639 275 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det här handlar alltså om "tidsperioden för avräkning av obalanser ändras från 60 minuter till 15 minuter."Boilerplate4U skrev:Energimarknadsinspektionen - På remiss: Nya föreskrifter för mätning av el
Nu finns ett förslag på nya föreskrifter för mätning av el. Intressenter har möjlighet att lämna synpunkter på förslaget till och med den 13 oktober 2022.
På grund av ny lagstiftning*, har Energimarknadsinspektionen (Ei) nu tagit fram ett förslag på nya föreskrifter för mätning av el.
[länk]
Undrar varför just 15 minuter? Vi har 60 idag, och Australien gick redan 2017 från 30 till 5 minuter! Det måste ju finnas fördelar med det, antagligen så blir väl SVKs jobb med att balansera allt enklare då marknaden kan reagera på prissignaler ännu snabbare. Dock har jag inte förstått om de i Australien bestämmer dagens priser dagen innan eller om det på något sätt är realtid?
jag gissar att det är stamnätet ner från Norrlands forsar till södra Sverige som du tänker på?Nötegårdsgubben skrev:
din invändning är ...att vissa producenter måste beredas tillgång till avlägsna kunder utan att själva bära kostnaderna...
en alternativ formulering vore ...att vissa konsumenter måste beredas tillgång till avlägsna producenter utan att själva bära kostnaderna...
Karlshamnsverket bidrar givetvis till elöverskottet i Sverige men utgör med sina ca 0.3 GW bara en liten del av elproduktionen på 17 GW (varav 4 GW går på export)S Styrman_jansson skrev:
det stora språnget i ökad produktion från kraftvärmen uppkom väl i november och december i fjol
den svenska vindkraften slog i år produktionsrekord för augusti månadS Styrman_jansson skrev:
jag skrev väl att investeringsmässigt borde det vara fördelaktigt att lägga samman dom, men att det är inte alls uppenbart att det är någon vinst om man ska räkna in samhällskostnaden – exempelvis höjda elpriser på grund av bortavaron från Ringhals 4 i vinter – utan att ha räknat lutar det snarare mot brakförlust i kalkylen för att förlita sig på produktionsapparatens egenskaperS Styrman_jansson skrev:
...att ha en reaktor extra för lite redundans... har du räknat på hur många miljarder kostar eller hur många STATCOM-anläggningar du får pengarna?S Styrman_jansson skrev:
nej den ger runt 30 TWhS Styrman_jansson skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 891 inlägg
Högupplöst publik data då?
Ps..
Jag har en gammal spss-licens liggandes och tänkte försöka fräsch upp minnet och försöka få till en regressionsanalys för att identifiera ev korrelationer (om man nu kan hitta tillräckligt bra med högupplöst data dvs)
Ps..
Jag har en gammal spss-licens liggandes och tänkte försöka fräsch upp minnet och försöka få till en regressionsanalys för att identifiera ev korrelationer (om man nu kan hitta tillräckligt bra med högupplöst data dvs)
det är helt publika, gratis, data från Svenska kraftnät och den är så gott som alltid utan någon prisinformation och finns som xls.filer: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/Boilerplate4U skrev:Tack för info. Är det publik data du jobbar med? Tänkte närmast på de "136584 publicerade timmarna". Nordpool vill numera ha betalt för högupplöst statistik på detaljnivå typ timmar.
Finns det data på SCB som möjliggöra att man kan korrelera importen med motsvarande produktionspriser och ev produktionsbortfall (och dyl) så man hitta samband med varför man importerar?
SCB tillhandahåller vad vitt jag vet ingen information med bättre tidsupplösning än månader – i bästa fall
Medlem
· 1 891 inlägg
Att man avvecklar den resterande kärnkraft bidrar inte heller till en positiv prisbildning mitt i detta elända. I stället väljer Tyskland att aktivera kolkraften samt vid behov förlita sig på EU's gemensamma elmarknad kan täcka upp för resten.harka skrev:
Se mitt tidigare inlägg om vad det politiska experimentet med Energiewende kostat den Tyska staten. Det är lätta att konstatera vilka negativa effekter det fått på alla granländer inklusive Sverige.
Medlem
· 1 891 inlägg
Medlem
· 1 891 inlägg
Medlem
· 1 891 inlägg
Sanning med modifikation. Egentligen bör man räkna energiförbrukning i termer av försäljningsvärde. En kWh som tillverkas när det inte blåser har mycket större värde än en kWh som tillverkas när det blåser.
Skulle gissa att räknat i värde ligger vindkraften på fem procent.
Ref: Mattias Lundbäck (Den hälsosamme ekonomisten)
Skulle gissa att räknat i värde ligger vindkraften på fem procent.
Ref: Mattias Lundbäck (Den hälsosamme ekonomisten)
jag killgissar att det är en korrigering av eftersläpningar inom Nordpool-området för att komma i nivå med övriga Europa – elhandeln (Nordpool) övergår från entimmes till 15-minutersperioder nästa år, jag vill minnas att det sker i april, och det hänger samman med att få en bättre matchning mellan producenter och konsumenter på börsenS sandos skrev:Det här handlar alltså om "tidsperioden för avräkning av obalanser ändras från 60 minuter till 15 minuter."
Undrar varför just 15 minuter? Vi har 60 idag, och Australien gick redan 2017 från 30 till 5 minuter! Det måste ju finnas fördelar med det, antagligen så blir väl SVKs jobb med att balansera allt enklare då marknaden kan reagera på prissignaler ännu snabbare. Dock har jag inte förstått om de i Australien bestämmer dagens priser dagen innan eller om det på något sätt är realtid?
ett exempel på något som handlas och som kan behöva bättre upplösning än 1 timme:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
där solen ändrar ändrar den tyska elproduktionen med 9 GW inom loppet av en timme...
(svenskt effektrekord i förbrukning ligger på 27 GW och inträffade i februari 2001)
jag har lite svårt för den här lag&brott&straff-mentaliteten som genomsyrar vårt land nuförtiden (inklusive straff för elproducenter som inte alltid levererar) – men om nu svenska staten ska få pisk, vilket straff borde utdömas till lokal- och regionalpolitiker i SE4?Boilerplate4U skrev:
Det här kanske, fast med en vindsnurra istället för helikopter?harka skrev:
Sen när har det lagstiftande uppdraget delegerats till regionerna?harka skrev: