634 898 läst · 13 159 svar
635k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nåja, nu lugnar vi oss lite.Boilerplate4U skrev:Det spelade således ingen roll att Miljöpartiet höjde effektskatten, skruvade upp säkerhetskraven, placerade kärnkraftsmotståndare i Vattenfalls styrelse och hotade bolagets vd med avsked om han inte avbröt planerna på nya reaktorer. Besluten togs ändå på strikt marknadsmässiga grunder, hävdade Bolund.
Effektskatten höjdes av alliansregeringen innan MP+S tillträdde.
Säkerhetskraven ställdes av IAEA (eller vilken internationell organisation det är som grejar med detta).
Men annars är jag med dig!
Du missförstår kanske lite, att politiken påverkar samhället anses inte vara korruption.Boilerplate4U skrev:Saxat från artikeln: "Alla riksdagspartier behöver uppförandekoder, till exempel för relationerna till pr-bolag, även om Miljöpartiet och Vänsterpartiet hittills visat högre integritet än de övriga..."
Jag håller med om att all slags korruption är av ondo!
MEN om vi ska sätta detta i relation till diskussion till kärnkraft verkar artikelförfattaren (Mats Engström) har kort minne och glömt bort hur V, S men framförallt MP med stor möda lyckades peta in en anti-kärnkraftaktivist i vattenfalls styrelse genom politiskt påtryckning.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Ja, det skrivs väldigt lite om det faktiska produktionsbehoven (i närtid dvs) ibland alla vallöften och "experter".Mikael_L skrev:Förklara för mig !!
Vi har höga elpriser nu, det brukar förklaras med att det är brist på el.
Det haglar förslag om hur elräkningarna ska sänkas. Det ska sättas pristak, det ska betalas bidrag, Det ska sänkas skatter och allt möjligt.
Men kan någon förklara för mig hur något av detta gör att vi får mer el i systemet? Om det nu var det som är problemet...
För övrigt är det mesta regionalt kopplat vilket sällan framkommer i analyserna. En lågoddsare är väl mer av allt dvs vindkraft, värmekraft (om man tar bort straffskatten), kärnkraft, mfl samt skyndsam och kraftig utbyggnad av distributionsnäten. Just my two cents..
I helgen skall jag (min son elektriker) installera den första av ett 20tal Shelly Pro 4PM
Läste att moderaterna ny stoppat vindkraft med total effekt av ett nytt kärnkraftverk, fortsätter man så så uppfylls till sist det man skrämmer folk med.Mikael_L skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
M, SD, L o KD ser bara den egna plånboken. Så det blir något annat i år o bortom Ryska nasister SD.
Medlem
· 1 686 inlägg
Misstänker att det så fall är på kommunalt nivå men vad jag känner har inte moderaterna egen majoritet i någon av kommunerna så det måste vara ett gäng med olika koalitioner som beslutat om detta. Var står detta beskrivet någonstans?D djac skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
"ENERGIUPPRORET LIVE 7/9 18:00"
"Med anledning av den akuta energikrisen sänder vi ett LIVE samtal om alla typer av energifrågor inför valet. Ställ era frågor via chatten, så ska vi försöka besvara så många som möjligt.
Medverkar gör:
- Jan Blomgren, professor i kärnfysik
- Carl-Oskar Bohlin, Moderaternas energipolitiske talesperson
- Henrik Jönsson, Energiupprorets initiativtagare"
Länk till info på FB:
https://www.facebook.com/groups/energiupproret/permalink/1052274565477152
Se livesändningen med chat här: https://www.youtube.com/watch?v=i4V9VpQvqjs
"Med anledning av den akuta energikrisen sänder vi ett LIVE samtal om alla typer av energifrågor inför valet. Ställ era frågor via chatten, så ska vi försöka besvara så många som möjligt.
Medverkar gör:
- Jan Blomgren, professor i kärnfysik
- Carl-Oskar Bohlin, Moderaternas energipolitiske talesperson
- Henrik Jönsson, Energiupprorets initiativtagare"
Länk till info på FB:
https://www.facebook.com/groups/energiupproret/permalink/1052274565477152
Se livesändningen med chat här: https://www.youtube.com/watch?v=i4V9VpQvqjs
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 703 inlägg
Det finns flera effekter av samma problem. Ett av symptomen är att folk inte har råd att betala elräkningarna samtidigt som staten håvar in stora pengar på de höga elpriserna (genom skatternas utformning, Vattenfalls vinster och överföringsavgifter till Svenska kraftnät). Kundernas börda kan mildras genom diverse bidrag, men det löser inte elbristen, nej.Mikael_L skrev:Förklara för mig !!
Vi har höga elpriser nu, det brukar förklaras med att det är brist på el.
Det haglar förslag om hur elräkningarna ska sänkas. Det ska sättas pristak, det ska betalas bidrag, Det ska sänkas skatter och allt möjligt.
Men kan någon förklara för mig hur något av detta gör att vi får mer el i systemet? Om det nu var det som är problemet...
Mycket som staten gör löser dock inte grundproblemen utan lindrar symptomen. Hade man bara föreslagit symptomlindring hade man kunnat fråga sig vad det var för fel på politikerna, men det är det väl i princip ingen som gör – även om de har olika svar på hur de på kort och lång sikt ska lösa problemet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 703 inlägg
Medlem
· 1 686 inlägg
Yes, indeed med 17%! Saxat från Energiforsk:Nötegårdsgubben skrev:
”Effektskatten höjdes 2015 men redan året efter kom beskedet att skatten skulle avskaffas genom energiöverenskommelsen, som även införde ett mål om 100 % förnybar elproduktion till 2040. Då hade låga elpriser och den höga effektskatten redan lett till avvecklingsbeslut för fyra reaktorer.
. . .
. . .
Samtidigt som investeringar för 60 miljarder hade genomförts mellan 2006 och 20014 hade kärnkraftsägarna samtidigt betalat in cirka 35 miljarder i effektskatt. När det 2014 aviserades att skatten skulle höjas med 17 procent året därpå ledde det, i kombination med låga elpriser, till en mycket pressad ekonomisk kalkyl framöver. Den 14 oktober 2015 meddelade Eon om beslutet att stänga två reaktorer i Oskarshamn i förtid, ett beslut som minoritetsägaren Fortum motsatte sig. Oskarshamn 2 startades aldrig från pågående revisionsavställning och Oskarshamn 1 stängdes 2017. Dagen efter meddelade Vattenfall att Ringhals 1 och 2 skulle stänga i slutet av 2020 respektive 2019. Den här gången motsatte sig Eon, nu istället som minoritetsägare, beslutet.”
Energiforsk ref dok: ”Sverige – Nybyggnation, energiöverenskommelse och stängningar”
Att få mera oplanerbar produktion hjälper er inte, det gör bara större svängningar. Och som nån säger är det väl kommunerna som bestämmer det. Många vill inte ha dom nära sig, det är inte oproblematiskt att bygga sådana.D djac skrev: