635 332 läst · 13 159 svar
635k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ganska intressant artikel som ger exempel på hur en del av de tveksamma kampanjerna som skrämmer folk startar, https://www.aftonbladet.se/kultur/a/76n76w/mats-engstrom-om-politisk-korruption
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Saxat från artikeln: "Alla riksdagspartier behöver uppförandekoder, till exempel för relationerna till pr-bolag, även om Miljöpartiet och Vänsterpartiet hittills visat högre integritet än de övriga..."D djac skrev:
Jag håller med om att all slags korruption är av ondo!
MEN om vi ska sätta detta i relation till diskussion till kärnkraft verkar artikelförfattaren (Mats Engström) har kort minne och glömt bort hur V, S men framförallt MP med stor möda lyckades peta in en anti-kärnkraftaktivist i vattenfalls styrelse genom politiskt påtryckning.
Redigerat:
Medlem
· 1 686 inlägg
@harka, du är en rackare på grafer etc men jag anser att informationen är alldeles för spretig och saknar en tydlig analys samt bra sammanfattning för att info-dumparna ska bli intressanta.harka skrev:några kommentarer till mina tidigare inlägg om mina dubier kring den ekonomiska livslängden för våra sex kärnreaktorer (kanske kortare än deras tekniska livslängd till 40-talet)
en fråga [ofta ställd till mig] som under stundom yttras i debatten är ...vad gör vi när det inte blåser och solen inte skiner?
jag tror att snart börjar det bli mycket mer relevant att i stället fråga: ...vad gör vi när det blåser och solen skiner?
vi tar det från början:
så här kan man se på det svenska elsystemet och beskriva hur det har sett ut i genomsnitt under tre sommarmånader i år: maj, juni och juli
[bild]
Sverige har en stadig överproduktion på runt 5 GW, och den överskjutande elen går förstås på export via våra direktlänkar till sex grannländer
om några år – kanske tre, kanske fyra år – kan vi tänka oss att den svenska elkonsumtionen ökar med 5% (cirka 7 TWh), medan vindkraften ökar med 50% enligt de projekt och prognoser som redan ligger, och solen ökar jag till det femdubbla (det finns riksdagspartier som i vart fall vill sjudubbla den), tidigare prognoser för solkraften gäller knappast längre, men begränsas för stunden av tillgång på solceller och installatörer
då skulle motsvarande graf för maj-juli om några år kunna komma att se ut så här:
[bild]
väldigt mycket mer el produceras, framför allt dagtid, och mitt på dagen är det tveksamt om det går att exportera allt överskott (vilket förstås beror på grannarnas behov – kanske har dom också en massa solceller...)
varken sol- eller vindkraften har några rörliga kostnader att tala om (inget bränsle som tillförs eller som kan sparas på), så dessa kommer att leverera om naturen är på humör; och för att återgå ungefär till dagens tillstånd kan man då tänka sig att minska antingen på elproduktionen från vattenkraften eller kärnkraften (eller en kombination av de båda)
[bild]
i grafen till vänster balanserar jag produktionen genom att dra ner vattenkraften med 50% av sol- och vindkraftens produktion, medan i grafen till höger stänger jag i stället helt sonika av två av reaktorerna under de tre månaderna
i båda alternativen får vi en liknande situation och export som påminner lite mer om dagens läge, men också några frågor som söker svar:
– vad gör man med allt vatten som inte kommer gå genom turbinerna?
– hur blir lönsamheten/produktionskostnaderna för kärnkraften om hälften av reaktorerna står stilla flera månader varje år?
– eller för nya [SMR] med reaktorer som inte går för fullt "året runt"?
att en hög, förnybar elproduktion slår igenom på elpriset ser vi regelbundet – ett exempel taget från Tyskland den 24 juli i år
[bild]
nu rådde förvisso extrema prisnivåer beroende på gaspriset och Rysslands krig, men under fem timmar stod sol- och vind för över 80% av det tyska elbehovet (som mest 88%); och runt lunch rasade det tyska elpriset (elpriset i SE4 följde med och trycktes också neråt)
ett alternativ till att möta de kraftiga elöverskotten är förstås att öka elförbrukningen och det är knappast någon slump att kärnkraftsägarna har börjat prata om att tillverka vätgas eller e-bränslen utav sin kärnkraftsel, i samma andemening förstår man att utnyttja topparna till någon form av energilagring kommer kunna vara attraktivt och marknaden lär [över tid] hitta lämpliga lösningar
kan vi inte stoppa dessa satsningar av förnybar el? i Sverige kan vi säkert det (en del kommuner gör det med viss framgång), ett riksdagsval kan kanske ändra på förutsättningarna – men vår omvärld stannar inte för att politiker i Sverige har en avvikande åsikt
de senaste månaderna har det skett två toppmöten i Danmark med avsiktsförklaringar från de flesta länderna i norra Europa om en snabb utbyggnad av storskalig havsvindkraft i såväl Nordsjön som i Östersjöområdet:
[bild]
till 2030 vill man bygga 65 GW havsbaserad vindkraft i Nordsjön och 20 GW i Östersjöområdet – omräknat till kärnkraft skulle det motsvara energi från omkring 40 vanliga kärnreaktorer – och längre fram i tiden bortåt tre gånger så mycket elproduktion
och detta enbart från havsbaserad vindkraft – det tillkommer dessutom både landbaserad vind och solkraft
alltså en massiv utbyggnad utav energiproduktionen omkring oss som man vill ska finnas på plats innan någon knappt hunnit stava till SMR – fast nu är detta politiska ambitioner med underskrifter från tolv stats- och energiministrar och inga bindande, konkreta kontrakt; så allt lär inte finnas på plats till 2030... men ändå...
en hel del av den nya elproduktionen kommer att gå till att ersätta befintlig kol och gas, men det kommer sannolikt finnas gott om [billig] el i vårt närområde som kommer överskölja även vårt land och påverka våra elpriser och därmed lönsamheten för svenska investeringar och därav mina små tvivel på om ens alla våra nuvarande sex reaktorer kommer att vara ekonomiskt lönsamma in i 40-talet
ja, såvida vi inte har klippt av alla våra exportkablar vid det laget
Jag förstår din grundtanke med den något naiva leken "nu stänger vi av ett par reaktorer..." men den är tyvärr inte realistisk då det bla saknas kommande högförbrukande industrisatsningar som påverkas av nyckelfaktorer som bla regionella skillnader i överföringskapacitet samt tidsaspekten så problematiken kvarstår "..vad gör vi när det inte blåser och solen inte skiner?"
Problematiken kan väldigt tydligt gestaltas enligt grafen nedan. Betänk att skillnaderna i framtiden kommer bli ännu större om inte utbyggnaden av intermittent kraftproduktion kombineras med linjär sådan som dessutom behövs för att upprätthålla hela systemets balansering och svängmassa. Dessutom är adekvat placering av kraftproduktion ytterligare en nyckelfaktor. Allt detta och mycket mer finns pedagogiskt beskrivet i boken "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning" av Blomgren Jan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
Jag vet inte om jag kan förklara det bättre än jag redan gjort. Idag börjar buden från noll, och när utbudet är lika stort som efterfrågan har man ett pris. Du vill ha en annan modell, men den kräver att man antar ett fiktivt pris att börja räkna från. Annars blir det ingen skillnad.K karlmb skrev:
Idag är danskar och tyskar med och handlar i SE4. När de har fyllt sina väskor med allt de kan bära (eller fyllt kablarnas kapacitet i verkligheten då) så påverkar de inte längre priset uppåt. Men om de kan handla så mycket de vill utan att nå upp i full kapacitet så kommer priset i SE4 vara detsamma som i Tyskland.
Det löser du inte med ett fiktivt elområde, för det kommer bara vara en genomströmningszon. Inte heller löser du det genom att sälja exporten först, för det kommer leda till marknadsmanipulation eller att exporten är billigare än den inhemska elen, eftersom att den säljs först.
Medlem
· 1 686 inlägg
Noterade just "Moderaternas fem förslag ska lindra energikrisen" på DN. Saxat från Carl-Oskar Bohlins egen sammanfattning:
www.dn.se/sverige/moderaternas-fem-forslag-ska-lindra-energikrisen/
- 1. Aktivera all planerbar kraftproduktion som finns installerad i elsystemet och kan tillgängliggöras innan vintern. Det handlar alltså om att svenska kraftnät ska beordra anläggningar som idag finns i malpåse att delta i systemdriften. Genom att göra detta får vi dels mer elproduktion i södra Sverige, men kan också höja överföringsförmåga från Norrland eftersom vi med ny planerbar kraft i beredskap ökar driftsäkerhetsmarginalerna i systemet.
- Det finns idag outnyttjad kraftproduktion både i form av onyttjad kraftvärme och i form av andra kraftverk i malpåse i södra och mellan Sverige som motsvarar mer än hela effekten av Ringhals 1 & 2. Om vi får igång denna elproduktion kan vi bättre skydda svenska hushåll och företag mot strömavbrott och skyhöga priser. Detta skulle dessutom bidra till att ge Sverige ett mer enhetligt elpris och trycka ut kontinentens elpriser från Sverige.
- 2. Ta bort alla skadliga skatter som gör att kraftvärmen inte deltar i elproduktionen på det sätt den skulle kunna göra för att även i det något längre perspektivet tillgängliggöra mer kraftvärme.
- 3. Inför ett högkostnadsskydd från den 1 november. Använd flaskhalsintäkterna för finansiering, eller om dessa inte kan tillgängliggöras så snabbt, finansiera genom statsbudgeten.
- 4. Höj avdraget för alla som inför energieffektiviseringsåtgärder.
- 5. Se till att offentlig sektor drar ner på all ickenödvändig elförbrukning under hösten och vintern.
www.dn.se/sverige/moderaternas-fem-forslag-ska-lindra-energikrisen/
Medlem
· 1 686 inlägg
Debatt mellan Jan Blomgren och Maria Wetterstrand om de höga elpriserna:
"Kan man föra samtal om energi i sansad ton? Jag och Maria Wetterstrand gjorde ett försök nyligen på den eminenta kanalen Hotspot. Tack Maria för att du ställde upp!"
"De höga elpriserna – och är lösningen mer kärnkraft eller mer vindkraft?" -- Youtube/Hotspot, 3:e sept 2022.
"Kan man föra samtal om energi i sansad ton? Jag och Maria Wetterstrand gjorde ett försök nyligen på den eminenta kanalen Hotspot. Tack Maria för att du ställde upp!"
"De höga elpriserna – och är lösningen mer kärnkraft eller mer vindkraft?" -- Youtube/Hotspot, 3:e sept 2022.
Medlem
· 1 686 inlägg
"Sverige har lagt ner den planerbara elproduktionen"
Hur illa kan det bli vid en stor störning i vinter? Hur troligt är det att det kan inträffa? Kan vi återstarta landet, om det värsta inträffar? Det trista svaret på alla frågorna är: Vi vet inte.
Det svenska elnätet har blivit sårbarare, och samhället är mer beroende av el än någonsin. Men beredskapen för ett omfattande elavbrott är sämre än på 50 år menar Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik.
Hur illa kan det bli vid en stor störning i vinter? Hur troligt är det att det kan inträffa? Kan vi återstarta landet, om det värsta inträffar? Det trista svaret på alla frågorna är: Vi vet inte.
Det svenska elnätet har blivit sårbarare, och samhället är mer beroende av el än någonsin. Men beredskapen för ett omfattande elavbrott är sämre än på 50 år menar Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik.
Vi installerade solceller 2020 och utöka 2021 (Nu 10.92kW). Samt satt in ett warrior 12,5kW dieselverk (köpte 1000 liter 2020 för 14,5kr/litern) med ATS som kollar var 8 sek. Snittar runt 600kW/mån nu och har tagit ner träd för 3-4 år sedan som vi klyvt nu som är ca:3 kubik samt skaffat gasolvärmare och köpte 5-6 PK10 innan gasol priset går upp så jag tror vi kommer klara oss ganska bra. Sen har vi bunkrat basvaror/kaffe precis när ukraina kriget bröt ut.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Snyggt. Men hur mycket cash har allt kostat?peterbroberg skrev:Vi installerade solceller 2020 och utöka 2021 (Nu 10.92kW). Samt satt in ett warrior 12,5kW dieselverk (köpte 1000 liter 2020 för 14,5kr/litern) med ATS som kollar var 8 sek. Snittar runt 600kW/mån nu och har tagit ner träd för 3-4 år sedan som vi klyvt nu som är ca:3 kubik samt skaffat gasolvärmare och köpte 5-6 PK10 innan gasol priset går upp så jag tror vi kommer klara oss ganska bra. Sen har vi bunkrat basvaror/kaffe precis när ukraina kriget bröt ut.
Medlem
· 1 686 inlägg
"Per Bolund sprider rena lögner om kärnkraften"
Miljöpartiet brukar hylla FN:s klimatpanel. Men när Per Bolund vill svartmåla kärnkraften hänvisar han till rena knäppis-forskningen.
Politiker brukar älska att skryta om att de har uppfyllt sina vallöften. MP-språkröret Per Bolund gjorde precis tvärtom när han frågades ut i SVT på söndagskvällen.
Trots att Miljöpartiet 2014 gick till val på att stänga ”flera gamla kärnkraftsreaktorer” ville han absolut inte ta åt sig äran för den förtida avvecklingen av Ringhals 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2.
– Vi hade kanske varit beredda att genomföra politiska förslag som skulle lett fram till nedläggningen. Men vi hamnade i en situation där vi inte behövde göra det eftersom ägarna gjorde bedömningen att de här reaktorerna inte var lönsamma, förklarade Bolund med oskyldig min.
Det spelade således ingen roll att Miljöpartiet höjde effektskatten, skruvade upp säkerhetskraven, placerade kärnkraftsmotståndare i Vattenfalls styrelse och hotade bolagets vd med avsked om han inte avbröt planerna på nya reaktorer. Besluten togs ändå på strikt marknadsmässiga grunder, hävdade Bolund.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/per-bolund-sprider-rena-logner-om-karnkraften/
Miljöpartiet brukar hylla FN:s klimatpanel. Men när Per Bolund vill svartmåla kärnkraften hänvisar han till rena knäppis-forskningen.
Politiker brukar älska att skryta om att de har uppfyllt sina vallöften. MP-språkröret Per Bolund gjorde precis tvärtom när han frågades ut i SVT på söndagskvällen.
Trots att Miljöpartiet 2014 gick till val på att stänga ”flera gamla kärnkraftsreaktorer” ville han absolut inte ta åt sig äran för den förtida avvecklingen av Ringhals 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2.
– Vi hade kanske varit beredda att genomföra politiska förslag som skulle lett fram till nedläggningen. Men vi hamnade i en situation där vi inte behövde göra det eftersom ägarna gjorde bedömningen att de här reaktorerna inte var lönsamma, förklarade Bolund med oskyldig min.
Det spelade således ingen roll att Miljöpartiet höjde effektskatten, skruvade upp säkerhetskraven, placerade kärnkraftsmotståndare i Vattenfalls styrelse och hotade bolagets vd med avsked om han inte avbröt planerna på nya reaktorer. Besluten togs ändå på strikt marknadsmässiga grunder, hävdade Bolund.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/per-bolund-sprider-rena-logner-om-karnkraften/
Förklara för mig !!
Vi har höga elpriser nu, det brukar förklaras med att det är brist på el.
Det haglar förslag om hur elräkningarna ska sänkas. Det ska sättas pristak, det ska betalas bidrag, Det ska sänkas skatter och allt möjligt.
Men kan någon förklara för mig hur något av detta gör att vi får mer el i systemet? Om det nu var det som är problemet...
Vi har höga elpriser nu, det brukar förklaras med att det är brist på el.
Det haglar förslag om hur elräkningarna ska sänkas. Det ska sättas pristak, det ska betalas bidrag, Det ska sänkas skatter och allt möjligt.
Men kan någon förklara för mig hur något av detta gör att vi får mer el i systemet? Om det nu var det som är problemet...
Medlem
· 1 686 inlägg