Det är ändå rörande hur överens alla plötsligt är om att det är exporten som är anledningen till våra höga priser sedan ett år tillbaka.
Det var ju bara några hundra inlägg sedan som jag mer eller mindre blev idiotförklarad av flera här inne som inte kunde se någon ökad export alls senaste tiden.
Var är ni nu?

Magnus E K
Sveriges export 2021 var ju lägre än 2020. Nu 2022 är den högre igen.

S Styrman_jansson skrev:
Det stämmer ju iofs in på många stora företag med extremt mycket kunder. T.ex. Telia, VW o.d.
Hade du ringt upp som VD för Holmen hade det något låtit annorlunda.
Mängdrabatt förekommer inte enligt förståsigpåare här inne.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Sveriges export 2021 var ju lägre än 2020. Nu 2022 är den högre igen.
Fast kanske inte vid de tillfällena 2021 när priset var normalt. Fö hade ju SVK dispens från 70% kravet 2020.

Redigerat:
D
Från onsdag stängs gasleveranserna från Ryssland igen, planerat för tre dagar, spännande att se hur det påverkar elpriserna och om de kommer start igen enligt plan (senast gjorde de inte det).

Mikael_L
D djac skrev:
Från onsdag stängs gasleveranserna från Ryssland igen, planerat för tre dagar, spännande att se hur det påverkar elpriserna och om de kommer start igen enligt plan (senast gjorde de inte det).
Det som gör detta svårbedömt är att gasen fyller på gasförråden. Det är inte som med el att den förbrukas i samma ögonblick.
Tyska gaslager fylls på fortare än väntat | SvD

En vinter med normalförbrukning måste Tyskland börja med fulla förråd, sen får de leverans samtidigt som de tar av gaslagret under tiden med högst förbrukning och lagren är sen ganska tomma på vårkanten.

Om vi nu kommer se någon prispåverkan så är råvaruhandelns förväntningar vi ser, inte att det plötsligt inte fanns någon gas.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som gör detta svårbedömt är att gasen fyller på gasförråden. Det är inte som med el att den förbrukas i samma ögonblick.
Tyska gaslager fylls på fortare än väntat | SvD

En vinter med normalförbrukning måste Tyskland börja med fulla förråd, sen får de leverans samtidigt som de tar av gaslagret under tiden med högst förbrukning och lagren är sen ganska tomma på vårkanten.

Om vi nu kommer se någon prispåverkan så är råvaruhandelns förväntningar vi ser, inte att det plötsligt inte fanns någon gas.
Jag håller med, rent faktiskt ska det ju inte påverka direkt men marknaderna är nervösa och med flockbeteende, så jag blir inte helt förvånad om det smittar, speciellt om leveranserna inte startar på klockslaget enligt plan.

Mikael_L
Nooshi Dadgostar blev hårt pressad i SVT partiledarutfrågning hur hon menade att hennes löfte/tankar om svenskt elpris resp exportpris skulle fungera.
Trots att experter inom området hävdar att det inte går att genomföra.

Men genom att lyssna noga och försöka förstå hur hon menar, så tycker jag dock att hon (/dom, V) tänker bra, det finns en logisk stringens i vad hon säger.
Det må stupa på regler, EU och sånt. Men grundtanken är kanske inte fel på.

Det stora problemet, efter att man lyckats ändra på regler hur elhandeln sker, och EU-regler och sånt, är att välja ut vilka Svenska kraftproducenter som ska få dra vinstlotten och få exportera till EU-priser och vilka som ska dra nitlotten och bara få sälja sin el till Svenska låga priser.

För den som missat och är intresserad partiledarutfrågningen så är jag rätt säker på att den hittas på SVT-play.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det känns tyvärr som att OL3 har trippat? (Edit: bekräftat "OL3 output" sidan har 0 som output nu istället) Frekvensen i Sverige dippade rejält den med. Sist ledde det inte till förseningar i testprogrammet, frågan är om det gäller denna gång`?

Graf som visar en plötslig nedgång i elproduktion markerad vid klockan 10:54.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
harka harka skrev:
du vill lägga extra avgifter på kraftvärmeverken (oftast kommunala fjärrvärmeverk) som inte producerar för fullt när det är varmare? eller på industrier med elproduktion som skär ner sin verksamheten för att möta vikande efterfrågan på sina produkter?
Om det blir avgifter eller inte beror på hur man sköter sitt åtagande, eller hur? Sedan är det inte ett färdigt förslag och jag har inte funderat på alla detaljer. Det krävs troligtvis rejäla utredningar om hur man ska fastställa den energi som ska vara grundande för skatten och troligtvis behöver den anpassas till de olika produktionsslagen. Den kanske också ska revideras mer eller mindre sällan för att spegla verkligheten i form av efterfrågan och kanske vissa specifika förutsättningar.

harka harka skrev:
du vill att alla elproducenter i princip ska bygga en lika stor reservkraftsanläggning som den egna produktionen göra – alltså en dubblering av kapaciteten där reservhalvan mestadels skulle stå oanvänd – alternativt klumpa ihop sig till större kluster för att reducera dubbleringskravet
Nej? Eller, ja det är ju en lösning. Finns ganska många alternativ, se t.ex. mitt förra inlägg kring detta.

harka harka skrev:
men samtidigt ger du en del producenter frikort för sina månadslånga produktionsavbrott då det ingår deras koncept och solcellsanläggningar slipper...
Nja, nu läste du nog lite fort. Jag har inte sagt att solcellsanläggningar generellt skulle slippa. Jag sade att privatpersoner kanske skulle undantas. Jag har funderat lite på detta och tänker nog att de inte skulle göra det. Möjligtvis befintliga anläggningar. Med ett system som jag funderar på kanske de privat( och även kommersiella) investeringarna på solceller skulle förändras något. Istället för att en privatperson "maxar" sitt tak och sätter en solcellsanläggning på 15kW så blir det istället en på 7,5kW med ett energilager. D.v.s. även de hjälper till att jämna ut vår förbrukning.

harka harka skrev:
skulle straffavgifterna även gälla utländska elproducenter som säljer el till Sverige ibland?
Vet inte. Är som sagt inget färdigt förslag. Kanske kan de vara så att inhemska producenter kan lösa sitt tillgänglighetskrav genom avtal om import? Finns mycket att fundera kring.

harka harka skrev:
en lagrings-/reservkraft är till nytta för hela landet oavsett uppkomsten av behovet – svag vind i Skagerrak, ett snabbstopp av Oskarshamnsverket, bister vinter med -15° i Skåne eller en nedriven kraftledning i Närke

frågan är vem som ska stå för implementeringen – om det kan hanteras av marknaden eller om det, som nu, behövs ett lagstadgat uppdrag till Svenska kraftnät
Ja med mitt förslag så förflyttas ju "problemet" till marknaden. D.v.s. det är upp till marknaden att hitta den billigast/smidigaste lösningen på problemet. Om det är rätt eller fel är ju en annan femma.

S sandos skrev:
Det känns tyvärr som att OL3 har trippat? (Edit: bekräftat "OL3 output" sidan har 0 som output nu istället) Frekvensen i Sverige dippade rejält den med. Sist ledde det inte till förseningar i testprogrammet, frågan är om det gäller denna gång`?

[bild]
Från länken ovan verkar det vara ett planerat stopp (finsk tid kl 12, dvs kl 11 här, 0 i sista kolumnen):
maanantai 29.08.2022 elokuu 11:00 750
maanantai 29.08.2022 elokuu 12:00 0

K karlmb skrev:
Det är ändå rörande hur överens alla plötsligt är om att det är exporten som är anledningen till våra höga priser sedan ett år tillbaka.
Det var ju bara några hundra inlägg sedan som jag mer eller mindre blev idiotförklarad av flera här inne som inte kunde se någon ökad export alls senaste tiden.
Var är ni nu?
Nja, hönan eller ägget.
Om vi hade haft kvar den produktion som vi lagt ner så hade ju priset varit 30-50% lägre enligt energiforsk rapport. Fast å andra sidan hade inte exporten varit så stor hade priset också varit lägre.

Inget är väl egentligen fel. Bara två sidor av samma mynt.

V Vortex skrev:
Från länken ovan verkar det vara ett planerat stopp (finsk tid kl 12, dvs kl 11 här, 0 i sista kolumnen):
maanantai 29.08.2022 elokuu 11:00 750
maanantai 29.08.2022 elokuu 12:00 0
Nja, innan de ändrade så de skulle de producera hela dagen är jag ganska säker på. Sedan kan ju planer ändras, men det kändes som att detta inte var planerat. Läser jag grafen ser jag 0 watt den 31:a cirka men inte innan.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S sandos skrev:
Nja, innan de ändrade så de skulle de producera hela dagen är jag ganska säker på.
Så kan det iofs vara.. kollar man grafen över planeringen syns ingen dipp idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.