V vik_tor skrev:
Du som förespråkar vindkraft. Alla vindkraftsparker i Sverige som är på gränsen till konkurs. Hur skall dessa göra för att nå lönsamhet?
i den mån jag framstår som vindkraftsförespråkare så är det nog främst för att jag ser inga rimliga alternativ till att ordna med en ökad elproduktion under det här årtiondet i Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet

det är ofta illa om företag går i förlust

hur ska vi göra för att få dom att nå lönsamhet? kanske genom att kvotera in lite mer kärnkraft så att priserna går upp? ;)

det är komplext med el – ju mer överskottselproduktion som tillförs, desto lägre blir priset och priset kan möjligen uppehållas om omgivningen har ett underskott och det finns kapacitet att exportera elen dit

samtidigt förväntas elbehovet stiga så ny elproduktion måste tillföras – det är en vansklig balansgång för att hålla jämna steg, speciellt som det är långa ledtider, såväl inom planering- och tillståndsprövningsfaser som utförandefasen

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
i den mån jag framstår som vindkraftsförespråkare så är det nog främst för att jag ser inga rimliga alternativ till att ordna med en ökad elproduktion under det här årtiondet i Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet

hur ska vi göra för att få dom att nå lönsamhet? kanske genom att kvotera in lite mer kärnkraft så att priserna går upp? ;)

det är komplext med el – ju mer överskottselproduktion som tillförs, desto lägre blir priset och priset kan möjligen uppehållas om omgivningen har ett underskott och det finns kapacitet att exportera elen dit

samtidigt förväntas elbehovet stiga så ny elproduktion måste tillföras – det är en vansklig balansgång för att hålla jämna steg, speciellt som det är långa ledtider, såväl inom planering- och tillståndsprövningsfaser som utförandefasen
Om vi nu bygger ut enbart med vindkraft, vad ska vi göra när det inte blåser och hur ska vi balansera det framtida behovet av ca 1.1 TWh/dygn?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Om vi nu bygger ut enbart med vindkraft, vad ska vi göra när det inte blåser och hur ska vi balansera det framtida behovet av ca 1.1 TWh/dygn?
Snurrorna måste upp jämt över landet annars får vi i söder stå med brallorna nere…

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snurrorna måste upp jämt över landet annars får vi i söder stå med brallorna nere…
Sedan är frågan hur det fördelas med ett framtida behov på runt 310 TWh så att även detta problem löses.

D
L Leebond skrev:
Återigen. Vems fel är det att elpriserna skenar iväg? Miljöpartiet har faktiskt kidnappat miljöfrågorna sedan ett antal år tillbaka. Socialdemokraterna sitter kvar tack vare MP, och de har ställt krav att driva miljöfrågorna i absurda. Ny ser vi facit av en hjärtlös energipolitik som slår ut företag, och då har jag inte ens nämnt BRÄNSLEPRISERNA........
Ni som är så rädda för miljöpartister, är ni långt utifrån landet, ni talar om de som om de vore vättar eller ngt annat övernaturligt, tänker ni att de först bodde i Fälldin, sen hoppade de in i Maud Olofsson, några besatte Angela Merkel och andra i Tyskland, samtidigt som de springer runt på kärnkraftsbyggena och förlägger saker så att de blir försenade?

Nä nu får ni släppa vidskepelserna och ta er upp på banan.

• Haha
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Det kommer väl ta 30 år innan det händer något

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, nuvarande strategin att bygga de flesta på samma ställe, där de redan har el och det inte blåser så mycket fattar jag inte riktigt, bygg lite utanför skånes kuster, där det alltid blåser och elen dessutom behövs i närområdet.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ni som är så rädda för miljöpartister, är ni långt utifrån landet, ni talar om de som om de vore vättar eller ngt annat övernaturligt, tänker ni att de först bodde i Fälldin, sen hoppade de in i Maud Olofsson, några besatte Angela Merkel och andra i Tyskland, samtidigt som de springer runt på kärnkraftsbyggena och förlägger saker så att de blir försenade?

Njau... i går på Rapport så var det då ett reportage från Bryssel om Taxonomin och en intervju med en talesman från Die Grune. Samma retorik som de svenska miljöpartiklarna. (plus tysk dryghet;))
Det är nog hög tid att även miljöpartiklar får ordning på debit-kredit för energiekvationen!!
Eller vill man att vi ska sänka vår standard?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:

Det är märkligt att lilla MuppePartiet (MP) med så få personer lyckats orsaka så stor skada för så många. Förutom att MPs riksdagsledamot Lorentz Tovatt är okunnig så förvränger han fakta till den milda grad att Donald Trumps alternativ fakta närmast framstår som sanning.

Dessutom framför språkrören åsikter som många gånger är så verklighetsfrämmande att det mer påminner om ren propaganda.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Njau... i går på Rapport så var det då ett reportage från Bryssel om Taxonomin och en intervju med en talesman från Die Grune. Samma retorik som de svenska miljöpartiklarna. (plus tysk dryghet;))
Det är nog hög tid att även miljöpartiklar får ordning på debit-kredit för energiekvationen!!
Eller vill man att vi ska sänka vår standard?
Du överskattar MP, eller så får du komma fram med fakta på hur de tog kontrollen över de som varit drivande i dessa frågor, i första hand centerpartister.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där med import-/exportnetto är intressant. Jag har exempelvis alltid trott att vi löpande försett Finland med el, men då kanske vi haft motsvarande egen import då, från exempelvis Norge
ja, di är svårmärkta di där elektronerna – till och med mindre än vätgasmolekylen – så det är inte helt lätt att märka upp dom och avgöra om strömmen till Finland är svenskproducerad, eller om den bara transiterar Sverige på sin väg från Norge (eller från Polen för den delen)

men just till Finland är det väldigt mycket svenska elektroner som går i ledningarna: den senaste 12-månadersperioden (dec'20-nov-21) skickade vi dit 18.1 TWh – motsvarande två Forsmark-reaktorer

under samma 365 dagar hade finnarna vänligheten att skicka hit 0.003 TWh

och sammantaget har våra grannar skickat 11.1 TWh till Sverige, så vi har skickat över minst 7 TWh el till Finland som skapats i Sverige

källa: SCB

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:

Nä vi har bara insett sanningen..
Den borde även du ha vaknat till...
Den är inte vacker eller bra.. Men det är den enda sanningen som vi har fått i knät... Som en fin julklapp.... allt detta för att en talman valde att låta en vilja gå före Sveriges bästa..

En vettig människa hade utlyst nyval...

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:

Vet inte om jag skulle säga att det är komplext med el för den insatta. Men när det gäller att få lönsamhet i vindkraften så finns det fortfarande inga realistiska svar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
jag rekommenderar att du läser om svaret jag skrev till dig förra gången du frågade: #5504

V vik_tor skrev:
Du som förespråkar vindkraft. Alla vindkraftsparker i Sverige som är på gränsen till konkurs. Hur skall dessa göra för att nå lönsamhet?
Nu ska jag inte tala för harka, men vad jag kan läsa i tråden är det ingen som förespråkar att vi ska ha 100% vindkraft... Det är dock ett antal som bestämt och tydligt tycker att det enda som fungerar är kärnkraft och istället för att fundera på alternativ och komplement hittar på kreativa namn på ett 4% parti och dess medlemmar...
Personligen tror jag att lösningen ligger i en kombination av många saker och att den är tämligen oberoende av om vissa partier (fler än ett) hamnar precis under eller över 4% i höst!
(Och även om detta lär vara på tapeten ett tag till finns det ganska många fler frågor som en stor del av befolkningen kommer beakta när de ska rösta)

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.