645 034 läst · 13 159 svar
645k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo men polackerna menar ju att energiekvationen INTE går ihop för deras del.P pmd skrev:
Menar du då att EU ska kunna tvinga polackerna att stänga?
Ska våran el bli ännu dyrare för att täcka deras behov? Runt jul skyllde SvK på just Polen när vi startade Karlshamn för att stötta just Polen. I såfall borde EU säga till Tyskland att starta sina senaste stängda kärnkraftverk så Polen kan stoppa sin kolkraftverk! Rena dumheterna som EU håller på med!
Källa om SvK, Karlshamn och Polen (8 december var det)
https://www.svk.se/press-och-nyhete...er/2021/svenska-effektreserven-hjalpte-polen/
Redigerat:
Jag är kanske tråkig där men jag tror inte att jag har någon roll i det, min påverkan är obefintlig, jag ser mig som en observatör (förutom vid valtillfället då men då är det mer än just detta på spel) och när jag skriver att jag inte tror att det byggs så många kärnkraftverk i världen mest för att man inte får ihop ekonomin, så är det bara min gissning, inte min vilja eller något annat.P pmd skrev:Men eftersom du är kärnkraftsvän, eller åtminstone inte har något emot kärnkraft (som du har skrivit några gånger) så kanske det är bättre att fundera på vad som kan göras för att förbättra förutsättningarna för att bygga ny kärnkraft i Sverige istället för att hela tiden defaitistiskt påpeka hur omöjligt det vore?
Det betyder ju då för mig att de antingen får bli billigare eller att det är mest sannolikt att elproduktionen kommer lösas på annat sätt, jag tror det andra är mest sannolikt men återigen utom min kontroll.
Andra tror att om Maggan säger att hon är positiv så byggs det genast över hela Europa och energiefterfrågan är mättad, det tror inte jag.
Redigerat:
Jag tror inte det ryms i en månadsräkning för de flesta, detta är ett extremt fall, det är jag övertygad om, sen är det nog ett bra steg för många då investeringen är relativt liten och besparingen, speciellt om man har direktverkande, bli omedelbar och betydande. Sen får man ju bonusen med möjligheten till svalka på sommaren, kan också vara bra, speciellt för äldre, om det blir en väldigt varm sommar.P pmd skrev:Hur lång är leveranstiden på en luftvärmepump nuförtiden?
Är 15000 kronor inklusive installation? Det är ju inte lagligt att installera själv numera.
Dagar med lägre än -10 °C är mindre lätt räknade ju länge norrut man kommer.
Jag vill nog se en lite mer noggrann kalkyl innan jag tror på att kostnaden för att installera en L/L-värmepump är mindre än en månads elräkning för de flesta. (Att det går att hitta enstaka fall där det gäller är ointressant). Jag kommer faktiskt att göra en sådan kalkyl snart inför en eventuell installation av en L/L-värmepump. Vi har redan en värmepump, men en till kanske är värt pengarna.
Fast vi har ju absolut ingen brist, du spelar upp ett hypotetiskt scenario antar jag och i ett sådant blir det ju alltid svart i rutan till sist?P pmd skrev:
Eftersom vi lever i en demokrati och ska så vara så är ju det viktigaste att så många som möjligt själv skapar sig en faktabank, det här kommer förmodligen att diskuteras friskt när valdebatten på allvar drar igång.D djac skrev:Jag är kanske tråkig där men jag tror inte att jag har någon roll i det, min påverkan är obefintlig, jag ser mig som en observatör (förutom vid valtillfället då men då är det mer än just detta på spel) och när jag skriver att jag inte tror att det byggs så många kärnkraftverk i världen mest för att man inte får ihop ekonomin, så är det bara min gissning, inte min vilja eller något annat.
Det betyder ju dår för mig att de antingen får bli billigare eller att det är mest sannolikt att elproduktionen kommer lösas på annat sätt, jag tror det andra är mest sannolikt men återigen utom min kontroll.
Andra tror att om Maggan säger att hon är positiv så byggs det genast över hela Europa och energiefterfrågan är mättad, det tror inte jag.
Kunskap/fakta behöver alla för att kunna välja rätt!
Jo, men dels så tror jag att det finns för mycket prestige i det här, bägge sidor har haft roller och varit orsak till detta och då blir det bara fabler, som nu i debatten, och det köper de flesta ändå. Verkligheten är allt mindre relevant för de flesta, och dels så är detta ju inte den enda frågan som valet gäller, där är väsentligt större värden på spel.P paralun skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Jag kollade på svk sida samtidigt som detta sas om Polen och just då importerade Sverige el så det verkar lite skumt. Man har ju ofta både import och export samtidig men summan just när Karshamn startade va att Sverige importerade!P paralun skrev:Jo men polackerna menar ju att energiekvationen INTE går ihop för deras del.
Menar du då att EU ska kunna tvinga polackerna att stänga?
Ska våran el bli ännu dyrare för att täcka deras behov? Runt jul skyllde SvK på just Polen när vi startade Karlshamn för att stötta just Polen. I såfall borde EU säga till Tyskland att starta sina senaste stängda kärnkraftverk så Polen kan stoppa sin kolkraftverk! Rena dumheterna som EU håller på med!
Källa om SvK, Karlshamn och Polen (8 december var det)
[länk]
Ja, Polen hade sålt el till Sverige som man sedan insåg att inte fanns tillgänglig. Så Karlshamnsverket fick täcka upp för den bristen.
Jo men det belyser ju hur svagt SE4 är och hur svag energiekvationen är i länderna runt omkring oss.G OMathson skrev:
Summa summarum hoppas jag att polackerna inte viker ned sig! (Sverige vågar inte tala klarspråk i Bryssel)
För miljön vore det väl en välgärning?P paralun skrev:
Likadant borde vi svenskar styras så vi inte återstartar Stenungsund när det är fosilfri baskraft som både vi och våra Europeiska grannar behöver.
Jo var det inte för den betydligt viktigare konflikten i Ukraina så tror jag polackerna gick "bärsärk" i Bryssel.F fribygg skrev:
Man retar inte upp en polack har jag lärt mig!
Sen har jag ingen aning vilka svenskar som är inblandade i Taxonomin i Bryssel? Kanske försöka sätta fart på vikingablodet även hos någon av dom så blir det en gemensam bärsärk med polackerna.
Populärt i forumet
-
Förvandlar skolan från 1909 till färgsprakande drömhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Artikelkommentarer -
Norge kan få fast pris på el
Artikelkommentarer -
Fick saltvatten ur sin nyborrade brunn - företaget bör ersätta
Artikelkommentarer -
Dämpa ljudet med akustikpaneler - priser, montering och bästa valen för ditt hem
Artikelkommentarer