D Daniel 109 skrev:
Jag trodde det var de lägsta buden du ville ha till den Svenska marknaden. Men uppenbarligen förstår jag inte dig.
Det blir ju lägre bud tills någon köper, så fungerar en marknad i balans.

D Daniel 109 skrev:
Nej, de bjuder något över det Svenska priset, men under det Tyska. Det medför högre priser på den Svenska marknaden. Varför skulle de bjuda marginalpris om de har möjlighet att sälja dyrt till Tyskland?
Hur menar du här egentligen?
Lämpligen skulle först budgivning för export ske tills 70% av totala kabelkapaviteten mot resp land hade gjorts upp om, varpå de som inte fick sälja påbörjar en ny runda för att sälja lokalt. Är det mkt el kvar osåld så sjunker naturligtvis priserna.

Gällande polenkabeln, se svaret till Magnus E K.

K karlmb skrev:
Det blir ju lägre bud tills någon köper, så fungerar en marknad i balans.
Jo, men du ska ju på något vis försöka få till två separata marknader med samma säljare. Det går inte ihop.
K karlmb skrev:
Hur menar du här egentligen?
Lämpligen skulle först budgivning för export ske tills 70% av totala kabelkapaviteten mot resp land hade gjorts upp om, varpå de som inte fick sälja påbörjar en ny runda för att sälja lokalt. Är det mkt el kvar osåld så sjunker naturligtvis priserna.
Jag ser inte skillnaden mot hur det är nu.

D Daniel 109 skrev:
Jo, men du ska ju på något vis försöka få till två separata marknader med samma säljare. Det går inte ihop.

Jag ser inte skillnaden mot hur det är nu.
Hur ska du ha det, först går det inte ihop och sen har vi det så redan?

Varför går det inte ihop att tex som potatisbonden, först sälja det han kan dyrt till chipstillvetkaren för att sedan åka med resten till torget och sälja det där?
Flera olika affärer med olika kunder.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jag fattar verkligen inte hur du tänker. Det tycks inte påminna om Benken modellen.

Så nu ska det först säljas till Tyskland? Till vilket pris? Varför tror du att det som råkar bli över skulle resultera i ett lägre pris i Sverige?

Jag är övertygad om att din modell skulle leda till ett högre pris i Sverige. Trotts att jag inte förstår hur du tänker. Frågan är om du gör det, för du tycks beskriva olika saker varje gång.

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur tänker du då? Priset påverkas av all handel.
Du verkar helt plötsligt ha ”glömt bort” alla regleringar enligt Elmarknadsförordningen som du försöker likställa med frihandel av varor.

Angående BEKEN-modellen är det en konstruktion i likhet med tidigare indelningar men med skillnad att man utökar med ett fiktiv exportområde.

När det gäller din åsikter i frågan antar jag att du som självutnämnd expert har mycket större insikt och erfarenhet inom området än tex Bengt Ekenstjerna?

Redigerat:
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du verkar helt plötsligt ha ”glömt bort” alla regleringar enligt Elmarknadsförordningen som du försöker likställa med frihandel av varor.

Angående BEKEN-modellen är det en konstruktion i likhet med tidigare indelningar men med skillnad att man utökar med ett fiktiv exportområde.

När det gäller din åsikter i frågan antar jag att du som självutnämnd expert har mycket större insikt och erfarenhet inom området än tex Bengt Ekenstjerna?
Spot on!

Klart det går att skapa två marknader bara viljan finns. Men det verkar som att vissa är fullständigt låsta i det nuvarande systemet.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Hur ska du lyckas separera dem? Jag har inte sett någon som har en lösning på det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hur ska den separeras från den verkliga?

Men du förstår inte, den behöver inte fysiskt separeras över huvudtaget

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Nej, men på något visvar väl tanken att få olika resultat på marknaderna?

Exakt(y)

Nej, Bengt själv säger ju att det inte är en färdig modell. Bara en ide. Det finns inget där om hur man kan genomföra idén.

Det är ett förslag och ett mycket bra förslag och är tillämpbart omgående om våra styrande i landet får tummen ur och vågar ta beslutet

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.