D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker dock fortfarande distribuerad energiproduktion är en dålig ide, det hade jag tyckt även om det var kärnkraften som var distribuerad. Jag vill varken ha fula solpaneler på gamla vackra hus eller fula mikrokärnkraftverk bredvid gamla vackra hus :)

Och även om man kunde dölja dem helt så är det forfarande en dålig ide för att storskalig produktion är så mycket lättare att hålla effektiv när det kommer till underhåll osv
Den kommer fortsätta vara distribuerad, en europeisk kraftkälla kommer inte bli verklighet under vår livstid.

Min gissning är dessutom att den både kommer vara distribuerad och heterogen.

D djac skrev:
Ska man rösta på eon då, eller nån farbror med djupa fickor, de andra alternativen lär inte bygga några verk?
Politikerna har kört kärnkraften i botten. Hur ska kapitalet våga satsa på energislaget när politiker på en natt kan göra satsningen helt värdelös. Det måste komma till någon försäkring att man inte får fördyra kärnkraft på politiskt väg så kanske de skulle våga.

D djac skrev:
Den kommer fortsätta vara distribuerad, en europeisk kraftkälla kommer inte bli verklighet under vår livstid.

Min gissning är dessutom att den både kommer vara distribuerad och heterogen.
Med distribuerad menar jag alltså att slutkunden är producenten.

Med tanke på deras tveksamma positiva inverkan på miljön så är det ju inte speciellt positivt alls faktiskt. Hade varit mycket bättre om vi haft mindre kärnkraftsfientlig politik senaste 40 åren istället
Nu blir jag fundersam på hur du menar. Är det på allvar eller skämtar du?
Solceller används med stor fördel i många länder som inte har möjlighet tekniskt eller praktiskt att använda andra energikällor som definitivt skulle smutsa ner betydligt mer. Tänker du på hur de tillverkas så tänker jag inte att det är ett skäl nog för att de inte skulle vara ett bra alternativ, verkningsgraden och livslängden är lång. Minst ett halvt mänskligt liv per anläggning, det är väldigt lång tid.
Jag är även för kärnkraft men absolut inte emot solkraft av olika slag.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Nu blir jag fundersam på hur du menar. Är det på allvar eller skämtar du?
Solceller används med stor fördel i många länder som inte har möjlighet tekniskt eller praktiskt att använda andra energikällor som definitivt skulle smutsa ner betydligt mer. Tänker du på hur de tillverkas så tänker jag inte att det är ett skäl nog för att de inte skulle vara ett bra alternativ, verkningsgraden och livslängden är lång. Minst ett halvt mänskligt liv per anläggning, det är väldigt lång tid.
Panelens är känsliga och går sönder, vilket kräver service. Vilket betyder leveransen ofta med fossila färdmedel. Det är därför solenergi hamnar rätt långt upp i co2 utsläppslistan. Jag är dock inte lika emot storskalig solkraftsproduktion som småskalig

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
Politikerna har kört kärnkraften i botten. Hur ska kapitalet våga satsa på energislaget när politiker på en natt kan göra satsningen helt värdelös. Det måste komma till någon försäkring att man inte får fördyra kärnkraft på politiskt väg så kanske de skulle våga.
Finns bara en lösning, forskning, framsteg och människors vilja kan alltid svänga, om allt detta tillåts, -nekrokrati, en lösning för framtiden!

D
Panelens är känsliga och går sönder, vilket kräver service. Vilket betyder leveransen ofta med fossila färdmedel. Det är därför solenergi hamnar rätt långt upp i co2 utsläppslistan. Jag är dock inte lika emot storskalig solkraftsproduktion som småskalig
Kärnkraftverk är däremot omöjliga att misslyckas med, kräver varken personal eller underhåll och har ovanpå detta >100% upptid, -för bra för att vara sant stavas kärnkraft mina vänner!

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Det är såklart trist bli tagen i stjärten av staten. Men det är bättre löst genom att rösta korrekt än att satsa på tvivelaktiga energislag :)
Tyvärr räcker inte det så vi husägare måste hedgea med solceller nu när energipolitiken kraschat.

• Gilla
  • Ledsen
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
I natt och i morgon passar vi på att värma upp våra hus till 30 grader innan det blir dyrt igen.

• Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Solceller är för oss typ den enda som finns kvar att göra. Vi har ett nyare välisolerat hus med bergvärmepump, FTX-ventilation samt "kamin" där vi kan elda. Vi duschar mest på gymmet (och i skolan för kidsen) och vi undviker torktumlaren. Vi gör av med ungefär 8000kWh på ett år +3-4000kWh till elbilen (som jag försöker köra snålt) och kanske lite mindre i år då jag sänkt innertemperaturen från 19 grader till 18 grader. Kommer nog elda mer i år med för att hjälpa pumpen lite.

Vad mer kan vi göra? Timprisavtal blir det när vårt fasta avtal går ut nästa år och då lite styrning på värmepumpen men sedan är det liksom solceller kvar.

Tänker att det ändå är bättre att vi kan spara någon krona OCH hjälpa till med lite produktion i någon form än att någon ska ge oss "elräkningsbidrag".

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
En stor del av tillverkningen av solceller sker med hjälp av fossil energi, men även processorer och andra kiselprodukter där finns en bov i dramat. Att hävda att solpaneler går sönder eller behöver service är nog ganska ovanligt, om ingen dragit en sten mot taket mm eller om de är av tveksam kvalitet men oftast är det kringutrustningen som går sönder så som växelriktare, optimerade mm. Självklart finns det "Kinapaneler" som är dåliga i kvalitet men dessa försvinner mer och mer från marknaden. Skulle tillverkningsprocessen använda mer energi som kommer från förnybara källor istället för kol (Kina), eller olja skulle tillverkningsprocessen vara betydligt miljövänligare. Serviceföretag kör ofta dieselbilar oavsett vad de ska serva, bergvärmepump eller annan värmepump, sotare eller elektriker. Så att hävda att solenergin hamnar långt uppe i Co2 skalan pga detta är nog inte rätt. Men oavsett jämfört med vad solceller kan producera i energiform under sin livstid så är de bättre än jämförbara fossila energiformen. Forskningen går framåt med stormsteg, frågan är bara hur mer effektiva solpanelerna kommer bli jämfört med de som finns idag.

Magnus E K Magnus E K skrev:
I natt och i morgon passar vi på att värma upp våra hus till 30 grader innan det blir dyrt igen.
Låter som en god idė men hur ska ni spara överskottsvärmen till de dyrare perioderna :crysmile:

• Gilla
harka
  • Laddar…
Och när alla anpassat sin förbrukning blir det dyrt i tidigare lågpristider då alla ska hoppa på "rea"-tiderna ;)

Magnus E K
N Nordsjö skrev:
Låter som en god idė men hur ska ni spara överskottsvärmen till de dyrare perioderna :crysmile:
Startar man från 30 (eller hur högt LLVP:n nu mäktar med) tar det ju minst något dygn innan man är nere i 16 igen. Plus att minnet av värmen (som återkommer vid nästa prisdump) gör det lättare att stå ut.

• Gilla
  • Haha
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
Startar man från 30 (eller hur högt LLVP:n nu mäktar med) tar det ju minst något dygn innan man är nere i 16 igen. Plus att minnet av värmen (som återkommer vid nästa prisdump) gör det lättare att stå ut.
Låter som när vi hyrde ett hus med ved kökspanna utan ack-tankar. 29 grader när man gick och lade sig och 14grader när man vaknade när det var -20 ute ;)

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Solceller är för oss typ den enda som finns kvar att göra. Vi har ett nyare välisolerat hus med bergvärmepump, FTX-ventilation samt "kamin" där vi kan elda. Vi duschar mest på gymmet (och i skolan för kidsen) och vi undviker torktumlaren. Vi gör av med ungefär 8000kWh på ett år +3-4000kWh till elbilen (som jag försöker köra snålt) och kanske lite mindre i år då jag sänkt innertemperaturen från 19 grader till 18 grader. Kommer nog elda mer i år med för att hjälpa pumpen lite.

Vad mer kan vi göra? Timprisavtal blir det när vårt fasta avtal går ut nästa år och då lite styrning på värmepumpen men sedan är det liksom solceller kvar.

Tänker att det ändå är bättre att vi kan spara någon krona OCH hjälpa till med lite produktion i någon form än att någon ska ge oss "elräkningsbidrag".
Helt rätt taktik, här kör vi ungefär liknande taktik. Varmvatten är prio för morgontvätten sedan är vi ju inte hemma stora delar av dagen och då ska man inte elda för kråkorna i onödan. Har en extra gasolkamin i köket ifall nöden kräver. Annars kör vi bergvärme med vattenvärme i hela huset, men detta har inte behövts alls än så länge då huset verkar var väl isolerat än så länge...
Eventuellt kombinerar vi med skorstenslös pelletskamin vartefter och solpaneler på taket nästa år då vi använt allt Rot till befintlig ombyggnad under detta år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.