635 690 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag anser att det idag inte finns någon energilagringslösning som är ens nära att fungera, inte ens i horisonten.DennisCA skrev:Några förslag här på vad som skulle krävas med batterier eller pumpad hydro i europa:
[länk]
Tar förstås inte in miljökostnaden för lösningarna, vilket jag nu gissar är mångfalt högre än att helt enkelt kunna producera el då den behövs. Eller om det ens är möjligt att finna resurserna för att tillverka så mycket om man skulle gå in för batterilagrinigsmodellen. Det är hiskeliga summor det handlar om för att få nån sorts effekt på större skala.
Vätgaslösningar känns som det mest lovande av det vi kan se idag, för att lagra större energimängder, men den ger nog också väl så höga kWh-kostnader.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Det låter konstigt att Finland som liten biltillverkarnation skulle skaffat sig ett sådant undantag och varken tullens eller skatteförvaltningens webb talar om något sådant. Det jag hittar är att ni har en bilskatt, men den synes som sagt tas ut även på finskbyggda bilar.DennisCA skrev:
Det spelar förstås mindre roll hur det faktiskt är för bilar, för i principfrågan har du naturligtvis rätt. Det går att ha undantag från EU-rätten.
Men då kan vi ju fundera på sannolikheten att länder som Danmark, Tyskland och baltstaterna på något vis skulle vara öppna för att omförhandla Sveriges deltagande i elmarknaden samtidigt som man har en energikonflikt med Ryssland.
Jag bedömer den sannolikheten som noll.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Det tror jag också att den gör, men relativt långsamt. Det skulle förvåna mig om det på global nivå släpptes ut mindre koldioxid från energiproduktion om 25 år jämfört med idag.Mikael_L skrev:
Men det är inte ett skäl att ge upp. Att det blir varmare på jorden i några århundraden är oundvikligt om vi ska ha kvar vår civilisation; hur mycket kan man diskutera, men en peak på 3–5 grader varmare om ett par hundra år är nog realistiskt om man ska tro på IPCC (och det ska man, i alla fall de vetenskapliga delarna, det är så bra antaganden någon kan göra).
Vi behöver förstås alternativ till fossilförbränningen, och de ska vara hållbara och rimligt billiga. Att det är svårt att bygga ett elsystem baserat på vindkraft torde vara uppenbart för de flesta. Att bygga det på kärnkraft är relativt lätt. Att hitta en balans där man både kan dra nytta av den billiga elen från vind och stabiliteten från kärnkraften skulle jag vara mer bekväm med att överlåta till ingenjörer än politiker.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jag noterad en likande uträkning på FB för ett ta sedan (ska se om jag kan hitta den) men låt oss utgå från detta dokument för att räkna ut vad kostanden för att lagra endast 10% av Sveriges dygnsförbrukning med batterilagring.DennisCA skrev:Några förslag här på vad som skulle krävas med batterier eller pumpad hydro i europa:
[länk]
Tar förstås inte in miljökostnaden för lösningarna, vilket jag nu gissar är mångfalt högre än att helt enkelt kunna producera el då den behövs. Eller om det ens är möjligt att finna resurserna för att tillverka så mycket om man skulle gå in för batterilagrinigsmodellen. Det är hiskeliga summor det handlar om för att få nån sorts effekt på större skala.
Enligt denna rapport kostar batterilagring 3000 kr/kWh eller total 9 miljarder kr per 3 GWh ("Megapack for industrial scale storage")
Sverige förbrukar ca 140 TWh/år eller ca 380 GWh/dygn. Att täcka in 10% av dygnsförbrukningen (dvs 38GWh) med enbart batterilagring skulle kosta ca 140 miljarder kr. Sedan tillkommer drift och förvaltning och dessutom har batterier en begränsad livslängd som gör att man löpande tvingas byta celler til mycket höga kostnader.
Ps..
Med reservation för ev hjärnsläpp när det gäller uträkningen.
Redigerat:
Nå det är detta jag tänker på;Nötegårdsgubben skrev:Det låter konstigt att Finland som liten biltillverkarnation skulle skaffat sig ett sådant undantag och varken tullens eller skatteförvaltningens webb talar om något sådant. Det jag hittar är att ni har en bilskatt, men den synes som sagt tas ut även på finskbyggda bilar.
Det spelar förstås mindre roll hur det faktiskt är för bilar, för i principfrågan har du naturligtvis rätt. Det går att ha undantag från EU-rätten.
Men då kan vi ju fundera på sannolikheten att länder som Danmark, Tyskland och baltstaterna på något vis skulle vara öppna för att omförhandla Sveriges deltagande i elmarknaden samtidigt som man har en energikonflikt med Ryssland.
Jag bedömer den sannolikheten som noll.
https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/bil/bilskatt/import_av_begagnat_fordon/
Såvitt jag förstår regeln som skriven, gäller den vid import av nya fordon från EU. Säger ingenting om ett fordon tillverkat i Finland, men det är sannolikt för vi tillverkar så lite bilar i Finland. Kritiker av systemet i Finland har sagt vi åläggs moms på redan betald moms (i ursprungslandet).
Nu verkar lagen endast tala om nya bilar men då jag importerade en bil i 2005 från Tyskland köpte jag den i Tyskland inkl. moms och sen när jag tullade in bilen i Finland blev jag tvungen att betala moms på bilen och det enligt ett värderingsregister som tullen hade över bilar och skick. Jag köpte bilen för 7000 euro inkl. 19% tysk moms, men fick betala skatt enligt en bil värderad till 13000 euro eller 22% som momsen var då eller 2800 euro.
Nu undrar jag om det tagits bort sen dess då jag inte hittar det men ska fortsätta söka.
Jag ser på detta med energilagring på samma vis som de som sätter hoppet till fusionskraften. Det är en jäkligt stor risk att ta med världen som insats att det kommer i tid.Mikael_L skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
En redan perfekt storm har precis nått orkanstyrka.
Efter en sommar där elpriserna varit på allas läppar och där mycket av den politiska debatten handlat om just energiförsörjningen kommer 1120 megawatt – tillräckligt för att försörja en stad som Göteborg med energi två gånger om – att saknas i kraftnätet samtidigt som vi går mot kallare tider.
Dessutom ska reaktorn Forsmark 1 stängas för planerad revision i början av september. Då försvinner ytterligare 990 megawatt ur systemet.
Som på en given signal meddelade Svenska kraftnät samma dag att risken för bortkoppling – roterande strömavbrott – har ökat från låg till reell.
www.svd.se/a/WRlqVk/energikrisen-tar-30-ar-att-komma-ur-situationen
Efter en sommar där elpriserna varit på allas läppar och där mycket av den politiska debatten handlat om just energiförsörjningen kommer 1120 megawatt – tillräckligt för att försörja en stad som Göteborg med energi två gånger om – att saknas i kraftnätet samtidigt som vi går mot kallare tider.
Dessutom ska reaktorn Forsmark 1 stängas för planerad revision i början av september. Då försvinner ytterligare 990 megawatt ur systemet.
Som på en given signal meddelade Svenska kraftnät samma dag att risken för bortkoppling – roterande strömavbrott – har ökat från låg till reell.
www.svd.se/a/WRlqVk/energikrisen-tar-30-ar-att-komma-ur-situationen
Nötegårdsgubben skrev:Jag har sökt igenom vänsterns webb och även följt de länkar de har där till riksdagsmotioner och youtubeklipp. Lyssnade också på Ekots partiledardebatt igår då frågan var uppe.
Summa summarum har inte Vänsterpartiet lagt upp något eget underlag för vad de vill, utan man får läsa, lyssna och gissa lite.
I grund och botten utgår de från en Bengt Ekenstierna och hans självbetitlade modell, Beken-modellen. Som @Daniel 109 och säkert även andra här varit inne på är den helt världsfrånvänd.
Modellen bygger på att man skulle mäta den svenska konsumtionsvolymen och sätta ett pris när utbudet möter den efterfrågan. Sen går man vidare och låter dem som lagt ett säljpris över den nivån sälja till det exportpris som sen uppstår när exportmarknaden är i balans. Det är en modell som skulle funka ”allt annat lika”, men allt annat skulle inte vara lika. Säljare skulle lägga sig så nära ett gissat exportpris de kan istället för att buda utifrån sin produktionskostnad. Vi skulle alltså få en sämre marknadsfunktion där ibland dyrare produktion slår ut billigare (beroende på hur bra de gissar priset) samtidigt som priset inte kommer bli märkbart lägre.
Och då har vi inte ens kommit in på att det strider mot EU-rätten.
Vänsterpartiet kommer därtill ur det här som ett rätt sjaskigt extremnationalistiskt populistparti. Var och en står naturligtvis sig själv närmst, men när argumentet för stängda gränser är att vi i Sverige måste klara våra klimatmål undrar jag om man ljuger om sina bevekelsegrunder eller verkligen har så mycket otur när man tänker.
- - -
Det finns förstås vänsterpartistiska bevekelsegrunder jag inte förstår mig på. De vill nationalisera elnätet och avveckla kärnkraften. De vill också i övrigt öka den politiska styrningen av Vattenfall och är nog inte främmande för att tvångsvis ta över även alla andra elbolag. De vill ju heller inte se frihandel inom EU rent generellt.
Så de kan unna sig att räkna på andra sätt än vad man behöver göra i ett fritt samhälle. Men ekonomiska fundamenta är förstås desamma ändå, det är därför deras system aldrig fungerar.
Så är det fel att avfärda såna här förslag utan att sätta sig in i dem? Nej, normalt inte. Men ibland måste man förstås titta närmare på förslag även från dem man inte har förtroende för – om inte annat så för att upprätthålla sin intellektuella öppenhet.
OK, det var inte så jag uppfattade förslaget när Noshi beskrev det förra helgen.
Håller med om att Bekenmodellen då är orealitisk. Skulle dock vilja läsa något försvar av den från någon annan än politiker för att slutligt kunna avfärda den.
Men vad hiindrar man gör som jag tolkade det, exporthandeln sker först för en given timme, precis som idag. När det är avgjort vilka som får sälja den tillgängliga el som kommer att kunna fylla kablarna till 70%, så får övriga börja buda på den inhemska marknaden.
Då lär det ju inte bli exportpriset som blir ledande i Sverige den timmen.
Just S är ju dessutom ett parti som dels är i grunden positiva till kärnkraft, de ligger bakom det mesta i den vägen i Sverige, och dels ständigt kostar på sig att vara pragmatiska, dvs kan absolut välja det som är bäst för jobb, det allmänna osv, vid varje tillfälle, utan att krocka med sina dogmer. Värre är de mer radikaliserade krafter som ständigt gör förändringar som de vet, alla vet, kommer bli rena katastrofer men är uppoffringar som måste göra för att man ska vara renlärig, privata monopol kommer tex därifrån.Mikael_L skrev:Märkligt vad vidsträckt deras tentakler har blivit.
Som sagt, det är endast några få av alla världens länder som låter bygga KK, att alla skulle vara styrda av sossarna (Anders misstanke) eller klimat och miljörörelsen (din misstanke) ter sig något svårt att tro på.
Läs detta tidigare inlägg:
[länk]
Jag tror inte det blir någon ny kärnkraft i Sverige om inte vi betalar för den själv, ekonomin talar emot det. Värsta möjlig i mina ögon är en kärnkraftsvänlig regering som bygger det för skattepengar och sen ger bort det till sina kompisar, lex alla vårdcentraler etc som skänkts bort.
Finns det någon som förordar vindkraft som enda energikälla i Sverige, det har jag missat?Boilerplate4U skrev:
Jag köpte en bil i sverige förra året privat. Betalade 65 000sek för bilen och fick ca 3000euro i skatt. Årsmodell 2005. I och för sig en lite ovanligare bil så därför blev skatten så hög. En vanligare bil som en volvo eller liknande hade skatten varit mycket lägreDennisCA skrev:Nå det är detta jag tänker på;
[länk]
Såvitt jag förstår regeln som skriven, gäller den vid import av nya fordon från EU. Säger ingenting om ett fordon tillverkat i Finland, men det är sannolikt för vi tillverkar så lite bilar i Finland. Kritiker av systemet i Finland har sagt vi åläggs moms på redan betald moms (i ursprungslandet).
Nu verkar lagen endast tala om nya bilar men då jag importerade en bil i 2005 från Tyskland köpte jag den i Tyskland inkl. moms och sen när jag tullade in bilen i Finland blev jag tvungen att betala moms på bilen och det enligt ett värderingsregister som tullen hade över bilar och skick. Jag köpte bilen för 7000 euro inkl. 19% tysk moms, men fick betala skatt enligt en bil värderad till 13000 euro eller 22% som momsen var då eller 2800 euro.
Nu undrar jag om det tagits bort sen dess då jag inte hittar det men ska fortsätta söka.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Så olika man kan se på ett parti. Jag skulle säga att de är extremt kluvna mellan en industridel som är kärnkraftspositiv och en identitetsvänsterdel som är emot. De senaste 25 åren har den senare varit klart starkast.D djac skrev:Just S är ju dessutom ett parti som dels är i grunden positiva till kärnkraft, de ligger bakom det mesta i den vägen i Sverige, och dels ständigt kostar på sig att vara pragmatiska, dvs kan absolut välja det som är bäst för jobb, det allmänna osv, vid varje tillfälle, utan att krocka med sina dogmer.
Att de är pragmatiska håller jag dock med om, bevekelsegrunderna för det synes dock oftare partitaktiska än allmännyttiga.
Givet vilka man bespetsar sig på att samarbeta med lär dock kompromisserna vara från, snarare än till, kärnkraft.