T Thomas_Blekinge skrev:
Berätta gärna varför och var det står.
Det räcker egentligen med det grundläggande att vi ska ha frihandel. Men mer detaljerat är det elhandelsdirektivet som reglerar det här.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Att det inte skulle varit den förda politiken som var orsaken till att Ringhals 1 och 2 lades ner menar Ulf Kristersson är ”en helt bisarr uppfattning”.

Han vänder sig därmed mot Vattenfalls dåvarande styrelseordförande Lars G Nordström som sagt att nedläggningen av de två reaktorerna var ett helt kommersiellt beslut.

– Läs remissvaren på den tiden, som gick ut på att om man driver upp skatten rejält på kärnkraft, så kommer lönsamheten att minska, vi kommer att avveckla kärnkraft, säger Moderatledaren i Svenska Dagbladets partiledarintervju.

[länk]
Om Kärnkraftsskatten eller effektskatten enbart var till för att minska kärnkraften, kan man undra varför inte Regeringen Reinfeldt. Som satt under två mandatperioder 2006 till 2014. Inte avvecklade skatten när dom hade möjligheten, utan höjde den med 24%.

• Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
Det räcker inte. Frihandel innebär inga skatter eller tull vid handel över EU-gränser. Thats fine. Jag som säljare kan prissätta mina varor hur som helst överallt. Men förklara hur ett eventuellt elhandelsdirektiv (var finns det) påbjuder att elpriset i SE4 måste vara lika som i Tyskland.

hsd hsd skrev:
[länk]
Riktigt skarp kniv, kunnig!
(Obs, ironisk)

T Thomas_Blekinge skrev:
Det räcker inte. Frihandel innebär inga skatter eller tull vid handel över EU-gränser. Thats fine. Jag som säljare kan prissätta mina varor hur som helst överallt. Men förklara hur ett eventuellt elhandelsdirektiv (var finns det) påbjuder att elpriset i SE4 måste vara lika som i Tyskland.
Det är det ju inte. Men att införa prisskillnad är ju att likställa med en exporttull.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Om Kärnkraftsskatten eller effektskatten enbart var till för att minska kärnkraften, kan man undra varför inte Regeringen Reinfeldt. Som satt under två mandatperioder 2006 till 2014. Inte avvecklade skatten när dom hade möjligheten, utan höjde den med 24%.
Misstänker att Reinfeldt och co körde ett försök till green-wash i den tidens anda. Dåligt omdöme mao.

Nej, det är MPs fel. Oavsett vilket, borgarna gör aldrig fel. Och om det var ett knasigt beslut under borgarnas regeringstid så var det på ändå vänstern eller miljömupparnas fel. För blått kan inte göra fel.
Vad trött jag blir.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Misstänker att Reinfeldt och co körde ett försök till green-wash i den tidens anda. Dåligt omdöme mao.
Dom kohandlade ju med MP om vissa riksdagsmajoriteter på den tiden, misstänker att alliansen offrade kärnkraften för annat.

L LabanW skrev:
Verkligen! Skulle tro att det fanns minst ett par skäl. Dels att kärnkraften klarade den extra beskattningen utan att bli olönsam, så då körde man på (Anders Borg-skälet), dels att det inte fanns en total kärnkraftsvänlighet inom Alliansen, utan Centern var emot, och det krävdes förhandlingar för att alls komma till en kompromiss som ledde till att kärnkraften långsiktigt skulle få finnas kvar (Centerskälet).

Jag minns att båda sidor inom Alliansen lyfte fram den interna uppgörelsen om energin som gjordes 2009 som en seger. Folkpartisterna för att det nu blev tillåtet att bygga ny kärnkraft, centern för att det ändå var för dyrt och för att man satsade på subventioner av förnybar el.

Att Ringhals lämnade in ansökan om att få bygga R5 och R6 under perioden ifråga antyder väl att folkpartisterna nog hade mest rätt. Lustigt nog minns jag inte alls den ansökan, det borde ju ha varit en stor grej.

Kort sagt: energipolitiken blev bättre under Alliansen än den varit innan, men den var inte bra.

Redigerat:
  • Gilla
Pallewea
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
borgarna gör aldrig fel.
Du måste missta oss för bokstavstroende från din sida: naturligtvis gör även en borgerlig regering fel. I Alliansen hade man därtill kärnkraftsmotståndarna i Centern att ta hänsyn till. Det ledde till sämre politik än annars, men kanske insåg oavsett inte de andra partierna allvaret.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag blev påmind om att i Finland måste vi 't.ex. betala bilskatt på bilar importerade från EU. Så inte är frihandel inom EU nånting heligt där ens idag, det finns alltid undantag. Saker kan alltid förhandlas om.

Är det inte skatt på lokalt tillverkade bilar?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu talar vi om en specifik importskatt som läggs på importerade bilar. En lokalt tillverkad bil skulle inte ha den skatten ålagd på sig nej.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag blev påmind om att i Finland måste vi 't.ex. betala bilskatt på bilar importerade från EU. Så inte är frihandel inom EU nånting heligt där ens idag, det finns alltid undantag. Saker kan alltid förhandlas om.
Det är skillnad på att säljare inte får diskriminera mellan olika länder inom EU och statens rätt att ta ut skatt. I Sverige betalar vi 36 öre/kWh och 25 % moms på den el vi förbrukar, men den skatten läggs förstås inte på exportelen, utan den el som exporteras till Tyskland, Danmark eller Finland beskattas i respektive land.

Det är, som @Daniel 109 skriver i gåtor, inte ett handelshinder.

Okej, det trodde jag inte var accepterat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.