D Daniel 109 skrev:
På grund av de flaskhalsar som fanns i elnätet. Det är inga hemligheter direkt.
Precis! Så då återstår frågan varför inget gjorts åt detta problem under de senaste 25 åren.

Uppdatering om OL3:

Skärmdump av meddelande om att OL3-kraftverket kopplats från elnätet p.g.a. en störning i turbinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har koll på hur allvarligt sådant "brukar" vara? Man har ju hört om dåliga turbiner med vibrationer som i princip fått kasseras, men det borde ju ha upptäckts mycket tidigare. Förhoppningsvis ett enklare problem än så!

Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Om vi hade haft kvar den produktion som vi lagt ner så hade ju priset varit 30-50% lägre enligt energiforsk rapport
I SE3, men i SE4 kom de fram till att priset skulle blivit 6% lägre.
Så R1 och R2 vara eller inte vara gör väldigt liten skillnad i SE4.

Olkiluoto 3 har haft stora problem med vibrationer hela tiden. Dom har testat många olika lösningar under dom senast åren men det är tydligen forfarande inte bra

På O1 och O2 är det delade meningar om vibrations problemen löstes. Det verkar har lyckats att komma tillrätta skapligt med vibrationer på O3.

Det har funnits förslag på att köra Olkiluoto 3 på lägre effekt om det inte finns någon annan lösning.

Mikael_L
P Pallewea skrev:
Precis! Så då återstår frågan varför inget gjorts åt detta problem under de senaste 25 åren.
Troligtvis för att det inte har känts som något större problem de första 23 åren.
Då ryska gasen var billig och CO2-certifikaten billiga så lades sista buden på Nordpool på kanske 30-40 öre, lite beroende på vilket kolkraftverks som var tvunget att starta sist.
Och då köptes inte el från Sverige för något högre pris heller (då hade bara ytterligare ett kolkraftverk startats istället för att vi skulle fått något mer betalt).
Så priset på SE4 bestämdes av vilka bud som lades i elområden som vi exporterar till.

Och så är det fortfarande, men med skillnaden att den ryska gasen har skjutit iväg i pris och även CO2-certifikaten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligtvis för att det inte har känts som något större problem de första 23 åren.
Då ryska gasen var billig och CO2-certifikaten billiga så lades sista buden på Nordpool på kanske 30-40 öre, lite beroende på vilket kolkraftverks som var tvunget att starta sist.
Och då köptes inte el från Sverige för något högre pris heller (då hade bara ytterligare ett kolkraftverk startats istället för att vi skulle fått något mer betalt).
Så priset på SE4 bestämdes av vilka bud som lades i elområden som vi exporterar till.

Och så är det fortfarande, men med skillnaden att den ryska gasen har skjutit iväg i pris och även CO2-certifikaten.
OCH är det då ett nationellt problem eller ett regionalt eftersom våra politiker ”inte såg det komma” och tydligen inte behövt bry sig om för nationen väsentlig infrastruktur under ett kvarts sekel.

D
S Styrman_jansson skrev:
Om det blir avgifter eller inte beror på hur man sköter sitt åtagande, eller hur? Sedan är det inte ett färdigt förslag och jag har inte funderat på alla detaljer. Det krävs troligtvis rejäla utredningar om hur man ska fastställa den energi som ska vara grundande för skatten och troligtvis behöver den anpassas till de olika produktionsslagen. Den kanske också ska revideras mer eller mindre sällan för att spegla verkligheten i form av efterfrågan och kanske vissa specifika förutsättningar.

Nej? Eller, ja det är ju en lösning. Finns ganska många alternativ, se t.ex. mitt förra inlägg kring detta.

Nja, nu läste du nog lite fort. Jag har inte sagt att solcellsanläggningar generellt skulle slippa. Jag sade att privatpersoner kanske skulle undantas. Jag har funderat lite på detta och tänker nog att de inte skulle göra det. Möjligtvis befintliga anläggningar. Med ett system som jag funderar på kanske de privat( och även kommersiella) investeringarna på solceller skulle förändras något. Istället för att en privatperson "maxar" sitt tak och sätter en solcellsanläggning på 15kW så blir det istället en på 7,5kW med ett energilager. D.v.s. även de hjälper till att jämna ut vår förbrukning.

Vet inte. Är som sagt inget färdigt förslag. Kanske kan de vara så att inhemska producenter kan lösa sitt tillgänglighetskrav genom avtal om import? Finns mycket att fundera kring.

Ja med mitt förslag så förflyttas ju "problemet" till marknaden. D.v.s. det är upp till marknaden att hitta den billigast/smidigaste lösningen på problemet. Om det är rätt eller fel är ju en annan femma.
Fast om vi nu ska tro teorierna om att priset reflekterar tillgång/efterfrågan så är det just dessa sommardagar som Sverige haft allra svårast någonsin att lösa elförsörjningen, priset 10kr står väl då för 30 gånger så ansträngt läge, och om någon då kan hjälpa i denna mörka stund med lite solel som avlastning, så är väl det bara positivt, det är ju extra positivt att denna någon inte kommer och försöker sälja något när solen gått ner, för då har vi plötsligt alldeles för mycket el igen..

D
P Pallewea skrev:
OCH är det då ett nationellt problem eller ett regionalt eftersom våra politiker ”inte såg det komma” och tydligen inte behövt bry sig om för nationen väsentlig infrastruktur under ett kvarts sekel.
Kanske ett internationellt problem, eftersom varken Ryssland, Ukraina eller Tyskland ligger i Sverige?

S Styrman_jansson skrev:
Nja, hönan eller ägget.
Om vi hade haft kvar den produktion som vi lagt ner så hade ju priset varit 30-50% lägre enligt energiforsk rapport. Fast å andra sidan hade inte exporten varit så stor hade priset också varit lägre.

Inget är väl egentligen fel. Bara två sidor av samma mynt.
Jo det är fel att skylla på kärnkraftsnedläggningen. 30-50% lägre är ändå helt perverst högt och det beror på de nya kablarna från Norge som jag skrivit i ett halvår nu.
Zodde angrep mig för att jag trampade i klaveret hela tiden inte skulle veta vad Nordpool var, och vilka som äger den. Jaja.
Tråkigt på ett vis att jag fick rätt:
https://www.dagensps.se/privatekonomi/nu-stiger-elpriset-aven-pa-natten/

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Kanske ett internationellt problem, eftersom varken Ryssland, Ukraina eller Tyskland ligger i Sverige?
I min värld ansvarar våra folkvalda representanter för vad som händer i hela Sverige. Vad som händer i omvärlden är en annan sak och det är våra folkvaldas uppgift att parera detta för HELA Sveriges bästa.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast om vi nu ska tro teorierna om att priset reflekterar tillgång/efterfrågan så är det just dessa sommardagar som Sverige haft allra svårast någonsin att lösa elförsörjningen, priset 10kr står väl då för 30 gånger så ansträngt läge, och om någon då kan hjälpa i denna mörka stund med lite solel som avlastning, så är väl det bara positivt, det är ju extra positivt att denna någon inte kommer och försöker sälja något när solen gått ner, för då har vi plötsligt alldeles för mycket el igen..
Ja jag är inte emot solel på något sätt. Men vad är det för skillnad på 15kW från en solcellsanläggning och 7,5kW från en solcellsanläggning och 7,5kW från ett energilager?

Har du energilager blir du ju lite mer flexibel om förutsättningarna förändras vilket det gör över året.

Eller var det något annat du reagerade på?

K karlmb skrev:
Jo det är fel att skylla på kärnkraftsnedläggningen. 30-50% lägre är ändå helt perverst högt och det beror på de nya kablarna från Norge som jag skrivit i ett halvår nu.
Zodde angrep mig för att jag trampade i klaveret hela tiden inte skulle veta vad Nordpool var, och vilka som äger den. Jaja.
Tråkigt på ett vis att jag fick rätt:
[länk]
Ja visst är även ett elpris som är 30-50% lägre högt historiskt sett. Men det är ändå 30-50% bättre än läget nu, eller hur? Och hur ska vi hantera läget om inte bygga mer produktion?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I SE3, men i SE4 kom de fram till att priset skulle blivit 6% lägre.
Så R1 och R2 vara eller inte vara gör väldigt liten skillnad i SE4.
Allmännyttigt sett bor det väl avsevärt flest människor i SE3 så sett till det totala kostnaden för abonnenter så borde det vara en avsevärd skillnad.

Det är ju dock en klen tröst till se som bor i SE4, medges, så inte det hade inte varit en "patentlösning" på problemet.

D
S Styrman_jansson skrev:
Ja jag är inte emot solel på något sätt. Men vad är det för skillnad på 15kW från en solcellsanläggning och 7,5kW från en solcellsanläggning och 7,5kW från ett energilager?

Har du energilager blir du ju lite mer flexibel om förutsättningarna förändras vilket det gör över året.

Eller var det något annat du reagerade på?
Det jag menade var bara att prissättningen indikerar att det är just el på dagen som efterfrågas, skaffar man batteri så tar man ju efterfrågad "dagsel" och omvandlar denna till oönskad "nattel"

D
P Pallewea skrev:
I min värld ansvarar våra folkvalda representanter för vad som händer i hela Sverige. Vad som händer i omvärlden är en annan sak och det är våra folkvaldas uppgift att parera detta för HELA Sveriges bästa.
Att ha kapacitet att parera allt, inklusive det som påverkar detta är dyrt, mer än dyrt, och chansen att få stöd för sådana kapaciteter är obefintlig skulle jag tro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.