K karlmb skrev:
vad hiindrar man gör som jag tolkade det, exporthandeln sker först för en given timme, precis som idag. När det är avgjort vilka som får sälja den tillgängliga el som kommer att kunna fylla kablarna till 70%, så får övriga börja buda på den inhemska marknaden.
För det första handlar man då i blindo. Man börjar inte med den billigaste produktionen, utan den man får mest betalt för, utan att ha ett riktpris för det. Och då hamnar vi återigen på att det blir en gissningslek och ett lurpassande mellan producenter.

För det andra vet vi sen inte vilket pris vi hamnar med nationellt. Kanske blir det effektivt för en stor producent att bjuda lågt på exporten för att det sen ska bli ett högt pris nationellt.

Marknadsmanipulation är svårt och ofta destruktivt. Det blir inte bättre för att det riggas i statens regi.

I så fall är det nog mindre dåligt att ha av staten dikterade priser. Då vet man i alla fall hur det blir. Brist och kö.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så olika man kan se på ett parti. Jag skulle säga att de är extremt kluvna mellan en industridel som är kärnkraftspositiv och en identitetsvänsterdel som är emot. De senaste 25 åren har den senare varit klart starkast.

Att de är pragmatiska håller jag dock med om, bevekelsegrunderna för det synes dock oftare partitaktiska än allmännyttiga.

Givet vilka man bespetsar sig på att samarbeta med lär dock kompromisserna vara från, snarare än till, kärnkraft.
Jag tror inte du hittar många sossar som är emot så länge det är en bra affär, dock tenderar de att vara ganska kallsinniga till det som uppfattas som tvärtom och jag tror det är det som det kokade ner till när det begav sig. Energiföretagen ville inte lägga mer pengar på KK, det bedömdes som finansiellt dåligt, och det fanns en politisk situation som pressade i samma riktning, istället för att försöka brotta ner bägge så köper man verkligheten som den är.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I så fall är det nog mindre dåligt att ha av staten dikterade priser. Då vet man i alla fall hur det blir. Brist och kö.
Vi har gott om el, även när elen var förhållandevis billig så räckte det och blev över, jag tror inte att en återgång till rimliga priser skulle göra att folk höjer till 40 grader inomhus och kör sina värmepumpar till tippen. Skulle nog vara helt odramatiskt att sluta slanga över våra tillgångar till energibolagen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns det någon som förordar vindkraft som enda energikälla i Sverige, det har jag missat?
Tja, miljöpartiet ligger väl knappast långt ifrån det önskemålet även om det inte är uttalat i klartext. Dom vill bara ha förnybart men vurmar för att vattendammar i riket i princip skall återställas och därmed läggas ner. Kvar står vindkraft och ev. solkraft då.

M mackan_kal skrev:
Jag gillar inte din ton, allt jag lägger fram är fakta, jag har INTE förfalskar några citat (SVD-länken).
jag har väl aldrig påstått att du förfalskar citat? det jag menar på att jag föredrar att läsa och tolka vad som står i en rapport, snarare än vad en journalist skriver om rapporten

överföringskapaciteten då? data i min graf baserar sig på Svenska kraftnäts UMM-notiser – Urgent Market Messages – men du har uppenbarligen hittat data med större precision och upplösning – väldigt trevligt!

har du möjligen tillgång till motsvarande data/graf från föregående årsskifte också, alltså när Ringhals 2 stängdes ner? och hur stor nedsättning i överföringskapaciteten man kan utläsa från den nedstängningen? det var ju 200 MW när Ringhals 1 stängdes – kan det ha varit 700 MW som försvann när Ringhals 2 stängde? eller kanske 0 MW? eller något annat?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat tror jag att vi egentligen haft alldeles för billig energi i snart 200 år.
Ja. Det kanske är dags att upphöra med att det ska finnas is i våra ishallar i juli och augusti samt uppvärmda fotbollsplaner i januari och februari, dvs återgå till de naturliga säsongerna.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D
D Dayangel skrev:
Tja, miljöpartiet ligger väl knappast långt ifrån det önskemålet även om det inte är uttalat i klartext. Dom vill bara ha förnybart men vurmar för att vattendammar i riket i princip skall återställas och därmed läggas ner. Kvar står vindkraft och ev. solkraft då.
Jag tror det är din privata tolkning, aldrig sett att de gått fram med ett sånt förslag.

D djac skrev:
Jag tror det är din privata tolkning, aldrig sett att de gått fram med ett sånt förslag.
Samtidigt kan man ju undra vad som kvarstår när vi inte ska ha kraftvärme,kärnkraft och inte bygga ut vattenkraften. Står det i deras program? Kanske något jag missat....

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Precis. @harka konstaterade indirekt i tidigare inlägg att det går t.ex. åt 25% mer betong (vilket genererar väldigt mycket co2) att bygga motsvarande mängd vindkraft som kärnkraft.
även om betongvolymen är större betyder inte det att det totala CO2-afvtrycket är högre, då det finns mycket annat som kommer till såsom gruvdrift, nedmontering, långtidslagring

det är inte särdeles svårt att hitta studier som visar på att CO2-avtrycket är större för kärnkraft än vindkraft, men bland de jag har sett är ändå skillnaderna så små att det känns svårt att säga att den ena är mer rätt än någon annan – däremot har jag inte sett Stanfordrapporten som uppgavs peka på en tiopotens i skillnad, är det någon som vet vad det är för rapport?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, är inte Barsebäck en tillåten plats?
Det är illa, det är ju precis där det borde ligga ett kärnkraftverk. Det är absolut mest lönsamt att bygga elproduktion i SE4, och gör mest nytta för landet!
SE4 är ju givet, men ny kärnkraft 22 kilometer från Strøget lär vara jobbigt att sälja in hos våra grannar

harka harka skrev:
...

det är inte särdeles svårt att hitta studier som visar på att CO2-avtrycket är större för kärnkraft än vindkraft...
Nej och tvärtom. T.ex.anger naturvårdsverket 12g/kWh för vindkraft och Vattenfall 2,5h/kWh för Kärnkraft. Jag säger inte att det är sanningen men man får väl tänka lite själv också och göra en rimlighetsbedömning. Vad genererar mest material och transporter m.m. Är det att bygga ett stort kraftverk med lång livslängd på ett ställe eller 1000 små på 1000 olika platser som under samma livslängd som det större behöver bytas ut 3 gånger...

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Harka mfl har fortfarande kvar att bevisa hur det framtida elbehovet ska täckas in av enbart intermittent (vind-) kraftproduktion. Systemet måste täcka in behovet av regionalt producerad energi pga av bristande överföringskapacitet och balanseras när det inte blåser.
varför har jag kvar att bevisa det?

som jag skrivit många gånger så har vi ett elsystem idag som levererar bättre än någonsin, och att det inte finns några direkta signaler om att något skulle förändras i någon större omfattning vad gäller kärnkraft, vattenkraft eller kraftvärme och därtill en stor ökning av sol- och vindkraft

den stora lejonparten av det kommande elbehovet handlar om avfossilisering, alltså att ersätta fossila bränslen och dessa kan till stor del vara flexibla produktionslösningar liksom konsumtion (laddning av elfordon)

detta om Sverige – alla länder har lite olika förutsättningar och de som inte har samma tillgång till kärn-, vatten- och termisk kraft kan behöva andra lösningar

• Gilla
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
SE4 är ju givet, men ny kärnkraft 22 kilometer från Strøget lär vara jobbigt att sälja in hos våra grannar
Vi har visat dem var skåpet ska stå förr ;)

Målning av slagfält med ryttare i förgrunden, fallna soldater och stridande arméer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej och tvärtom. T.ex.anger naturvårdsverket 12g/kWh för vindkraft och Vattenfall 2,5h/kWh för Kärnkraft. Jag säger inte att det är sanningen men man får väl tänka lite själv också och göra en rimlighetsbedömning. Vad genererar mest material och transporter m.m. Är det att bygga ett stort kraftverk med lång livslängd på ett ställe eller 1000 små på 1000 olika platser som under samma livslängd som det större behöver bytas ut 3 gånger...
Här har dom redan bytt ut flera kraftverk nära sommarstugan. De hade stått 3-4 år max.

S Styrman_jansson skrev:
Jag säger inte att det är sanningen men man får väl tänka lite själv också och göra en rimlighetsbedömning.
du är kanske en fena på det här, men själv har jag svårt att göra en rimlighetsbedöming på egen hand utav hur mycket CO2 som skapas vid uranbrytning... hur det varierar beroende på om det är ett dagbrott eller gruva, om det görs i Australien, Kanada eller Ryssland? var anrikningsanläggningen ligger och vad den kräver för att gå runt, vad som krävs för bränsleproduktionen och så vidare

man kan ju tro att skillnaderna i CO2-avtryck beror på vilka antaganden man gör kring alla delmoment, och att dessa skiljer sig åt beroende på om det är amerikaner, fransmän eller ryssar som gör studien – jag har väl lite svårt att tro på att det skulle finnas någon global sanning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.