639 430 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 918 inlägg
Inga nätbolag har egen produktion. Det får de inte ha.tveksamt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 082 inlägg
Kovarians, inte kausalitet skulle jag tro. Mindre andel el som produceras lokalt vid centrala platser, mer som produceras decentraliserat och långt bort.tveksamt skrev:
om de tar lika lång tid att bygga kan man ju ifrågasätta... tillståndsgivning är en sak och kunde kanske vara liknande, men byggtiden är klart kortare för vindkraftenBoilerplate4U skrev:
skillnaden blir ännu större om man betänker att det finns en uppsjö havsvindprojekt som redan pågått många år, som har genomgått samråd och jobbat/jobbar med miljökonsekvensbeskrivningar – en lista över projekt längs våra kuster motsols som befinner sig i blandade faser:
alla 300 TWh i listan kommer givetvis inte bli av under de kommande tio åren, det finns många orsaker till det
(som jämförelse: Sveriges elkonsumtion idag ligger runt 140 TWh och under de sista fem åren för Ringhals 1 snittade den 6 TWh/år, Ringhals 2 knappt 5 TWh)
tänker du att vi ska kapa alla förbindelser med grannländerna, samt bryta och upparbeta vårt eget uran?Boilerplate4U skrev:
Medlem
· 1 918 inlägg
Vild börsspekulation med elpriset tvingar elbolagen att spela högt – det påverkar direkt din elräkning
Bra artikel från Svenska Yle och med många intressanta kommentarer. Det var i synnerhet en av kommentarerna (se nedan) som fångade mitt intressen. Den handlar om att den reglerade handeln är så komplex att bara speciella bolag förstår sig på och kan hantera marknaden på ett adekvat sätt:
"Futurer sätter priset långt fram, vilket också gör det ganska stabilt. Det som får priset att svänga kraftigt från dag till dag är dagen-före-marknaden (beskriven i texten som att buden ska vara inne för kl 12 och priset meddelas kl 14). Eftersom det är en börshandel så övervakas den av marknadsinspektionen men är i övrigt hemlig. Jag tycker politiker ska ändra reglerna så att forskare runt om i Europa får tillgång till alla bud och algoritmen som matchar buden (och därigenom indirekt bestämmer elpriset). Med tillgång till buden och algoritmen så kan forskare säkerställa att algoritmen är optimerad för lägst pris, och att det inte går att påverka algoritmen med olika typer av bud. Som det är nu så får vi lita på att marknadsinspektionen har den kunskap inom datorteknik för att kunna göra samma granskning."
Det leder mig osökt till ett antal samtal jag haft med Energimarknadsinspektionen om just detta och där jag aldrig fått några konkreta svar. Så frågan är om Energimarknadsinspektionen själva har adekvat kompetens för att kunna bevaka marknaden...
Bra artikel från Svenska Yle och med många intressanta kommentarer. Det var i synnerhet en av kommentarerna (se nedan) som fångade mitt intressen. Den handlar om att den reglerade handeln är så komplex att bara speciella bolag förstår sig på och kan hantera marknaden på ett adekvat sätt:
"Futurer sätter priset långt fram, vilket också gör det ganska stabilt. Det som får priset att svänga kraftigt från dag till dag är dagen-före-marknaden (beskriven i texten som att buden ska vara inne för kl 12 och priset meddelas kl 14). Eftersom det är en börshandel så övervakas den av marknadsinspektionen men är i övrigt hemlig. Jag tycker politiker ska ändra reglerna så att forskare runt om i Europa får tillgång till alla bud och algoritmen som matchar buden (och därigenom indirekt bestämmer elpriset). Med tillgång till buden och algoritmen så kan forskare säkerställa att algoritmen är optimerad för lägst pris, och att det inte går att påverka algoritmen med olika typer av bud. Som det är nu så får vi lita på att marknadsinspektionen har den kunskap inom datorteknik för att kunna göra samma granskning."
Det leder mig osökt till ett antal samtal jag haft med Energimarknadsinspektionen om just detta och där jag aldrig fått några konkreta svar. Så frågan är om Energimarknadsinspektionen själva har adekvat kompetens för att kunna bevaka marknaden...
kanske för att de inte har något nytt bränsle till kärnreaktorerna som fortfarande är i drift – man brukar väl prata om leveranstider väl över året?Boilerplate4U skrev:
samt det är skapligt med gas som måste ersättas och det finns inte några gamla kärnkraftverk att starta upp men man har stängt ner väldigt mycket kolkraft de senaste åren som uppenbarligen går att skaka liv i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(favorit i repris)
Det är inte så att du helt enkelt inte begriper svaret. Det är ingen komplicerad algoritm som matchar buden på elbörsen.Boilerplate4U skrev:Vild börsspekulation med elpriset tvingar elbolagen att spela högt – det påverkar direkt din elräkning
Medlem
· 1 918 inlägg
Snarare inga svar alls. Men om det nu är en så okomplicerad algoritm och du har insikt i en för övrigt hemlig handel så varsågod och redogör gärna för hur det fungerar.D Daniel 109 skrev:
De lägsta buden matchas i ordning mot efterfrågan varje timme tills man hittar jämnvikten. Priset i jämnviktspunkten sätter priset. Det är inte alls komplicerat. Det finns förklarat på många ställen.
Medlem
· 1 918 inlägg
Visa gärna hur algoritmen som matchar buden är konstruerad med tanke på ingen forskare känner till den enligt artikelkommentareren.D Daniel 109 skrev:
Med 300 TWh installerad vindkraft så kommer elpriset bli negativt (eller 0) när det blåser och skyhögt när det inte blåser. Hur skall vindkraftsparkerna gå runt ekonomiskt?harka skrev:om de tar lika lång tid att bygga kan man ju ifrågasätta... tillståndsgivning är en sak och kunde kanske vara liknande, men byggtiden är klart kortare för vindkraften
skillnaden blir ännu större om man betänker att det finns en uppsjö havsvindprojekt som redan pågått många år, som har genomgått samråd och jobbat/jobbar med miljökonsekvensbeskrivningar – en lista över projekt längs våra kuster motsols som befinner sig i blandade faser:
[bild]
alla 300 TWh i listan kommer givetvis inte bli av under de kommande tio åren, det finns många orsaker till det
(som jämförelse: Sveriges elkonsumtion idag ligger runt 140 TWh och under de sista fem åren för Ringhals 1 snittade den 6 TWh/år, Ringhals 2 knappt 5 TWh)
tänker du att vi ska kapa alla förbindelser med grannländerna, samt bryta och upparbeta vårt eget uran?
Den enda anledningen jag kan se att man vill investera i vindkraft är om det antingen blir statliga subventioner för överlevnad, eller om investeringen görs av utländska intressen för att förstöra Sveriges elnät och välfärd med en metod som är billigare och bättre PR-mässigt än att starta krig.
Medlem
· 1 918 inlägg
Haha, det blir nog svårt. Möjligen bryta och upparbeta uran om den politiska viljan finns. Men nej, det jag avsåg var den avtalsmässiga handeln.harka skrev:
När det gäller den Tyska kolkraften är jag ändå förvånade att man inte använder alla tillgängliga medel åtminstone över den kommande vintern för att spara på och kompensera för bortfallet i rysk gas i möjligast mån.
Redigerat: