AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Datorer är inte infrastruktur. Att producera energi är inte individens uppgift i ett iland.

Vad kommer härnäst lägga ned livsmedelnsindustrin så att folk får jaga och odla själva?
Det finns väl rätt många som både jagar och odlar själv. Vi hade t.ex. potatis så vi klarade oss hela sommaren ;)

Men inte lägger potatisbönderna ner sin odling för det...

S Styrman_jansson skrev:
Det finns väl rätt många som både jagar och odlar själv. Vi hade t.ex. potatis så vi klarade oss hela sommaren ;)

Men inte lägger potatisbönderna ner sin odling för det...
Absolut men det är ju inte direkt för att överleva. :)
Att folk seriöst överväger förfula sina hem med solpaneler är ju ett riktigt dåligt betyg för svensk energipolitik

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Att folk seriöst överväger förfula sina hem med solpaneler är ju ett riktigt dåligt betyg för svensk energipolitik
Eller att man som jag tycker tekniken är kul och kan spara lite på köpet.

Huruvida det förfular beror ju på. Jag har ett svart shingeltak med 14 graders lutning jag tänker mig. Kommer inte synas överhuvudettaget....

D
De flesta förfular sina hem ständigt genom att de renoverar och "förbättrar", att solceller skulle få bägaren att rinna över har jag svårt att se, på många tak behöver de knappt synas.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De flesta förfular sina hem ständigt genom att de renoverar och "förbättrar", att solceller skulle få bägaren att rinna över har jag svårt att se, på många tak behöver de knappt synas.
Jag kan väl iofs hålla med om att det inte passar "överallt". T.ex. ett gammalt torp med riktigt lertegel blir ju inte så snyggt med svarta solpaneler på.

Men på majoriteten av kataloghus så gör det nog varken från eller till.

Sedan finns det ju tak med integrerade solpaneler som börjar se helt OK ut.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Datorer och mobiltelefoner är inte heller bra för miljön, för de har samma tungmetaller i sig, jag hoppas du inte har några sådana produkter! - för miljöns skull.
Det är extremt mycket större mängder i solpanelena på grund av deras storlek. Du kan nog köpa en mobil varje vecka (och slänga den gamla) under solcellernas livstid och det kommer generera mindre avfall!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är illa, dåliga placeringar.
Är det ingen som vill bygga vindkraft i SE4? Varför vill ingen bygga vindkraft där?
Det finns i princip ingen plats kvar att bygga på i söder som inte förstör människors eller djurs livsmiljö.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är extremt mycket större mängder i solpanelena på grund av deras storlek. Du kan nog köpa en mobil varje vecka (och slänga den gamla) under solcellernas livstid och det kommer generera mindre avfall!
Nja, om vi accepterar lite mindre produktion i slutet av livslängden så har nog solpaneler en ganska skaplig livslängd typ 30-40år.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Hur många kvadratkilometer halvplatta industritak finns det som ingen skulle se att man lusar ned med solceller? Sedan vad som är vackert eller ej, är i betraktarens ögon. Jag håller med att gamla tegeltak så passar standardsolceller sämre, men förhoppning är ju att det sker en produktutveckling. Jag saknar inte alla tv-antenner på taken. Många störs visuellt av vindkraftverk, men ser inte kraftledningar?

M Matte60 skrev:
353öre kwh idag kl 07.00
plus skatt o moms..nog 5kr kwh då
tack Miljöpartiet....vem röstar på mp egentligen
Ja nu lyser MP med sin frånvaro, har inte sett ett enda försvarbart konkret förslag från dem hur du nu ska ordna upp skiten de varit med och skapat. Snacka i TV/Radio går ju bra och ta ut fet lön från partikassan.
Märta Stenevi har tagit klivet ut ur garderoben med sina plåtar av guldörhängen, det har hon råd med, hon och resten av miljöpartisterna. Att ordna för sitt folk och låta hederliga arbetare som byggt landet få möjlighet att överleva ekonomiskt det skiter de i.
Snart kommer miljöpartisterna köpa än mer skog, guld och annat och bli än mer rikare medan vanligt folk får betala dyrt för deras skitpolitik.
https://sverigesradio.se/artikel/marta-stenevi-tror-pa-blockoverskridande-energipolitik

trähandtag trähandtag skrev:
Hur många kvadratkilometer halvplatta industritak finns det som ingen skulle se att man lusar ned med solceller? Sedan vad som är vackert eller ej, är i betraktarens ögon. Jag håller med att gamla tegeltak så passar standardsolceller sämre, men förhoppning är ju att det sker en produktutveckling. Jag saknar inte alla tv-antenner på taken. Många störs visuellt av vindkraftverk, men ser inte kraftledningar?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är i grunden en politisk och ideologisk fråga.
Vi återfinner den på massor av ställen.
T.ex. vård/skola/omsorg.
Privat eller offentlig, eller kombination?
Naturresurser, gruvor, mark etc, Statlig regi eller privat?

För problemet när man är vurmare för statlig och gemensamt ägande, kommer när man inser att vissa privata skolor är bättre och effektivare än de kommunala, eller att en del privat sjulvård är bättre och billigare och har högre kvalitet än den offentliga, och att vissa privata kraftproducenter ger kunderna billigare el än den statliga.

Denna fråga har inga enkla eller rätta svar, annars skulle det inte varit en "evig fråga" som det är nu, utan det hade redan varit fixat till det bästa.
Dom kan monteras rätt coolt oxå. Detta är i Ängelholm.

• Höghus i Ängelholm med solpaneler på fasaden och grönområde i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Campus Norrköping...
[länk]
Det var ju galant gjort. Litet kul att jag jobbade där på 70-80 talet.

• Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
Solpaneler i Sverige i allmänhet är som cykelbanor i Luleå. De kan synas göra lite nytta på sommaren, men eftersom att de tillför i princip noll nytta på vintern så är de inte en faktor när man dimensionerar systemet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Solpaneler i Sverige i allmänhet är som cykelbanor i Luleå. De kan synas göra lite nytta på sommaren, men eftersom att de tillför i princip noll nytta på vintern så är de inte en faktor när man dimensionerar systemet.
Ja ska man använda solceller bör man tänka på att fylla så många ytor som möjligt. Att täcka fasaden och inte bara taket på huset är egentligen ganska smart. Solen "står" lägre under en halvåret, kan man dessutom använda flera väderstreck är det också bra. Helst skulle man absolut vilja bli självförsörjande i kombination med ved/pelletspanna. Det finns skorsstensfria pelletspannor med bra effekt som även kan kopplas till vattensystemet. Men allt är en kostnadsfråga och det kostar ofta mycket att slå sig fri, men lyckas man göra det blir man ganska så osårbar. Trots allt är väl gränsen egentligen bara en vane och inställningfråga. Måste man ha allt, bara för att alla andra har det eller kan man nöja sig med att leva lite mer spartanskt? Bor man i hus borde man ha möjlighet att laga mat på en Huskvarna eller annat alternativ som även värmer huset egentligen. Men det har ju få tänkt på när de villigt budat på lyxkåken med pool, spa och annat lyx. Sedan "blir folket förvånade" över högre energipriser. Lustigt det där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.