D djac skrev:
Jag tycker det är naivt att tro att av alla de som var inblandade i energiplaneringen i Sverige, Tyskland och EU som helhet så fanns där ingen som kunde göra, eller se att det vorde göras, denna grundläggande analys.

Jag är tvärtom ganska övertygad om att i alla de fallen har det varit människor inblandade som individuellt har större kunskap om detta än byggahuskollektivet.
Jag avundas ditt förtroende för styrande generellt. Tyvärr delar jag det inte.

Man skulle t.ex. kunna tro att Transportstyrelsens skulle kunna handla upp IT-tjänster utan att röja sekretessbelagda uppgifter ( trots att kunskap om hur illa det var fanns inom organisationen (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-forsokte-stoppa-transportstyrelsens-it-lacka)).

Det finns en mängd olika anledningar till att man trots bättre vetande (inom en organisation eller land) handlar tokigt. Det kan vara oklara ansvarsområden, hierariska problem, snabba förändringar som ej ger tid till tillräcklig analys eller helt enkelt att man gör det som verkar bra baserat på det som "ligger i tiden" eller en ideologi.

På det så när det handlar om flera länder med olika kraftsystem, olika behov och olika viljor så lär det även röra sig om en mängd olika kompromisser.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kanske kan vi släppa historian såtilvida
D djac skrev:
Jag tycker det är naivt att tro att av alla de som var inblandade i energiplaneringen i Sverige, Tyskland och EU som helhet så fanns där ingen som kunde göra, eller se att det vorde göras, denna grundläggande analys.

Jag är tvärtom ganska övertygad om att i alla de fallen har det varit människor inblandade som individuellt har större kunskap om detta än byggahuskollektivet.
Om vi släpper analyser huruvida vår nuvarande situation gick att förutse eller inte, tycker du inte det finns något vi kan lära av vägen till där vi står?

Det är ju snarare det som är den springande punkten just nu. Så att vi inte står här igen om 5-10år menar jag.

• Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
Eller fortfarande

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag avundas ditt förtroende för styrande generellt. Tyvärr delar jag det inte.

Man skulle t.ex. kunna tro att Transportstyrelsens skulle kunna handla upp IT-tjänster utan att röja sekretessbelagda uppgifter ( trots att kunskap om hur illa det var fanns inom organisationen ([länk])).
Ja kanske men liknelsen är dålig, jag tror inte Transportstyrelsen är expertmyndighet på IT men jag tror att det arbetar någon där som tex ser skillnad på motorcykel, bil och lastbil, om det är högt förtroende så kör i vind, jag är på!

D
S Styrman_jansson skrev:
Kanske kan vi släppa historian såtilvida

Om vi släpper analyser huruvida vår nuvarande situation gick att förutse eller inte, tycker du inte det finns något vi kan lära av vägen till där vi står?

Det är ju snarare det som är den springande punkten just nu. Så att vi inte står här igen om 5-10år menar jag.
Det gör det väl alltid men det är ju som de som tror att om vi bara köper många byggnader med munskydd så är vi redo för nästa kris, med logiken att det var ju det vi saknade förra gången.

Jag är väldigt positiv till allt som gör oss mer robusta som land, energi, livsmedelsproduktion osv, så ur det perspektivet kan man reflektera. Sen är ju frågan hu mycket befolkningen tål att vi höjer skatter etc för alla former av beredskap kostar, antingen som höjd skatt eller som högre priser och det är väl därför som politikerna aldrig driver dessa frågorna förrän det redan har hänt.

D djac skrev:
Ja kanske men liknelsen är dålig, jag tror inte Transportstyrelsen är expertmyndighet på IT men jag tror att det arbetar någon där som tex ser skillnad på motorcykel, bil och lastbil, om det är högt förtroende så kör i vind, jag är på!
De hade ju åtminstone en expert på IT-säkerhet som också hade kännedom om problemet (enligt reportaget från SVT) och påpekade, ändå fick det fortgå. Varför tror du det?

Min poäng är att kunskap och expertis mycket väl kan finnas men det i komplexa organisationer kan finnas en mängd olika andra anledningar att saker går fel. Inte minst om det finns politiskt inflytande.

D djac skrev:
... Sen är ju frågan hu mycket befolkningen tål att vi höjer skatter etc för alla former av beredskap kostar, antingen som höjd skatt eller som högre priser och det är väl därför som politikerna aldrig driver dessa frågorna förrän det redan har hänt.
Det är väl det som är beredskapens akilleshäl. Den behöver utföras när den inte behövs, men är då svårt att motivera...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl det som är beredskapens akilleshäl. Den behöver utföras när den inte behövs, men är då svårt att motivera...
Beredskaps-kommissionen lades ju ner bara något år efter Tsunamin och det finns nog risk att man även sopar problem efter Pandemin under mattan.

Så ja, det kollektiva minnet är tyvärr kort....

Jaha. ”På onsdagsmorgonen stod det klart att den tyska staten går in med åtta miljarder euro, drygt 86 miljarder svenska kronor, i företaget Uniper som därmed förstatligas. ” (från SVT). Intressant fri marknad; Fortum = finska staten 51%, Uniper = tyska staten 98,5% och Vattenfall (stor aktör i bl.à Tyskland). En marknad naturligtvis helt fri från politiskt inflytande och ett oblygt korsägande i de berörda länderna. Vem gynnar detta? Varför skulle inte svenska staten kunna äga nya energiproducenter i Sverige? Varför satsar Kinesiska staten (jo jag vet det sker via så kallade oberoende företag) på elproduktion i Sverige? Är inte tillgången till ”el” som vatten och annan infrastruktur att se som basen i nationsbygget?

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Bara för att man klarar av grundläggande resonemang som att de goda tiderna inte kan fortsätta för evigt och att lägga ner elproduktion gör en sårbarare, betyder inte man kan förutspå aktiemarknaden eller annars när det kommer hända. Ett väldigt dåligt argument där som inte håller tätt. Jag sade redan 2012-13 om Tysklands energiewende att jag tror det kommer gå åt helvete men inte fan kan jag pricka rätt aktier för det... Det är bara en fråga om att man inser man nu tar större risker.

Man kan ju också peka ut att en stor del av det där 22TWh överskottet kom från de reaktorerna som lades ner senast, jag räknade ut vad dom producerade sen 2000 i medeltal:
O1: 2,4 TWh
O2: 4,2 TWh
R1: 5,0 TWh
R2: 4,9 TWh

Alltså 16,5 TWh, där for en betydande del av överskottet på 22TWh.
Fast å andra sidan så hade Sverige en nettoexport av el på 25TWh 2021.
TROTS all denna nedlagda kärnkraft.

Det är nog dags att inse hur mycket vindkraft faktiskt bidrar till Sveriges elförsörjning.
Där någonstans runt år 2000 (jag vet inte riktigt när, men ungefär då ±5år, så hävdade jag att vindkraft bara är bullshit (i någon diskussion, jag minns den faktiskt fortfarande), jag sa att sådana där propellrar i luften aldrig kommer ge något märkbart med el, luft väger för lite, det är ingen energimängd i luften.
Sen för något år sedan när jag hade börjat flukta en del på svk/kontrollrummet, så kunde jag se att en del dagar var hälften av Sveriges el producerad av vindkraft.
DÅ började jag undra hur jag kunde varit så tvärsäker förut.
IDIOT-säker ... heter det kanske ... :oops:

• Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Men det kan ändras utan problem: genom att skilja på exporten och det som förbrukas här kan vi införa Sverigepriser på el som inte skenar iväg utan ligger kring 40 öre per kilowattimme...
PAX för att bara få sälja på export.
Ska jag sälja el för inhemsk konsumtion så ids jag inte slå igång produktionen, sådetså ... pilutta dig

(Sagt av valfri kraftproducent)

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Så var det med det vallöftet:

- Högkostnadsskydd kan dröja – trots löftet

M, SD, KD och L har lovat ett högkostnadsskydd på plats från 1 november. Men stödet för de höga elpriserna kan komma senare än så. ”Det är beroende av regeringsbildningen”, säger M-toppen Carl-Oskar Bohlin.

Mitt i den mest intensiva spurten av valrörelsen gav Ulf Kristersson beskedet att han kommit överens med sina samarbetspartier.

”Om vi vinner valet och Sverige får en ny regering, så kommer vi se till att högkostnadsskyddet för hushåll och företag mot de extrema elpriserna, finns på plats den 1 november. Hushållens ekonomi ska räddas i god tid före jul. Det är ett gemensamt vallöfte”, sa Kristersson i en skriftlig kommentar.

Exakt hur högkostnadsskyddet ska utformas är en del av de hemlighetsfulla förhandlingar som just nu pågår mellan de fyra partierna som vunnit majoritet.

Men den som förväntar sig ett stöd på plats redan 1 november kan behöva tänka om, enligt Moderaternas energipolitiska talesperson Carl-Oskar Bohlin.

– Vi har lovat ett högkostnadsskydd från 1 november under förutsättningarna att vi får en ny regering på plats snabbt. Vår ambition är att försöka få det här högkostnadsskyddet på plats så snart som det går. Problemet är att Svenska kraftnät just nu arbetar efter en annan tidsplan, som gavs av den här regeringen, säger han.

Så det är alltså inte säkert att högkostnadsskyddet är på plats 1 november?

– Det är beroende av hur snabbt Svenska kraftnät arbetar.

Har ni inte gett intrycket av att det är ett vallöfte att det ska vara på plats då?

– Vi gav uttryck för att ambitionen är att få på plats det här så snabbt som möjligt. Ambitionen är 1 november. Det är beroende av regeringsbildningen men också hur snabbt Svenska kraftnät kan arbeta.

Den avgående regeringen har gett Svenska kraftnät i uppdrag att senast den 15 november föreslå en konstruktion för ett högkostnadsskydd. Pengarna till hushåll och företag ska tas från de så kallade flaskhalsintäkterna, som uppstår till följd av kapacitetsbrist i elnätet.

När en ny regering tillträder bör Svenska kraftnät få uppdraget att snabba på arbetet, enligt Carl-Oskar Bohlin.

– Det krävs att de får en ny instruktion från en regering helt enkelt, säger han.

Samtidigt som energikrisen hanteras nationellt så arbetar också EU-maskineriet på högvarv.

Kommissionen presenterade nyligen flera förslag för hur medlemsländerna ska pressa ner elräkningarna runt om i Europa. På onsdagen fick åtgärderna stort stöd när de diskuterades i riksdagens näringsutskott.

Ett centralt förslag är att minska elförbrukningen med 10 procent vilket skulle kunna halvera elpriserna i vinter, enligt Energiforsk. Energimyndigheten är redo att sjösätta en stor ”spara el-kampanj”, likt i andra länder, men saknar regeringsbeslut för detta, vilket Affärsvärlden har berättat om.

Den avgående energiministern Khashayar Farmanbar (S) sa till SvD i somras att regeringen då inte hade några sådana planer och nu får han frågan om han ångrar det. Men Farmanbar ställer inte upp på den beskrivningen.

– Det är falska uppgifter. En nyhetsanka skulle jag påstå, säger han.

Fast du sa ju själv i somras att en sådan kampanj inte är aktuell?

– Jag sa att ytterligare en sådan kampanj inte är aktuell och det blev en olycklig rubrik i SvD om att en kampanj inte är aktuell. Men det finns ju redan en sådan kampanj.

Energiministern hänvisar till att Energimyndigheten i våras fick tio miljoner till en kampanj för att upplysa småhusägare om hur man kan energieffektivisera, vilket resulterade i tjänsten Husguiden. Om Energimyndigheten vill lansera ytterligare en kampanj behöver de inget regeringsbeslut, enligt Farmanbar.

– Det kan de driva själv.

Enligt Moderaternas Carl-Oskar Bohlin kommer hushåll och företag att spara el av sig själva eftersom priserna är så höga, men han kan också tänka sig att en informationskampanj kan hjälpa folk att spara el eller flytta elförbrukningen till tidpunkter då elen är billigare.

– Det kan absolut vara en metod. Jag utesluter inte att det kan bli aktuellt. Ett sådant beslut bör i så fall fattas av en ny regering eftersom det kräver ett regeringsbeslut, säger han.
--

https://www.svd.se/a/AP3Edz/elpriserna-hogkostnadsskydd-kan-droja-trots-loftet

Redigerat:
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Hmm är inte det här med att bara kika på elproduktion på årsbasis ett klassiskt (och tyvärr ganska vanligt) feltänk. Det funkar ju med produkter som kan läggas på lager
Jo, det är ju det som är problemet med vindkraft.
Men det är ju även problemet med vattenkraft, Norge fick ju väldigt höga priser för att de hade brist i magasinen i södra Norge, t.ex.
Ska vi ersätta vattenkraften med kärnkraft? (Ska Norge)

Mikael_L Mikael_L skrev:
PAX för att bara få sälja på export.
Ska jag sälja el för inhemsk konsumtion så ids jag inte slå igång produktionen, sådetså ... pilutta dig

(Sagt av valfri kraftproducent)
Jag är på! 50/50 ?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast å andra sidan så hade Sverige en nettoexport av el på 25TWh 2021.
TROTS all denna nedlagda kärnkraft.

Det är nog dags att inse hur mycket vindkraft faktiskt bidrar till Sveriges elförsörjning.
Där någonstans runt år 2000 (jag vet inte riktigt när, men ungefär då ±5år, så hävdade jag att vindkraft bara är bullshit (i någon diskussion, jag minns den faktiskt fortfarande), jag sa att sådana där propellrar i luften aldrig kommer ge något märkbart med el, luft väger för lite, det är ingen energimängd i luften.
Sen för något år sedan när jag hade börjat flukta en del på svk/kontrollrummet, så kunde jag se att en del dagar var hälften av Sveriges el producerad av vindkraft.
DÅ började jag undra hur jag kunde varit så tvärsäker förut.
IDIOT-säker ... heter det kanske ... :oops:
Det där får stå för dig själv då och inte mig.

Det är inget nytt att vindkraften har byggts ut avsevärt och kan producera mycket el och nåt sånt har jag aldrig sagt emot heller. Vindkraften kan producera, då det blåser. Men det är precis som för 10 år sen inte relevant hur mycket el som kan produceras av vindkraften, utan att den kan produceras då behovet finns.

Det är och har alltid varit det riktiga problemet. Och det är ett stort jäkla problem som endast kunde fyllas av naturgas i europa.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.