891 741 läst · 10 396 svar
892k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Det blir ju lägre bud tills någon köper, så fungerar en marknad i balans.D Daniel 109 skrev:
Hur menar du här egentligen?D Daniel 109 skrev:
Lämpligen skulle först budgivning för export ske tills 70% av totala kabelkapaviteten mot resp land hade gjorts upp om, varpå de som inte fick sälja påbörjar en ny runda för att sälja lokalt. Är det mkt el kvar osåld så sjunker naturligtvis priserna.
Gällande polenkabeln, se svaret till Magnus E K.
Jo, men du ska ju på något vis försöka få till två separata marknader med samma säljare. Det går inte ihop.K karlmb skrev:
Jag ser inte skillnaden mot hur det är nu.K karlmb skrev:
Hur ska du ha det, först går det inte ihop och sen har vi det så redan?D Daniel 109 skrev:
Varför går det inte ihop att tex som potatisbonden, först sälja det han kan dyrt till chipstillvetkaren för att sedan åka med resten till torget och sälja det där?
Flera olika affärer med olika kunder.
Jag fattar verkligen inte hur du tänker. Det tycks inte påminna om Benken modellen.
Så nu ska det först säljas till Tyskland? Till vilket pris? Varför tror du att det som råkar bli över skulle resultera i ett lägre pris i Sverige?
Jag är övertygad om att din modell skulle leda till ett högre pris i Sverige. Trotts att jag inte förstår hur du tänker. Frågan är om du gör det, för du tycks beskriva olika saker varje gång.
Så nu ska det först säljas till Tyskland? Till vilket pris? Varför tror du att det som råkar bli över skulle resultera i ett lägre pris i Sverige?
Jag är övertygad om att din modell skulle leda till ett högre pris i Sverige. Trotts att jag inte förstår hur du tänker. Frågan är om du gör det, för du tycks beskriva olika saker varje gång.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Du verkar helt plötsligt ha ”glömt bort” alla regleringar enligt Elmarknadsförordningen som du försöker likställa med frihandel av varor.D Daniel 109 skrev:
Angående BEKEN-modellen är det en konstruktion i likhet med tidigare indelningar men med skillnad att man utökar med ett fiktiv exportområde.
När det gäller din åsikter i frågan antar jag att du som självutnämnd expert har mycket större insikt och erfarenhet inom området än tex Bengt Ekenstjerna?
Redigerat:
Spot on!Boilerplate4U skrev:Du verkar helt plötsligt ha ”glömt bort” alla regleringar enligt Elmarknadsförordningen som du försöker likställa med frihandel av varor.
Angående BEKEN-modellen är det en konstruktion i likhet med tidigare indelningar men med skillnad att man utökar med ett fiktiv exportområde.
När det gäller din åsikter i frågan antar jag att du som självutnämnd expert har mycket större insikt och erfarenhet inom området än tex Bengt Ekenstjerna?
Klart det går att skapa två marknader bara viljan finns. Men det verkar som att vissa är fullständigt låsta i det nuvarande systemet.
Hur ska du lyckas separera dem? Jag har inte sett någon som har en lösning på det.
Hur ska den separeras från den verkliga?
Nej, men på något visvar väl tanken att få olika resultat på marknaderna?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Svar ja. Principen finns beskriven i "BEKEN modellen - reviderad prissättningsmodell av elenergi"D Daniel 109 skrev:
Nej, Bengt själv säger ju att det inte är en färdig modell. Bara en ide. Det finns inget där om hur man kan genomföra idén.