641 472 läst · 13 159 svar
641k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det finns väl rätt många som både jagar och odlar själv. Vi hade t.ex. potatis så vi klarade oss hela sommarenAndersMalmgren skrev:
Men inte lägger potatisbönderna ner sin odling för det...
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Absolut men det är ju inte direkt för att överleva.S Styrman_jansson skrev:
Att folk seriöst överväger förfula sina hem med solpaneler är ju ett riktigt dåligt betyg för svensk energipolitik
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Eller att man som jag tycker tekniken är kul och kan spara lite på köpet.AndersMalmgren skrev:
Huruvida det förfular beror ju på. Jag har ett svart shingeltak med 14 graders lutning jag tänker mig. Kommer inte synas överhuvudettaget....
De flesta förfular sina hem ständigt genom att de renoverar och "förbättrar", att solceller skulle få bägaren att rinna över har jag svårt att se, på många tak behöver de knappt synas.AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jag kan väl iofs hålla med om att det inte passar "överallt". T.ex. ett gammalt torp med riktigt lertegel blir ju inte så snyggt med svarta solpaneler på.D djac skrev:
Men på majoriteten av kataloghus så gör det nog varken från eller till.
Sedan finns det ju tak med integrerade solpaneler som börjar se helt OK ut.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Det är extremt mycket större mängder i solpanelena på grund av deras storlek. Du kan nog köpa en mobil varje vecka (och slänga den gamla) under solcellernas livstid och det kommer generera mindre avfall!Mikael_L skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Nja, om vi accepterar lite mindre produktion i slutet av livslängden så har nog solpaneler en ganska skaplig livslängd typ 30-40år.Magnus E K skrev:
Hur många kvadratkilometer halvplatta industritak finns det som ingen skulle se att man lusar ned med solceller? Sedan vad som är vackert eller ej, är i betraktarens ögon. Jag håller med att gamla tegeltak så passar standardsolceller sämre, men förhoppning är ju att det sker en produktutveckling. Jag saknar inte alla tv-antenner på taken. Många störs visuellt av vindkraftverk, men ser inte kraftledningar?
Ja nu lyser MP med sin frånvaro, har inte sett ett enda försvarbart konkret förslag från dem hur du nu ska ordna upp skiten de varit med och skapat. Snacka i TV/Radio går ju bra och ta ut fet lön från partikassan.M Matte60 skrev:
Märta Stenevi har tagit klivet ut ur garderoben med sina plåtar av guldörhängen, det har hon råd med, hon och resten av miljöpartisterna. Att ordna för sitt folk och låta hederliga arbetare som byggt landet få möjlighet att överleva ekonomiskt det skiter de i.
Snart kommer miljöpartisterna köpa än mer skog, guld och annat och bli än mer rikare medan vanligt folk får betala dyrt för deras skitpolitik.
https://sverigesradio.se/artikel/marta-stenevi-tror-pa-blockoverskridande-energipolitik
trähandtag skrev:Hur många kvadratkilometer halvplatta industritak finns det som ingen skulle se att man lusar ned med solceller? Sedan vad som är vackert eller ej, är i betraktarens ögon. Jag håller med att gamla tegeltak så passar standardsolceller sämre, men förhoppning är ju att det sker en produktutveckling. Jag saknar inte alla tv-antenner på taken. Många störs visuellt av vindkraftverk, men ser inte kraftledningar?
Dom kan monteras rätt coolt oxå. Detta är i Ängelholm.Mikael_L skrev:Det där är i grunden en politisk och ideologisk fråga.
Vi återfinner den på massor av ställen.
T.ex. vård/skola/omsorg.
Privat eller offentlig, eller kombination?
Naturresurser, gruvor, mark etc, Statlig regi eller privat?
För problemet när man är vurmare för statlig och gemensamt ägande, kommer när man inser att vissa privata skolor är bättre och effektivare än de kommunala, eller att en del privat sjulvård är bättre och billigare och har högre kvalitet än den offentliga, och att vissa privata kraftproducenter ger kunderna billigare el än den statliga.
Denna fråga har inga enkla eller rätta svar, annars skulle det inte varit en "evig fråga" som det är nu, utan det hade redan varit fixat till det bästa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Solpaneler i Sverige i allmänhet är som cykelbanor i Luleå. De kan synas göra lite nytta på sommaren, men eftersom att de tillför i princip noll nytta på vintern så är de inte en faktor när man dimensionerar systemet.
Ja ska man använda solceller bör man tänka på att fylla så många ytor som möjligt. Att täcka fasaden och inte bara taket på huset är egentligen ganska smart. Solen "står" lägre under en halvåret, kan man dessutom använda flera väderstreck är det också bra. Helst skulle man absolut vilja bli självförsörjande i kombination med ved/pelletspanna. Det finns skorsstensfria pelletspannor med bra effekt som även kan kopplas till vattensystemet. Men allt är en kostnadsfråga och det kostar ofta mycket att slå sig fri, men lyckas man göra det blir man ganska så osårbar. Trots allt är väl gränsen egentligen bara en vane och inställningfråga. Måste man ha allt, bara för att alla andra har det eller kan man nöja sig med att leva lite mer spartanskt? Bor man i hus borde man ha möjlighet att laga mat på en Huskvarna eller annat alternativ som även värmer huset egentligen. Men det har ju få tänkt på när de villigt budat på lyxkåken med pool, spa och annat lyx. Sedan "blir folket förvånade" över högre energipriser. Lustigt det där...Nötegårdsgubben skrev: