Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut men det är ju inte direkt för att överleva. :)
Att folk seriöst överväger förfula sina hem med solpaneler är ju ett riktigt dåligt betyg för svensk energipolitik
Jag har mycket roligt med dig Anders, du är som en humorhörnan i dig själv. ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
Magnus E K
Finns väl de som tycker solpanelerna är snygga nu när det är lite status att ha dem och de pga yttre omständigheter varit ovanligt lönsamma i år. Om några år när överinvestering gjort att elen nästan inte är värd något när solen skiner gissar jag att fler kommer se hur fula de är (på annars vackra hus, är det en anskrämlig låda så gör det väl varken från eller till).

Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns väl de som tycker solpanelerna är snygga nu när det är lite status att ha dem och de pga yttre omständigheter varit ovanligt lönsamma i år. Om några år när överinvestering gjort att elen nästan inte är värd något när solen skiner gissar jag att fler kommer se hur fula de är (på annars vackra hus, är det en anskrämlig låda så gör det väl varken från eller till).
Personligen tycker jag inte att de är anskrämliga. Men installationerna är ju inte sällan väldigt fula, när man slänger ut dem där de råkar få plats. Men det går definitivt att integrera dem snyggt. Svarta tak är ju populärt även utan solpaneler.

Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har mycket roligt med dig Anders, du är som en humorhörnan i dig själv. ;)
Solpaneler är dock en tragedi för samhället.

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Solpaneler i Sverige i allmänhet är som cykelbanor i Luleå. De kan synas göra lite nytta på sommaren, men eftersom att de tillför i princip noll nytta på vintern så är de inte en faktor när man dimensionerar systemet.
Ska en Stockholmare till att tala om hur det är att cykla i norra halvan av Sverige på vintern...

tveksamt tveksamt skrev:
Ska en Stockholmare till att tala om hur det är att cykla i norra halvan av Sverige på vintern...
Eller hur! Cykelföret i februari är bättre i Luleå än i Stockholm.

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
D
Ja men såklart, allt vi gör har olika former av påverkan, bäst är ju att inte göra någonting alls, framför allt inte använda energi i någon form, all användning leder till katastrofala skador.

D djac skrev:
Ja men såklart, allt vi gör har olika former av påverkan, bäst är ju att inte göra någonting alls, framför allt inte använda energi i någon form, all användning leder till katastrofala skador.
Det bästa vore ju såklart fungerande centralt producerad energi.
Varken dåligt för miljön eller ögonen

D
Det bästa vore ju såklart fungerande centralt producerad energi.
Varken dåligt för miljön eller ögonen
Klart det är, all aktivitet har påverkan, så har det alltid varit och det kommer inte att ändras.

D djac skrev:
Klart det är, all aktivitet har påverkan, så har det alltid varit och det kommer inte att ändras.
Kärnkraft har väldigt liten inverkan på miljön jämfört solpaneler.

• Ledsen
acmalmberg
  • Laddar…
Jag tänker att vi egentligen ska vara glada för att alternativet finns för villaägare, själv skulle jag hellre investera 200k kr i att energieffektivisera huset genom en solcellsanläggning än att konsumera kapital på en flott bil på uppfarten. Jag vet en villaägare som lagt mycket pengar på att fixa pool och trädäck istället för att lägga pengar på att byta ett gammalt tak och där montera ca 50kvm sol- anläggning. Kostnaden hade blivit ca detsamma men valet blev helt galet enligt mig. Dessutom ligger husets tak i SV läge så hur villaägaren tänkte där vete sjutton, kanske som Anders menar att villaägaren tycker det "förfular". Tokigt ändå tycker jag. Med de elpriser vi nu ser...

N Nordsjö skrev:
Jag tänker att vi egentligen ska vara glada för att alternativet finns för villaägare, själv skulle jag hellre investera 200k kr i att energieffektivisera huset genom en solcellsanläggning än att konsumera kapital på en flott bil på uppfarten. Jag vet en villaägare som lagt mycket pengar på att fixa pool och trädäck istället för att lägga pengar på att byta ett gammalt tak och där montera ca 50kvm sol- anläggning. Kostnaden hade blivit ca detsamma men valet blev helt galet enligt mig. Dessutom ligger husets tak i SV läge så hur villaägaren tänkte där vete sjutton, kanske som Anders menar att villaägaren tycker det "förfular". Tokigt ändå tycker jag. Med de elpriser vi nu ser...
Med tanke på deras tveksamma positiva inverkan på miljön så är det ju inte speciellt positivt alls faktiskt. Hade varit mycket bättre om vi haft mindre kärnkraftsfientlig politik senaste 40 åren istället

D
Kärnkraft har väldigt liten inverkan på miljön jämfört solpaneler.
Nyanser, kärnkraft har jättestor påverkan, det är ett rejält bygge som slukar oerhörda resurser att bygga, underhålla och avveckla.

Med tanke på deras tveksamma positiva inverkan på miljön så är det ju inte speciellt positivt alls faktiskt. Hade varit mycket bättre om vi haft mindre kärnkraftsfientlig politik senaste 40 åren istället
Menar du att en pol eller ny bil skulle vara bättre för miljön?

• Älska
djac
  • Laddar…
D
..än att bygga trädäck?
Ditt spinn att solceller är en miljöbelastning, är det den senaste alternativa "kunskapen" som nu ska upprepas tills folk ger med sig och glömmer verkligheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.