D djac skrev:
Allt det där finns ju redan i praktiken, sen är det ju som diskuterats ganska stor skillnad på varor och tjänster med ett brett utbud av varor som kan ersätta varandra och el där du är hårt låst och som budas i ett omvänt prissystem, bara eventuella skamkänslor sätter gränsen.

Har haft lite kontakt med EON senaste veckorna och detta bekräftar bara min uppfattning, de behandlar oss absolut inte som kunder, vi är i deras ögon kor som ska stå still i båset och låta dem mjölka oss i precis den takt de känner för, eventuella invändningar viftas bort.

Nu när skamgränserna är brutna ser jag inget som hindrar dessa bolag från att helt plundra ett land på medel, är de smarta håller de oss på någon sorts svältgräns så att vi kan fortsätta betala över tid men de skulle nog kunna tänkas göra processen kort också.
På vilket vis behandlar de dig inte som en kund?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns mycket vi kanske borde börja reglera i samhället.
T.ex att införa byggstopp i vissa städer för att de växer snabbare än de hinner med.
Förbjudet att starta ytterligare en snabbmatskedja, vi har ju redan en för mycket.
Inte tillåta nya tomter ute på innan det finns affär och förskola inom 5km avstånd.

Eller så låter vi det vara lite mer kapitalistiskt, så de som vill investera i något får prova.

Nu blir det här lite dumt, dvs det är inget bra om vi bara positionerar oss längst ut i vardera kant.
Men det jag lite reagerar över är alltså över tanken att skapa handels och etableringshinder, jag tycker nog att historien lärt oss att det typ aldrig fungerar, utom möjligen en liten kort tid.
Ptja, det funkar ju åt andra hållet med. Som när Pågen i Malmö inte fick bygga nytt för att E.ON inte kunde leverera el.
Du tror inte industrin t.ex. önskar leveranssäkerhet? Men vi kanske ska leverera El till t.ex. Tyskland så industrin kan etablera sig där istället? Så blev det med Lindab som etablerade sig i Tyskland, Estland och Danmark istället med motiveringen;

"Man vågar inte bygga ut produktion i ett land som inte kan garantera elförsörjningen. Sverige blir allt för riskfyllt”, säger koncernchefen Ola Ringdahl.

Jag säger inte att du har fel, och det du nämner är definitivt en annan sida av myntet. Men man kanske får välja det minst onda...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Har haft lite kontakt med EON senaste veckorna och detta bekräftar bara min uppfattning, de behandlar oss absolut inte som kunder, vi är i deras ögon kor som ska stå still i båset och låta dem mjölka oss i precis den takt de känner för, eventuella invändningar viftas bort.
Det stämmer ju iofs in på många stora företag med extremt mycket kunder. T.ex. Telia, VW o.d.
Hade du ringt upp som VD för Holmen hade det något låtit annorlunda.

MultiMan
Jag hade från början ett lokalt elnätsbolag som hette Graninge, innan EOn köpte upp dem. Avgrundsdjup skillnad mellan företagen i sitt sätt att behandla kunder och även nätet i sig. Det tog max ett par år innan massiva prishöjningar inleddes som nu placerat mitt nät i absoluta toppen prismässigt. Samtidigt har elavbrotten ökat i frekvens, både långa och korta. Blev tvungen att skaffa UPS till allt känsligt samt vara beredd på längre avbrott flera gånger årligen (3 + timmar). Samtal för att diskutera spänningsfall och ojämn matning leder inte till någonting, bara prishöjningar. Nu uppe i runt 650kr per månad + 24,4 öre per kWh.

EOn :thumbdown:

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
På vilket vis behandlar de dig inte som en kund?
Deras tillgänglighet, deras vilja att uppfylla sin åtaganden, tex den uppdaterade ellagen, ja men öht ett bemötande och en inställning som förmodligen är sämre än om jag skulle varit fängelsekund. Tex så håller sig en myndighet, tom försäkringskassan, med en mer servicemedveten attityd än EON.

Och varför inte, jag kan inte komma ur deras grepp och det finns väl heller ingenstans att klaga.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade från början ett lokalt elnätsbolag som hette Graninge, innan EOn köpte upp dem. Avgrundsdjup skillnad mellan företagen i sitt sätt att behandla kunder och även nätet i sig. Det tog max ett par år innan massiva prishöjningar inleddes som nu placerat mitt nät i absoluta toppen prismässigt. Samtidigt har elavbrotten ökat i frekvens, både långa och korta. Blev tvungen att skaffa UPS till allt känsligt samt vara beredd på längre avbrott flera gånger årligen (3 + timmar). Samtal för att diskutera spänningsfall och ojämn matning leder inte till någonting, bara prishöjningar. Nu uppe i runt 650kr per månad + 24,4 öre per kWh.

EOn :thumbdown:
Ja men återigen, varför inte, de har fritt autogiromandat till dina konton och all service är bara bortkastad. De är säkert inte sämre än andra privata monopoler som inte får utmanas, allt i marknadens namn!

Om vi för en kort stund lämnar frågorna om kärn- kontra vindkraft och funderar på varför vi fick en lite speciell elområdesindelning i Norge och Sverige jämfört med många andra länder i EU. Själv har jag haft svårt att acceptera att det enbart var ”tekniska” skäl som skapade densamma. Så idag sågs ljuset i tunneln med följande avslöjande från Norge.

”Inom Arbeiderpartiet råder fullt krig om landets elprisområden. I söder vill man ha lägre elpris och i norr avvisas det med motiveringen att stora, energislukande projekt ska komma dit under kommande år.” (SvD Janerik Larsson 28/8)

Känns detta igen? Har vi också politiker som talat om vikten med energislukande industrisatsningar i norr och inte minst om de ”garanterade” exceptionellt låga energipriserna här.

Elintensiv ”industri” skulle skyddas genom att ett ”elöverskott” garanterades och ”billig” el var ett tungt vägande skäl för nyetableringar i norra Sverige. Om Sverige gjort som merparten av alla länder i EU, ex Finland med enhetspris i hela landet, så riskerade man att få en kontrovers med EU med avseende på otillåtet industristöd om man trixade med taxor mot vissa företag. Genom att dela in landet som man gjorde säkerställde man ett stort överskott i område 1 och 2 och därmed en frikoppling från prispåverkan från kontinenten så som marknaden var tänkt att fungera.
Hade man två tankar i huvudet? Jag börjar bli övertygad om detta inte minst med tanke på de ”enorma svårigheter” som all utbyggnad av överföringskapacitet från område 1&2 till 3&4 stött på under många år nu.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Norge och Sverige är långa länder med produktion i norr och konsumtion i söder. Det är inga påhitt.

Hur menar du nu? Långt land 4 områden brett land 1 område. Min poäng var att man valde 4. Vad var det egentliga motivet? det tycker jag vi har rätt att få redovisat och granskat av en oberoende aktör. Sen förstår jag att ingen kunde förutspått både covid och krig i Europa så utfallet har blivit betydligt värre än de små variationer man säkert kalkylerade med. Men kom inte och påstå att det är en naturlag att det ser ut som det gör.

Nu har Olkiluoto 3 startat lite försiktigt, ska upp till 890 MW i morgon förmiddag.
Intressant att se hur det går denna gång.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Ptja, det funkar ju åt andra hållet med. Som när Pågen i Malmö inte fick bygga nytt för att E.ON inte kunde leverera el.
Du tror inte industrin t.ex. önskar leveranssäkerhet? Men vi kanske ska leverera El till t.ex. Tyskland så industrin kan etablera sig där istället? Så blev det med Lindab som etablerade sig i Tyskland, Estland och Danmark istället med motiveringen;

"Man vågar inte bygga ut produktion i ett land som inte kan garantera elförsörjningen. Sverige blir allt för riskfyllt”, säger koncernchefen Ola Ringdahl.

Jag säger inte att du har fel, och det du nämner är definitivt en annan sida av myntet. Men man kanske får välja det minst onda...
Ja det ska inte vara lätt att navigera i detta. :sweat:
Jag ogillar väl lite generellt marknadsmanipuleringar, marknadshinder och sånt. Historien har väl lärt oss att mer fria marknader generellt skapar bättre produktion och allt möjligt annat.
Men samtidigt är jag helt på det klara med att precis allt passar inte på öppna kapitalistiska marknader, av lite olika skäl.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det ska inte vara lätt att navigera i detta. :sweat:
Jag ogillar väl lite generellt marknadsmanipuleringar, marknadshinder och sånt. Historien har väl lärt oss att mer fria marknader generellt skapar bättre produktion och allt möjligt annat.
Men samtidigt är jag helt på det klara med att precis allt passar inte på öppna kapitalistiska marknader, av lite olika skäl.
Jag håller i princip med dig. Eller gjorde det förr. Mer i alla fall… attans vad svårt det är.

Man kan väl tänka rent praktiskt också. Jämför med ditt exempel med byggnadsstopp i en stad för att infrastrukturen inte hängt med. Säg att vi tillåter byggande i alla fall. Vem vill bygga en villa utan att det finns möjlighet till avlopp, vatten och väg fram?

L LabanW skrev:
Nu har Olkiluoto 3 startat lite försiktigt, ska upp till 890 MW i morgon förmiddag.
Intressant att se hur det går denna gång.
Det lilla jag kunde se nu så exporterade vi lite mindre till Finland men mer till Danmark när de slog igång. Men svårt att ens se ett mönster med så lite effekt under några timmar. Men morgondagen borde ju uppvisa någon skillnad i priser tycker jag, åtminstone i Finland?

P Pallewea skrev:
Hur menar du nu? Långt land 4 områden brett land 1 område. Min poäng var att man valde 4. Vad var det egentliga motivet? det tycker jag vi har rätt att få redovisat och granskat av en oberoende aktör. Sen förstår jag att ingen kunde förutspått både covid och krig i Europa så utfallet har blivit betydligt värre än de små variationer man säkert kalkylerade med. Men kom inte och påstå att det är en naturlag att det ser ut som det gör.
På grund av de flaskhalsar som fanns i elnätet. Det är inga hemligheter direkt.

S Styrman_jansson skrev:
Varje kWh ska säkras
du vill lägga extra avgifter på kraftvärmeverken (oftast kommunala fjärrvärmeverk) som inte producerar för fullt när det är varmare? eller på industrier med elproduktion som skär ner sin verksamheten för att möta vikande efterfrågan på sina produkter?

det borde få alla potentiella elproducenter att avstå från att gå in och bidra till elproduktionen...

du vill att alla elproducenter i princip ska bygga en lika stor reservkraftsanläggning som den egna produktionen göra – alltså en dubblering av kapaciteten där reservhalvan mestadels skulle stå oanvänd – alternativt klumpa ihop sig till större kluster för att reducera dubbleringskravet

idealt borde samtliga elproducenter klumpa ihop sig till en gemensam reserv för att minska överetableringen av lagrings-/reservkraft

men samtidigt ger du en del producenter frikort för sina månadslånga produktionsavbrott då det ingår deras koncept och solcellsanläggningar slipper...

skulle straffavgifterna även gälla utländska elproducenter som säljer el till Sverige ibland?

en lagrings-/reservkraft är till nytta för hela landet oavsett uppkomsten av behovet – svag vind i Skagerrak, ett snabbstopp av Oskarshamnsverket, bister vinter med -15° i Skåne eller en nedriven kraftledning i Närke

frågan är vem som ska stå för implementeringen – om det kan hanteras av marknaden eller om det, som nu, behövs ett lagstadgat uppdrag till Svenska kraftnät

oavsett hur det implementeras så kommer kostnaden bäras kollektivt av oss användare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.