någon månad ni, så det inte blir bara jag.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja det klart man exporterar när man får snuskigt bra betalt. Det vi tappar här täcker vi upp med att elda olja i Karlshamnsverket...
jag förstod inte kommentaren om "det vi tappar här..."

vi har varit stor exportör av el sedan 2011/2012 – när vindkraften vuxit till över 4% av Sveriges elproduktion (i fjol drygt 16%, hitintills i år 21%) – men priset har oftast inte varit "snuskigt bra betalt"

att Karlshamnsverket eldar olja beror ju inte på någon elbrist, utan att elpriset är så högt att det är en lönsam affär

ja, vi får hoppas att det blåser och att Olkiluoto 3 klarar att gå utan stopp i vinter...

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja, och det stämmer ju överens med att vi behöver denna typ av av kraft för att bibehålla överföringskapaciteten eller har jag missat något?
det fanns säkert flera olika komponenter som bestämde nedsättningen av överföringskapaciteten – Svenska kraftnät angav skälet som ...Capacities are reduced due to unfavourable load and generation conditions in SE3....

det visar väl också på det okloka med att produktionsapparaten och nätets egenskaper är så hårt ihopkopplade i samma utslagsenhet (här: kärnkraftverken) – om överföringskapaciteten minskar på grund av utslagna kärnkraftverk, hjälper det ju inte södra Sverige att vi har massor med tillgänglig kraft i Norrland

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan jag lita på dina grafer här, eller måste jag dubbelkolla.
Det ser nästan lite sensationellt ut.
Jag skulle inte trott att Sverige någonsin har behövt importera så mycket el ...
du får mycket gärna dubbelkolla! jag satt givetvis i en seans tillsammans med Miljöpartiet och någon odefinierad miljörörelse och hittade på alltsammans :crysmile:

en alternativ källa till Svenska kraftnäts timstatistik är SCB (bygger väl på samma grunddata med redovisas annorlunda), och då kan jag rita årsstatistik för nettoexporten:
Diagram över Sveriges nettoexport och import av el i TWh per år med staplar för export i grönt och import i rött.
Skapa konto

trots den massiva rödfärgen i den förra [tim-]grafen, så landade nettot för helåren 2007-2010 ändå runt nollan (svagt negativt) – medan de tidigare åren 2002, 2003 och 2006 hade rejäla nettounderskott sett på helår

och 2003 var verkligen ingen fröjd och utlandskablarna kom till flitig användning – men man kunde i alla fall vara belåten över att det fanns hela 11 reaktorer i riket och bara en halv procent av elen kom från någon fjollig vindkraft:

Graf över Sveriges timvisa elenergiexport och -import under 2003, med export i grönt och import i rött.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Kanske kan vi släppa historian såtilvida

Om vi släpper analyser huruvida vår nuvarande situation gick att förutse eller inte, tycker du inte det finns något vi kan lära av vägen till där vi står?

Det är ju snarare det som är den springande punkten just nu. Så att vi inte står här igen om 5-10år menar jag.
Det är ju enkelt att lära och åtgärda, bara man slutar blanda bort korten och erkänner vad som gått fel.
Det går att tom löpande justera nivån på exportkravet för de länder där tillgänglig exportkapacitet råkar vara så hög att grannlandets elpriser i hög grad börjar påverka det lokala elpriset i orimligt hög grad.
Det sker en liknande anpassning av maxpriset på spotpriset för el löpande tex.
Justering av exportkravet ger effekt på en natt, kostar inget, och kan som sagt finjusteras flera ggr per år vid behov.
Lite smartare än både pristak och subventioner om du frågar mig.
Och mkt smartare än att bita ihop i recension i 10-15 år i väntan på all den "planerbara" kraft som föreslås i debatten.
En helt orealistisk brute-force lösning dessutom som siktar mot ett lättrörligt mål (antal kablar någon får för sig att lägga över gränsen).

Redigerat:
Magnus E K
Men det är ju inget negativt att importera om det sker till ett lågt pris, som måste varit fallet en majoritet av timmarna 2003 under sommarhalvåret.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.