641 298 läst · 13 159 svar
641k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Det har jag redan förklarat för dig. Kommentera dock gärna vad du anser om "DEN AKUTA ELKRISEN - Professor: Så förstörde vi världens bästa energisystem"D Daniel 109 skrev:
Vätgas har en rätt bra potential. Överskottsel är perfekt att använda till vätgas. När det är mycket sol, blåser mycket eller vattenkraften skulle släppa vatten. Vätgasanläggningar kan byggas rätt små och kräver ingen avancerad infrastruktur. Vätgas går att lagra.Magnus E K skrev:Tror inte på att priset skulle legat konstant på 35 öre om vi haft kvar alla reaktorer (det skulle fortfarande varit skillnad mellan våt- och torrår t ex) men annars en intressant artikel.
Tillverkning av vätgas är väl dock intressant om man inte behöver gå tillbaka till el igen utan har nytta av vätgasen som sådan i olika industriprocesser.
Nu är vi där igen. Du precis som Harka skjuter bort problemen mot någon annan, exempelvis regionpolitiker (sjukvård och kommunikationer regionalt) och kommunpolitiker (snävt intresseområde ex skolor och lokalgator). Skåne har 33 kommuner, Småland har 31. Du har inte funderat på varför vi har en riksdag som är den övergripande lagstiftande församlingen och en verkställande regering med hjälp av myndigheter etc. Elförsörjning är en del av vår nationella infrastruktur med blandat statliga och privata aktörer och måste hanteras sammanhållet inte uppdelat på 295 kommuner. Jag förstår att ni hänger upp er på det kommunala ”vetot” och menar att SE4 problem skapats av en handfull vindkraftsokugniga kommunalråd men i det sammanhanget bör ni fundera över vem som skapat ett regelverk som kan tolkas som att vi inte längre ska se till nationens bästa utan att tillfälliga lokala opinioner skall ges tolkningsföreträde. Detta gäller inte bara vindkraft, andra exempel är cementframställning, skogsbruk och i mitt närområde lantbruk. Miljöbalken måste reformeras, redan när jag var yrkesverksam för drygt 15 år sedan var problemen uppenbara och efter den politiska kohandel som kännetecknat det senaste decenniet har det inte blivit bättre.Mikael_L skrev:Det är ju åtminstone SE4 som måste göra något, och staten och regeringen har inte speciellt mycket makt över t.ex. markanvändningen och tillstånden för kraftproduktion i SE4.
Så det är väl mer lokalt det måste ske något.
Det var ju 23 år sedan B1 stängdes och 18 år sedan B2, så regionen har ju haft ett antal år på sig att fundera ifall det är ett problem med att man är helt beroende av att importera kraft.
Nu ska vi dock inse att det har nog varit överraskande för alla att Europas elpriser skulle skena såhär.
De har lika tråkigt i hela Danmark, som trots stora mängder installerad vindenergi ändå hela haft stort behov av import.
Men om vi nu snackar SE4, vad ska de som styr där göra/hitta på?
* Sitt still i båten, acceptera elpriserna, hoppas att Tyskland installerar med produktion? Eller övriga Sverige, och vänta på en eller två nya stamlinjer i stamlinjenätet.
* Starta bygget av en eller två kärnreaktorer. Vem ska betala (ja elkunderna på sista raden förstås, men någon ska ju äga projektet)
* Bygga några kol eller gaskraftverk i regionen? (Borde bli samma pris på elen, men antalet döda i lungsjukdomar ökar i södra Sverige)
* Låt bygga en eller några rejäla vindkraftsparker.
* Solcellsanläggningar?
* Vattenkraft ... hahhaaha, jag skojade ...
* Börja bygga världens första fusionsreaktor ... ehh, ni ser att mina förslag tog slut.
Är det inte så?, är man ett land, eller en region, som inte ser till att man är självförsörjande på viktiga saker sitter lätt lite taskigt till om omvärlden förändras i en dålig riktning?
Jag tror bara att @Mikael_L och en del andra som drar åt det hållet, både är realister och demokrater. Man kan förlöjliga regelverk och lagar och mena att riksdag och regering ska runda dessa när andan faller på och de anser det bäst att göra så. Även jag skulle gärna vilja ha ett stabilare SE4, massor med vindsnurror ute i havet, det kan göras på några år om alla bara bjuder till, sen skulle jag gärna se kärnkraft, det skulle vi kanske kunna ha om 15 år, på samma premisser.P Pallewea skrev:Nu är vi där igen. Du precis som Harka skjuter bort problemen mot någon annan, exempelvis regionpolitiker (sjukvård och kommunikationer regionalt) och kommunpolitiker (snävt intresseområde ex skolor och lokalgator). Skåne har 33 kommuner, Småland har 31. Du har inte funderat på varför vi har en riksdag som är den övergripande lagstiftande församlingen och en verkställande regering med hjälp av myndigheter etc. Elförsörjning är en del av vår nationella infrastruktur med blandat statliga och privata aktörer och måste hanteras sammanhållet inte uppdelat på 295 kommuner. Jag förstår att ni hänger upp er på det kommunala ”vetot” och menar att SE4 problem skapats av en handfull vindkraftsokugniga kommunalråd men i det sammanhanget bör ni fundera över vem som skapat ett regelverk som kan tolkas som att vi inte längre ska se till nationens bästa utan att tillfälliga lokala opinioner skall ges tolkningsföreträde. Detta gäller inte bara vindkraft, andra exempel är cementframställning, skogsbruk och i mitt närområde lantbruk. Miljöbalken måste reformeras, redan när jag var yrkesverksam för drygt 15 år sedan var problemen uppenbara och efter den politiska kohandel som kännetecknat det senaste decenniet har det inte blivit bättre.
Däremot motsätter jag mig starkt att detta ska genomföras genom rättsövergrepp av blandade slag, då betalar jag faktiskt hellre vad elen kostar och den tid det tar att genomföra förändringarna inom de demokratiska ramar vi satt upp.
Den här videon är bra och ganska konstruktiv, den förklarar även på ett ganska bra sätt hur politikerna är så verklighetsfrånvridna att det sjunger om det. Konsensus, det finns människor, medborgare som lever i världen och verkligheten och försöker få livet att gå ihop tillsammans med andra människor i just den världen och politiker som oavsett regering eller partitillhörighet lever tillsammans i en annan värld full av lögner, svek och maktfullkomlighet.
För folket står det "någonstans", "demokrati"... pyttsan.
För folket står det "någonstans", "demokrati"... pyttsan.
D djac skrev:Jag tror bara att @Mikael_L och en del andra som drar åt det hållet, både är realister och demokrater. Man kan förlöjliga regelverk och lagar och mena att riksdag och regering ska runda dessa när andan faller på och de anser det bäst att göra så. Även jag skulle gärna vilja ha ett stabilare SE4, massor med vindsnurror ute i havet, det kan göras på några år om alla bara bjuder till, sen skulle jag gärna se kärnkraft, det skulle vi kanske kunna ha om 15 år, på samma premisser.
Däremot motsätter jag mig starkt att detta ska genomföras genom rättsövergrepp av blandade slag, då betalar jag faktiskt hellre vad elen kostar och den tid det tar att genomföra förändringarna inom de demokratiska ramar vi satt upp.
”Rättsövergrepp”, jag hoppas att det inte avsåg mitt inlägg för då bör du läsa det igen.D djac skrev:Jag tror bara att @Mikael_L och en del andra som drar åt det hållet, både är realister och demokrater. Man kan förlöjliga regelverk och lagar och mena att riksdag och regering ska runda dessa när andan faller på och de anser det bäst att göra så. Även jag skulle gärna vilja ha ett stabilare SE4, massor med vindsnurror ute i havet, det kan göras på några år om alla bara bjuder till, sen skulle jag gärna se kärnkraft, det skulle vi kanske kunna ha om 15 år, på samma premisser.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
När det gäller tillståndsprocessen för att anlägga vindkraft till havs kontra kärnkraft skiljer sig dessa åt men tar dock ungefär lika lång tid och kostar nästa lika mycket att färdigställa.D djac skrev:
Jag tycker också att det vore bra om allt går snabbare men jag förstår också att de processer och regler vi har finns där av goda skäl, sen att de alltid bör ses över är ju bara normal förvaltning.Boilerplate4U skrev:
Och transporterna, de sker ju med elbilar för kärnkraftsbyggen och uranbrytning, det har msn ju hört.D djac skrev:
Det går ihop lika mkt som att ny kärnkraft inte kommer att klara av det alla dagar i veckan.S Styrman_jansson skrev:
Det ligger för mycket kablar från Norden som måste mättas numera.
Nej, det beror på nya kablar mot kontinenten.harka skrev:ett större utbud ger generellt ett lägre pris (och det är vindkraften som byggs ut mest i vårt hörn av världen)
att det slås prisrekord beror som sagt inte på vindkraftens vara eller inte vara, utan att "gaspriserna var 10-30 gånger högre än en normal augustimånad, inte att det blåste mindre i SE4 – eller existerar inte Ukrainakriget och energikonflikten med Ryssland?"
Ja, men det är Barsebäck som varit tvungen att stå kvar idag.N Nordsjö skrev:Detta (nedan inklippta) citat från ovan artikel säger och bekräftar kort och gott vad inblandade politiker/partier nu och för alltid kommer att förneka att de varit inblandade i och varit med att förverkliga...
"Om den svenska kärnkraften hade fått stå kvar i stället för att i förtid pensionerats av politiska beslut och marknaden med hjälp av politiska styrmedel som subventioner och skatt – hade vi i dag inte haft de höga elpriserna som vi ser, menar Jan Blomgren."
Annars hade SE4 haft i princip samma elpriser pga överföringsbegränsningar mellan SE3 och SE4.
Mikael_L skrev:
Sverige producerar gott och väl tillräckligt med el.
Exportvolymerna är dessutom i sig inget problem.
Problemet är att elområdena DK2, DE, PL och LT har ett högt prisläge, och när de budar på köp från SE4 så budar de med samma pris där.
Marknadsekonomi och auktioner fungerar inte på annat sätt. Om något gett ett bud så får ingen annan köpa det billigare, då skulle ju aldrig det högre budet kommit.
Ja precis, det går att teoretiseras om vad pris vi skulle haft med O1,O2, B1, B2, R1 och R2 kvar, samt även byggt R5 och R6 idag.S sandos skrev:Det här är om kärnkraften och Sverige hade existerat i ett vakuum, ja, utan utökad exportmöjlighet.
Det här är ett problem med att teoretisera om ändrade banor för verkligheten om man hade ändrat X eller Y faktor ett visst år, det påverkar inte bara det rent direkta, såsom balansen mellan produktion och konsumption utan det ger signaler till marknade som på längre sikt då anpassar sig, och den ev. slutsats man kunde dra blir lite mer urvattnad eller helt ogiltigt tom. efter detta.
Det är ju så här marknader fungerar, och som tur är så är elmarknaden, om än inte perfekt, så ändå i någon mån fungerade och därför "självläkande". Samma med att bygga massor med vind eller sol, det snedvrider marknaden så att de missgynnas, och även andra. Sedan har vi även massproduktionssidan av det hela, det finns till viss del tröskeleffekter där kostnader ganska plötsligt kan minska. Gäller väl kanske just nu lagringsbiten och vätgas.
Inget annat ändrat skulle vi haft skitlågt elpris, troligen 10-20 öre/kWh, och de flesta kraftproducenterna hade gått med förlust, särskilt stor förlustaffär hade R5 och R6 varit.
Vattenmagasinen skulle stått fulla hela året om, och de hade behövt släppa vatten hela tiden.
Glöm inte att vi redan nu exporterar 19% av vad vi producerar, och exportledningarna glöder.
Med ytterligare 7-8GW installerad effekt med tillgänglighetsfaktor på 85% så skulle vi få en årsproduktion på ytterligare 60-70 TWh.
Vi har idag en årsproduktion på 145 TWh, exporterar 27 TWh.
Med tankeexperimentet att alla dessa reaktorer skulle finnas så blir årsproduktionen över 200 TWh, men exportkapaciteten är densamma. Dock skulle Sverige ändå exportera mer, ty det är inte alltid full kräm i ledningarna, men då Svenska kraftproducenter alltid har el i överskött och skulle buda på nordpool nedåt 5 öre, kanske t.o.m negativt elpris långa perioder, så skulle naturligtvis alla ledningar glöda av maximal export.
Så vår export skulle säkert kunna tänkas öka till något i häraden 35-50 TWh.
Vad ska vi sen göra med resten av överskottselen, det blir väl ungefär 40-50 TWh överproduktion.
Ja vattendammarna skulle få öppna utskovsluckorna nästan jämt, så är det.
Vi ska då kanske riva dammar, återställa någon älv? Riva ner lite av stamnätet mellan norr och syd, vackrare landskap.
Ja fundera lite på vad Sverige skulle göra med 60-70TWh extra elproduktion.
Det skulle kanske byggas många fler utlandskablar, så vi kan exportera allt och tjäna pengar?
Och då blir nog situationen samma som idag ifall elpriset i DK2, DE, PL och LT skulle vara samma som idag.