891 816 läst · 10 396 svar
892k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jodå, jag förstår men tycker ändå inte det är bra för oss i Dy. Tex vilka i denna tråd är för Hansa Powerbridge?D Daniel 109 skrev:Det är du som behöver tänka ett steg till.
Jo det är just då det finns en priskoppling.
Så länge Finland. (Vi tar Finland som exempel efter som det var uppe, men samma sak gäller alla exportländer) har ett högre elpris än Sverige så kommer de att importera. Då går elpriset ner något i Finland och upp i Sverige. Om kabeln mättats innan priset utjämnats så får vi inte samma elpris (priskoppling) om Finnland bygger ett kärnkraftverk så har de inte ett lika stort underskott. Kabelns kapacitet kommer då att räcka för att utjämna elpriset och vi får en priskoppling. Men om förutsättningarna i Sverige är identiska så innebär den nya situationen en lägre export och därmed ett lägre elpris. Dvs. När Finland importerar mindre får vi en priskoppling och ett lägre elpris. INTE ett högre elpris.
Förstår ni nu?
Det är lite tjatigt att svara på samma grundläggande frågor hela tiden, särskilt när det krävs långa förklaringar.
Danskarna var med på att lägga ner Barsebäck, sen kräver de import av oss när det inte blåser. Just nu importerar Dk 978MW, S exporterar 2681MW.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Du är som vanligt helt ute och cyklar. Om vi ska göra en liknelse med Elmarknadsförordningen ska vi först exportera 70% genom andra kanaler innan en ny prisbildning uppstår.D Daniel 109 skrev:
Sluta upp med att sprida din vanföreställningen att "elmarknaden" är samma sak som frihandel med varor.
Redigerat:
Hur tänker du då?Boilerplate4U skrev:
Priset påverkas av all handel.
Då kan man tycka att svenne banan priset på bränslen borde sätta samma priser i övriga Europa, då blir det lite mer rättvist men så är inte fallet.
Så varför ska vi acceptera dessa idiotiska elpriser som europeiska länder sätter här??
Så varför ska vi acceptera dessa idiotiska elpriser som europeiska länder sätter här??
Anledningen till att bränslepriset skiljer så mycket är dels olika skatter, dels olika reduktionskrav. Det är inte brister i marknaden.
Om jag tolkar dig rätt så tycker du att handelssystemet för el är bra för Sverige?D Daniel 109 skrev:
Själv anser jag att det borde undertecknas ett liknande avtal för bränsle så priserna på bränsle reglerar på lika sätt
Ja, det kan man ha olika uppfattning om. Men det beror inte på några marknadskrafter.J Jeppson skrev:
Jag tycker att frihandeln i stort är bra för Sverige.J Jeppson skrev:
Personligen anser jag att våra tama EU parlamentariker borde dra näven i bordet och se till att vi inför Beken modellen i sverige..
Sen kan du och el liten majoritet fortsätta att hylla detta avtal som sverige aldrig borde accepterat
Sen kan du och el liten majoritet fortsätta att hylla detta avtal som sverige aldrig borde accepterat