Z Zodde skrev:
Så länge som du skriver "Nordpool är mer än en börs" får du mothugg, för det är så fel det kan bli.
Trodde du var överbevisad för en vecka sen då detta var på tapeten,
En gång för alla : Nordpool bestämmer/beslutar NOLL över infrastruktur
Börsen Nordpool ja, men de internationella förbindelserna är politiskt styrda. Kan vi sluta prata om börsen nu, när alla vet att jag avser de politiskt styrda kablarna emellan länderna?

K karlmb skrev:
Börsen Nordpool ja, men de internationella förbindelserna är politiskt styrda. Kan vi sluta prata om börsen nu, när alla vet att jag avser de politiskt styrda kablarna emellan länderna?
Att resp lands TSO (och i slutändan politikerna) bestämmer över sina egna nät är så självklart så det har ALDRIG nån kommentert.

Det är när DU blandar in Nordpool som det hela har gått snett...
Lite av dina citat nedan:

"Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto."

"Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta."

"I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
SVK satt och sov på uppdrag av regeringen, troligen."

"Det jag menar med Nordpool är det gemensamma nordiska elområden och det fattar nog tom du. Inte den tekniska handelsplatsen.

Sista citatet, du skriver Nordpool men påstår du menar nåt helt annat.
Ett bra knep är att skriva vad man menar, inte låta läsarn försöka gissa sig till vad du menade...

"

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Du tecknar ett sk Dela Vattnet-avtal med Jämtkraft och vips så får du fin el från sommaren på vintern istället, när den behövs mer och dessutom dyrare! kolla upp det!

"Galten, post: 4426350, member: 14443"]Faktum är väl att Sverige och Norge är de länder som inte har så vindberoende elproduktion, och som på sätt och vis håller systemet under

Danskarna har en himla massa vindkraft som inte producerar många watt just nu, sen kör de sina kolkraftverk på max nu men det räcker inte ens till halva deras konsumtion. Tyskarna är också vindberoende och importerar massa el.

Så det är iaf fel att skylla denna situation på Sverige som exporterar el så ledningarna glöder när de vindberoende länderna står stilla. Men såklart hade det varit bra om vi hade en massa kärnkraft nu som kunde hjälpt upp resten av norra Europa (men det är knappast Sveriges ansvar att ha det)

Men det är iaf tydligt att vi kan inte installera mer icke-planerbar elproduktion utan att ha löst frågan om hur man kan lagra energin från blåsiga dagar. Då kommer det gå käpprätt åt h-e.[/QUOTE]
M mattoys skrev:
I regel så producerar solceller mest el när elen är som billigast, dvs på sommaren.

Effekten blir alltså att man säljer elen billigt och köper sedan tillbaka den dyrt, tar man med det i avbetalningstiden?

• Gilla
djac
  • Laddar…
G Gilletorpet skrev:
Men det är iaf tydligt att vi kan inte installera mer icke-planerbar elproduktion utan att ha löst frågan om hur man kan lagra energin från blåsiga dagar.
Hmmm... skulle man inte kunna använda el från vindkraftverk för att under blåsiga dagar då man kan producera mer el än vad som behövs, pumpa upp vatten till magasin på högre höjd - och sedan under vindstilla perioder släppa på vattnet och utvinna el genom vattenturbiner?

Dvs. lagra energin som lägesenergi istället för som elektrisk eller kemisk energi?

Visst, man får inte ut lika mycket - men det borde iaf vara ett sätt att lagra en del.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Klädsamt att länka till det man citerar
Vet inte varför du manipulerar texten men originalet i DEBATTINLÄGGET är "Granska möjligheten att införa ett nationellt genomsnittspris för alla elkonsumenter. Det skriver Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren."

[länk]

Han föreslår i sitt debattinlägg det du påstår redan existerar!!

Vad i detalj misstolkar jag?
Verifiera dina 2 ifrågasatta påståenden.
a) DU säger att det råder enorma obalanser i systemet, enligt SVK måste systemet vara i balans för att fungera, det måste varje sekund produceras lika mycket el som det förbrukas.

"b) Du säger "Prisutjämning mellan elområden blir en naturlig konsekvens av mothandeln" när SVK säger att
""Svenska kraftnäts användning av mothandel är i princip begränsad till DRIFTSSKEDET i situationer då tidigare åtgärder inte är tillräckliga och ett snitt riskerar att överbelastas"
Jag har inte manipulerat någon text. Källan till citatet:
https://handelskammaren.com/2021/11/22/regering-och-riksdag-maste-aterta-makten-over-elpriserna/

Jag får dock medge att jag av misstag skrev VD istället för vVD. Men det har nog mindre betydelse för sakfrågan.

Mekanismen mothandel för att kunna dämpa priserna finns redan. Det är bara att SvK är motståndare till att använda den på grund av en principställning att det inverkar på den fria marknaden.

Gällande dina två frågor så sitter jag lite dåligt till nu för att svara själv men det kom ut en artikel några timmar efter mitt inlägg som tar upp just obalanserna och mothandel. Själva frekvensbalansen har ju SvK för övrigt skött ganska bra.
https://www.dn.se/ekonomi/reformen-skulle-oka-elproduktionen-i-syd-det-blev-tvartom/

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G Gilletorpet skrev:
Du tecknar ett sk Dela Vattnet-avtal med Jämtkraft och vips så får du fin el från sommaren på vintern istället, när den behövs mer och dessutom dyrare! kolla upp det!
Du betalar för prisskillnaden mellan sommar och vinter via månadsavgiften, som det av någon anledning inte går att hitta information om. Men månadsavgiften är kopplad till hur mycket el du förväntas ”spara”. Det är en snyggt förpackad produkt. Men inte i närheten av så bra som många tycks tro.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Jag har inte manipulerat någon text. Källan till citatet:
[länk]

Jag får dock medge att jag av misstag skrev VD istället för vVD. Men det har nog mindre betydelse för sakfrågan.

Mekanismen mothandel för att kunna dämpa priserna finns redan. Det är bara att SvK är motståndare till att använda den på grund av en principställning att det inverkar på den fria marknaden.

Gällande dina två frågor så sitter jag lite dåligt till nu för att svara själv men det kom ut en artikel några timmar efter mitt inlägg som tar upp just obalanserna och mothandel. Själva frekvensbalansen har ju SvK för övrigt skött ganska bra.
[länk]
Precis vVD för SYDsvenska handelskammaren... (vs VD för Handelskammaren) påverkar inte sakfrågan men jag är ständigt allergisk mot de som går in och redigerar så det ska låta bättre...

Bra att du skriver att SvK är motståndare att motköp skall användas i prismanipulerande syfte, då är vi överens,
Frekvensbalans ...
(aldrig hört ordet även om jag förstår att du tänker på Systemstabilitet som är en funktion av frekvensstabilitet, spänningsstabilitet och rotorvinkelstabilitet.)
är vi också överens om att där kan det inte råda några obalanser.

Kanske kan vi släppa detta nu och gå vidare?

Redigerat:
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Norges kraftproducenter vill sälja...
Jo dvs Statkraft...;)

Z Zodde skrev:
Jag upplvede det lite som ett spel för galleriet, båda skyllde på varandra. Då blir det svårt för en utomstående att ha nån uppfattning öht.
Vad JAG tycker är konstigt är att det inte satsats på bättre infrastruktur NORD-SYD både i Sverige och i Norge...
Njau det var nog mer blodigt allvar mellan kombatanterna men man satte sig nog ner och diskuterade läget och kom fram till en lösning.
Sen de trånga överföringssnitten är vad jag förstått nord-sydlig riktning genom SE3-SE4.
Vi får bygga en ny ledning direkt från Norge till Tyskland:geek:

B b8q skrev:
Hmmm... skulle man inte kunna använda el från vindkraftverk för att under blåsiga dagar då man kan producera mer el än vad som behövs, pumpa upp vatten till magasin på högre höjd - och sedan under vindstilla perioder släppa på vattnet och utvinna el genom vattenturbiner?

Dvs. lagra energin som lägesenergi istället för som elektrisk eller kemisk energi?

Visst, man får inte ut lika mycket - men det borde iaf vara ett sätt att lagra en del.
Det kan man och det gör man på andra ställen... Dock är inte de svenska älvarna optimala för det eftersom vi har flera kraftverk efter varandra i en älv! Det funkar bättre i tex Norge där man har en damm med bra höjd direkt ner i havet... Men funkar gör det och jag är övertygad om att vi kommer se mer av det

I Ingenjör Jesper skrev:
Det kan man och det gör man på andra ställen... Dock är inte de svenska älvarna optimala för det eftersom vi har flera kraftverk efter varandra i en älv! Det funkar bättre i tex Norge där man har en damm med bra höjd direkt ner i havet... Men funkar gör det och jag är övertygad om att vi kommer se mer av det
Jo man funderar ju på att renovera Juktan (återställa pumpfunktionen)
https://www.nyteknik.se/premium/enorma-pumpkraftverket-juktan-kan-ga-mot-aterstart-7020009
Jag vet inte vad beslutet blev?
Men man ser utifrån NyTekniks artikel att det behövs kostsamma investeringar.

I Ingenjör Jesper skrev:
funkar gör det
Fungerar det tekniskt eller ekonomiskt menar du? Att det funkar tekniskt är ju en sak, men till vilken kostnad?

B b8q skrev:
Inte direkt någon ny idé, det är ju den vanligaste metoden fortfarande för storskalig lagring:

https://cleantechnica.com/2022/01/2...st-majority-of-energy-storage-for-renewables/

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fungerar det tekniskt eller ekonomiskt menar du? Att det funkar tekniskt är ju en sak, men till vilken kostnad?
Tekniskt! Det ekonomiska bestäms av politiska beslut...

• Ledsen
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.