640 112 läst · 13 159 svar
640k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Så SVK ljuger? Varför skulle dom göra det? Och varför har ingen bortsett dig genomskådat dom?L Leebond skrev:
Var har du din alternativa info från?
L Leebond skrev:
L Leebond skrev:
jag förstår inte riktigt dina uppgifter...L Leebond skrev:
...vindkraften ger två procent av den nuvarande produktionen...
samtidigt som du skrev ditt inlägg stod vindkraften för 18.8% av all elkraft som producerades i Sverige:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och på årsbasis står vindkraften för cirka 16% i Sverige
...Obalanserna började när man stängde ner kärnkraften....
jag håller inte med dig – jämför fjolåret 2021 (enbart jan-nov då decembersiffrorna inte är släppta ännu) med hur det såg ut 17 år tidigare, år 2004:
från grafen till vänster ser vi export och import 2021, till höger motsvarande graf för 2004
i fjol (jan-nov) exporterade vi el till omvärlden 96.3% av timmarna – vi nettoimporterade alltså el från utlandet under 3.7% av tiden och när det var som värst nettoimporterade vi 1.9 GW el från utlandet
backar vi då till 2004 så importerade vi el under hela 47.7% av tiden – som mest nettoimporterade vi 3.9 GW från utlandet, och under 673 timmar (mer än 28 dygn) importerade vi mer än 1.9 GW (den maximala importen vi har sett under jan-nov 2021)
importen var betydligt större – både i tid och storlek – förut
mina data kommer från Svenska Kraftnät – vad får du dina uppgifter ifrån? jag ser helt uppriktigt fram emot ett svar från dig!
Jag tror att de vindkraftsföretag som hänger på vindkraftsforum inte är representativa för branschen i stortV vik_tor skrev:Problemet är ju att redan idag så är merparten av alla vindkraftverk i Sverige ej lönsamma. Som det brukar låta på vindkraftsforum "Staten måste börja ersätta oss för när det inte blåser - annars kommer vi gå i konkurs".
Att då tro att vindkraften skall kunna lösa Sveriges elproblem kommande 10-15 år är inte lite naivt. Investerarna flyr ett sjunkande skepp.
Så var hänger allt branchfolk? På twitter? Givetvis har även denna branch träffar / mässor. Där det det blir krogbesök och sprit efteråt.I Ingenjör Jesper skrev:
EDIT:
Menade inte internetforum.
Du som förespråkar vindkraft. Alla vindkraftsparker i Sverige som är på gränsen till konkurs. Hur skall dessa göra för att nå lönsamhet?harka skrev:jag förstår inte riktigt dina uppgifter...
...vindkraften ger två procent av den nuvarande produktionen...
samtidigt som du skrev ditt inlägg stod vindkraften för 18.8% av all elkraft som producerades i Sverige:
[bild]
och på årsbasis står vindkraften för cirka 16% i Sverige
...Obalanserna började när man stängde ner kärnkraften....
jag håller inte med dig – jämför fjolåret 2021 (enbart jan-nov då decembersiffrorna inte är släppta ännu) med hur det såg ut 17 år tidigare, år 2004:
[bild]
från grafen till vänster ser vi export och import 2021, till höger motsvarande graf för 2004
i fjol (jan-nov) exporterade vi el till omvärlden 96.3% av timmarna – vi nettoimporterade alltså el från utlandet under 3.7% av tiden och när det var som värst nettoimporterade vi 1.9 GW el från utlandet
backar vi då till 2004 så importerade vi el under hela 47.7% av tiden – som mest nettoimporterade vi 3.9 GW från utlandet, och under 673 timmar (mer än 28 dygn) importerade vi mer än 1.9 GW (den maximala importen vi har sett under jan-nov 2021)
importen var betydligt större – både i tid och storlek – förut
mina data kommer från Svenska Kraftnät – vad får du dina uppgifter ifrån? jag ser helt uppriktigt fram emot ett svar från dig!
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 982 inlägg
Ja, förutom en uppsjö med konkurser så pågår det ett antal rättsfall som ex nedan:V vik_tor skrev:
Redigerat:
Njau det finns ett dilemma med just Karlshamn förutom miljöaspekten, SvK är ju både affärsdrivande samt en myndighet. Så nog kan de se ett läge att dra in lite pengar. Men det hela bottnar ju i vad våra och EU's politiker ställt till. I Sverige är jag klart fundersam över att vi har en energimyndighet sen har vi SvK som både är myndighet och affärsdrivande.L Leebond skrev:
Återigen. Vems fel är det att elpriserna skenar iväg? Miljöpartiet har faktiskt kidnappat miljöfrågorna sedan ett antal år tillbaka. Socialdemokraterna sitter kvar tack vare MP, och de har ställt krav att driva miljöfrågorna i absurda. Ny ser vi facit av en hjärtlös energipolitik som slår ut företag, och då har jag inte ens nämnt BRÄNSLEPRISERNA........P paralun skrev:Njau det finns ett dilemma med just Karlshamn förutom miljöaspekten, SvK är ju både affärsdrivande samt en myndighet. Så nog kan de se ett läge att dra in lite pengar. Men det hela bottnar ju i vad våra och EU's politiker ställt till. I Sverige är jag klart fundersam över att vi har en energimyndighet sen har vi SvK så både ska vara myndighet och affärsdrivande.
Bemöt gärna Harkas sakliga och faktaspäckade inlägg ovan.L Leebond skrev:Återigen. Vems fel är det att elpriserna skenar iväg? Miljöpartiet har faktiskt kidnappat miljöfrågorna sedan ett antal år tillbaka. Socialdemokraterna sitter kvar tack vare MP, och de har ställt krav att driva miljöfrågorna i absurda. Ny ser vi facit av en hjärtlös energipolitik som slår ut företag, och då har jag inte ens nämnt BRÄNSLEPRISERNA........
Så är det.V vik_tor skrev:Det är ju ganska gott om konkurser inom vindkraft. Det är ju ingenting som miljörörelsen kan dölja.
Som det är nu så brottas ju vindkraften i Sverige med enorma lönsamhetsproblem och detta är intressant att följa på månadsbasis.
Ett återkommande problem som nämns bland vindkraftsägarna är ju att deras vindkraftparker producerar som mest när priset är som lägst. Det blir intressant att se hur dom avser lösa detta problem.
Prova googla "konkurs vindkraft" och kanske begränsa sökningen till senaste året.
Inte direkt riktat mot dig, utan alla trådläsare.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 982 inlägg
Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Det där med import-/exportnetto är intressant. Jag har exempelvis alltid trott att vi löpande försett Finland med el, men då kanske vi haft motsvarande egen import då, från exempelvis Norge.
Nåväl, för att det ska finnas import och export måste det finnas en internationell marknad, vilket väl elen till stor del inte haft. Danmark har förvisso länge haft behov sv att balansera in volatila produktion med import och export, men flertalet länder har nog satt ett värde i att vara självförsörjande, vare sig det varit med vatten- och kärnkraft eller fossilkraft.
Detta är uppenbarligen borta nu, men man ska hur som helst inte förledas att tro att vår förmåga att exportera varit strikt kopplad till vår produktionskapacitet historiskt sett.
Nåväl, för att det ska finnas import och export måste det finnas en internationell marknad, vilket väl elen till stor del inte haft. Danmark har förvisso länge haft behov sv att balansera in volatila produktion med import och export, men flertalet länder har nog satt ett värde i att vara självförsörjande, vare sig det varit med vatten- och kärnkraft eller fossilkraft.
Detta är uppenbarligen borta nu, men man ska hur som helst inte förledas att tro att vår förmåga att exportera varit strikt kopplad till vår produktionskapacitet historiskt sett.
MP och S var i en märklig "symbios" där de enbart utpressade stackars Löfven att få igenom sin politik-L Leebond skrev:Återigen. Vems fel är det att elpriserna skenar iväg? Miljöpartiet har faktiskt kidnappat miljöfrågorna sedan ett antal år tillbaka. Socialdemokraterna sitter kvar tack vare MP, och de har ställt krav att driva miljöfrågorna i absurda. Ny ser vi facit av en hjärtlös energipolitik som slår ut företag, och då har jag inte ens nämnt BRÄNSLEPRISERNA........
Sen blir man ju klart förvånad att man sätter solstrålen Strandhäll som miljöminister..
Hursomhelst så har jag då totalt sågat all form av de här lömska samt ljugande miljöpartiklarna genom hela tråden...
du skriver: ...finns inte på kartan att vindkraften pikar på vintern...L Leebond skrev:
så här har den svenska vindkraften levererat de senaste åtta åren:
dom här uppgifterna kommer från Statistiska Centralbyrån – vad får du dina uppgifter ifrån? jag ser helt uppriktigt fram emot ett svar från dig!