D Daniel 109 skrev:
Menar du att en pol eller ny bil skulle vara bättre för miljön?
Pool eller elbil är inte energiproduktion

dock ser jag absolut en poäng byta ut sin fossilbil till elbil

D djac skrev:
..än att bygga trädäck?
Ditt spinn att solceller är en miljöbelastning, är det den senaste alternativa "kunskapen" som nu ska upprepas tills folk ger med sig och glömmer verkligheten?
Det säger sig väl självt att centralt producerad energi är det enda raka. Eller tycker du vi ska göra som i Uländer där varje lgh har egen AC? Vissa saker är såklart bättre centraliserade än distribuerade

Redigerat:
D djac skrev:
Nyanser, kärnkraft har jättestor påverkan, det är ett rejält bygge som slukar oerhörda resurser att bygga, underhålla och avveckla.
Per producerad kWh är det en av minsta.
https://unece.org/sites/default/files/2021-10/LCA-2.pdf

Stapeldiagram som visar livscykelkrav på material för olika eltekniker per MWh, sorterade efter metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
[länk]

[bild]
Fast de flesta av de där metallerna är ju lätta att återvinna. Om de inte är radioaktiva då.

D
DennisCA DennisCA skrev:
[länk]

[bild]
Som sagt, nyanser, om samma engagemang hade lagts på rätt saker, dvs begränsa det fossila så hade det varit lite klokare användning av energin.

Kul val av graf förresten, nog en av de kraftigare körsbärsplockningarna vi sett :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
harka
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det säger sig väl självt att centralt producerad energi är det enda raka. Eller tycker du vi ska göra som i Uländer där varje lgh har egen AC? Vissa saker är såklart bättre centraliserade än distribuerade
Jag tror inte att vi kommer komma tillbaks till en sådan ensidig syn på elproduktion igen, blir nog mer best of breed, gissar att kostnaden fortsatt kommer spela en roll. Ovanpå det kommer man kanske se europas elsituation mer som en helhet och då finns det ganska mycket att göra i andra länder först.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Som sagt, nyanser, om samma engagemang hade lagts på rätt saker, dvs begränsa det fossila så hade det varit lite klokare användning av energin.
Ja istället begränsade vi kärnkraften, den energiform som mest effektivt kunnat minska på det fossilas roll.

Och här är vi nu.

D
DennisCA DennisCA skrev:
Ja istället begränsade vi kärnkraften, den energiform som mest effektivt kunnat minska på det fossilas roll.

Och här är vi nu.
Det gör du inte genom att bygga kärnkraft i ett land som inte har fossil energi (annat än på yttersta marginalen), då är det bättre att bygga där detta används och där bristen finns, det skulle jag gjort om jag var tvungen att investera i kärnkraft.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Solenergi kan aldrig på något sätt ersätta baskraft. Det är en gimick. I bästa fall gör panelen ett nollresultat miljö/klimatmässigt och i värsta fall går den sönder i förtid.

Det är helt enkelt en dålig ide med distribuerad energi.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Klimatmässigt? Så fula ord! Det är Plånkan som räknas i första hand, d.v.s. att ej bli påsatt i stjä..en av farbror Staten!

Även om vi jämför olika "fossilfria" energislag så kommer vi fram till att dom inte är lika effektiva som varandra och en form av fossilfri energi släpper ut mera co2 än den andra.

D
Solenergi kan aldrig på något sätt ersätta baskraft. Det är en gimick. I bästa fall gör panelen ett nollresultat miljö/klimatmässigt och i värsta fall går den sönder i förtid.

Det är helt enkelt en dålig ide med distribuerad energi.
Nej, det håller jag med om, valet står inte mellan ett kärnkraftverk och solpaneler men det är det nog inte många som tror.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Klimatmässigt? Så fula ord! Det är Plånkan som räknas i första hand, d.v.s. att ej bli påsatt i stjä..en av farbror Staten!
Det är såklart trist bli tagen i stjärten av staten. Men det är bättre löst genom att rösta korrekt än att satsa på tvivelaktiga energislag :)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
Det är såklart trist bli tagen i stjärten av staten. Men det är bättre löst genom att rösta korrekt än att satsa på tvivelaktiga energislag :)
Ska man rösta på eon då, eller nån farbror med djupa fickor, de andra alternativen lär inte bygga några verk?

D djac skrev:
Nej, det håller jag med om, valet står inte mellan ett kärnkraftverk och solpaneler men det är det nog inte många som tror.
Jag tycker dock fortfarande distribuerad energiproduktion är en dålig ide, det hade jag tyckt även om det var kärnkraften som var distribuerad. Jag vill varken ha fula solpaneler på gamla vackra hus eller fula mikrokärnkraftverk bredvid gamla vackra hus :)

Och även om man kunde dölja dem helt så är det forfarande en dålig ide för att storskalig produktion är så mycket lättare att hålla effektiv när det kommer till underhåll osv

Just solkraft är ju inte ens en bra ide storskaligt dock :crysmile:

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.