641 506 läst · 13 159 svar
642k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det säger sig väl självt att centralt producerad energi är det enda raka. Eller tycker du vi ska göra som i Uländer där varje lgh har egen AC? Vissa saker är såklart bättre centraliserade än distribueradeD djac skrev:
Redigerat:
Per producerad kWh är det en av minsta.D djac skrev:
https://unece.org/sites/default/files/2021-10/LCA-2.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Som sagt, nyanser, om samma engagemang hade lagts på rätt saker, dvs begränsa det fossila så hade det varit lite klokare användning av energin.DennisCA skrev:
Kul val av graf förresten, nog en av de kraftigare körsbärsplockningarna vi sett
Redigerat:
Jag tror inte att vi kommer komma tillbaks till en sådan ensidig syn på elproduktion igen, blir nog mer best of breed, gissar att kostnaden fortsatt kommer spela en roll. Ovanpå det kommer man kanske se europas elsituation mer som en helhet och då finns det ganska mycket att göra i andra länder först.AndersMalmgren skrev:
Det gör du inte genom att bygga kärnkraft i ett land som inte har fossil energi (annat än på yttersta marginalen), då är det bättre att bygga där detta används och där bristen finns, det skulle jag gjort om jag var tvungen att investera i kärnkraft.DennisCA skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Solenergi kan aldrig på något sätt ersätta baskraft. Det är en gimick. I bästa fall gör panelen ett nollresultat miljö/klimatmässigt och i värsta fall går den sönder i förtid.
Det är helt enkelt en dålig ide med distribuerad energi.
Det är helt enkelt en dålig ide med distribuerad energi.
Nej, det håller jag med om, valet står inte mellan ett kärnkraftverk och solpaneler men det är det nog inte många som tror.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Jag tycker dock fortfarande distribuerad energiproduktion är en dålig ide, det hade jag tyckt även om det var kärnkraften som var distribuerad. Jag vill varken ha fula solpaneler på gamla vackra hus eller fula mikrokärnkraftverk bredvid gamla vackra husD djac skrev:
Och även om man kunde dölja dem helt så är det forfarande en dålig ide för att storskalig produktion är så mycket lättare att hålla effektiv när det kommer till underhåll osv
Just solkraft är ju inte ens en bra ide storskaligt dock