639 386 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
...och lösningen på allt det där är.. trumvirvel.. -bildning, löser religionsfrågan, befolkningsfrågan, svårare för vanföreställningar att spridas, osv. Vi ser just nu att bildningsföraktet sprider sig och det är nog roten till många problem i väst.Mikael_L skrev:OK, nu blir det rätt OT...
Men, jag är i alla fall rätt utvecklingsoptimistisk.
Jag ser i alla fall att mänskligheten har det generellt sett allt bättre vad gäller liv, mat, hälsa osv.
Trots att vi blir alltfler människor
Vi har också alltmer lyckats kasta religioners destruktiva krafter på historiens skräphög och alla möjliga konstiga föreställningar och okunskap (som iofs sen plötsligt ger plats för quanon och andra foliehattar), men i stort går det väl åt rätt håll.
Om vi bara hade lyckats bemästra befolkningsutvecklingen och bara varit ett par miljarder eller så, idag, så hade vi nog haft en riktigt bra planet att leva på idag.
Jag har lite svårt att tänka mig att backa in i framtiden!
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Ptja, har du räknat på kostnaden för redundansen i vindkraften? För hela systemet bygger ju på redundans för att få någon som helst tillförlitlighet.harka skrev:jag skrev väl att investeringsmässigt borde det vara fördelaktigt att lägga samman dom, men att det är inte alls uppenbart att det är någon vinst om man ska räkna in samhällskostnaden – exempelvis höjda elpriser på grund av bortavaron från Ringhals 4 i vinter – utan att ha räknat lutar det snarare mot brakförlust i kalkylen för att förlita sig på produktionsapparatens egenskaper
...att ha en reaktor extra för lite redundans... har du räknat på hur många miljarder kostar eller hur många STATCOM-anläggningar du får pengarna?
Vi har installerad vindkrafteffekt med kapacitet att producera ca. 105TWh (Vilket är ungefär Sveriges förbrukning från Januari- Juli) men vi får ut 30TWh... D.v.s. statistiskt sätt producerar 2/3 av alla vindkraftverk 0 el under hela sin livslängd och existerar bara för att täcka upp för systemets otillräknelighet. Känns verkligen det vettigt?
Vi hade ju en diskussion kring hur mycket material, specifikt betong, det går åt för att bygga vindkraft och kärnkraft. Där landade vi att det gick åt någonstans runt 25% mer betong för att bygga vindkraft. Men där räknade vi på samma installerad effekt. Nu ser vi att vi även måste ha 3ggr mer installerad effekt för att få ut samma mängd energi. D.v.s.det går istället åt 375% mer betong för att få ut samma mängd energi ur vindkraft som kärnkraft.
Är inte detta ett enormt resursslöseri?
Japp, fel av mig. Jag kikade på produktion hittills i år.harka skrev:
För egen del har vi i vår villa minskat elförbrukningen med ca 23 %, genom minska belysning, minska användning av varmvatten och optimera tvätt/disk. jag tycker inte vi slösat speciellt mycket innan, så de flesta borde kunna minska sin förbrukning med 10-20 %. Hur mycket det i sin tur påverkar elpriset är för mig okänt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 078 inlägg
Om näten måste förstärkas lokalt för vindkraftens del och detta inte primärt finansieras av dem själva utan sv nätkundskollektivet är det ett problem, då det snedvrider konkurrensen. På samma vis som en överetablering av lokal solkraft är ett problem om kostnaderna ska bäras av hela kollektivet.harka skrev:
Behöver vi stärka de lokala näten för att kunderna i genomsnitt konsumerar mer el är det enkelt fördelat. Behöver de stärkas för att intermittent kraft ibland levererar väldigt mycket är det inte något som kollektivet borde dela på.
Jag tycker att det borde vara en ganska oproblematisk position, men jag litar ärligt talat inte på de politiska krafterna att de styr det så.
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
I Bangkok ser man folk som fulkopplat sig på lyktstolpar och grejer. Lär snart komma hit
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Bättre då att premiera de som tillför nytta?harka skrev:det kostar pengar att både ansluta till stamnätet och överföra el i det – frågeställningen gällde väl kostnaden för tillkommande förstärkningar och utbyggnader av stamnätet som en del vill ska riktas mot vindkraften, men problemet som jag ser är att peka ut specifika kraftproducenter, när det ändå handlar om gemensamma nyttor som spiller över och kommer alla till del
...det relativt finmaskiga nätet till de enskilda producenterna... vad är problemet där tänkte du? de flesta vindkraftparkerna idag ansluts till regionnäten och inte till stamnätet
T.ex. de som bidrar med nätstabilitet, bygger produktion i SE4, industri som kan ha flexibel förbrukning m.m.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 902 inlägg
Påminn mig gärna var jag är nu igen eftersom du verkar känna till min person så himla väl. Jag läser i möjligast mån allt kan komma över oavsett källa för att inte riskera att hamna i en kompetens- eller åsiktsbubbla som många andra!harka skrev:
När det gäller Epoch betalade jag 1 kr för att komma åt artikeln utan någon vidare prenumeration men du kanske du tycker är för dyrt. När det gäller ideologiskt dravell i eneregifrågan från tex MP finns det inte mycket att analysera förutom graden av trosupplevelse.
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Jag ser en problematik här där vinstdrivande producenter väljer att bygga t.ex. vindkraft där det kostar minst, är minst riskfyllt och/eller går snabbast istället för där det behövs. Så länge det är inom Sveriges gränser spelar det ju ingen roll då Svk tar hand om alla investering kopplat till att få elen dit den ska. Återigen, snitsigt att skjuta delar av kostnaden på någon annan...harka skrev:det kostar pengar att både ansluta till stamnätet och överföra el i det – frågeställningen gällde väl kostnaden för tillkommande förstärkningar och utbyggnader av stamnätet som en del vill ska riktas mot vindkraften, men problemet som jag ser är att peka ut specifika kraftproducenter, när det ändå handlar om gemensamma nyttor som spiller över och kommer alla till del
...det relativt finmaskiga nätet till de enskilda producenterna... vad är problemet där tänkte du? de flesta vindkraftparkerna idag ansluts till regionnäten och inte till stamnätet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 078 inlägg
M mackan_kal skrev:Som sagt, att du inte förstår nätnyttan eller hur Nordpool beräknar överföringskapaciteten (att överföringkapaciteten bara minskade 200 MW när sista reaktorn stängde behöver inte vara dess maximala påvkeran vid alla senare tidpunkter, bara påverkan just där och då) kan inte jag hjälpa, men det spelar ingen större roll för varken du eller jag jobbar där, så vi kan ju bara lite på experterna, t.ex Energiforsk som i rapporten skriver att överföringskapaciteten minskade. Du borde själv förstå det med tanke på nätkapacitens negativa utveckling efter västlänken invigdes, allt är inte plus och minus.
Du kan ju läsa ditt egna inlägg 10930 och sedan själv fundera över hur mycket du kan ang överföringskapaciteten innan du börjar dribbla med resonemang hit och dit. Eller hur? Du får anta hur mycket du vill, men det är rena gissningar.
Men det är ju helt unikt att du kan sitta och säga emot hela den samlade expertisen ang ringhals nätnytta, trots att du för några inlägg nyvaket undrade över vilken nätnytta kärnkraften står för. Läste du ens rapporten jag bifogade från SVK?
Du har visst envist påstått att det endast var 6% och att den högre siffran kräver utbyggnad av stamnätet SE3-SE4 (profetia elförsörjning 2040, inlägg 425) vilket INTE är det som står i rapporten, frågan är bara om du ens nu förstått att du läst rapportens resultat fel???
Miljörörelsen, dom som till varje pris vill stänga ner kärnkraften, kosta vad det kostar vill. Dom som sätter in en slant på ditt konto ibland antar jag.
Harka??
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg