639 409 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Östergötland
· 4 286 inlägg
Verkligen. När man åker runt i Tyskland ser man solceller överallt. Jag skulle gärna se dylika aggressiv subventioner på solel här. Tänk om istället för elräkningsbidrag använde vi flaskhalsavgifterna till att få folk att slänga upp mer solel på sina tak. Då får de både hjälp med elkostnaden och vi får mer produktion..Mikael_L skrev:I sydligare länder har de en allt bättre korrelation, så t.ex. i södra Europa är det ju mer eller mindre en hit med stora mängder solceller på taken. Men de har bara påbörjat resan än så länge.
Tyskland har kommit långt, med en aggressivt utformade subventioner har de fått många tyskar att kasta upp solpaneler på sina tak.
Det är ju åtminstone SE4 som måste göra något, och staten och regeringen har inte speciellt mycket makt över t.ex. markanvändningen och tillstånden för kraftproduktion i SE4.
Så det är väl mer lokalt det måste ske något.
Det var ju 23 år sedan B1 stängdes och 18 år sedan B2, så regionen har ju haft ett antal år på sig att fundera ifall det är ett problem med att man är helt beroende av att importera kraft.
Nu ska vi dock inse att det har nog varit överraskande för alla att Europas elpriser skulle skena såhär.
De har lika tråkigt i hela Danmark, som trots stora mängder installerad vindenergi ändå hela haft stort behov av import.
Men om vi nu snackar SE4, vad ska de som styr där göra/hitta på?
* Sitt still i båten, acceptera elpriserna, hoppas att Tyskland installerar med produktion? Eller övriga Sverige, och vänta på en eller två nya stamlinjer i stamlinjenätet.
* Starta bygget av en eller två kärnreaktorer. Vem ska betala (ja elkunderna på sista raden förstås, men någon ska ju äga projektet)
* Bygga några kol eller gaskraftverk i regionen? (Borde bli samma pris på elen, men antalet döda i lungsjukdomar ökar i södra Sverige)
* Låt bygga en eller några rejäla vindkraftsparker.
* Solcellsanläggningar?
* Vattenkraft ... hahhaaha, jag skojade ...
* Börja bygga världens första fusionsreaktor ... ehh, ni ser att mina förslag tog slut.
Är det inte så?, är man ett land, eller en region, som inte ser till att man är självförsörjande på viktiga saker sitter lätt lite taskigt till om omvärlden förändras i en dålig riktning?
Så det är väl mer lokalt det måste ske något.
Det var ju 23 år sedan B1 stängdes och 18 år sedan B2, så regionen har ju haft ett antal år på sig att fundera ifall det är ett problem med att man är helt beroende av att importera kraft.
Nu ska vi dock inse att det har nog varit överraskande för alla att Europas elpriser skulle skena såhär.
De har lika tråkigt i hela Danmark, som trots stora mängder installerad vindenergi ändå hela haft stort behov av import.
Men om vi nu snackar SE4, vad ska de som styr där göra/hitta på?
* Sitt still i båten, acceptera elpriserna, hoppas att Tyskland installerar med produktion? Eller övriga Sverige, och vänta på en eller två nya stamlinjer i stamlinjenätet.
* Starta bygget av en eller två kärnreaktorer. Vem ska betala (ja elkunderna på sista raden förstås, men någon ska ju äga projektet)
* Bygga några kol eller gaskraftverk i regionen? (Borde bli samma pris på elen, men antalet döda i lungsjukdomar ökar i södra Sverige)
* Låt bygga en eller några rejäla vindkraftsparker.
* Solcellsanläggningar?
* Vattenkraft ... hahhaaha, jag skojade ...
* Börja bygga världens första fusionsreaktor ... ehh, ni ser att mina förslag tog slut.
Är det inte så?, är man ett land, eller en region, som inte ser till att man är självförsörjande på viktiga saker sitter lätt lite taskigt till om omvärlden förändras i en dålig riktning?
Allvetare
· Östergötland
· 4 286 inlägg
Precis min tanke. Det är bra att vi kan hjälpa varandra i Europa ( speciellt som läget ser ut just nu) men det känns oerhört vanskligt att göra sig beroende av ett annat land ( eller i detta fallet kommun/region/elprisområde) där politiken och läge kan skifta utan att man har någon som helst kontroll över det.Mikael_L skrev:
Kort sagt behöver man ha ordning på sitt eget hus innan man kan hjälpa andra.
Mm man kollar i den långa twittertråden jag länkade kan man se utilization factor på solenergi som installeras i Tyskland, endast 11%, den är dubbelt lägre än vind och då är dom längre söderut än vi.S Styrman_jansson skrev:Verkligen. När man åker runt i Tyskland ser man solceller överallt. Jag skulle gärna se dylika aggressiv subventioner på solel här. Tänk om istället för elräkningsbidrag använde vi flaskhalsavgifterna till att få folk att slänga upp mer solel på sina tak. Då får de både hjälp med elkostnaden och vi får mer produktion..
Så jag liksom twitterförfattaren tycker det är slöseri med begränsade resurser att bygga ut solelen i europa. Mycket bättre isåfall att bygga havsvindkraft för samma pengar.
Som jag ser det, är solceller med diverse bidrag och stöd ännu en av många exempel på överföring av pengar (och i detta fall elsäkerhet) från de som inte har, till de som redan har pengar.
Sen har jag också ett minne att jag läst att decentraliserad solcellsproduktion stressar nätet mera, det avlastar inte elnätet med mera decentraliserad produktion som man kunde tro, då elnätet är byggt kring centraliserad produktion. Det kräver en dyr ombyggnad av elnätet som den också innebär stora CO2 utsläpp. Så med 11% verkningsgrad kan man fråga sig om miljövänligheten i det hela. Om jag kommer ihåg detta korrekt.
Ett land kan ju dock inte ha endast sol och vindkraft för sin elproduktion, inte om man inte tillåter vansinnigt stora krav på förbrukningsflexibilitet, alternativt att de där underbara lagringslösningarna uppenbarar sig (men jag håller inte andan medan jag väntar).
Men Sverige och Norge t.ex. har dock en fantastiskt bra sits, med all den vattenkraft vi förfogar över. Sverige och Norge kan klara av mycket stor andel vindkraft och solkraft.
Faktum är att i Sverige har vi egentligen inte gjort något fel. Vi överproducerar elkraft i stooora mängder, dessutom har vi inhemsk täckning nästan året om, det är alltså inte speciellt många timmar per år vi importerar, och vi har stadigt blivit alltmer självförsörjande, trots nedläggning av kärnkraftsreaktorer.
Kolla harka's diagram några tiotals inlägg bakåt.
(Det är på fossil energi vi egentligen sitter pyrt till, då vi importerar 100%.)
Ändå drabbas vi av höga elpriser!
Men inte vårt fel!
Men vad började jag med, jo att man som land inte kan ha enbart vind/sol, och där har Sverige inga större problem.
Men det finns andra länder i Europa, som har kommande kraftiga problem, har man inte vattenkraft så blir den bästa partnern till vindkraft kol eller gas eller olja.
Kärnkraft är inte alls lika bra att försöka använda som reglerkraft.
Men nu ska ju fossilt bort, kraftigt orkestrerat av Putin som visat alla länder vad dåligt det är att binda upp sig och bli beroende av energi från andra länder, särskilt politiskt instabila länder eller autokratiska länder (eller kleptokratiska).
Så kontinenten har en gigantisk svårighet framför sig som Sverige saknar.
Med kärnkraft får man väl försöka tunea in produktionen så den tillsammans med månadsgenomsnittet av vindkraft ger det ungefärliga genomsnittsbehovet, och sen låta marknadsprismekanismer sköta efterfrågeföljsamhet.
Eller ...? Jag kan inte hitta på något annat.
Men Sverige och Norge t.ex. har dock en fantastiskt bra sits, med all den vattenkraft vi förfogar över. Sverige och Norge kan klara av mycket stor andel vindkraft och solkraft.
Faktum är att i Sverige har vi egentligen inte gjort något fel. Vi överproducerar elkraft i stooora mängder, dessutom har vi inhemsk täckning nästan året om, det är alltså inte speciellt många timmar per år vi importerar, och vi har stadigt blivit alltmer självförsörjande, trots nedläggning av kärnkraftsreaktorer.
(Det är på fossil energi vi egentligen sitter pyrt till, då vi importerar 100%.)
Men inte vårt fel!
Men vad började jag med, jo att man som land inte kan ha enbart vind/sol, och där har Sverige inga större problem.
Men det finns andra länder i Europa, som har kommande kraftiga problem, har man inte vattenkraft så blir den bästa partnern till vindkraft kol eller gas eller olja.
Men nu ska ju fossilt bort, kraftigt orkestrerat av Putin som visat alla länder vad dåligt det är att binda upp sig och bli beroende av energi från andra länder, särskilt politiskt instabila länder eller autokratiska länder (eller kleptokratiska).
Med kärnkraft får man väl försöka tunea in produktionen så den tillsammans med månadsgenomsnittet av vindkraft ger det ungefärliga genomsnittsbehovet, och sen låta marknadsprismekanismer sköta efterfrågeföljsamhet.
Det där är det politiska, sociala och ideologiska problemet som Tyskland har fått med sin solcellspolitik, och det är faktiskt också högljutt diskuterat i Tyskland.DennisCA skrev:
I Sverige gör vi lite av samma problem, i många olika områden.
Det är solceller, elbilar, bättre friskolor, privata sjukförsäkringar, för att ta några olika exempel på saker där de som redan har det relativt gott ställt drar den största nyttan.
Världen är tyvärr inte rättvis.
S Styrman_jansson skrev:
2020 stoppades 38% av all vindkraft
2021 stoppades 78% av all vindkraft
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommuner-stoppar-78-procent-av-alla-vindkraftverk
Ju tätare verken står, ju mer nej kommer det. I stort sett all vindkraft byggs i norr, och snitt 2 är redan väldigt ansträngt, så det hjälper oss tyvärr inte.
Installerad (!) vindkraftseffekt 2017 vs 2022 (MW):
SE1 527 -> 1927
SE2 2361 -> 5342
SE3 2009 -> 3000
SE4 1598 > 1805
Totalt 5'605 MW installerad effekt, 80% i norr. Senaste 5 åren alltså. Sen ska effektfaktorn på, så man inte luras att det är ca 4 kärnkraftverk som tillkommit, snarare 1. Och på fel plats. Och intermitent.
Vidare så är den totalt installerade effekten i SE3 MINDRE 2017 än 2020, för SE4 bara 100 MW större (men, effektfaktorn tar bort det mesta), vilket kan få oss att fundera på om det finns någon långsiktig plan alls?
Vi kommer de kommande åren öka vår förbrukning, SVK's slutsats:
"En utveckling med allt större elbehov utan motsvarande tillförsel av produktion eller flexibilitet leder sannolikt till en ökad risk för ansträngda situationer."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Senaste året tillkom ca 2300 MW installerad vindkraft, vilket ledde till, trumvirvel, 100 MW ökad effektbalansering i topplasttimmen vintern 2022/2023.
Normalvinter säger - 9'200MW för södra Sverige, men snitt 2 är förväntat att max överföra 5'600MW kommande vinter (ungefär samma som tidigare), så vi får hoppas på våra kära grannar har lite över, annars blir det fullt ös med ALL fossil eldning i vinter. Norr kan såklart ge oss massa effekt, men tyvärr får vi inte hit den, och den skulle ändå inte räcka till (+7'700 MW för Norr).
Man kan undra vart visionen om den gröna omställningen försvann 2015 när de öderstigna besluten togs??
Förr var effektbalansen en ganska lugn läsning, nu är den rena skräcken.
Fossil eldning blir det hur eller hur, eftersom Tyskland förväntas ha högst tillgänglig exportkapacitet, men då är det fossil eldning vi pratar om. Men det är De Grüne helt ok med, bara all kärnkraft läggs ner.
Ovan siffror är för en NORMALVINTER. Vad vi ska förvänta oss.
Varför, effektbalansen 2022/2023, källa SVK:
Logga in
Skapa konto
Och så framtiden:
Logga in
Skapa konto
Tappet på slutet är 2025 när effektreservens (Karlshamn, i SE4) kontakt löper ut och inte förväntas vara kvar. Smart va?
Min fråga är, vart tog framförhållningen vägen?
FAVORIT I REPRIS:
Kärnkraften har senaste två vintrarna legat på 100% effektfaktor ca 75% av vintern. Precis som det är tänkt.
Om vi ersätter det med vindkraft, får vi följande läge:
(Installerad effekt kärnkraft 6900MW, Vindkraft 10'000 för 2020 12'100 för 2021).
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Denna artikel (nästan ett år gammal) påstår ju att ingen ens sökt tillstånd för landbaserad vindkraft under flera års tid.S Styrman_jansson skrev:
Då verkar det ju saknas villiga investerare?
Eller är det, som antyds i artikeln, att de inte ens får fram någon som är villig att upplåta mark, så det inte ens kommer till någon ansökan, det tar stopp redan innan detta steg?
Rikspolitiken skulle kanske kunna göra något här.
Jag tror det måste bli ett större incitament för att upplåta sin mark, ja ett ekonomiskt incitament då troligen.
Att bara upplåta stora markarealer för att ALLA ska få billigare el, även en själv, kanske inte funkar. Det finns för få altruister för att det ska funka.
Den som hjälper till med kraftproduktion borde kanske få en rätt FET ersättning för detta.
Allvetare
· Östergötland
· 4 286 inlägg
Det ser ju bättre ut för solelen;Mikael_L skrev:Rikspolitiken skulle kanske kunna göra något här.
Jag tror det måste bli ett större incitament för att upplåta sin mark, ja ett ekonomiskt incitament då troligen.
Att bara upplåta stora markarealer för att ALLA ska få billigare el, även en själv, kanske inte funkar. Det finns för få altruister för att det ska funka.
Den som hjälper till med kraftproduktion borde kanske få en rätt FET ersättning för detta.
Installerad effekt (MW) per kommun vid slutet av 2021
2021 2020 2019
Göteborg 58,4 39,8 22,6
Uppsala 41,7 25,5 18,9
Linköping 40,7 33,1 16,8
Stockholm 34,1 22,3 17
Jönköping 29,9 21,2 11,9
Malmö 29,2 18,6 12,6
Västerås 26,3 20,5 14,5
Strängnäs 20,7 18,7 4,2
Kungsbacka 24,0 17,6 11,5
Norrköping 25,3 17,5 12,6
Mest i SE3. Men det rör sig ju inte alls om samma effekter tyvärr.
Sedan är det väl så att mest vindkraft byggs i Norr för att det är enklare att hitta mark där ingen påverkas ( mindre tätbebyggt). Kanske är det något vi får acceptera. D.v.s. att för många stör faktiskt vindkraften och detta behöver vi hantera på något sätt om vi ska få någon nyetablering i söder. Eller bygga annan kraft förstås...
Att villaägarna i SE3 och SE4 är mer motiverade i att investera i solceller är inte konstigt.
Något fler soltimmar och högt elpris gör investeringen mycket snabbare betald.
Inte lika lätt att förstå de som låter bygga vindkraftspark i SE1 eller SE2, där de får sämre betalt. Men det finns å andra sidan kanske platser med bra vindlägen.
Inte lika lätt att förstå de som låter bygga vindkraftspark i SE1 eller SE2, där de får sämre betalt. Men det finns å andra sidan kanske platser med bra vindlägen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 286 inlägg
Ja, och kanske låg risk för veto och "badwill"... och kanske billigare mark?Mikael_L skrev:Att villaägarna i SE3 och SE4 är mer motiverade i att investera i solceller är inte konstigt.
Ja och det är ju då dumt ni kör med en energipolitik som gör detta värre istället för bättre, men typ alla uppoffringar, ineffektiva resursintensiva nödlösningar osv osv är värda det för att slippa kärnkraften....Mikael_L skrev:Det där är det politiska, sociala och ideologiska problemet som Tyskland har fått med sin solcellspolitik, och det är faktiskt också högljutt diskuterat i Tyskland.
I Sverige gör vi lite av samma problem, i många olika områden.
Det är solceller, elbilar, bättre friskolor, privata sjukförsäkringar, för att ta några olika exempel på saker där de som redan har det relativt gott ställt drar den största nyttan.
Världen är tyvärr inte rättvis.
Jo ni har gjort fel, ni är mera sårbara och beroende på att det ska finnas välfyllda vattenlager och bra väder. Det gör ingen skillnad hur många spaltmetrar med bortförklaringar som skrivs om det. Det var fel att lägga ner kärnkraften.Mikael_L skrev:Faktum är att i Sverige har vi egentligen inte gjort något fel. Vi överproducerar elkraft i stooora mängder, dessutom har vi inhemsk täckning nästan året om, det är alltså inte speciellt många timmar per år vi importerar, och vi har stadigt blivit alltmer självförsörjande, trots nedläggning av kärnkraftsreaktorer.
Runt vår hemtrakt i södra Skåne står det många vindkraftverk som är ca 20 år gamla eller äldre. Jag bedömer att de flesta verken är under 250 KW styck, några kanske 0,5 MW, dvs löjligt små ur dagens mått mätt. Dessa borde kunde uppgraderas till större verk, åtminstone 10 ggr. Nu inser jag att fundament och teknik måste också uppgraderas. Har aldrig hört några folkliga protester att dessa finns.
Mikael_L skrev:Ett land kan ju dock inte ha endast sol och vindkraft för sin elproduktion, inte om man inte tillåter vansinnigt stora krav på förbrukningsflexibilitet, alternativt att de där underbara lagringslösningarna uppenbarar sig (men jag håller inte andan medan jag väntar).
Men inte vårt fel!
Vi har gjort jättemycket fel, vi är ett avlångt land som har produktionen i norr och förbrukningen i söder, att kolla på total tillförd energi för riket ger inte alls sken av den ansträngda situation vi har i söder men används tyvärr hårt av miljörörelsens utsända megafoner, se mitt senaste inlägg ovan hur verkligheten ser ut.
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Datorer är inte infrastruktur. Att producera energi är inte individens uppgift i ett iland.Mikael_L skrev:
Vad kommer härnäst lägga ned livsmedelnsindustrin så att folk får jaga och odla själva?